O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Array

Niste htjeli naš pelješki most, e nećete ni trajekt od Komarne

Ne da li Bruxelles službenom Zagrebu i Sarajevu zeleno svjetlo za bilo kakav dogovor oko neumskog koridora, putovanje na jug Hrvatske od 1. srpnja iduće godine moglo bi biti prava avantura. Zapravo, nevjerojatno je koliko su neozbiljno i brzopleto u Vladi i resornome ministarstvu, na čijem je čelu mladi i očito neiskusni Siniša Hajdaš Dončić, krenuli u razgovore s bosanskohercegovačkim vlastima o “neumskoj zaobilaznici”, kojom bi putnici prolazili bez zaustavljanja i nastavljali put prema Dubrovniku u jednom, ili Splitu u drugom pravcu.

Nakon što je Kukuriku koalicija po stupanju u Banske dvore odustala od gradnje mosta, koji je zagovarala bivša HDZ-ova Vlada, pokušalo se očito na brzinu dogovoriti alternativnu premosnicu koja bi bila jeftinija i praktičnija od basnoslovno skupe Bebićeve ćuprije, a da se pri tomu nije, ili nije dovoljno, konzultiralo Bruxelles čija je zadnja kad je schengenski režim u pitanju.

Javnost se zbunjuje

Sada se javnost samo zbunjuje rješenjem koje se nudi u vidu pojačavanja postojeće trajektne linije između Ploča i Trpnja na poluotoku Pelješcu, odakle putniku koji je krenuo prema Dubrovniku, nakon sata plovidbe, treba još puni sat drndanja uskim pelješkim cestama do Brijeste, i to “za leđima” nekog sporog tegljača?! Suludo!

– Nikako nisam sklon tom rješenju jer bi se tako jako produljilo putovanje, ponajprije zbog uskih i loših peljeških cesta. Dalje, istina je da Bruxelles neće dopustiti da nikakva vozila s teretom bez zaustavljanja i bez predočenja dokumentacije putuju nesmetano preko Neuma koji nije u sastavu EU-a, pa je jedino pametno i racionalno rješenje uvođenje trajekata između Komarne i Brijeste. Uostalom, Danska je imala sličan problem, pa ga je također riješila uvođenjem brodskih linija.

Da, to bi značilo dvadesetak minuta dulje putovanje, ali bi bilo najisplativije rješenje iz dva razloga: prvo, iskoristili bismo sve što je do sada već građeno na prilazima i temeljima pelješkog mosta koji je apsolutno neisplativa investicija, i, kao drugo, tako se ne bi prekidao državni teritorij, a to vam je najvažnije. Naime, nikada ne znate zbog kojih se razloga i kada mogu, ne daj Bože, u bilo kojem smislu poremetiti odnosi između Hrvatske i BiH, što bi značilo i zaustavljanje prometa – tvrdi prof. dr. Ivan Dadić s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu.

Najgore je u svemu tome što prometno rješenje povezivanja hrvatskog juga s maticom postaje političko pitanje oko kojeg se kupe jeftini bodovi. Kako Dubrovačko-neretvanska županija, u kojoj vlast drži HDZ, već na prvu odbija svaki suvisao prijedlog koji dolazi iz Vlade štiteći, tobože, interese lokalne zajednice, sad im iz SDP-a, odnosno Ministarstva infrastrukture, koje vodi njihov član, vraćaju istom mjerom nudeći im, kad već ne žele predloženu brodsku liniju, da koriste drugu kojom će se voziti i duže i neudobnije.

O tomu da lokalna zajednica, zbog ekološke ugroze Malostonskog zaljeva koji je bogat kamenicama, ne želi ni čuti za trajekte između Komarne i Brijeste, što je ministar Dončić u neku ruku već prihvatio želeći se prilagoditi onomu što traži lokalna zajednica, Dadić kaže:

– Ma, kakva ekologija, to je obično inaćenje. I naravno da tu ima i dnevne politike jer, ako niste htjeli naš pelješki most, e sad nećete ni od Komarne do Brijeste jer će trajekti, tobože, sve zagaditi. Pazite, ovu liniju između Ploča i Trpnja može se pojačati, zašto ne, ali ona nije rješenje. No u srcu sezone može biti dobra podrška trajektima između Komarne i Brijeste kao i, recimo, linija između Gradca i Trpnja. Osim toga, lokalno stanovništvo mora shvatiti da bi izgradnjom nove ceste Trpanj–Ston i ceste s tunelom prema Orebiću i oni profitirali jer bi turisti mogli krenuti i u dubinu Pelješca i dalje prema Korčuli, a ne nužno samo prema Dubrovniku.

