O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Vodič za asistente – od odluke do ukrcaja

Sadržaj:

  1. Osnovni pojmovi A – Z
  2. Kako se ukrcati
  3. Popis agencija i pravnih osoba koje sudjeluju u zapošljavanju pomoraca te popis agenata koje treba izbjegavati

Dragi kadeti i asistenti

U ovu temu sam odlučio sročiti sve što sam prošao dok nisam našao mjesto za asistenturu kao pomoć asistenta asistentima. Pročitajte je pažljivo i vjerujem da će dati odgovor na većinu vaših pitanja. Nadam se da ćete u njoj pronaći sve što vas zanima kako ne bi gnjavili našu stariju ekipu. U njoj sam sročio sve informacije koje sam prikupio zadnja 2 mjeseca. Može se dogoditi da neki info nije točan , moja isprika unaprijed , sve je napisano u najboljoj volji.

OSNOVNI POJMOVI

A

Asistent ( električara , mehaničara , stroja ili elektroničara )
Pozicija na brodu koja Vam određeno vrijeme omogućuje praksu i učenje da bi nakon potrebnog vremena navigacije dobili brevet pozicije za koju zadovoljavate uvjete. Važno je asisteturu napraviti na dugoj ili WW plovidbi (elektro,meh.. dok strojari mogu napraviti kombo). Kadeti mogu odraditi 6 mjeseci na dugoj a ostatak na obalnoj , priobalnoj, …

Agencija ili agent je posrednik između Vas i brodovlasnika, nešto kao zavod za zapošljavanje specijaliziran za ukrcaj pomoraca. Agenti ne smiju od kandidata uzimati nikakvu proviziju za pronalazak posla jer im to plaća firma. Agente koji Vam traže proviziju prijavite na nasem forumu da svi skupa znamo tko su.

Agenata i kvazi Agenata koji uzimaju proviziju za ukrcaj. Iako živimo na brdovitom Balkanu trudite se da ne plaćate ukrcaj jer je to jedini način da dođemo u situaciju u kojoj svi imamo istu šansu za ukrcaj.

Aplikacija je dokument koji Vam agent šalje na ispunjenje. To što ste dobili aplikaciju nakon kontakta ne znači da imate posao. Aplikacija služi agentu da ima ”uvijek spremne kandidate” za vrijeme kad se pozicija otvori. Unesite što više podataka u aplikaciju i obavezno stavite sliku.

B

Breveti ili svjedodžbe su dokaz osposobljenosti. Osnovni ili D2 brevet je brevet kojeg je obavezno položiti ukoliko želite pomorsku knjižicu ili matrikulu. Cijena im se kreće oko 1900 kuna (Antipiros Split i Diverso) do 3000 kuna po nekim drugim učilištima. Važno je da položite one brevete koji vam trebaju za brod (npr. Na tanker ne možete bez AFF-a i TF-a , porazgovarajte s agentom).

BMI (body mass index) – Neke kompanije (iako ih većina u aplikaciji traži visinu i težinu) ne žele posadu s povišenim BMI-om. Način na koji možete izračunati Vaš BMI je:

http://upload.wikimedia.org/math/e/b/3/eb3738304c6055876b7c857b664ff33f.png
Sve povise 31 može biti problem.

C

COC ili certificate of competency je brevet koji dobijete nakon što odradite asistenturu i položite (ukoliko su potrebni) dodatne ispite, primjerice ,za dobiti COC električara potrebno je 6 mjeseci navigacije. COC zatražite u Lučkoj kapetaniji nakon povratka s broda.

Cjepivo – Obavezno je cjepiti se protiv žute groznice (cca 500 kuna) i prepručljivo protiv tetanusa.

CV Ili Curriculum Vitae ( hrv.životopis ) je dokument koji sadrži zbir vaših osobnih podataka, iskustva, edukacije, dokmenata i slično, a kojeg šaljete na e-mail poslodavca ili agencije uz priložen CL. Nemojte lagati u CV-u. Ukoliko nešto slažete postoji opcija da dospijete na crnu listu

CL ili covering letter je pismo koje šaljete poslodavcu, a u kojem ukratko objasnite zašto baš vi i zašto baš ta firma. Primjere CV-a i CL-a možete naći pod rubrikom CV template na naslovnici portala.

D

Davanja ili ti ga u nas ”Mirovinsko” i ”Zdravstveno” su novčana davanja Državnim fondovima koje pomorac nažalost mora plaćati (dok svaki pjevač ne treba, možda je njima ipak teže). Davanja ovise o plaći, školskoj spremi i sl. Upitajte svog agenta tko plaća davanja, vi ili firma.

Download sekcija foruma je mjesto na kojem ćete pronaći masu programa, dokumenata i knjiga za učenje i početak.

Droga test – mislim da samo ime sve govori. Radi se najčešće na zahtjev firme i to na 12 različitih vrsta droge. Ukoliko niste sigurni hoćete li proći test, bolje da ga i ne radite neko vrijeme jer se možete naći na raznim listama koje nisu pozeljne.

