O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

PALUBA ILI STROJ? VJEČNA DILEMA PRVOG KORAKA KA ŽIVOTU NA MORU

 

Ukoliko se odlučujete za prve korake na putu ka svijetu pomorstva, ili, pak, da se slikovitije izrazimo – na prvim ste miljama kursa usmjerenog u svijet pomorstva, a ne znate koju službu odabrati, službu palube ili službu stroja? Većina osoba pri upisu u pomorsku školu, pomorski fakultet ili pomorsko učilište godinama unaprijed zna koji je njihov odabir, no postoji i respektabilan broj onih koji dvoje do posljednjega trenutka. U svakom životnom događaju imate one famozne „dvije strane medalje“, pa će vam tako nasumično odabrane osobe iz iste službe reći dva potpuno različita mišljenja o njihovom odjeljenju. Ipak, pomorci sa velikim radnim iskustvom, znaju biti subjektivni zbog ljubavi prema poslu kojega rade i zbog toga što to nije samo njihov posao, već i njihov životni poziv.

 

Upitali smo dvojicu starih pomoraca iz službe stroja, ili kako oni vole reći i kako je u mnoštvu prihvaćeno – „iz makine“, što je za njih bolje, stroj ili paluba. Obojica su htjela ostati anonimni, s tim da je prvi pričao o stroju samo u superlativima. Kaže da je za njega strojarnica kapelica i da je sam stroj srce broda, a svi popratni uređaji pumpaju razne stvari kroz cijeli trup i kako oni u biti upravljaju brodom, te je bez strojara brod nula. Drugi pak ističe kako se cijeli svoj radni vijek vozio „kao u paketu“. „Mi doli minjamo pumpu, ovi gori se naslikavaju ženama na provi. Nije to život, nije to posa!“ – kazuje nam dugogodišnji član posade prekooceanskih brodova za prijevoz tekućih tereta.

 

Što je služba stroja zapravo? Služba stroja na brodu odgovorna je za upravljanje strojem, njegovo održavanje, te popravljanje. Uz glavni motor, tu je i niz ostalih uređaja kao što su elektromotori, pumpe, vitla, bojleri, te druga mehanička i električna oprema. Radna mjesta u službi stroja su šef strojarske službe ili „kapo makine“, časnici stroja, asistent stroja, glavni mehaničar, mehaničar i mazač. Zbog, često, teških uvjeta rada, važno je da djelatnici službe stroja budu u odličnoj psiho-fizičkoj spremi i pripravni za veće napore.

 

S druge pak strane, imamo službu palube. Tu spadaju Zapovjednik broda, časnici navigacije, te mornari. Služba palube odgovorna je za sigurnu navigaciju broda, održavanje broda u suradnji sa službom stroja, te za manipulaciju i protekciju tereta na prekomorskim putovanjima. U narodu je prihvaćena slika djelatnika službe palube kao lijepo odjevenih osoba sa sunčanim naočalama i gelom u kosi, a svi iz službe stroja percipirani su kao osobe u radnim odijelima zamazani uljem i mašću od pete do glave, no je li to zapravo tako?

 

Posao pomoraca poznat je kao „kruh sa sedam kora“, tako da priče o sunčanju na palubi svi mogu zaboraviti. I jedna i druga služba naporno rade, naročito kada su u prolasku kroz uske kanale, dolasku i odlasku iz terminala, te u slučaju kvarova u određenoj sekciji broda. Ukoliko želite istinski biti prvi čovjek broda, vaš odabir je navigacija, odnosno opredjeljenje u nautičkom smjeru. Ukoliko ste pak skloniji stroju, te bi htjeli jednoga dana postati Upraviteljem stroja, vaš izbor bit će brodostrojarski smjer. Plaća Zapovjednika broda i Upravitelja stroja su gotovo jednake, no u većini slučajeva Zapovjednik ima nešto veću plaću od Upravitelja. Razlog tomu je taj što je Zapovjednik broda odgovoran za sve akcije na i u svezi s brodom, te su svi dužni slušati njegove naredbe i podnositi mu izvješća.