I poznati prometni stručnjak prof. dr. Željko Marušić sličnog je razmišljanja. Doduše, on se zauzima i za povezivanje trajektima i za gradnju mosta, ali ne onako grandioznog i skupog kao što je to projektom bilo predviđeno.

Pomoćno rješenje

– Vijesti iz Bruxellesa da u najmanju ruku neće ići sve glatko s koridorom kroz Neum pokazuje koliko je naša Vlada bila neozbiljna kad je odustala od izgradnje pelješkog mosta, a da nije bila poznata ukupna cijena zamjenskog rješenja. Dalje, premda službenog protuzahtjeva iz Sarajeva nema, jasno je stavljeno do znanja da će se tražiti protuustupak za koridor, odnosno suverenitet u luci Ploče i eksteritorijalni pristup željeznicom.

Ministar Hajdaš Dončić je to uvio u celofan “naprednog korištenja luke Ploče”, a ne treba puno pameti kako bi se shvatilo da je riječ o golemoj vrijednosti čiji je iznos teško i procijeniti. Sve to nije uzeto u kalkulaciju vrijednosti “jeftinijeg” rješenja kroz neumski koridor – kaže dr. Marušić.

– Trajektna veza može biti samo pomoćno, a nikako glavno rješenje za povezivanje, u slučaju da ne uspijemo napraviti koridor ni po najnepovoljnijim uvjetima. Kraća veza Komarna–Brijesta ugrozila bi osjetljivi ekosustav u Malostonskom zaljevu, a veza Ploče–Trpanj je neprikladna zbog velike duljine i nepostojanja kvalitetnih spojnih cesta. Što će se dogoditi kad nastanu kilometarske kolone na pristaništima? Kako će se to odraziti na turizam i gospodarstvo? Kako će to utjecati na razvoj Pelješca, Korčule i cijelog dubrovačkog područja? – pita se Marušić i poentira:

– Zbog čega nitko u Vladi nije razmotrio da se umjesto megalomanskog projekta Jure Radića, visećeg mosta s četiri traka, razmisli o jeftinijem rješenju poduprtog mosta s dva traka? Uz poštenu kalkulaciju takav bi se most mogao napraviti za milijardu kuna. A trajektnu vezu Komarna–Brijesta treba svakako napraviti, ali kao pomoćnu vezu uz most i s malim, a ne velikim trajektima.

Mještani: Hoćemo brod, ali besplatan!

Stanovnici doline Neretve i poluotoka Pelješca ne slažu se da ta trajektna linija bude zamjena za pelješki most. Za njih je most jedino ispravno i dugoročno moguće rješenje, a rekonstrukcija pelješke ceste, od Trpnja do Stona, koja je potpuno neuvjetna za bilo kakav intenzivniji promet kamiona i osobnih vozila, zahtjevan je posao bez obzira je li riječ o mostu ili trajektu.

Smatraju da je uvođenje trajektnih linija samo politiziranje, jer su i do sada postojeći trajekt od Ploča do Trpnja mogli koristiti svi oni koji na putu prema Dubrovniku nisu željeli prolaziti četiri granične kontrole. Međutim, u uvjetima krize i recesije trajekt je mnogim hrvatskim građanima postao luksuz pa se svi uglavnom voze preko Neuma bez obzira na gužve i zastoje, poglavito u turističkoj sezoni. Naime, 170 kuna, koliko košta vožnja za jednu osobu i automobil, prevelika je stavka za prosječne hrvatske građane koji često putuju na Pelješac ili Korčulu.

– Ova “pametna vlada”, a naročito ministar prometa Hajdaš Dončić, nemaju pojma kako je Korčulanima, Pelješčanima i ostalima koji stalno tamo putuju. Posebna je priča o trajektima, a sada bi, po njima, ljudi i stoka zajedno putovali – negoduje Gordan Mišetić, koji često iz Splita putuje u Kunu.