E

Edukacija za pomorsku knjižicu započinje s polganjem D2 osnovnog breveta. Kasnije polažete brevete po nalogu i zahjevima kompanije na kojoj želite raditit. Ovisno o vašoj školskoj spremi, dobivate poziciju na brodu. Ne možete biti električar s trgovačkom školom, kako na kopnu, tako ni na moru 😀

Popis škola i zanimanja:

  • Pomorska (navigacija) – most
  • Brodostrojar – strojarnica
  • Elektro smjer (najmanje III godine) – struja
  • Elektro smjer (viša) – elektronika ili struja
  • Strojar i slična zanimanja – mehničar (najmanje III godine)
  • Kuhar – kuhar
  • Konobar – konobar
  • Čistač i mornar možete biti s bilo kojom školom
  • Za bijelo osoblje na kruzerima i specijalne odjele (IT , fotograf i slično) kontaktirajte agenta

Ukoliko se želite opredijeliti za neko od gore navedenih zanimanja, a nemate potrebnu stučnu spremu uvijek postoji mogućnost prekvalifikacije.

Nakon 6 mjeseci plovidbe možete polagati za kormilara (timunjera) ili ti ga ”Član posade koji čini dio plovidbene straže”.

Engleski jezik – Bez znanja engleskog jezika teško da će vam biti dobro na brodu gdje je multionalionacionalna posada. Agencije poput Globtika iz Splita imaju testove na kojima možete provjeriti svoje znanje Engleskog jezika.

Elektronička karta (zrakoplovna) Često se dogodi da ljudi pitaju što ću s ovim kodom? Ukoliko vam je agencija platila kartu do mjesta ukrcaja dovoljno je doći na šalter i pružiti Putovnicu. Sve je već u kompiću. Često su kompanije registrirane i kao putnička agencija, pa imaju jeftinije cijene karata od nas ”smrtnika”. Firma koja ne plati kartu je, u najmanju ruku, nepoželjna, ako takve još uvijek postoje ( ovo ne vrijedi za bijelo osoblje na kruzerima, koji plaćaju sami sebi kartu).

G

Garantno pismo ili pismo firme je potvrda koju nosite na izradu Vize tj potvrda da se Viza (primjer USA) ne izdaje nekome ko ide u tu zemlju bez razloga. Dakle jako vrijedan komadic papira koji se MORA doniti na izradu VIZE kao potvrda ukrcaja.

H

Hrvatska zastava (nisam znao što drugo) Kompanije koje plove pod HR zastavom i imaju kompletno HR posadu su: Jadroplov, Atlantska, Tankerska, Lošinjska i Uljanik. Tankerska ima par brodova pod tuđim zastavama s kompletnom HR posadom. Ove kompanije često plaćaju davanja državi( HZMO, HZZO ).

I

Ispit Nakon oslušanog predavanja za brevet polaže se ispit. Ispit se plaća dodatno i provodi ga nadležna ekipa iz Lučke Kapetanije.

Interview – ili intervju je razgovor s agentom, kadrovnikom, predstavnikom firme.. Budite normalni i nemojte filozofirati o životnim pitanjima, agent se ne zanima za to jel batak ili bitak nego za vašu motivaciju i volju za radom. Budite onakvi kakvi jeste i gotovo. Ponekad se intervju obavlja putem Skypea (sa ili bez video linka), ako je putem videa, očistite kuću, a ne da je iza vas nered i kolaps.

Informacije – potrudite se da sakupite što više informacija o brodovima, tipovima brodova , životu na moru i slično prije nego odlučite postati pomorac. Znanje nije nikoga ubilo.

J

Javljanje Načini na koje se možete javiti kompaniji su naravno e-mail, telefon, skype i servisi za besplatne pozive s interneta. Osobno preporučam odlazak do kadrovnika, jer je oči u oči uvijek bila majka komunikacije.

K

Krvna grupa Mora biti upisana u matrikulu. Određivanje krvne grupe se radi na odjelu transfuzologije na lokalnom KBC-u. Upis obavlja nadležni dr, a ne vi sami.

Kolega ili osoba koja isto traži asistenturu – kadeturu. Važno je da se spojite s kolegama. Čovik i tovar su uvik pamtniji od samoga čovika, skupa tražite i dilite informacije. Ukoliko vam smeta što je kolega tragač za istom pozicijom kao i vi nađite nekog tko to nije. Razradite taktiku i budite uporni.

L

Lučka Kapetanija – kuća svih pomoraca. Mjesto za izdavanje potvrda, prijavu ukrcaja, iskrcaja, izdavanje matrikule, mjesto na kojemu možete pokupiti info i slično. Obavljaju poslove nadzora plovidbe u unutrašnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske, poslove traganja i spašavanja ljudskih života i imovine na moru, inspekcijske poslove sigurnosti plovidbe, inspekcijski nadzor nad pomorskim dobrom, poslove upisa i brisanja brodova, te vođenja upisnika brodova, poslove utvrđivanja sposobnosti za plovidbu, baždarenje brodica, poslove upisa i brisanja brodica te vođenja očevidnika brodica, poslove izdavanja pomorskih knjižica, poslove utvrđivanja stručne osposobljenosti pomoraca za stjecanje zvanja u pomorstvu, izdavanje i vođenje očevidnika izdanih ovlaštenja za obavljanje službe na brodovima te druge upravne, stručne i tehničke poslove sigurnosti plovidbe na moru prema posebnom zakonu i drugim propisima.

LJ

Lječnički pregled se obavlja prije podnošenja zahtjeva za izdavanje matrikule. Izdaje se na trajanje od 2 godine na HR i ENG jeziku. Pregled se sastoji od pregleda: vida, sluha, krvi, EKG, kapacitet pluća, mokraće, psiho i testa osobnosti, te razgovora s lječnikom. Cijena varira od ureda do ureda ( cca 600 kuna ) Važno je da uzemete nalaz na ENG jeziku. Firma može prije ukrcaja tražiti opet lječnički što će vam najčešće i refundirati.

