Bokeljski iseljenik – kapetan Miloš Vukasović iz Orahovca kod Kotora, prije više od vijeka udarao je temelje moderne brodogradnje u Argentini i ogromnom energijom i višestrukim talentima, stekao je ugled čovjeka koji je preporodio trgovinu i pomorski biznis u toj južnoameričkoj državi.
Da iver ne pada daleko od klade pokazuje primjer bliske rođake kapetana Vukasovića, magistrice brodograđevnih znanosti Ranke Vukasović – Botice.
Po rođenju i porijeklu Oravčanka kao i njen slavni predak, a po udaji Tivćanka, energična dama sa suprugom, također diplomiranim inženjerom brodogradnje Vedranom Boticom, godinama vodi jedan od najuspješnijih i najcjenjenijih projektnih ureda u ovom dijelu svijeta – tvrtku Mardesign u Rijeci.
Godinama surađuju s mnogim uglednim imenima svjetske brodogradnje i industrije poput kompanija Rols Royce, Damen, STX France, Nordic Yards, STX Finland, Fincantieri, HDW, Blohm&Voss…
I Rankin suprug ima obiteljsku tradiciju u brodogradnji – Vedranov pokojni otac, diplomirani inženjer Ante Botica bio je dugogodišnji rukovoditelj Konstrukcijskog ureda u vojnom brodogradilištu Arsenal u Tivtu.
Supružnici Botica – Vukasović završili su 1993.-94. Tehnički fakultet u Rijeci – smjer brodogradnja – projektiranje i konstrukcija, pri čemu je Ranka bila student generacije.
Vedran se potom zaposlio u riječkom brodogradilištu „3. maj”, da bi se kasnije pridružio supruzi koja počela raditi u tvrtki Brodoprojekt Rijeka, što za sobom ima višedesetljetnu tradiciju konstruiranja čitavog niza trgovačkih i ratnih brodova.
Brodoprojekt je propao u tranzicijskim vremenima, pa supružnici prelaze u brodogradilište Viktor Lenac u Martinščici kod Rijeke.
Tamo na njihovu inicijativu dolazi do modernizacije projektnog ureda, uvođenjem u upotrebu modernih 3D alata za projektiranje brodskih konstrukcija i sustava. Željni daljnjeg iskustva i napredovanja, 2000. godine Ranka i Vedran odlaze u Francusku gdje surađuju s jednim od najvećih EU brodogradilišta – Chantiers de l’Atlantique u Sen Nazeru na gradnji kruzera.
“U Francuskoj dolazimo do zaključka da bi bilo dobro otvoriti tvrtku i tako 2001. nastaje Mardesign. Prvi posao nam je bio nastavak rada za francusko brodogradilište na mega kruzerima za jednu od vodećih projektnih kuća u Finskoj, gdje smo preuzeli ulogu prenošenja potrebnih znanja, kako bi se realizirao projekt za francusko brodogradilište”, objašnjava Ranka ulazak tvrtke na zahtjevno tržište svjetskog know-how-a u projektiranju i izgradnji nekih od tehnološki najkompliciranijih trgovačkih brodova današnjice.
“Nakon godinu i uspješno odrađenog posla, dolazi do krize u brodogradnji pa smo otišli u SAD gdje smo u brodogradilištu NASSCO u San Diegu radili na više različitih komercijalnih i vojnih projekata. Nakon dvije godine vraćamo se u Europu gdje usko surađujemo s nekoliko njemačkih brodogradilišta, najviše sa Nordic Yards (od nedavno MV-Werften) i ta suradnja ostaje sve do danas. Zadnjih godina surađujemo i s domaćim brodogradilištima, najviše sa Uljanikom iz Pule”.
Ranka Vukasović Botica je generalni direktor Mardesigna, tvrtke koja je od dvoje zaposlenih u početku izrasla u projektni ured s 28 stalno zaposlenih inženjera i specijalista.
Vedran je u obiteljskoj tvrtki tehnički direktor, a koliko su dvoje bokeljskih inženjera uspješni, najbolje svjedoči impozantan popis od 30-ak renomiranih kompanija i brodogradilišta širom svijeta koji surađuju s Mardesignom.
“Počeli s ponudom poslova koji su bili bazirani na formi broda i njenoj konstrukciji. Cijelo vrijeme koristimo najbolji 3D alat u svijetu – nekadašnji Tribon, a današnja Aveva. Razvojem tvrtke došli smo u poziciju da nudimo projektiranje praktično svih segmenata broda. Razvijamo klasu trupa i cjelokupne opreme kao i radioničku dokumentaciju trupa i opreme. Radimo razvoj forme broda, strukturu, cijevi, temelje, elektriku, internu komunikaciju i ventilaciju – praktično sve što čini jedan plovni objekt”, ističe Vukasović Botica.
Kaže da je filozofija njihove tvrtke da imaju zadovoljne klijente, koji će u ugovoreno vrijeme dobiti najkvalitetniji dizajn i projekt.
Poslovne reference koje je tvrtka inženjera iz Boke u proteklih 16 godina stekla su više nego impresivne: njihov rad “ugrađen” je u projektiranje velikih kruzera klase Musica i Fantasia građenih za talijansku kompaniju MSC Cruises, odnosno broda Norwegian Epic za Norvegian Cruises, u Vista klasu velikih kruzera kakvih je do sada 11 talijanska korporacija Fincantierri sagradila za više velikih kruzing kompanija u svijetu i u nekoliko različitih tipova manjih i velikih brodova za prijevoz kontejnera, tankera, tegljača, jaružala, ledolomaca, trajekata…
Sudjelovali su u razvoju projekata i nekih tehnološki izuzetno kompliciranih i zahtjevnih ratnih i trgovačkih brodova, poput T-AKE klase brodova za snabdijevanje Mornarice SAD-a, fregata za Mornaricu Danske, patrolnih brodova za Švedsku, brodova za prijevoz automobila, tankera za prijevoz voćnih sokova, putničko-kontejnerskog broda za Kanadu, teretnog kontejnerskog broda-ledolomca za Skandinaviju, velikih RoPAX brodova za naručitelje iz Švedske i Francuske i čitavog niza specijalnih plovila za offshore naftnu i industriju vjetroelektana na moru.
Ekspertiza dvoje bokeljskih inženjera ugrađena je i u ultaluksuznu gigajahtu Eclipse, ruskog magnata Romana Abramoviča, koja je do prije par godina bila najveća privatna jahta na svijetu.
Direktorica Mardesigna kaže da iz bogatog opusa te tvrtke teško može izdvojiti najizazovniji projekt: “Svi su kompleksni – puno je faktora koji određuju težinu i kompleksnost, a u velikoj mjeri to zavisi i o brodogradilištu, njegovoj organiziranosti i zahtjevu u složenosti modela. Ako bismo morali odabrati najviše kompleksne projekte, to bi bila serija Wind Platformi za Nordic Yard, projekt suplajera za Rolls Royce brod UT- 7521 P-Myklebusthaug za tursko brodogradilište Bešiktaš i aktualni projekt broda za prijevoz žive stoke za Uljanik”.