– Morate znati da nijedan trajekt za veliku većinu građana ne igra nikakvu ulogu. I ovaj postojeći Ploče-Trpanj ljudi izbjegavaju i idu preko Neuma iz jednostavnog razloga što je tri puta skuplji. Ljudi nemaju novaca za trajekt i gotovo – ogorčen je Mišetić.

– Ako Vlada RH već uvodi te trajekte, neka onda bude toliko velikodušna pa nam ih da besplatno – predlaže Mišetić.

Lokalna vlast nada se nastavku izgradnje pelješkog mosta i oštro se zbog toga protivi ideji trajektnog pristaništa u Komarnoj i Brijesti.

– Bio bi to definitivno glogov kolac za pelješki most – kaže načelnik općine Orebić Tomislav Jurjević, naglašavajući da je svako ulaganje na Pelješcu dobro došlo.

Osim proširenja trajektnog pristaništa u Trpnju, proširila bi se i rekonstruirala i pelješka cesta – dodao je.

Poboljšanje trajektne linije između Ploča i Trpnja kao i temeljita rekonstrukcija stare pelješke ceste, koja u postojećem stanju nikako ne može podnijeti intenzivan promet i teške kamione, državu će, prema prvim procjenama, stajati oko 110 milijuna kuna, dok bi troškovi na uspostavi trajektne linije između Komarne i Brijeste bili nešto jeftinija varijanta budući da je na samim temeljima mosta već odrađen značajan dio posla.

SDP: Pelješki most je najbolje rješenje, ali…

Predsjednik ŽO SDP-a Dubrovačko-neretvanske županije Davor Penić tvrdi da je “nacionalno pitanje povezivanja teritorija RH pelješki most”.

– Tražimo od Vlade vremenske okvire za izgradnju mosta koji će biti vezani uz porast BDP od pet posto u dvije uzastopne godine. Podsjećamo da je Vlada Jadranke Kosor obustavila radove na mostu u svibnju 2011. godine. Trajektna veza Komarna-Brijesta kao privremeno riješenje do izgradnje pelješkog mosta, najefikasnije je i najjeftinije rješenje, a veliki dio posla za tu vezu je već odrađen – kažu u SDP-u.

slobodnadalmacija.hr

Ne da li Bruxelles službenom Zagrebu i Sarajevu zeleno svjetlo za bilo kakav dogovor oko neumskog koridora, putovanje na jug Hrvatske od 1. srpnja iduće godine moglo bi biti prava avantura. Zapravo, nevjerojatno je koliko su neozbiljno i brzopleto u Vladi i resornome ministarstvu, na čijem je čelu mladi i očito neiskusni Siniša Hajdaš Dončić, krenuli u razgovore s bosanskohercegovačkim vlastima o “neumskoj zaobilaznici”, kojom bi putnici prolazili bez zaustavljanja i nastavljali put prema Dubrovniku u jednom, ili Splitu u drugom pravcu.

Nakon što je Kukuriku koalicija po stupanju u Banske dvore odustala od gradnje mosta, koji je zagovarala bivša HDZ-ova Vlada, pokušalo se očito na brzinu dogovoriti alternativnu premosnicu koja bi bila jeftinija i praktičnija od basnoslovno skupe Bebićeve ćuprije, a da se pri tomu nije, ili nije dovoljno, konzultiralo Bruxelles čija je zadnja kad je schengenski režim u pitanju.

Javnost se zbunjuje

Sada se javnost samo zbunjuje rješenjem koje se nudi u vidu pojačavanja postojeće trajektne linije između Ploča i Trpnja na poluotoku Pelješcu, odakle putniku koji je krenuo prema Dubrovniku, nakon sata plovidbe, treba još puni sat drndanja uskim pelješkim cestama do Brijeste, i to “za leđima” nekog sporog tegljača?! Suludo!

– Nikako nisam sklon tom rješenju jer bi se tako jako produljilo putovanje, ponajprije zbog uskih i loših peljeških cesta. Dalje, istina je da Bruxelles neće dopustiti da nikakva vozila s teretom bez zaustavljanja i bez predočenja dokumentacije putuju nesmetano preko Neuma koji nije u sastavu EU-a, pa je jedino pametno i racionalno rješenje uvođenje trajekata između Komarne i Brijeste. Uostalom, Danska je imala sličan problem, pa ga je također riješila uvođenjem brodskih linija.