M

Matrikula ili pomorska knjižica je osnovni dokument svakoga pomorca. Potrebni dokumenti za izdavanje matrikule su:

– D2 brevet
– Putovnica / Osobna iskaznica
– Dokaz o stručnoj spremi
– Lječnički pregled – nalaz
– 60 kuna uplate na blagajni Kapetanije
– 2 slike

Matrikula se izdaje na rok od 10 godina. Nemojte šarati po matrikuli
Matrikula se vadi u Lučkoj Kapetaniji, u Vašoj županiji. Ekipa iz Zagreba, Slavonije i županija koji nemaju LK može izvaditi matrikulu u uredu kojem zeli. Matrikula se čeka cca 15 dana, ali pošto se radi u samoj Kapetaniji možete zamoliti refrenta da to bude prije ukoliko je potrebno.

N

Neradništvo. Upamtite da vas neće ukrcati nitko nego vi sami sebe. O Vama ovisi hocete li se i gdje ukrcati. Traženje ukrcaja je rad koji se ne plaća ničim osim zadovoljstvom kada ukrcaj i dobijete. Upamtite da je upornost vrlina

P

Pomorac.net. Odredište svih pomoraca. Sama ric sve govori.Ujedno je ovdje i forum na kojem se može pitati sve što vas zanima, ali kako bi olakšali napete živce naših moderatora pogledajte najprije da li je netko prije vas postavio isto pitanje kosristeći tražilicu.

Porez, a šta reći. Ukratko, porez se ne plaća za plaće manje od 20 000 kuna (ako kao asistent imate više svaka čast ), ostali info u podforumu o porezu.

Putovnica. Provjerite da li vam je putovnica važeća i kada istjece. Ukoliko vam putovnica istječe u roku od 6 mjseci preporučam napraviti novu. Putovnicu možete napraviti i u jedan dan, u Zagrebu, ukoliko Vam treba odmah, a ne možete platiti express izradu uvijek možete donijeti memorandum firme ne kojemu piše da morate na put i to je to.. izrada traje 48 sati.

R

Riječni brodovi. Ukoliko želite ploviti na riječnim brodovima teško ćete u RH naći agenciju da vas ukrca. Postoje agencije u Rumunjskoj, Beogradu, Nizozemskoj.. use google.

S

SPH. Sindikat pomorac Hrvatske.

Strpljenje. Nažalost, situacija je takva da ne možemo na brod onoga trena kad to i poželimo. Naoružajte se strpljenjem. Ne gnjavite i ne pilajte agente previše jer i oni sami ovise o ponudi kompanije. Često se dogodi da dobijete mail ”hitno nam treba asistent” kad ono za uru ”već druga agencija našla”.. nemojte odustajati.. ukrcaj će doći samo ako vi idete prema njemu..

T

Timunjerski ili kormilarski ispit polaže se nakon 6 mjeseci navigacije.

U

UPH (Udruga pomoraca Hrvatske). Više o udruzi na portalu www.uph.com.hr

V

Viza. Ukoliko je potrebno, radi se viza zemlje u kojoj vam je ukrcaj. Isto tako radi se i američka viza ( cca 100$ ), te internacionalna viza u matrikuli.. Proceduru će vam objasniti kadrovnik ili agent nakon što vas izabere.

Z

Zatucanost. Nemojte biti zatucani i misliti da sve znate, jer da znate, ne bi ovo ni čitali. Uvik poštujte starije i iskusnije, jer su oni ti koji će nas napraviti kvalitetnim pomorcima, a ne tečajevi i slično.

Kako se ukrcati?

Traženje ukrcaja za asistenta je prva kora u pomorstvu, očito kao i svaki posao zahtjeva informacijsku pripremu, planiranje i izvršavanje. Ukrcati se nećete ukoliko pošaljete jednu aplikaciju i čekate, čekate, čekate.. zapravo, možda i hoćete, ali pitanje je kada.

Najbolji savijet je ići na google i jednu po jednu firmu slati CV. Ima ih mali milijun. Naši agenti krcaju na zanemariv broj firmi gledajući koliko ih ima. Google is your best friend. Naravno preporuka je ići direktno na firmu, bez agenta i opet zato, Google!

Ovaj posao valja raditi u koracima.

Korak broj 1.

Prikupljanje osnovnih informacija
– Informacije o tome kako posatati pomorac
– Informacije o tome gdje i kada položiti D2 i ostale brevete
– Informacije o životu pomorca
– Informacije o vašim pravama i obavezama kao pomorac

Korak broj 2.

Mozganje.
Razlučite vlastitom glavom što je istina, a što ne. Priče koje ste čuli od prijatelja o tome kako su pomorci ovo i ono, zaboravite. Nakon što iz prve ruke saznate kakav je život na brodu i koje su vaše obaveze na željenoj pozciji odlučite da li želite ići na brod.

Korak broj 3.

Sakupljanje informacija i samostalno obrazovanje.
Dok polažete D2 i čekate matrikulu vrijeme nemojte provoditi u kafanama i na balunu. Vaše vrijeme od sada je okrenutu jednom cilju – ukrcaju. Zavirite u download sekciju ovoga foruma, prikupite knjige, udžbenike… Naučite osnovne pojmove, šta je šta, tipove broda (a ne da vam agent kaže, imam Ro-Ro, vi ushićeni SUPER, na kraju nemate brevet za Ro-Ro). Naučite nešto i o veličinama broda (jer o njoj ovisi kakav će vam život na njemu biti), rutama, linijama, zapovjednom lancu, portima, vrstama tereta. Sve će to pomoći pri ukrcaju u samom razgovoru s agentom ili predstavnikom firme.

