Od jučer trajekti Rapske plovidbe voze iz novog trajektnog pristaništa u Stinici prema Mišnjaku na otoku Rabu, a jedan od prvih putnika na novoj trajektnoj liniji bio je predsjednik hrvatske Vlade Zoran Milanović. Nova luka u Stinici otvorena je bez velike pompe, ali uz najavu daljnjeg razvoja veza prema Rabu, jer je u vrijeme putovanja trajekta »Barbat« na brodu potpisan sporazum vrijedan 2,6 milijuna kuna o završetku prve faze rekonstrukcije i dogradnje luke Mišnjak od čega će 2 milijuna kuna izdvojiti Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, 500.000 kuna Primorsko-goranska županja, a 100.000 kuna Grad Rab. Sporazum su potpisali zamjenik ministra pomorstva Zdenko Antešić, župan primorsko-goranski Vidoje Vujić, gradonačelnica Raba Rosanda Krstinić Guščić i ravnatelj Županijske lučke uprave Rab Vanja Debelić.
Kako je naglasio Zdenko Antešić otvorenju Stinice prethodilo je rješavanje niza problema u otkupu zemljišta i pripremi projekta.
Naslijeđeni problemi
– Od 2007. godine i početka realizacije uređenja luke Stinica do danas proteklo je previše vremena. Danas Rab dobiva kvalitetnu luku na poklon. U gradnju ovog trajektnog pristaništa investirano je oko 40 milijuna kuna, te još 16,5 milijuna kuna u pristupnu cestu. Mislim da možemo ocijeniti kako smo u relativno kratkom roku riješili niz naslijeđenih problema u projektu, kao i da je za to zaslužan niz ljudi u nadležnim institucijama. Riješeno je ne samo ovih 200 metara spornih za pristupnu cestu, već i cijelo zemljište potrebno za izgradnju terminala, gdje planiramo još jedan pristan i još jedan terminal za vozila kako se gužve ne bi stvarale na cesti, kazao je Antešić dodajući kako vjerojatno niko neće odgovarati zbog propusta napravljenih u pripremi projekta Stinice i pristupne ceste. Premijer Milanović kratko je kazao kako je kašnjenje luke Stinica iskustvo koje bi svaka buduća vlast trebala izbjeći.
– Važno je što se iz Jablanca miču gužve, iako će neki zbog toga patiti, jer će slabije poslovati. No, to je tako u životu, nemamo svi iste interese. Za kapacitete velikih trajekata koji će sada moći pristajati u Stinicu ovo je iznimno važna stvar, kao i za poboljšanje veza prema Rabu, rekao je premijer.
Terminal za prihvat vozila
Direktor Rapske plovidbe Dragan Andrić podsjetio je da se naredne godine obilježava 50 godina Rapske plovidbe, kao i da je u tom razdoblju prevezeno oko 25 milijuna putnika i oko 8 milijuna vozila u oba smjera na liniji koja povezuje otok Rab s kopnom.
– Luka Stinica donosi novu kvalitetu povezivanja s kopnom za otočno stanovništvo i razvoj otočnog gospodarstva. Imamo četiri trajekta prosječno stara 10 godina. Stinicu bi još trebalo dograditi s izgradnjom terminala za prihvat vozila, kao i izgradnjom još jedne rampe, koja bi bila sigurnija kad imamo nepovoljne vremenske uvjete, kazao je Andrić dodajući kako Rapska plovidba planira nabaviti nove trajekte veličine »Barbata« ili čak i nešto većih brodova.
Delegaciju hrvatske Vlade na brodu »Barbat« dočekao je zapovjednik ovog trajekta Vladimir Dumić. On je već ranije na manovri nekoliko puta testirao novo trajektno pristanište i ocijenio kako ono ima puno dobrih i poneku lošiju karakteristiku.
– Još se moramo naučiti, danas je bonaca, pa je lakše, ali vjerujem da će i za lošijeg vremena biti sve redu, iako je ovdje nešto zahtjevnija situacija s manovrom kad je vjetar snažan, rekao je Dumić i otkrio kako je relacija između Stinice i Mišnjaka duža za simboličnih 370 metara, što znači da će putovanje trajekti gotovo isto kao i ranije iz Jablanca.
Zadovoljstvo zbog nove trajektne luke izrazila je i gradonačelnica Raba Rosanda Krstinić Guščić, koja očekuje da će ove godine turisti i građani Raba imati brži i komforniji prilaz otoku. Ona je za premijera Milanovića njegove suradnike održala i prezentaciju u Gradu Rabu na kojoj su prezentirani neki od važnijih razvojnih projekta otoka.