Da, to bi značilo dvadesetak minuta dulje putovanje, ali bi bilo najisplativije rješenje iz dva razloga: prvo, iskoristili bismo sve što je do sada već građeno na prilazima i temeljima pelješkog mosta koji je apsolutno neisplativa investicija, i, kao drugo, tako se ne bi prekidao državni teritorij, a to vam je najvažnije. Naime, nikada ne znate zbog kojih se razloga i kada mogu, ne daj Bože, u bilo kojem smislu poremetiti odnosi između Hrvatske i BiH, što bi značilo i zaustavljanje prometa – tvrdi prof. dr. Ivan Dadić s Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu.

Najgore je u svemu tome što prometno rješenje povezivanja hrvatskog juga s maticom postaje političko pitanje oko kojeg se kupe jeftini bodovi. Kako Dubrovačko-neretvanska županija, u kojoj vlast drži HDZ, već na prvu odbija svaki suvisao prijedlog koji dolazi iz Vlade štiteći, tobože, interese lokalne zajednice, sad im iz SDP-a, odnosno Ministarstva infrastrukture, koje vodi njihov član, vraćaju istom mjerom nudeći im, kad već ne žele predloženu brodsku liniju, da koriste drugu kojom će se voziti i duže i neudobnije.

O tomu da lokalna zajednica, zbog ekološke ugroze Malostonskog zaljeva koji je bogat kamenicama, ne želi ni čuti za trajekte između Komarne i Brijeste, što je ministar Dončić u neku ruku već prihvatio želeći se prilagoditi onomu što traži lokalna zajednica, Dadić kaže:

– Ma, kakva ekologija, to je obično inaćenje. I naravno da tu ima i dnevne politike jer, ako niste htjeli naš pelješki most, e sad nećete ni od Komarne do Brijeste jer će trajekti, tobože, sve zagaditi. Pazite, ovu liniju između Ploča i Trpnja može se pojačati, zašto ne, ali ona nije rješenje. No u srcu sezone može biti dobra podrška trajektima između Komarne i Brijeste kao i, recimo, linija između Gradca i Trpnja. Osim toga, lokalno stanovništvo mora shvatiti da bi izgradnjom nove ceste Trpanj–Ston i ceste s tunelom prema Orebiću i oni profitirali jer bi turisti mogli krenuti i u dubinu Pelješca i dalje prema Korčuli, a ne nužno samo prema Dubrovniku.

I poznati prometni stručnjak prof. dr. Željko Marušić sličnog je razmišljanja. Doduše, on se zauzima i za povezivanje trajektima i za gradnju mosta, ali ne onako grandioznog i skupog kao što je to projektom bilo predviđeno.

Pomoćno rješenje

– Vijesti iz Bruxellesa da u najmanju ruku neće ići sve glatko s koridorom kroz Neum pokazuje koliko je naša Vlada bila neozbiljna kad je odustala od izgradnje pelješkog mosta, a da nije bila poznata ukupna cijena zamjenskog rješenja. Dalje, premda službenog protuzahtjeva iz Sarajeva nema, jasno je stavljeno do znanja da će se tražiti protuustupak za koridor, odnosno suverenitet u luci Ploče i eksteritorijalni pristup željeznicom.

Ministar Hajdaš Dončić je to uvio u celofan “naprednog korištenja luke Ploče”, a ne treba puno pameti kako bi se shvatilo da je riječ o golemoj vrijednosti čiji je iznos teško i procijeniti. Sve to nije uzeto u kalkulaciju vrijednosti “jeftinijeg” rješenja kroz neumski koridor – kaže dr. Marušić.

– Trajektna veza može biti samo pomoćno, a nikako glavno rješenje za povezivanje, u slučaju da ne uspijemo napraviti koridor ni po najnepovoljnijim uvjetima. Kraća veza Komarna–Brijesta ugrozila bi osjetljivi ekosustav u Malostonskom zaljevu, a veza Ploče–Trpanj je neprikladna zbog velike duljine i nepostojanja kvalitetnih spojnih cesta. Što će se dogoditi kad nastanu kilometarske kolone na pristaništima? Kako će se to odraziti na turizam i gospodarstvo? Kako će to utjecati na razvoj Pelješca, Korčule i cijelog dubrovačkog područja? – pita se Marušić i poentira:

– Zbog čega nitko u Vladi nije razmotrio da se umjesto megalomanskog projekta Jure Radića, visećeg mosta s četiri traka, razmisli o jeftinijem rješenju poduprtog mosta s dva traka? Uz poštenu kalkulaciju takav bi se most mogao napraviti za milijardu kuna. A trajektnu vezu Komarna–Brijesta treba svakako napraviti, ali kao pomoćnu vezu uz most i s malim, a ne velikim trajektima.