Važno je da znate svoje mogućnosti. Nerealno je očekivati da se kao kadet ukrcate na visoko rangirane firme. Šaljite svima, a ako upadnete na neku bolju, super, iako su vremena takva da izbora nema.

Moje mišljenje je da se prihvaća svaka plaća koja vam je dovoljna da nakon kadeture platite brevete koji su vam potrebni i preživite do novog ugovora. Računajući za asistenta struje došao sam do ovoga:

– Breveti osnovni = 1900 kuna + 2 x ispit = 2300 kuna
– Breveti dodatni (npr.timunjerski) da možete raditi i to ukoliko nema posla u struci ili još par breveta koji mogu više pomoći = 3000 kuna
-Mirovinsko i Zdravstveno = 6 * 1200 = 7200 kuna
-Sitni troškovi (slike, pregledi, ovo ono ) = 1000 kuna

Ukoliko Vam netko ponudi 600 € za asistenta, to je 25 920 kuna, umanjeno za troškove iznosi 13 520 kuna. Ostaje Vam 13 520 kuna za preživiti do drugoga ugovora. Naravno ovo je bez prekovremenih, trošenja po portima i slično. Najčešće plaće za asistenta su 700 €. Iako zvuči ”malo” matematika kaže da je dovoljno, stoga to i prihvatite. Odnosi se na asistente mehaničara, električara i elektroničara koji ne plaćaju klasu.

Korak broj 4.

Sakupljanje informacija o firmama
Ukoliko ste već naučili nešto o brodovima koristite registre brodova, registre firmi, google i tražite firme. Nakon što ste pogledali web site C/P maila u .doc file naznačite o kojim brodovima se radi i koliko je prosječno DWT-a u floti da znate ukratko kako sastaviti CL. O Vama ovisi koliko ćete kontakata skupiti. Na forumu postoji masu mailova, ali niti jedan forum na svijetu ih nema sve. Tražite i spremajte. Isto, naravno, vrijedi i za agente. ODJE…. gotove skupine maila – skupljajte sami jer na taj način učite!

Korak broj 5.

Priprema za ”artiljerijsko djelovanje” ili ti ga djelovanje kojim nećete ništa postići (vjerovatno), ali će omogućiti da lakše izvedete frontalni napad. Skenirajte dokumente i spremite ih u posebnu mapu. Napišite dobar CV i bazu CL-a (CL mora biti na ime firme kojoj šaljete jer se C/P CL lako uoči i posebno iritira).

Korak broj 6.

Sigurni ste da ste sve skupa spremili. Rasčistite stol i lagano u slanje mailova. Nemojte stati na 9 ili 900 mailova. Šaljite dok ne pošaljete sve. Najbolje vrijeme za slanje mailova bi bilo recimo petak – nedilja, pa da u ponediljak krenu odgovori. Aplikacije ispunite što bolje možete, obavezno stavite sliku i vaše reference.

Korak broj 7.

”Izviđanje”.
Nakon što ste poslali mailove, sakupite ekipu i uplatite lovu na skype. Jednostavno, zovete sve kojima ste poslali mailove. Ležerno i jednostavno, pokažite zanimanje.

Korak broj 8.

”Dubinsko izviđanje i demostracija sile”
Nakon što ste pozvali sve, obiđite SVE agente po RH. Pokažite zanimanje za posao, interes i ostavite dobar dojam. Na taj način agent je upoznat s vama puno više nego s onim za koga zna samo ono što je napisao u aplikaciji.

Korak broj 9.

”Pinganje”
Nakon odredenog vremena, vrijeme je da provjerite stanje kod agenata. Zovite u razmacima od 2 tjedna i pitajte ima li što novo. Ne gnjavite previše, a ni premalo . Ekipa će na taj način vaše zanimanje za posao shvatiti ozbiljno, a bit ćete im u uhu čim dobiju info iz firme da im treba asistent za to i to.

Korak broj 10.

”Napad bajunetama i frontalni udar u opkoljenom stanju”
Molite Boga da nikad ne dođete do ovoga statusa . Nema druge, nego se uputit u najveće luke i gradove s najviše agencija. Molit, kumit, tražit.. možda nešto i bude. Možda.

Najvažnije: ne gubite nadu i ne pizdite kako vam je teško. Ukrcaj na brod nije traženje izvanzemaljskog života, ni proces obogaćivanja urana, nego svakodnevna pojava. Ukoliko ste uporni i željni posla žrtvujte sve i posvetite se ukrcaju. Odj… fudbal, handbal, žene, pekare.. sve što nije neophodno, a spriječava vas da baš u tome tražite ukrcaj. Ne dozvolite da vas obeshrabre likovi koji se žale da već 6/12/18 mjeseci traže ukrcaj.

Popis agencija, kompanija, nešto telefona i mailova…

OVDJE MOŽETE PREUZETI KORISNE ADRESE I KONTAKTE

Koga izbjegavati ?

Zdrav mozak nalaže da izbjegavate sve koji traže proviziju za ukrcaj, bez obzira bilo to 200 kuna ili 20 000 kuna.

VIŠE AGENCIJA I KOMPANIJA IMATE U RAZNIM PODFORUMIMA FORUMA
LIPO PRETRAŽITE SVE I KRENITE

Pomorac.net se zahvaljuje cijenjenom kolegi I. Bilicu na dobroj volji i utrosenom vremenu za izradu ovog Vodica.