 

Nadalje, plaće ostalih djelatnika službe stroja nešto su više od istoga ranga na palubi. Strojari su praktički cjenjeniji i teže ih je pronaći, te većina strojarskih časnika dolazi upravo iz razvijenijih zemalja, dok je jeftina radna snaga Filipina, Indije, a sada već i Kine, gotovo preuzela palubu usprkos manjkavosti u znanju i vještima u odnosu na pomorce iz razvijenijih država. Asistenti stroja pronalaze svoj ukrcaj i prije završetka samoga studija, te su praktički nakon mjesec dana od stjecanja zvanja inženjera već u radnom odnosu izvršenja vježbeničke prakse. S druge pak strane, nautičari nešto teže dolaze do ukrcaja, te znaju čekati duži period na pronalazak posla, a neki i ne pronađu. Usprkos prevladavanju kadra sa Dalekoga istoka, velike i bogate kompanije najviše cijene izvrsnost, stoga se učenici i studenti sa izvrsnim prosjekom ocjena ukrcavaju na brodove u svrhu odrađivanja vježbeničkog staža bez većih problema.

 

Usprkos konstantnim blagim prepiranjima između strojara i navigatora, obadvije sekcije su iznimno važne, te brod ne može funkcionirati bez ljudi u trenutnom razdoblju ljudske civilizacije. Dodatno su otežani radni uvjeti redukcijom broja članova posade, te uvrštavanjem onih manje obrazovanih, a s istim akademskim stupnjem, u posao pomorstva. Ljudski faktor neće moći biti direktno isključen iz pomorstva još najmanje narednih trideset godina. Po prelasku polovice tekućega stoljeća, brodovi bi trebali prijeći na digitalne sustave upravljanja na daljinu, odnosno brodovima bi trebali upravljati časnici iz za to predviđenoga mjesta na kopnu.

 

Sve se više špekulira i o potpuno autonomnim brodovima koji će uz pomoć umjetne inteligencije i robotskih ruku sami prevoziti teret svjetskim morima, te se deseci milijuna eura već ulažu u projekte autonomnoga prijevoza morem, ponajviše od strane skandinavskih zemalja i Savezne Republike Njemačke. Stoga su ljudi sigurni kao djelatnici na brodovima još nekoliko desetljeća, usprkos činjenici da je ljudski faktor kriv u većini slučajeva nesreća na moru. Ukoliko namjeravate ploviti određeni broj godina, a potom se skrasiti na kopnu, brodostrojarstvo je u prednosti. Nautičari pronalaze poslove u lučkim kapetanijama, uredima lučke uprave ili pak kratkoj obalnoj plovidbi, dok strojari imaju nešto širu lepezu poslova na raspolaganju, te karijeru mogu nastaviti na institutima, proizvodnim postrojenjima, tvrtkama za održavanje strojevima i projektnim strojarskim uredima. S ovom širokom lepezom, ruku pod ruku, idu i bolje plaće na kopnu u odnosu na nautičare.

 

Za nautičare postoji mogućnost usavršavanja svojih ekonomskih i komunikacijskih vještina, odnosno polje menadžmenta brodskim kompanijama ili pak upravljanja lučkim resursima, no tek rijetki se odlučuju za takve pothvate. Većina seli ili u sektore ministarstva prometa ili karijeru nastavlja kao stručnjaci predavači u obrazovanju. Svakako je preporučljivo provesti određen broj godina u plovidbi kako bi se stekla iskustva i oplemenila znanja o samome brodu, brodarstvu i pomorstvu kao grani tehničke, ekonomske i ekološke prirode. Ukoliko želite mirovinu dočekati u pomorstvu, najbolje bi bilo da specijalizirate digitalne tehnike upravljanja brodovima kao autonomnim jedinicama na nekom od europskih i svjetskih sveučilišta, poput onoga u Hamburgu.

 

Kako bi se dodatno potakla pomorska zanimanja, Vlada Republike Hrvatske stipendira učenike pomorskih škola, te studente pomorskih fakulteta tijekom njihova obrazovanja, te im daje subvencije za obavljanje vježbeničke prakse kao dodatak na ugovornu plaću. Važno je znati da je pomorstvo grana koja će u skorijoj budućnosti iz razvijenih zemalja tražiti samo one najbolje, a hrvatski pomorci to i jesu. Stoga, ukoliko osjećate ljubav prema moru, spremnost na odvojeni život, te avanturistički duh spreman na putovanja, ovaj posao je upravo za vas. Odluka o tome hoćete li biti u svojstvu stroja ili palube, isključivo je na vama. Trenutno su brodostrojari u boljoj poziciji, ali prije svega slušajte svoje srce, pa putovnicu u ruke i pravac ocean.

