O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

„SS Warrimoo“, brod koji je u isto vrijeme bio u dva različita stoljeća

Putnički parobrod „SS Warrimoo“ porinut je 1892. godine kako bi služio na transtasmanijskoj ruti između Australije i Novog Zelanda, no kasnije je počeo prevoziti putnike između Kanade i Australije. Priča koja slijedi dogodila se za vrijeme jednog takvog putovanja prije više od stotinu godina uoči Nove godine.

U prosincu 1899. „SS Warrimoo“ krstario je mirnim vodama srednjeg Pacifika na putovanju od Vancouvera do Australije. Navigator je upravo završio promatranje zvijezda iz kojih je izračunao njihov položaj kao 0 stupnjeva, 31 minuta sjeverno, 179 stupnjeva, 30 minuta zapadno. Drugim riječima, bili su vrlo blizu ekvatora i vrlo blizu točke gdje se susreće s Međunarodnom datumskom granicom. Nakon što je čuo izvješće navigatora, prvi časnik Payton uočio je zanimljivu prirodu njihovog položaja. Kako je to bila noć 30. prosinca kapetan John Phillips shvatio je da, ako bi malo  promijenio svoj kurs i tempirao svoj prolaz, mogao napraviti trik koji se ne može ponoviti idućih stotinu godina.

Kapetan Phillips je morao još jednom provjeriti njihov položaj, a zatim je prilagodio smjer i brzinu broda kako bi „Warrimoo“ točno u 12 sati bio na Ekvatoru, točno na mjestu gdje će prijeći Međunarodnu datumsku granicu.

Pramac broda nalazio se na južnoj polutki usred ljeta, dok se krma nalazila na sjevernoj polutki usred zime. Polovica broda bila je u 30. prosincu 1899. godine, dok je druga polovica preskočila dan i bila u 1. siječnju 1900. godine.

Ovaj brod nije bio samo u dva različita dana, dva različita mjeseca, dvije različite godine, dvije različite sezone i dvije različite hemisfere, nego i u dva različita stoljeća u isto vrijeme.

No što se zapravo dogodilo s danom 31. prosinca 1899.? Dakle, kako je brod u to vrijeme putovao na zapad ništa nije neobično. Naime, poznato je da kad god prijeđete Međunarodnu datumsku granicu prema zapadu automatski se vrijeme pomiče za 24 sata jer vremenske zone s obje strane te granice  imaju razliku od 24 sata.

Dakle, ako prijeđete Međunarodnu datumsku granicu u ponedjeljak u 9 sati ujutro, vrijeme i datum sljedeći trenutak bit će u utorak od 9 sati, i gubi se 24 sata.

U slučaju „Warrimoo“ brod je prešao tu granicu u točno u ponoć kad se dan sam od sebe pretvara u novi. Dakle, kada je na satu trebalo biti 0 sati 0 minuta i 1 sekunda 31. prosinca 1899., brod se prebacio u novu vremensku zonu i odmah je prebačen 24 sata u budućnost, tj. 0 sati 0 minuta i 1 sekunda 1. siječnja 1900. Za putnike na brodu taj 31. prosinac trajao je samo djelić sekunde.

Treba samo dokazati da li se ovaj događaj stvarno dogodio ili ne jer ova je priča objavljena tek 42 godine kasnije i moglo bi se sumnjati u njezinu izvornost. Danas se navodi da je „Warrimoo“ 30. prosinca 1899. prešao ekvator na putu iz Vancouvera za Brisbane te je po tom pitanju bio na pravom mjestu u pravo vrijeme. Međutim, čak i da se brod pokušao pozicionirati na točno određenom mjestu, postavlja se pitanje je li to moguće s obzirom na ograničenje navigacijske tehnologije tog vremena.

Prije satelitske navigacije pomorci su koristili sekstante za čitanje kutova između zvijezda ili sunca i horizonta, a zatim izračunavali položaj broda. Mjerenje na točnost od 1 minute ili 60. stupnja, predstavlja pogrešku od 1 nautičke milje. Realno gledano, vrlo vješt i iskusan navigator može odrediti položaj s točnošću od oko 0,25 milja ili oko 460 metara.

Pod tim okolnostima malo je vjerojatno da je „Warrimoo“ mogao točno odrediti svoj položaj u pravom trenutku. Ipak, pod pretpostavkom da je „Warrimoo“ pokušao izvršiti manevar, moguće je da je kapetan iskreno vjerovao da je manevar bio uspješan ili da ga je izmislio. U svakom slučaju, zanimljiva je pomisao da na Zemlji postoji mjesto gdje se ti uvjeti poklapaju svakih sto godina, čak i na  djelić sekunde u vremenu.

Što se tiče kasnije povijesti broda „SS Warrimoo“, ona nije bila posebno značajna. Nakon što je više od dva desetljeća služio kao putnički brod, kasnije je prevozio vojnike koji su se borili u Velikom ratu.  Dok je 17. svibnja 1918. transportirao vojnike preko Mediterana sudario se s francuskim ratnim brodom prilikom čega je došlo do detonacije oružja ratnog broda. U eksploziji su potopljena oba broda i izgubljeni su mnogi životi.