Sadržaj:

  1. Osnovni pojmovi A – Z
  2. Kako se ukrcati
  3. Popis agencija i pravnih osoba koje sudjeluju u zapošljavanju pomoraca te popis agenata koje treba izbjegavati

Dragi kadeti i asistenti

U ovu temu sam odlučio sročiti sve što sam prošao dok nisam našao mjesto za asistenturu kao pomoć asistenta asistentima. Pročitajte je pažljivo i vjerujem da će dati odgovor na većinu vaših pitanja. Nadam se da ćete u njoj pronaći sve što vas zanima kako ne bi gnjavili našu stariju ekipu. U njoj sam sročio sve informacije koje sam prikupio zadnja 2 mjeseca. Može se dogoditi da neki info nije točan , moja isprika unaprijed , sve je napisano u najboljoj volji.

OSNOVNI POJMOVI

A

Asistent ( električara , mehaničara , stroja ili elektroničara )
Pozicija na brodu koja Vam određeno vrijeme omogućuje praksu i učenje da bi nakon potrebnog vremena navigacije dobili brevet pozicije za koju zadovoljavate uvjete. Važno je asisteturu napraviti na dugoj ili WW plovidbi (elektro,meh.. dok strojari mogu napraviti kombo). Kadeti mogu odraditi 6 mjeseci na dugoj a ostatak na obalnoj , priobalnoj, …

Agencija ili agent je posrednik između Vas i brodovlasnika, nešto kao zavod za zapošljavanje specijaliziran za ukrcaj pomoraca. Agenti ne smiju od kandidata uzimati nikakvu proviziju za pronalazak posla jer im to plaća firma. Agente koji Vam traže proviziju prijavite na nasem forumu da svi skupa znamo tko su.

Agenata i kvazi Agenata koji uzimaju proviziju za ukrcaj. Iako živimo na brdovitom Balkanu trudite se da ne plaćate ukrcaj jer je to jedini način da dođemo u situaciju u kojoj svi imamo istu šansu za ukrcaj.

Aplikacija je dokument koji Vam agent šalje na ispunjenje. To što ste dobili aplikaciju nakon kontakta ne znači da imate posao. Aplikacija služi agentu da ima ”uvijek spremne kandidate” za vrijeme kad se pozicija otvori. Unesite što više podataka u aplikaciju i obavezno stavite sliku.

B

Breveti ili svjedodžbe su dokaz osposobljenosti. Osnovni ili D2 brevet je brevet kojeg je obavezno položiti ukoliko želite pomorsku knjižicu ili matrikulu. Cijena im se kreće oko 1900 kuna (Antipiros Split i Diverso) do 3000 kuna po nekim drugim učilištima. Važno je da položite one brevete koji vam trebaju za brod (npr. Na tanker ne možete bez AFF-a i TF-a , porazgovarajte s agentom).

BMI (body mass index) – Neke kompanije (iako ih većina u aplikaciji traži visinu i težinu) ne žele posadu s povišenim BMI-om. Način na koji možete izračunati Vaš BMI je:

http://upload.wikimedia.org/math/e/b/3/eb3738304c6055876b7c857b664ff33f.png
Sve povise 31 može biti problem.

C

COC ili certificate of competency je brevet koji dobijete nakon što odradite asistenturu i položite (ukoliko su potrebni) dodatne ispite, primjerice ,za dobiti COC električara potrebno je 6 mjeseci navigacije. COC zatražite u Lučkoj kapetaniji nakon povratka s broda.

Cjepivo – Obavezno je cjepiti se protiv žute groznice (cca 500 kuna) i prepručljivo protiv tetanusa.

CV Ili Curriculum Vitae ( hrv.životopis ) je dokument koji sadrži zbir vaših osobnih podataka, iskustva, edukacije, dokmenata i slično, a kojeg šaljete na e-mail poslodavca ili agencije uz priložen CL. Nemojte lagati u CV-u. Ukoliko nešto slažete postoji opcija da dospijete na crnu listu

CL ili covering letter je pismo koje šaljete poslodavcu, a u kojem ukratko objasnite zašto baš vi i zašto baš ta firma. Primjere CV-a i CL-a možete naći pod rubrikom CV template na naslovnici portala.

D

Davanja ili ti ga u nas ”Mirovinsko” i ”Zdravstveno” su novčana davanja Državnim fondovima koje pomorac nažalost mora plaćati (dok svaki pjevač ne treba, možda je njima ipak teže). Davanja ovise o plaći, školskoj spremi i sl. Upitajte svog agenta tko plaća davanja, vi ili firma.

Download sekcija foruma je mjesto na kojem ćete pronaći masu programa, dokumenata i knjiga za učenje i početak.

Droga test – mislim da samo ime sve govori. Radi se najčešće na zahtjev firme i to na 12 različitih vrsta droge. Ukoliko niste sigurni hoćete li proći test, bolje da ga i ne radite neko vrijeme jer se možete naći na raznim listama koje nisu pozeljne.