Mještani: Hoćemo brod, ali besplatan!

Stanovnici doline Neretve i poluotoka Pelješca ne slažu se da ta trajektna linija bude zamjena za pelješki most. Za njih je most jedino ispravno i dugoročno moguće rješenje, a rekonstrukcija pelješke ceste, od Trpnja do Stona, koja je potpuno neuvjetna za bilo kakav intenzivniji promet kamiona i osobnih vozila, zahtjevan je posao bez obzira je li riječ o mostu ili trajektu.

Smatraju da je uvođenje trajektnih linija samo politiziranje, jer su i do sada postojeći trajekt od Ploča do Trpnja mogli koristiti svi oni koji na putu prema Dubrovniku nisu željeli prolaziti četiri granične kontrole. Međutim, u uvjetima krize i recesije trajekt je mnogim hrvatskim građanima postao luksuz pa se svi uglavnom voze preko Neuma bez obzira na gužve i zastoje, poglavito u turističkoj sezoni. Naime, 170 kuna, koliko košta vožnja za jednu osobu i automobil, prevelika je stavka za prosječne hrvatske građane koji često putuju na Pelješac ili Korčulu.

– Ova “pametna vlada”, a naročito ministar prometa Hajdaš Dončić, nemaju pojma kako je Korčulanima, Pelješčanima i ostalima koji stalno tamo putuju. Posebna je priča o trajektima, a sada bi, po njima, ljudi i stoka zajedno putovali – negoduje Gordan Mišetić, koji često iz Splita putuje u Kunu.

– Morate znati da nijedan trajekt za veliku većinu građana ne igra nikakvu ulogu. I ovaj postojeći Ploče-Trpanj ljudi izbjegavaju i idu preko Neuma iz jednostavnog razloga što je tri puta skuplji. Ljudi nemaju novaca za trajekt i gotovo – ogorčen je Mišetić.

– Ako Vlada RH već uvodi te trajekte, neka onda bude toliko velikodušna pa nam ih da besplatno – predlaže Mišetić.

Lokalna vlast nada se nastavku izgradnje pelješkog mosta i oštro se zbog toga protivi ideji trajektnog pristaništa u Komarnoj i Brijesti.

– Bio bi to definitivno glogov kolac za pelješki most – kaže načelnik općine Orebić Tomislav Jurjević, naglašavajući da je svako ulaganje na Pelješcu dobro došlo.

Osim proširenja trajektnog pristaništa u Trpnju, proširila bi se i rekonstruirala i pelješka cesta – dodao je.

Poboljšanje trajektne linije između Ploča i Trpnja kao i temeljita rekonstrukcija stare pelješke ceste, koja u postojećem stanju nikako ne može podnijeti intenzivan promet i teške kamione, državu će, prema prvim procjenama, stajati oko 110 milijuna kuna, dok bi troškovi na uspostavi trajektne linije između Komarne i Brijeste bili nešto jeftinija varijanta budući da je na samim temeljima mosta već odrađen značajan dio posla.

SDP: Pelješki most je najbolje rješenje, ali…

Predsjednik ŽO SDP-a Dubrovačko-neretvanske županije Davor Penić tvrdi da je “nacionalno pitanje povezivanja teritorija RH pelješki most”.

– Tražimo od Vlade vremenske okvire za izgradnju mosta koji će biti vezani uz porast BDP od pet posto u dvije uzastopne godine. Podsjećamo da je Vlada Jadranke Kosor obustavila radove na mostu u svibnju 2011. godine. Trajektna veza Komarna-Brijesta kao privremeno riješenje do izgradnje pelješkog mosta, najefikasnije je i najjeftinije rješenje, a veliki dio posla za tu vezu je već odrađen – kažu u SDP-u.

slobodnadalmacija.hr

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video