 

 

 

Ukoliko se odlučujete za prve korake na putu ka svijetu pomorstva, ili, pak, da se slikovitije izrazimo – na prvim ste miljama kursa usmjerenog u svijet pomorstva, a ne znate koju službu odabrati, službu palube ili službu stroja? Većina osoba pri upisu u pomorsku školu, pomorski fakultet ili pomorsko učilište godinama unaprijed zna koji je njihov odabir, no postoji i respektabilan broj onih koji dvoje do posljednjega trenutka. U svakom životnom događaju imate one famozne „dvije strane medalje“, pa će vam tako nasumično odabrane osobe iz iste službe reći dva potpuno različita mišljenja o njihovom odjeljenju. Ipak, pomorci sa velikim radnim iskustvom, znaju biti subjektivni zbog ljubavi prema poslu kojega rade i zbog toga što to nije samo njihov posao, već i njihov životni poziv.

 

Upitali smo dvojicu starih pomoraca iz službe stroja, ili kako oni vole reći i kako je u mnoštvu prihvaćeno – „iz makine“, što je za njih bolje, stroj ili paluba. Obojica su htjela ostati anonimni, s tim da je prvi pričao o stroju samo u superlativima. Kaže da je za njega strojarnica kapelica i da je sam stroj srce broda, a svi popratni uređaji pumpaju razne stvari kroz cijeli trup i kako oni u biti upravljaju brodom, te je bez strojara brod nula. Drugi pak ističe kako se cijeli svoj radni vijek vozio „kao u paketu“. „Mi doli minjamo pumpu, ovi gori se naslikavaju ženama na provi. Nije to život, nije to posa!“ – kazuje nam dugogodišnji član posade prekooceanskih brodova za prijevoz tekućih tereta.

 

Što je služba stroja zapravo? Služba stroja na brodu odgovorna je za upravljanje strojem, njegovo održavanje, te popravljanje. Uz glavni motor, tu je i niz ostalih uređaja kao što su elektromotori, pumpe, vitla, bojleri, te druga mehanička i električna oprema. Radna mjesta u službi stroja su šef strojarske službe ili „kapo makine“, časnici stroja, asistent stroja, glavni mehaničar, mehaničar i mazač. Zbog, često, teških uvjeta rada, važno je da djelatnici službe stroja budu u odličnoj psiho-fizičkoj spremi i pripravni za veće napore.

 

S druge pak strane, imamo službu palube. Tu spadaju Zapovjednik broda, časnici navigacije, te mornari. Služba palube odgovorna je za sigurnu navigaciju broda, održavanje broda u suradnji sa službom stroja, te za manipulaciju i protekciju tereta na prekomorskim putovanjima. U narodu je prihvaćena slika djelatnika službe palube kao lijepo odjevenih osoba sa sunčanim naočalama i gelom u kosi, a svi iz službe stroja percipirani su kao osobe u radnim odijelima zamazani uljem i mašću od pete do glave, no je li to zapravo tako?

 

Posao pomoraca poznat je kao „kruh sa sedam kora“, tako da priče o sunčanju na palubi svi mogu zaboraviti. I jedna i druga služba naporno rade, naročito kada su u prolasku kroz uske kanale, dolasku i odlasku iz terminala, te u slučaju kvarova u određenoj sekciji broda. Ukoliko želite istinski biti prvi čovjek broda, vaš odabir je navigacija, odnosno opredjeljenje u nautičkom smjeru. Ukoliko ste pak skloniji stroju, te bi htjeli jednoga dana postati Upraviteljem stroja, vaš izbor bit će brodostrojarski smjer. Plaća Zapovjednika broda i Upravitelja stroja su gotovo jednake, no u većini slučajeva Zapovjednik ima nešto veću plaću od Upravitelja. Razlog tomu je taj što je Zapovjednik broda odgovoran za sve akcije na i u svezi s brodom, te su svi dužni slušati njegove naredbe i podnositi mu izvješća.