E

Edukacija za pomorsku knjižicu započinje s polganjem D2 osnovnog breveta. Kasnije polažete brevete po nalogu i zahjevima kompanije na kojoj želite raditit. Ovisno o vašoj školskoj spremi, dobivate poziciju na brodu. Ne možete biti električar s trgovačkom školom, kako na kopnu, tako ni na moru 😀

Popis škola i zanimanja:

  • Pomorska (navigacija) – most
  • Brodostrojar – strojarnica
  • Elektro smjer (najmanje III godine) – struja
  • Elektro smjer (viša) – elektronika ili struja
  • Strojar i slična zanimanja – mehničar (najmanje III godine)
  • Kuhar – kuhar
  • Konobar – konobar
  • Čistač i mornar možete biti s bilo kojom školom
  • Za bijelo osoblje na kruzerima i specijalne odjele (IT , fotograf i slično) kontaktirajte agenta

Ukoliko se želite opredijeliti za neko od gore navedenih zanimanja, a nemate potrebnu stučnu spremu uvijek postoji mogućnost prekvalifikacije.

Nakon 6 mjeseci plovidbe možete polagati za kormilara (timunjera) ili ti ga ”Član posade koji čini dio plovidbene straže”.

Engleski jezik – Bez znanja engleskog jezika teško da će vam biti dobro na brodu gdje je multionalionacionalna posada. Agencije poput Globtika iz Splita imaju testove na kojima možete provjeriti svoje znanje Engleskog jezika.

Elektronička karta (zrakoplovna) Često se dogodi da ljudi pitaju što ću s ovim kodom? Ukoliko vam je agencija platila kartu do mjesta ukrcaja dovoljno je doći na šalter i pružiti Putovnicu. Sve je već u kompiću. Često su kompanije registrirane i kao putnička agencija, pa imaju jeftinije cijene karata od nas ”smrtnika”. Firma koja ne plati kartu je, u najmanju ruku, nepoželjna, ako takve još uvijek postoje ( ovo ne vrijedi za bijelo osoblje na kruzerima, koji plaćaju sami sebi kartu).

G

Garantno pismo ili pismo firme je potvrda koju nosite na izradu Vize tj potvrda da se Viza (primjer USA) ne izdaje nekome ko ide u tu zemlju bez razloga. Dakle jako vrijedan komadic papira koji se MORA doniti na izradu VIZE kao potvrda ukrcaja.

H

Hrvatska zastava (nisam znao što drugo) Kompanije koje plove pod HR zastavom i imaju kompletno HR posadu su: Jadroplov, Atlantska, Tankerska, Lošinjska i Uljanik. Tankerska ima par brodova pod tuđim zastavama s kompletnom HR posadom. Ove kompanije često plaćaju davanja državi( HZMO, HZZO ).

I

Ispit Nakon oslušanog predavanja za brevet polaže se ispit. Ispit se plaća dodatno i provodi ga nadležna ekipa iz Lučke Kapetanije.

Interview – ili intervju je razgovor s agentom, kadrovnikom, predstavnikom firme.. Budite normalni i nemojte filozofirati o životnim pitanjima, agent se ne zanima za to jel batak ili bitak nego za vašu motivaciju i volju za radom. Budite onakvi kakvi jeste i gotovo. Ponekad se intervju obavlja putem Skypea (sa ili bez video linka), ako je putem videa, očistite kuću, a ne da je iza vas nered i kolaps.

Informacije – potrudite se da sakupite što više informacija o brodovima, tipovima brodova , životu na moru i slično prije nego odlučite postati pomorac. Znanje nije nikoga ubilo.

J

Javljanje Načini na koje se možete javiti kompaniji su naravno e-mail, telefon, skype i servisi za besplatne pozive s interneta. Osobno preporučam odlazak do kadrovnika, jer je oči u oči uvijek bila majka komunikacije.

K

Krvna grupa Mora biti upisana u matrikulu. Određivanje krvne grupe se radi na odjelu transfuzologije na lokalnom KBC-u. Upis obavlja nadležni dr, a ne vi sami.

Kolega ili osoba koja isto traži asistenturu – kadeturu. Važno je da se spojite s kolegama. Čovik i tovar su uvik pamtniji od samoga čovika, skupa tražite i dilite informacije. Ukoliko vam smeta što je kolega tragač za istom pozicijom kao i vi nađite nekog tko to nije. Razradite taktiku i budite uporni.

L

Lučka Kapetanija – kuća svih pomoraca. Mjesto za izdavanje potvrda, prijavu ukrcaja, iskrcaja, izdavanje matrikule, mjesto na kojemu možete pokupiti info i slično. Obavljaju poslove nadzora plovidbe u unutrašnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske, poslove traganja i spašavanja ljudskih života i imovine na moru, inspekcijske poslove sigurnosti plovidbe, inspekcijski nadzor nad pomorskim dobrom, poslove upisa i brisanja brodova, te vođenja upisnika brodova, poslove utvrđivanja sposobnosti za plovidbu, baždarenje brodica, poslove upisa i brisanja brodica te vođenja očevidnika brodica, poslove izdavanja pomorskih knjižica, poslove utvrđivanja stručne osposobljenosti pomoraca za stjecanje zvanja u pomorstvu, izdavanje i vođenje očevidnika izdanih ovlaštenja za obavljanje službe na brodovima te druge upravne, stručne i tehničke poslove sigurnosti plovidbe na moru prema posebnom zakonu i drugim propisima.

LJ

Lječnički pregled se obavlja prije podnošenja zahtjeva za izdavanje matrikule. Izdaje se na trajanje od 2 godine na HR i ENG jeziku. Pregled se sastoji od pregleda: vida, sluha, krvi, EKG, kapacitet pluća, mokraće, psiho i testa osobnosti, te razgovora s lječnikom. Cijena varira od ureda do ureda ( cca 600 kuna ) Važno je da uzemete nalaz na ENG jeziku. Firma može prije ukrcaja tražiti opet lječnički što će vam najčešće i refundirati.

