Foto: Privatna snimka
Dubrovački pomorac Nikola Tolja ostaje u zatvoru u španjolskom gradu Cadizu pod optužbom za međunarodno krijumčarenje 3,2 milijuna kutija cigareta vrijednih 12 milijuna eura.
Nikola Tolja je od kraja lipnja u španjolskom zatvoru Santa Maria u Cadizu, zajedno sErnestom Pekarom, kormilarom iz Istre, jednim Rumunjem i tri Talijana, od kojih je jedan zapovjednik.
Pomorci su zadržani zbog sumnje u krijumčarenje cigareta, no jamčevina je odbijena, potvrdio je voditelj ureda Sindikata pomoraca Hrvatske u Dubrovniku i Koordinator ITF-a za Hrvatsku Romano Perić i dodao kako su odlučili zatražiti branitelja po službenoj dužnosti za dva hrvatska pomorca, uz službenog prevoditelja. Plan je angažirati i obranu, bez obzira na kompaniju, radi dokazivanja nevinosti.
Uz Tolju je iza rešetaka i riječki pomorac Ernest Pekar koji se tereti za isto djelo. Od 5. srpnja cijela je posada remorkera Eisvogel talijanske kompanije Lucatelli, koju uz naše pomorce čine i tri Talijana i jedan Rumunj, u istražnom zatvoru. Iako ih je, kako neslužbeno doznajemo, istražni sudac voljan pustiti da se brane sa slobode, državni odvjetnik iz Cadiza traži uplatu jamčevine od 60 milijuna eura, što je iznos pet puta viši od vrijednosti krijumčarenih cigareta.
Uhićenju je prethodio zahtjev poslodavca da Eisvogel na udaljenosti od 50 nautičkih milja od obale Tunisa, uzme u tegalj napušteni kontejnerski brod Falkvac koji je bez pogona plutao vodama Mediterana te ga otegli u škver grada Huelva. Remorker je to učinio, a oko 1,15 sati 5. srpnja kod luke Cadiz presrele su ga lučke vlasti i obavile kontrolu plovila. Zanimljivo je da Tužiteljstvo nije pokrenulo potragu niti zatražilo pritvor za posadu Falkvaca, već samo za posadu tegljača koja je samo ispunila nalog svoje kompanije, potpuno neupućena u sadržaj brodskog tereta u plombiranim kontejnerima.
– Kako je sezona godišnjih odmora, nemoguće je prognozirati kad će pomorci na slobodu. U suradnji s Ministarstvima mora te vanjskih poslova te Stožerom za ugrozu hrvatskih pomoraca i Veleposlanstvom RH u Madridu kontaktirali smo ih, osigurali prevoditelja na engleski i pravnu pomoć. Sve prati i Središnjica ITF u Londonu, a treba reći i da je kompanija Lucatelli kao vlasnik tegljača osigurala odvjetnike i ponudila remorker kao jamstvo. Pomorcima prijeti do pet godina zatvora, a tužitelj inzistira na građanskoj odgovornosti i traži visoku jamčevinu. Naši pomorci nemaju primjedbi na zatvorski tretman ali im, razumljivo, nedostaju sloboda, kontakti s obitelji i novac za osnovne potrebe – kaže inspektor ITF-a Romano Perić.