 

Nadalje, plaće ostalih djelatnika službe stroja nešto su više od istoga ranga na palubi. Strojari su praktički cjenjeniji i teže ih je pronaći, te većina strojarskih časnika dolazi upravo iz razvijenijih zemalja, dok je jeftina radna snaga Filipina, Indije, a sada već i Kine, gotovo preuzela palubu usprkos manjkavosti u znanju i vještima u odnosu na pomorce iz razvijenijih država. Asistenti stroja pronalaze svoj ukrcaj i prije završetka samoga studija, te su praktički nakon mjesec dana od stjecanja zvanja inženjera već u radnom odnosu izvršenja vježbeničke prakse. S druge pak strane, nautičari nešto teže dolaze do ukrcaja, te znaju čekati duži period na pronalazak posla, a neki i ne pronađu. Usprkos prevladavanju kadra sa Dalekoga istoka, velike i bogate kompanije najviše cijene izvrsnost, stoga se učenici i studenti sa izvrsnim prosjekom ocjena ukrcavaju na brodove u svrhu odrađivanja vježbeničkog staža bez većih problema.

 

Usprkos konstantnim blagim prepiranjima između strojara i navigatora, obadvije sekcije su iznimno važne, te brod ne može funkcionirati bez ljudi u trenutnom razdoblju ljudske civilizacije. Dodatno su otežani radni uvjeti redukcijom broja članova posade, te uvrštavanjem onih manje obrazovanih, a s istim akademskim stupnjem, u posao pomorstva. Ljudski faktor neće moći biti direktno isključen iz pomorstva još najmanje narednih trideset godina. Po prelasku polovice tekućega stoljeća, brodovi bi trebali prijeći na digitalne sustave upravljanja na daljinu, odnosno brodovima bi trebali upravljati časnici iz za to predviđenoga mjesta na kopnu.

 

Sve se više špekulira i o potpuno autonomnim brodovima koji će uz pomoć umjetne inteligencije i robotskih ruku sami prevoziti teret svjetskim morima, te se deseci milijuna eura već ulažu u projekte autonomnoga prijevoza morem, ponajviše od strane skandinavskih zemalja i Savezne Republike Njemačke. Stoga su ljudi sigurni kao djelatnici na brodovima još nekoliko desetljeća, usprkos činjenici da je ljudski faktor kriv u većini slučajeva nesreća na moru. Ukoliko namjeravate ploviti određeni broj godina, a potom se skrasiti na kopnu, brodostrojarstvo je u prednosti. Nautičari pronalaze poslove u lučkim kapetanijama, uredima lučke uprave ili pak kratkoj obalnoj plovidbi, dok strojari imaju nešto širu lepezu poslova na raspolaganju, te karijeru mogu nastaviti na institutima, proizvodnim postrojenjima, tvrtkama za održavanje strojevima i projektnim strojarskim uredima. S ovom širokom lepezom, ruku pod ruku, idu i bolje plaće na kopnu u odnosu na nautičare.

 

Za nautičare postoji mogućnost usavršavanja svojih ekonomskih i komunikacijskih vještina, odnosno polje menadžmenta brodskim kompanijama ili pak upravljanja lučkim resursima, no tek rijetki se odlučuju za takve pothvate. Većina seli ili u sektore ministarstva prometa ili karijeru nastavlja kao stručnjaci predavači u obrazovanju. Svakako je preporučljivo provesti određen broj godina u plovidbi kako bi se stekla iskustva i oplemenila znanja o samome brodu, brodarstvu i pomorstvu kao grani tehničke, ekonomske i ekološke prirode. Ukoliko želite mirovinu dočekati u pomorstvu, najbolje bi bilo da specijalizirate digitalne tehnike upravljanja brodovima kao autonomnim jedinicama na nekom od europskih i svjetskih sveučilišta, poput onoga u Hamburgu.

 

Kako bi se dodatno potakla pomorska zanimanja, Vlada Republike Hrvatske stipendira učenike pomorskih škola, te studente pomorskih fakulteta tijekom njihova obrazovanja, te im daje subvencije za obavljanje vježbeničke prakse kao dodatak na ugovornu plaću. Važno je znati da je pomorstvo grana koja će u skorijoj budućnosti iz razvijenih zemalja tražiti samo one najbolje, a hrvatski pomorci to i jesu. Stoga, ukoliko osjećate ljubav prema moru, spremnost na odvojeni život, te avanturistički duh spreman na putovanja, ovaj posao je upravo za vas. Odluka o tome hoćete li biti u svojstvu stroja ili palube, isključivo je na vama. Trenutno su brodostrojari u boljoj poziciji, ali prije svega slušajte svoje srce, pa putovnicu u ruke i pravac ocean.