Milanović: Poznam Devčića i smatram da zaslužuje šansu
Premijer Zoran Milanović odgovorio je na upit našeg lista o imanovanju Vedrana Devčića za predsjednika Uprave Luke Rijeka i obrazložio koje to reference Devčić ima za prvog čovjeka Luke, iako nema nikakvog važnijeg iskustva u lučkom poslovanju.
– Obzirom na njegove prethodnike, koji su od Rijeke napravili »najbolju« Luku na svijetu vjerujem da su mu postavljeni jako visoki kriteriji. Tamo je potrebno stvari mijenjati. S njegovim imenovanjem sam upoznat, ja ga i osobno poznajem, a s imenovanjem ostalih članova Uprave nisam upoznat i ne znam tko su ti ljudi. To je sve što mogu reći. Ja gospodina poznajem, on je iz Rijeke, što i nije najbitnije. Da možemo vjerojatno bismo mi u Vladi doveli menadžere iz Hamburga ili Rotterdama, ali oni koštaju deset puta više. U Luci Rijeka imenovana je jedna mlađa garnitura ljudi, koji imaju visoke škole i visoke poslovne škole. Oni zaslužuju, ne šansu, nego priliku da rade ozbiljan posao. Za godinu ili dvije će se vidjeti kako rade taj posao. Onoliko koliko ja znam gospodina Devčića kojeg nisam predložio za funkciju u Luci, ali ga slučajno znam, on je osoba kojoj bih povjerio ozbiljne poslove. To je moje mišljenje, ali će sljedeće razdoblje pokazati koliko sam u pravu. To je uvijek rizik i ljudi koji glasaju na izborima također riskiraju. Zato molim da u tim stvarima ne budemo osobni.
Oni koji pristaju na preuzimanje funkcija izlažu se riziku kritike medija, što se i događa, što je i u redu, ali i riziku od poslovnog neuspjeha i loših rezultata, bez otpremnina i bez velikih plaća kakve imamo u Europi.
Natječaj za nizinsku prugu – što prije to bolje
Na pitanje kada će biti raspisan međunarodni natječaj za izgradnju nizinske pruge Rijeka-Zagreb-Botovo, premijer je odgovorio:
– Što prije to bolje. Pruga je u Rijeku došla 1873. godine i ona vojim kapacitetom može pratiti riječku luku. Međutim naše su ambicije puno veće i smatramo da je Rijeka jedna od važnijih europskih luka. Na Mediteranu postoje još svega dvije-tri takve luke s tom dubinom mora pogodnom za prihvat najvećih brodova za razliku od recimo kineske luke Šangaj gdje moraju raditi terminal na 32 kilometra udaljenosti od obale. Sve to mi imamo. Kao što smo sagradili autoceste tako ćemo i s prugom u suradnji s međunarodnim investitorima i Europom voditi računa o tome da nizinska pruga ide što prije i da Hrvatska ima tu teretnu vezu s Bečom i Budimpeštom. Moramo imati prugu koja će svojim kapacitetom pratiti razvojni potencijal riječke luke. Dio te priče je i terminal na Krku, kontejneri, sve su to velike priče, koje su stajale 20 godina. Ljudi koji preuzimaju odgovornost za te projekte će biti na tapetu. To nisu ljudi koji na funkcije dolaze da bi tamo namjestili svoje rođake i vrlo brzo ćete imati priliku kritizirati i pisati o lošim rezultatima ili uspjesima. Lučki posao je jedan od najpropulzivnijih poslova. Da smo se imali priliku pojačati Luku Rijeka s nekim od najjačih svjetskih menadžera i ponuditi im plaću od 100.000 eura, to bismo i učinili, zaključio je Milanović.
Treći dan žene mornara
Rapska plovidba posebna je i po mladoj Nikolini Evi Pahljina, jedinoj ženi mornaru u toj kompaniji. Stipendistica Ministarstva mora, rođena otočanka, odlučila se baviti ovim poslom jer je cijeli život vezana uz more. Jučer joj je bio treći radni dan i kaže da je posada izuzetno pažljiva prema njoj, no ona ravnopravno dijeli s njima sve poslove:
– Željela bih postati zapovjednica LNG tankera. Znam da u svijetu nekoliko žena obnaša tu dužnost, no zanimljivo je da nije od njih nije kapetan, već prvi ili drugi časnik.
Možda Nikolina Eva postane prva u svijetu.
novine.novilist.hr