Brodogradilište »Kraljevica« 1729.-2012. – od jučer se slobodno može nadopisati na ploču na ulazu u ovaj kvarnerski škver. Ravno 283 godine kontinuiranog poslovanja »Kraljevici« je skrbilo titulu najstarijeg brodogradilišta u svijetu, ali nije pomoglo da izbjegne stečaj u kojeg ga je gurnula hrvatska Vlada. Moguće je da će se u Kraljevici nastaviti graditi brodovi ili će se otvoriti neka druga proizvodnja, moguće je da će stečaj s likvidacijom biti temelj da tamo iznikne neka nova zdrava tvrtka, s pametnim i vrijednim vlasnikom.
No, jučer je ova gotovo tri stoljeća duga priča završila. Zadnji čavao u lijesu bit će dan kada Trgovački sud u Rijeci i formalno otvori stečaj, no vrijednost brodogradilišta jesu njegovi ljudi – inženjeri, bravari, cjevari, zavarivači… A njih 460 jučer je dobilo otkaze s kojima će postati dio crne statistke burze nezaposlenih. Slaba utjeha je da su potpisali i ugovore slijedom kojih bi za tri dana na njihove račune iz državnog proračuna trebao leći novac za pune otpremnine te dvije zaostale plaće. U prijevodu, 6.400 kuna po godini neprekinutog radnog staža u brodogradilištu.
Linić u slastičarnici
– Evo, gledajte, ova tri papira i radna knjižica – to je naša budućnost. Mene, u punoj radnoj snazi, šalju na biro. Ja imam tek 31 godinu i osam godina radnog staža. To su nama dali naš Linić i Čačić. Vjerovao sam ovoj Vladi, glasovao sam za njihovu koaliciju, mislio da će učiniti neke pozitivne pomake, revoltiran je, tužan i ogorčen bio Selčanin Hrvoje Lončarić, vozač u brodogradilištu.
– Nas gase, a u novinama pišu o gradnji četiri nova velika trajekta, pa ne znam da li se to netko zeza ili što? Pronijelo se danas među ljudima da je u nedjelju u slastičarnici u Kraljevici bio Slavko Linić. Pronijelo se da je Linić glasno poručio da se strpimo par mjeseci jer će opet većina nas ovdje opet naći posao. To bi značilo da imaju nekakav plan, no zašto nisu došli i rekli to pred ljudima, pita se Lončarić.
Ni njegov kolega, također vozač, Dragan Kučan ne vjeruje više nikom.
– Proveo sam godinu i pol u ratu, borio se za ovu državu. Da sam znao tada u što će se ovo sve pretvoriti, sigurno je da bih svoju sreću pokušao potražiti izvan ovakve Hrvatske, kazuje Kučan.
Očito su isto mislili svi radnici u »Kraljevici« jer su s potpisivanjem da su zaprimili poslovno uvjetovane otkaze, kao i izjave kojom se odriču otkaznog roka, krenuli tek kad je nešto prije podneva stigla opunomoćenica Vlade Tamara Obradović-Mazal.
Novac za tri dana
– Sredstva za isplatu otpremina i plaća za travanj i svibanj su osigurana jer da nisu ne bismo bili tu, kratko je na ulazu u brodogradilište poručila Obradović-Mazal, potvrdivši da će novac na račune radnika stići u roku tri dana od potpisa ugovora. Čačićeva zamjenica sastala se u brodogradilištu i s vlasnikom kanadske brodarske kuće »Transport Desgagnes« koji bi trebao preuzeti nedovršenu novogradnju i za to, kako navode upućeni izvori, škveru platiti još jedan manji iznos ili barem ne aktivirati državna jamstva za blizu 30 milijuna eura, koliko je dosad platio za taj brod. Je li ta priča, kao i sa švedskim asfalt-tankerom, kao drugom nedovršenom novogradnjom u »Kraljevici«, konačno završena, jučer nije bilo povratnih informacija.
Predsjednik Sindikata »Kraljevice« Nenad Miškulin prenio nam je da su interne pravne i kadrovske službe radile gotovo cijelu noć s nedjelje na ponedjeljak kako bi pripremile svu gomilu potrebnih papira. Pedesetak radnika »Kraljevice«, doznajemo, jučer su po treći put dobili traumatični »poslovno uvjetovani otkaz«. Prethodno su iskusili bolno iskustvo stečaja bakarske Koksare, »Lenca« ili crikveničkih hotela. Nitko iz »Kraljevice« nije izašao sretan, pa ni Pavle Pavlović koji ima sve uvjete za mirovinu i 45 godina staža.
– Tužan sam što je došlo do ovog, u ovom sam škveru proveo cijeli život. Žao mi je tih mladih ljudi koji sada moraju na biro, rekao je ovaj kraljevički veteran. Zlatko Matijević stigao je u »Kraljevicu« prije četiri godine, iz Vojvodine je i spada u »najgoru« kategoriju radnika s 52 godine starosti i 30 godina staža. Gdje da nađe posao, pita se i on sam. Sreća je što mu, kazuje, supruga i sin rade. Zadnji susret s ekipom s posla imao je i Mario Mandekić iz tehničke kontrole. Sedam je godina u »Kraljevici«, vrti alternative, no nije neko vrijeme za naći novo i stalno zaposlenje.
Stečaj do sredine srpnja
Početkom idućeg tjedna istječe zakonski rok u kojem direktor »Kraljevice« Zvonimir Novak mora podnijeti zahtjev Trgovačkom sudu u Rijeci za pokretanje stečaja. S obzirom da će ovaj potez učiniti Uprava društva te da je račun u neprekidnoj blokadi bio 60 dana, najvjerojatnije to znači da će se izbjeći predstečajni postupak, što bitno skraćuje vrijeme. Drugim riječima, stečajni sudac mogao bi za 15 ili mjesec dana već donijeti rješenje o otvaranju stečaja i imenovanju stečajnog upravitelja, za kojeg se i dalje špekulira da bi mogao biti Zdravko Čupković, koji sada vodi stečaj Transadrije.
Vujić: Županija ne može pomoći
Obnašatelj dužnosti župana Vidoje Vujić uputio je radnike »Kraljevice« koji su dobili otkaz da se sada prijave Zavodu za zapošljavanje, jer im Županija ne može pomoći. Ali je najavio skori sastanak s prvim potpredsjednikom Vlade Radimirom Čačićem na temu brodogradnje – »Kraljevice« i »3. maja«, te Dine.
– Za sve u brodogradnji treba pitati prvog potpredsjednika, izjavio je Vujić. (T. T.)
Komadina: Vjerujem u budućnost škvera
– Žao mi je što se brodogradilište »Kraljevica« našlo u ovoj situaciji, pogotovo jer ima najdužu tradiciju. Vjerujem u budućnost škvera i nakon stečaja, možda ne za svih 500 radnika, ali barem za 300. Mogu se graditi specijalni brodovi, jahte, uz marinu koja bi po meni tamo trebala biti. Samo remont Jadrolinijinih brodova mogao bi donijeti 40 milijuna dolara godišnje, izjavio je potpredsjednik SDP-a Zlatko Komadina o otkazima u Kraljevici. (T. T.)
novine.novilist.hr