Putnički parobrod „SS Warrimoo“ porinut je 1892. godine kako bi služio na transtasmanijskoj ruti između Australije i Novog Zelanda, no kasnije je počeo prevoziti putnike između Kanade i Australije. Priča koja slijedi dogodila se za vrijeme jednog takvog putovanja prije više od stotinu godina uoči Nove godine.

U prosincu 1899. „SS Warrimoo“ krstario je mirnim vodama srednjeg Pacifika na putovanju od Vancouvera do Australije. Navigator je upravo završio promatranje zvijezda iz kojih je izračunao njihov položaj kao 0 stupnjeva, 31 minuta sjeverno, 179 stupnjeva, 30 minuta zapadno. Drugim riječima, bili su vrlo blizu ekvatora i vrlo blizu točke gdje se susreće s Međunarodnom datumskom granicom. Nakon što je čuo izvješće navigatora, prvi časnik Payton uočio je zanimljivu prirodu njihovog položaja. Kako je to bila noć 30. prosinca kapetan John Phillips shvatio je da, ako bi malo  promijenio svoj kurs i tempirao svoj prolaz, mogao napraviti trik koji se ne može ponoviti idućih stotinu godina.

Kapetan Phillips je morao još jednom provjeriti njihov položaj, a zatim je prilagodio smjer i brzinu broda kako bi „Warrimoo“ točno u 12 sati bio na Ekvatoru, točno na mjestu gdje će prijeći Međunarodnu datumsku granicu.

Pramac broda nalazio se na južnoj polutki usred ljeta, dok se krma nalazila na sjevernoj polutki usred zime. Polovica broda bila je u 30. prosincu 1899. godine, dok je druga polovica preskočila dan i bila u 1. siječnju 1900. godine.

Ovaj brod nije bio samo u dva različita dana, dva različita mjeseca, dvije različite godine, dvije različite sezone i dvije različite hemisfere, nego i u dva različita stoljeća u isto vrijeme.

No što se zapravo dogodilo s danom 31. prosinca 1899.? Dakle, kako je brod u to vrijeme putovao na zapad ništa nije neobično. Naime, poznato je da kad god prijeđete Međunarodnu datumsku granicu prema zapadu automatski se vrijeme pomiče za 24 sata jer vremenske zone s obje strane te granice  imaju razliku od 24 sata.

Dakle, ako prijeđete Međunarodnu datumsku granicu u ponedjeljak u 9 sati ujutro, vrijeme i datum sljedeći trenutak bit će u utorak od 9 sati, i gubi se 24 sata.

U slučaju „Warrimoo“ brod je prešao tu granicu u točno u ponoć kad se dan sam od sebe pretvara u novi. Dakle, kada je na satu trebalo biti 0 sati 0 minuta i 1 sekunda 31. prosinca 1899., brod se prebacio u novu vremensku zonu i odmah je prebačen 24 sata u budućnost, tj. 0 sati 0 minuta i 1 sekunda 1. siječnja 1900. Za putnike na brodu taj 31. prosinac trajao je samo djelić sekunde.

Treba samo dokazati da li se ovaj događaj stvarno dogodio ili ne jer ova je priča objavljena tek 42 godine kasnije i moglo bi se sumnjati u njezinu izvornost. Danas se navodi da je „Warrimoo“ 30. prosinca 1899. prešao ekvator na putu iz Vancouvera za Brisbane te je po tom pitanju bio na pravom mjestu u pravo vrijeme. Međutim, čak i da se brod pokušao pozicionirati na točno određenom mjestu, postavlja se pitanje je li to moguće s obzirom na ograničenje navigacijske tehnologije tog vremena.

Prije satelitske navigacije pomorci su koristili sekstante za čitanje kutova između zvijezda ili sunca i horizonta, a zatim izračunavali položaj broda. Mjerenje na točnost od 1 minute ili 60. stupnja, predstavlja pogrešku od 1 nautičke milje. Realno gledano, vrlo vješt i iskusan navigator može odrediti položaj s točnošću od oko 0,25 milja ili oko 460 metara.

Pod tim okolnostima malo je vjerojatno da je „Warrimoo“ mogao točno odrediti svoj položaj u pravom trenutku. Ipak, pod pretpostavkom da je „Warrimoo“ pokušao izvršiti manevar, moguće je da je kapetan iskreno vjerovao da je manevar bio uspješan ili da ga je izmislio. U svakom slučaju, zanimljiva je pomisao da na Zemlji postoji mjesto gdje se ti uvjeti poklapaju svakih sto godina, čak i na  djelić sekunde u vremenu.

Što se tiče kasnije povijesti broda „SS Warrimoo“, ona nije bila posebno značajna. Nakon što je više od dva desetljeća služio kao putnički brod, kasnije je prevozio vojnike koji su se borili u Velikom ratu.  Dok je 17. svibnja 1918. transportirao vojnike preko Mediterana sudario se s francuskim ratnim brodom prilikom čega je došlo do detonacije oružja ratnog broda. U eksploziji su potopljena oba broda i izgubljeni su mnogi životi.