M

Matrikula ili pomorska knjižica je osnovni dokument svakoga pomorca. Potrebni dokumenti za izdavanje matrikule su:

– D2 brevet
– Putovnica / Osobna iskaznica
– Dokaz o stručnoj spremi
– Lječnički pregled – nalaz
– 60 kuna uplate na blagajni Kapetanije
– 2 slike

Matrikula se izdaje na rok od 10 godina. Nemojte šarati po matrikuli
Matrikula se vadi u Lučkoj Kapetaniji, u Vašoj županiji. Ekipa iz Zagreba, Slavonije i županija koji nemaju LK može izvaditi matrikulu u uredu kojem zeli. Matrikula se čeka cca 15 dana, ali pošto se radi u samoj Kapetaniji možete zamoliti refrenta da to bude prije ukoliko je potrebno.

N

Neradništvo. Upamtite da vas neće ukrcati nitko nego vi sami sebe. O Vama ovisi hocete li se i gdje ukrcati. Traženje ukrcaja je rad koji se ne plaća ničim osim zadovoljstvom kada ukrcaj i dobijete. Upamtite da je upornost vrlina

P

Pomorac.net. Odredište svih pomoraca. Sama ric sve govori.Ujedno je ovdje i forum na kojem se može pitati sve što vas zanima, ali kako bi olakšali napete živce naših moderatora pogledajte najprije da li je netko prije vas postavio isto pitanje kosristeći tražilicu.

Porez, a šta reći. Ukratko, porez se ne plaća za plaće manje od 20 000 kuna (ako kao asistent imate više svaka čast ), ostali info u podforumu o porezu.

Putovnica. Provjerite da li vam je putovnica važeća i kada istjece. Ukoliko vam putovnica istječe u roku od 6 mjseci preporučam napraviti novu. Putovnicu možete napraviti i u jedan dan, u Zagrebu, ukoliko Vam treba odmah, a ne možete platiti express izradu uvijek možete donijeti memorandum firme ne kojemu piše da morate na put i to je to.. izrada traje 48 sati.

R

Riječni brodovi. Ukoliko želite ploviti na riječnim brodovima teško ćete u RH naći agenciju da vas ukrca. Postoje agencije u Rumunjskoj, Beogradu, Nizozemskoj.. use google.

S

SPH. Sindikat pomorac Hrvatske.

Strpljenje. Nažalost, situacija je takva da ne možemo na brod onoga trena kad to i poželimo. Naoružajte se strpljenjem. Ne gnjavite i ne pilajte agente previše jer i oni sami ovise o ponudi kompanije. Često se dogodi da dobijete mail ”hitno nam treba asistent” kad ono za uru ”već druga agencija našla”.. nemojte odustajati.. ukrcaj će doći samo ako vi idete prema njemu..

T

Timunjerski ili kormilarski ispit polaže se nakon 6 mjeseci navigacije.

U

UPH (Udruga pomoraca Hrvatske). Više o udruzi na portalu www.uph.com.hr

V

Viza. Ukoliko je potrebno, radi se viza zemlje u kojoj vam je ukrcaj. Isto tako radi se i američka viza ( cca 100$ ), te internacionalna viza u matrikuli.. Proceduru će vam objasniti kadrovnik ili agent nakon što vas izabere.

Z

Zatucanost. Nemojte biti zatucani i misliti da sve znate, jer da znate, ne bi ovo ni čitali. Uvik poštujte starije i iskusnije, jer su oni ti koji će nas napraviti kvalitetnim pomorcima, a ne tečajevi i slično.

Kako se ukrcati?

Traženje ukrcaja za asistenta je prva kora u pomorstvu, očito kao i svaki posao zahtjeva informacijsku pripremu, planiranje i izvršavanje. Ukrcati se nećete ukoliko pošaljete jednu aplikaciju i čekate, čekate, čekate.. zapravo, možda i hoćete, ali pitanje je kada.

Najbolji savijet je ići na google i jednu po jednu firmu slati CV. Ima ih mali milijun. Naši agenti krcaju na zanemariv broj firmi gledajući koliko ih ima. Google is your best friend. Naravno preporuka je ići direktno na firmu, bez agenta i opet zato, Google!

Ovaj posao valja raditi u koracima.

Korak broj 1.

Prikupljanje osnovnih informacija
– Informacije o tome kako posatati pomorac
– Informacije o tome gdje i kada položiti D2 i ostale brevete
– Informacije o životu pomorca
– Informacije o vašim pravama i obavezama kao pomorac

Korak broj 2.

Mozganje.
Razlučite vlastitom glavom što je istina, a što ne. Priče koje ste čuli od prijatelja o tome kako su pomorci ovo i ono, zaboravite. Nakon što iz prve ruke saznate kakav je život na brodu i koje su vaše obaveze na željenoj pozciji odlučite da li želite ići na brod.

Korak broj 3.

Sakupljanje informacija i samostalno obrazovanje.
Dok polažete D2 i čekate matrikulu vrijeme nemojte provoditi u kafanama i na balunu. Vaše vrijeme od sada je okrenutu jednom cilju – ukrcaju. Zavirite u download sekciju ovoga foruma, prikupite knjige, udžbenike… Naučite osnovne pojmove, šta je šta, tipove broda (a ne da vam agent kaže, imam Ro-Ro, vi ushićeni SUPER, na kraju nemate brevet za Ro-Ro). Naučite nešto i o veličinama broda (jer o njoj ovisi kakav će vam život na njemu biti), rutama, linijama, zapovjednom lancu, portima, vrstama tereta. Sve će to pomoći pri ukrcaju u samom razgovoru s agentom ili predstavnikom firme.

