Vrijednost gradnje nizinske pruge procijenjena je na oko tri milijarde eura, a razvoj Luke Rijeka i gradnja luke kćeri na otoku Krku između pola milijarde i milijardu eura. Važno je razgovarati, važno je ne bojati se Kineza. Vodeći ljudi kineske kompanije China Ocean Shipping Company (COSCO) nakon današnjeg razgovora postali su najozbiljniji potencijalni ulagači u Luku Rijeka – odgovorio nam je danas visoki Vladin dužnosnik na pitanje koliko su Kinezi zaista ozbiljno zainteresirani za ulaganje u riječku luku.
Nekoliko sati prije toga u Banskim dvorima su premijer Zoran Milanović i ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić razgovarali s predstavnicima China Ocean Shipping Company, vodeće kineske i jedne od najvećih svjetskih brodarskih kompanija.
Dosta priče
Kinezi su vrlo zainteresirani za Luku Rijeka, ali i za gradnju nizinske pruge Rijeka – Zagreb – Botovo.
Vrijeme je da Hrvatska prestane pričati, vrijeme je da se konkretiziraju neki infrastrukturni projekti. Prije svega mislim na rekonstrukciju postojeće željezničke pruge, ali i gradnju nizinske pruge koncesijskim modelom. Time bismo riješili i problem kineskih kompanija koje traže mogućnost da preko našeg područja skrate plovidbu od Sueza do Srednje Europe za 10 do 14 dana – rekao je nakon sastanka ministar Hajdaš Dončić.
Predsjednik uprave kineske kompanije COSCO Wei Jianfu rekao je da je njegova kompanija iznimno zainteresirana za ulaganje u Hrvatsku, a premijer Zoran Milanović kineskim je investitorima zaželio dobrodošlicu i obećao da će Vlada učiniti sve što može da ukloni barijere ulaganjima.
– Do sada je bilo puno razgovora, sad je pravo vrijeme da se oni materijaliziraju – zaključio je Milanović.
Ministar Siniša Hajdaš Dončić vrijednost projekta gradnje nizinske pruge procijenio je ugrubo na oko tri milijarde eura, a dalji razvoj Luke Rijeka u sklopu kojeg bi se gradila i luka kći na otoku Krku ministar je procijenio na vrijednost između pola milijarde i milijardu eura.
Naš izvor iz Vlade kazao nam je da su Kinezi prvenstveno zainteresirani za preuzimanje Luke Rijeka i njezino širenje, odnosno gradnju terminala na Krku koji bi postao glavni kontejnerski terminal.
Naravno, transport kineskih proizvoda kroz riječku luku dalje u Srednju Europu nije moguć bez gradnje nizinske pruge. Ako Kinezi ozbiljno zagrizu za riječku luku, Vlada će odmah raspisati međunarodni natječaj za gradnju pruge. Predstavnici kineske kompanije COSCO nisu isključili mogućnost da se na natječaju pojave sa svojim kineskim partnerima koji bi bili zainteresirani za plasiranje svojih proizvoda u Europu kroz riječku luku – rekao je naš izvor iz Vlade.
Svjestan je, kaže, i političkih implikacija eventualnog kineskog preuzimanja riječke luke i njihova ulaganja u nizinsku prugu.
Konkurencija Hamburgu
Nijemci na to ne bi gledali blagonaklono. Sigurno bi nas pritiskali jer bi time Rijeka postala izravna konkurencija luci Hamburg. Ali Vlada Zorana Milanovića je dovoljno nacionalno osviještena i znat će se postaviti kako treba. Uostalom, kineski ulagači došli su u Banske dvore na inicijativu predsjednika Vlade – kaže naš sugovornik. Objašnjava da bi nova, proširena riječka Luka nizinskom prugom povezana sa Srednjom Europom postala konkurentnija od luke Hamburg.
Put kineske robe preko Rijeke kraći je za 1242 nautičke milje od hamburške rute – poentirao je naš sugovornik.
vecernji.hr