O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Brodosplitu propala flota brodova, škverani novog vlasnika čekaju praznih navoza

Dok čelnici samoborske tvrtke DIV, koji bi ubrzo trebali postati i vlasnicima “Brodosplita”, najavljuju izgradnju raznih megajahti, bulk-carriera, putničkih ro-paxa za nepoznate naručitelje, splitsko brodogradilište u svojoj poslovnoj svakodnevnici djeli zajedničku sliku praznih navoza većine europskih brodogradilišta. Novih poslova nema, a i oni oni poslovi koji su se, praktično, sve do jučer smješili kao izgledni, u zadnji trenutak su propali.

Premda je “Brodosplit” ušao u najuži krug od samo četiri kandidata za izgradnju 120 metra dugog putničkog ro-paxa za škotskog naručitelja, prije dva tjedna naručitelj se iznenadno okrenuo domaćim navozima. Razlog je svjetska kriza u kojoj je škotski naručitelj odlučio posao dati domaćem brodogradilištu.

Jaka konkurencija

Natjecalo se splitsko brodogradilište i za veliki ugovor izgradnje čak četiri putnička ro-paxa, plus četiri u opciji za francuskog naručitelja. Bio bi to posao vrijedan 10 milijardi kuna, a škverski navozi imali bi posla u iduće četiri godine. No, “Brodosplit” je zbog jake konkurencije, spomenimo samo talijanski “Finincantieri”, ispao iz igre.

Nedovršeni sofisticirani 95 metara dugi putničko-teretni brod “Bella Desgagnes” iz Kraljevice, koja se nalazi u stečaju, ipak neće doploviti u “Brodosplit”. Naime, očekivalo se da će splitski škverani dovršiti brod za kanadskog naručitelja, no radnici “Kraljevice” su odlučili zadržati brod dok ne dobiju otpremnine i zaostale plaće. S druge strane, brod je to na kojem su radnici “Kraljevice” ‘polomili zube’. Kako doznajemo, brod je ekstremno sofisticiran, a još nije ni završena kompletna projektna dokumentacija.

Problemi su u svim bitnim elementima iz tehničkog opisa broda. Naprimjer, “Bella Desgagnes” ne postiže zahtjevanu brzinu. U testu izdržljivosti, dakle u vožnji pod opterećenjem, pojavljuje se neprihvatljivo pregrijavanje pogonskih strojeva. Ugrađeni “DPS-dynamics position system”(satelitski sustav pozicioniranja broda u jednoj točci) uopće nije testiran. Naime, ugrađenim DPS-om brod bi, usprkos udarima vjetra ili valova, mogao pristati u bilo koju luku kanadske pokrajine Quebec gdje je trebao ploviti. U zahtjevanim rokovima od svega nekoliko mjeseci, nemoguće je “brod sa puno zamki”, kako ga upućeniji opisuju, privesti funkciji.

Preduga privatizacija

Ni izgradnja četiri “product” tankera za ruskog naručitelja više nije aktualna. Doznajemo da se Rusi jednostavno više-ne javljaju. Da je ugovor potpisan, bio bi to škveranima nužan predah konsolidacije za energičniji iskorak na tržište tehnološki zahtjevnih plovila. Osim toga, ruski bi brodovi osigurali godinu i pol dana posla, te trenutačno zapošljavanje svih škverskih kapaciteta.

Joško Franić, član Nadzornog odbora “Brodosplita”, kaže kako “škver ne može pobjeći od svjetske krize, ali ni nedefinirane situacije u predugom privatizacijskom postupku”.

– S nedavno dva ugovorena “heavy liftera” vlasnik DIV-a Tomislav Debeljak kaže da bi škver bio stabilan do kraja godina. No, bez novih poslova nema opstanka. Teško je biti pametan, debelo kasnimo… U niši tankera i brodova za rasute terete, jednostavno nismo konkurenti. Banke od takvih projekata bježe. Kina otvara banke samo za kreditiranje brodogradnje, a u Hrvatskoj nema takve banke. Razne informacije kruže, Francuzi su, navodno, potpuno odustali od izgradnje serije ro-paxa jer se ispostavilo da banke ne žele ući u taj posao-kaže nadzornik Franić.

Di je ugovor?

Kupoprodajni ugovor za ‘Brodosplit’ trenutačno se nalazi za razmatranju u Europskoj komisiji. Međutim, članovi Povjerenstva za praćenje privatizacije splitskog škvera sadržaj finalne verzije ugovora nisu vidjeli.