Važno je da znate svoje mogućnosti. Nerealno je očekivati da se kao kadet ukrcate na visoko rangirane firme. Šaljite svima, a ako upadnete na neku bolju, super, iako su vremena takva da izbora nema.

Moje mišljenje je da se prihvaća svaka plaća koja vam je dovoljna da nakon kadeture platite brevete koji su vam potrebni i preživite do novog ugovora. Računajući za asistenta struje došao sam do ovoga:

– Breveti osnovni = 1900 kuna + 2 x ispit = 2300 kuna
– Breveti dodatni (npr.timunjerski) da možete raditi i to ukoliko nema posla u struci ili još par breveta koji mogu više pomoći = 3000 kuna
-Mirovinsko i Zdravstveno = 6 * 1200 = 7200 kuna
-Sitni troškovi (slike, pregledi, ovo ono ) = 1000 kuna

Ukoliko Vam netko ponudi 600 € za asistenta, to je 25 920 kuna, umanjeno za troškove iznosi 13 520 kuna. Ostaje Vam 13 520 kuna za preživiti do drugoga ugovora. Naravno ovo je bez prekovremenih, trošenja po portima i slično. Najčešće plaće za asistenta su 700 €. Iako zvuči ”malo” matematika kaže da je dovoljno, stoga to i prihvatite. Odnosi se na asistente mehaničara, električara i elektroničara koji ne plaćaju klasu.

Korak broj 4.

Sakupljanje informacija o firmama
Ukoliko ste već naučili nešto o brodovima koristite registre brodova, registre firmi, google i tražite firme. Nakon što ste pogledali web site C/P maila u .doc file naznačite o kojim brodovima se radi i koliko je prosječno DWT-a u floti da znate ukratko kako sastaviti CL. O Vama ovisi koliko ćete kontakata skupiti. Na forumu postoji masu mailova, ali niti jedan forum na svijetu ih nema sve. Tražite i spremajte. Isto, naravno, vrijedi i za agente. ODJE…. gotove skupine maila – skupljajte sami jer na taj način učite!

Korak broj 5.

Priprema za ”artiljerijsko djelovanje” ili ti ga djelovanje kojim nećete ništa postići (vjerovatno), ali će omogućiti da lakše izvedete frontalni napad. Skenirajte dokumente i spremite ih u posebnu mapu. Napišite dobar CV i bazu CL-a (CL mora biti na ime firme kojoj šaljete jer se C/P CL lako uoči i posebno iritira).

Korak broj 6.

Sigurni ste da ste sve skupa spremili. Rasčistite stol i lagano u slanje mailova. Nemojte stati na 9 ili 900 mailova. Šaljite dok ne pošaljete sve. Najbolje vrijeme za slanje mailova bi bilo recimo petak – nedilja, pa da u ponediljak krenu odgovori. Aplikacije ispunite što bolje možete, obavezno stavite sliku i vaše reference.

Korak broj 7.

”Izviđanje”.
Nakon što ste poslali mailove, sakupite ekipu i uplatite lovu na skype. Jednostavno, zovete sve kojima ste poslali mailove. Ležerno i jednostavno, pokažite zanimanje.

Korak broj 8.

”Dubinsko izviđanje i demostracija sile”
Nakon što ste pozvali sve, obiđite SVE agente po RH. Pokažite zanimanje za posao, interes i ostavite dobar dojam. Na taj način agent je upoznat s vama puno više nego s onim za koga zna samo ono što je napisao u aplikaciji.

Korak broj 9.

”Pinganje”
Nakon odredenog vremena, vrijeme je da provjerite stanje kod agenata. Zovite u razmacima od 2 tjedna i pitajte ima li što novo. Ne gnjavite previše, a ni premalo . Ekipa će na taj način vaše zanimanje za posao shvatiti ozbiljno, a bit ćete im u uhu čim dobiju info iz firme da im treba asistent za to i to.

Korak broj 10.

”Napad bajunetama i frontalni udar u opkoljenom stanju”
Molite Boga da nikad ne dođete do ovoga statusa . Nema druge, nego se uputit u najveće luke i gradove s najviše agencija. Molit, kumit, tražit.. možda nešto i bude. Možda.

Najvažnije: ne gubite nadu i ne pizdite kako vam je teško. Ukrcaj na brod nije traženje izvanzemaljskog života, ni proces obogaćivanja urana, nego svakodnevna pojava. Ukoliko ste uporni i željni posla žrtvujte sve i posvetite se ukrcaju. Odj… fudbal, handbal, žene, pekare.. sve što nije neophodno, a spriječava vas da baš u tome tražite ukrcaj. Ne dozvolite da vas obeshrabre likovi koji se žale da već 6/12/18 mjeseci traže ukrcaj.

Popis agencija, kompanija, nešto telefona i mailova…

OVDJE MOŽETE PREUZETI KORISNE ADRESE I KONTAKTE

Koga izbjegavati ?

Zdrav mozak nalaže da izbjegavate sve koji traže proviziju za ukrcaj, bez obzira bilo to 200 kuna ili 20 000 kuna.

VIŠE AGENCIJA I KOMPANIJA IMATE U RAZNIM PODFORUMIMA FORUMA
LIPO PRETRAŽITE SVE I KRENITE

Pomorac.net se zahvaljuje cijenjenom kolegi I. Bilicu na dobroj volji i utrosenom vremenu za izradu ovog Vodica.

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video