Ministar prometa i infrastrukture će koncem kolovoza i početkom rujna odletjeti u Kinu i prema nekim novinskim najavama tamo će, između ostalog, razgovarati i o “mogućim kineskim ulaganjima u gradsku i teretnu luku Zadar”. Ova nadasve zanimljiva najava govori mnogo toga. U prvom redu da se i na državnoj razini razmišlja o potrebi ulaganja u projekte koji su se iznjedrili u Zadru. No to bi bilo uglavnom sve jer iz ovako šturo sročene informacije ne zna se zapravo ništa.
Projekt Gaženice
Rezultat je to, kažu, dogovora dvaju premijera, ministar prometa Hajdaš Dončić u svojstvu predsjednika Vladina povjerenstva za gospodarsku suradnju s Kinom boravit će u Pekingu na Konferenciji kineskog tajništva za suradnju 16 zemalja jugoistočne Europe.
I očito ima namjeru ponuditi im i ulaganja u “gradsku i teretnu luku” Zadar. Kad se na taj način spominju zadarski projekti vezani uz luke očito je da nekome tko je to tako naveo nije jasno o čemu govori. Postoji, naime, projekt trajektno-putničke luke Gaženica koji je u realizaciji, u pripremi je projekt kontejnerskog terminala također u Gaženici – a to su oba projekta u nadležnosti Lučke uprave Zadar.
S druge strane postoji i teretna luka u Gaženici koja je u prioritetnoj koncesiji Luke Zadar d.d. koja istječe za godinu dana. Nije baš potpuno jasno što bi u tom kontekstu trebala biti “gradska luka”, vjerojatno se to odnosi na traženje ideje što s privezima od Carinarnice do mosta kad se trajektni promet premjesti u Gaženicu.
Koliko je poznato razne kineske delegacije su već obilazile Zadar i čule su dosta o Gaženici, no kako će ove zadarske projekte ministar Hajdaš Dončić predočiti Kinezima, pomalo je nejasno. Pokušali smo doznati je li netko iz Zadra uključen u nuđenje ovih projekata Kinezima. Po onom što smo doznali – nije.
Možda netko još bude uključen u delegaciju Gospodarske komore koja svojim putem ide u Kinu, ali o putničkoj luci Gaženica koja je europski projekt, pa o kontejnerskom terminalu, te o teretnoj luci, nema nikoga iz Zadra tko bi bio uključen u ovo nuđenje Kinezima.
Ako što ministru nije došapnuo Perica Šolić, predsjednik UV Lučke uprave Zadar. No njegovo Upravno vijeće dosad se u ovih osam mjeseci sastalo samo jednom, još se ne zna ni kad će biti raspisan novi natječaj za ravnatelja, jer je Ivica Burić već odavno najavio odlazak u mirovinu. A kamoli da se raspravlja o strateškim planovima kao što je nalaženje moćnog koncesionara za Gaženicu.
Ima li Zadar šanse postati značajna ne samo putnička nego i teretna luka, zavisi ne samo od nalaženja partnera za luku nego i o državnoj politici vezanoj uz razvoj i modernizaciju željeznice i na ovom pravcu, a ne samo forsiranjem nizinske pruge Zagreb-Rijeka. Investitora za te projekte je moguće naći i bliže od Kine, a na tome osim države, koja sada nešto nezgrapno na tome čini, treba uraditi i sam Zadar.
U paketu bi se mogla ponuditi i zona Crno
Možda bi se u ovom paketu mogla nuditi i zona Crno, no nitko iz Grada Zadra ne zna o nekakvoj takvoj mogućnosti (priroritet je dobila zona Kukuljanovo kraj Rijeke, a i to je pitanje može li država na svoju ruku nuditi poslovne zone koje su i vlasništvu gradova i sastavni dio njihovih planova).
Očito se traži nekakav svježi kapital no hoće li išta od toga biti, vrlo je neizvjesno, pogotovo stoga što se sve ovo događa istodobno kad EU priprema strategiju obrane od ulaska kineskog kapitala, a Hrvatska je na pragu ulaska u EU.