-Nismo imali priliku dobiti ugovor na uvid prije nego je poslat u Bruxelles. Nekorektno od strane ministra Radimira Čačića, jer je dogovor bio drugačiji. Očekujmo sastanak nakon što se ugovor vrati iz Bruxellesa – kaže Ozren Matijašević, član povjerenstva i predsjednik HUS-a. d.k.

slobodnadalmacija.hr

Dok čelnici samoborske tvrtke DIV, koji bi ubrzo trebali postati i vlasnicima “Brodosplita”, najavljuju izgradnju raznih megajahti, bulk-carriera, putničkih ro-paxa za nepoznate naručitelje, splitsko brodogradilište u svojoj poslovnoj svakodnevnici djeli zajedničku sliku praznih navoza većine europskih brodogradilišta. Novih poslova nema, a i oni oni poslovi koji su se, praktično, sve do jučer smješili kao izgledni, u zadnji trenutak su propali.

Premda je “Brodosplit” ušao u najuži krug od samo četiri kandidata za izgradnju 120 metra dugog putničkog ro-paxa za škotskog naručitelja, prije dva tjedna naručitelj se iznenadno okrenuo domaćim navozima. Razlog je svjetska kriza u kojoj je škotski naručitelj odlučio posao dati domaćem brodogradilištu.

Jaka konkurencija

Natjecalo se splitsko brodogradilište i za veliki ugovor izgradnje čak četiri putnička ro-paxa, plus četiri u opciji za francuskog naručitelja. Bio bi to posao vrijedan 10 milijardi kuna, a škverski navozi imali bi posla u iduće četiri godine. No, “Brodosplit” je zbog jake konkurencije, spomenimo samo talijanski “Finincantieri”, ispao iz igre.

Nedovršeni sofisticirani 95 metara dugi putničko-teretni brod “Bella Desgagnes” iz Kraljevice, koja se nalazi u stečaju, ipak neće doploviti u “Brodosplit”. Naime, očekivalo se da će splitski škverani dovršiti brod za kanadskog naručitelja, no radnici “Kraljevice” su odlučili zadržati brod dok ne dobiju otpremnine i zaostale plaće. S druge strane, brod je to na kojem su radnici “Kraljevice” ‘polomili zube’. Kako doznajemo, brod je ekstremno sofisticiran, a još nije ni završena kompletna projektna dokumentacija.

Problemi su u svim bitnim elementima iz tehničkog opisa broda. Naprimjer, “Bella Desgagnes” ne postiže zahtjevanu brzinu. U testu izdržljivosti, dakle u vožnji pod opterećenjem, pojavljuje se neprihvatljivo pregrijavanje pogonskih strojeva. Ugrađeni “DPS-dynamics position system”(satelitski sustav pozicioniranja broda u jednoj točci) uopće nije testiran. Naime, ugrađenim DPS-om brod bi, usprkos udarima vjetra ili valova, mogao pristati u bilo koju luku kanadske pokrajine Quebec gdje je trebao ploviti. U zahtjevanim rokovima od svega nekoliko mjeseci, nemoguće je “brod sa puno zamki”, kako ga upućeniji opisuju, privesti funkciji.

Preduga privatizacija

Ni izgradnja četiri “product” tankera za ruskog naručitelja više nije aktualna. Doznajemo da se Rusi jednostavno više-ne javljaju. Da je ugovor potpisan, bio bi to škveranima nužan predah konsolidacije za energičniji iskorak na tržište tehnološki zahtjevnih plovila. Osim toga, ruski bi brodovi osigurali godinu i pol dana posla, te trenutačno zapošljavanje svih škverskih kapaciteta.

Joško Franić, član Nadzornog odbora “Brodosplita”, kaže kako “škver ne može pobjeći od svjetske krize, ali ni nedefinirane situacije u predugom privatizacijskom postupku”.

– S nedavno dva ugovorena “heavy liftera” vlasnik DIV-a Tomislav Debeljak kaže da bi škver bio stabilan do kraja godina. No, bez novih poslova nema opstanka. Teško je biti pametan, debelo kasnimo… U niši tankera i brodova za rasute terete, jednostavno nismo konkurenti. Banke od takvih projekata bježe. Kina otvara banke samo za kreditiranje brodogradnje, a u Hrvatskoj nema takve banke. Razne informacije kruže, Francuzi su, navodno, potpuno odustali od izgradnje serije ro-paxa jer se ispostavilo da banke ne žele ući u taj posao-kaže nadzornik Franić.

Di je ugovor?

Kupoprodajni ugovor za ‘Brodosplit’ trenutačno se nalazi za razmatranju u Europskoj komisiji. Međutim, članovi Povjerenstva za praćenje privatizacije splitskog škvera sadržaj finalne verzije ugovora nisu vidjeli.

-Nismo imali priliku dobiti ugovor na uvid prije nego je poslat u Bruxelles. Nekorektno od strane ministra Radimira Čačića, jer je dogovor bio drugačiji. Očekujmo sastanak nakon što se ugovor vrati iz Bruxellesa – kaže Ozren Matijašević, član povjerenstva i predsjednik HUS-a. d.k.

slobodnadalmacija.hr