Naknadu štete od čak 262,55 milijuna kuna od države i Lučke uprave Split sudskim putem traži tvrtka “Excellentia”, vlasnika Branka Buljana u čijem su portfelju Imex banka i tvrtka “Trajektna luka Split” (TLS) koja je do rujna imala prvenstvenu koncesiju za niz djelatnosti u Gradskoj luci, što je potom, zajedno s većinom radnika-dokera, preuzela braniteljska zadruga “Legio Quarta”
“Excellentia” je sporna potraživanja preuzela od TLS-a koji se smatra oštećenim, jer mu krovna lučka ustanova nije dopuštala da sam odredi više tarife po kojima je od pomorskih kompanija naplaćivao uslugu priveza i odveza brodova, zbog čega smatra da je od rujna 2010. do kraja 2015. izgubila 70,6 milijuna kuna dodatnog prihoda.
Odštetni zahtjev prema Lučkoj upravi upućen je i zbog toga što Buljanovoj tvrtki “nije dozvoljavala da naplaćuje ukrcaj i iskrcaj putnika i vozila, za što je u istom razdoblju bio planiran prihod od 51,5 milijuna kuna”, te jer joj je “odbila u prvenstvenu koncesiju dodijeliti parkirališnu djelatnost u Gradskoj luci od koje je mogla uprihoditi 7,8 milijuna kuna”.
U TLS-u smatraju i da im je državna ustanova trebala dati da naplaćuje zakupnine za poslovne prostore u zgradi putničkog terminala na Gatu sv. Duje (koja nije u privatnom vlasništvu jer se nalazi na pomorskom dobru i pod upravljanjem je Lučke uprave, op.a.), te da je tu “ostala bez 132,64 milijuna kuna”. Tužba na 38 stanica, u kojoj “Excellentia” tvrdi da “Trajektnoj luci Split” nanesena znatna imovinska šteta, predana je Trgovačkom sudu.
Iz Lučke uprave uzvraćaju da je najprije sporno što je “Excellentia” registrirana u zgradi putničkog terminala, jer “gospodarsku djelatnost na lučkom području ne može obavljati tvrtka koja nema koncesiju”. Zbog toga je ustanova podnijela prijavu Lučkoj kapetaniji u čijoj je nadležnosti i inspekciji nadzor korištenja pomorskog dobra.
U Lučkoj upravi dodaju da se tužitelj, kako to propisuje zakon u slučajevima kada je tužena RH, najprije obratio Državnom odvjetništvu sa zahtjevom za mirno rješenje spora, koji to nije prihvatilo, jer za to nema nikakve pravne osnove. Objašnjavaju i da je TLS ranije tužio državu i Lučku upravu za istu stvar, ali za razdoblje od 2007. do 2010. godine, i nepravomoćno izgubio spor.
Naši sugovornici dodaju da je splitska tvrtka prethodno izgubila sporove koje pokrenula pred drugostupanjskim tijelom Ministarstva pomorstva, zatim na Upravnom sudu, te na Visokom upravnom sudu, a u kojima je pokušala osporiti zakonitost odluka o tarifama koje je donijela Lučka uprava.
– Usluge lučkih djelatnosti koncesionar ne može pružati po cijenama višima od onih koje je propisala Lučka uprava – kaže Vice Mihanović, ravnatelj krovne lučke ustanove.
Prema njegovim riječima, postoji revizija Vrhovnog suda koja potvrđuje da nitko nema pravo obavljati parkirališnu djelatnost na lučkom području. Mihanović u konačnici ističe da “Trajektna luka Split” duguje Lučkoj upravi gotovo 4,2 milijuna kuna koncesijske naknade.