O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Mali muzej velikog majstora s Maloga Lošinja

Srđan Glavan kapetan je duge plovidbe s Malog Lošinja koji svoje kopnene dane provodi baveći se hobijem koji, možemo slobodno reći, izaziva divljenje. Njegov je život ispunjen brodovima, onima stvarnima na kojima radi i živi već 25 godina i brodovima koje on sam, sa svoje dvije ruke, učini toliko realnima da vam se čini kao da doista plove negdje na Atlantiku. Za njega su maketarstvo i izrada minijaturnih plovećih remek djela više od hobija: to je strast koju ispunjava od malih nogu, na koju potroši dobar dio ono malo vremena što ima i za koju niti traži niti treba nagrade i priznanja. Ono što radi, radi za sebe i svoju dušu, a nama je velikodušno dopustio da barem nakratko provirimo u njegov svijet.

Kako ste se počeli baviti maketarstvom? Što Vas je tomu privuklo?

Gledajući oca kako izrađuje makete brodova, i mene je nešto privuklo da se tim počnem i sam baviti. Za razliku od njega, ja sam prvo počeo s izrađivanjem maketa aviona, a s vremenom sam prešao na izrađivanje brodova čime se i danas isključivo bavim. Koliko god maketarstvo bilo zahtjevno i iziskuje vremena, novaca, upornosti, marljivosti i tako dalje, ono me opušta. Isto tako, uživam i u proučavanju pomorske literature općenito, kao i one koju je neophodno pročitati kako bi se izgradila maketa nekog broda. Moj prvi brod čiju sam maketu izradio bio je ratni brod HMS HOOD, kojeg sam napravio od plastičnog modela, za što mi je bilo potrebno 40 dana. Kako sam s vremenom sve više učio, stjecao sam sve bolju tehniku izrade počeo sam izrađivati i sve zahtjevnije i kompliciranije makete.

Foto: Privatni album

Koje su vještine potrebne za izgradnju maketa?

Prvo i osnovno trebate imati talent. Kako biste izgradili maketu morate dobro proučiti i dostupnu literaturu koja se odnosi na brod kojega želite raditi. Isto tako, trebate imati i tehnička znanja jer prije nego što pristupite izradi makete, morate znati pročitati nacrte i mjerila kako bi maketa doista bila umanjena prezentacija realnog broda. Tek tada možete pristupiti izradi makete. Osim talenta, morate biti iznimno temeljiti, imati mirnu ruku, biti strpljivi. Meni je, naravno, uvelike pomoglo što sam pomorac pa poznajem svu opremu. Oni koji nisu pomorci, a izrađuju makete brodova, ponekad i pogriješe u detaljima upravo zato što nisu iz struke. Sve navedeno, međutim, ništa ne vrijedi ako nemate volje i upornosti.

Foto: Privatni album

U maketarstvu postoji više tehnika izrade. Radite li svoje makete ručno ili koristite modernu tehniku 3D modeliranja?

Zapravo, pri izradi maketa koristim se različitim tehnikama. Neke sam makete brodova izradio na temelju gotovih plastičnih modela na koje je bilo potrebno dodati detalje i pobojati ih kako bi izgledale realno. Makete se inače mogu izraditi i od drveta te raznih drugih materijala. Makete se isključivo rade na temelju nacrta koje, kako sam rekao, treba prethodno dobro proučiti. Premda imam i 3D printer pa neke makete izrađujem i tako, međutim, završnu obradu uvijek radim ručno, jer upravo to maketi daje jednu daje posebnu dimenziju. Posebno me veseli izrađivati makete brodova naše nacionalne trgovačke flote koje uvijek izrađujem ručno na temelju originalnih nacrta iz brodogradilišta.

Foto: Privatni album
Foto: Privatni album

Makete obično prikazuju brodove na statičan način. Vaše su makete ambijentalne, pa izgledaju kao da plove, jer ste prikazali i morsku površinu. Zašto ste se odlučili za takav prikaz?

Imate pravo, makete su uglavnom postavljene na stalak te prikazuju brod na statični način, van svog prirodnog okruženja. Meni se osobno to ne sviđa. Doduše, i sam sam izradio takve makete ali me se taj način prikazivanja brodova nije dojmio previše. Osobno preferiram makete koje se nazivaju diorame, a koje zapravo prikazuju brod u prirodnom okruženju odnosno prikazuju situaciju neku realnu situaciju i stoga su mi puno su mi interesantnije nego makete brodova na stalku. Onaj koji promatra dioramu ima dojam kao da brod plovi, da je živ, te se čovjek može na neki način uživjeti u prikazanu situaciju. Nisam se, međutim, ograničio samo na izrađivanje maketa civilnih brodova. Veliki dio moje kolekcije odnosi se i na makete vojnih brodova. Interesantno mi je bilo prikazati pomorske bitke koje su se odvijale za vrijeme drugoga svjetskog rata pa i bitke u novije doba.

Foto: Privatni album

Profesionalni ste pomorac pa, vjerujemo, većinu godine ipak provodite na brodu. Imate li mogućnosti i vremena makete izrađivati i na brodu, ili ih radite samo dok ste na odmoru? Koliko vam uopće treba vremena za izradu jedne makete?

S obzirom na to da danas na brodu nemate vremena niti odmoriti se a kamoli baviti se nečim ovako zahtjevnim, makete izrađujem samo kada sam na odmoru. Kući imam radionicu u kojoj dnevno provede od 5 do 8 sati, jer imam jako puno projekata a malo vremena. Što se tiče same izrade maketa, sve ovisi o kompleksnosti broda čija se maketa izrađuje. Ako se radi o brodu s derićima odnosno samaricama tj. dizalicama onda treba više vremena jer se radi o delikatnom poslu. Kada radim maketu, primjerice, bulk carriera, teretnog broda sa štivama odnosno broda bez palubne opreme koja je komplicirana za izraditi, tada mi je potrebno oko 3 mjeseca rada, čak i nešto više. Kako rekoh, što kompleksniji brod to je za izradu makete potrebno i više vremena.

Foto: Privatni album

Koliko ste ukupno maketa brodova do sada napravili? Imate li svog favorita među njima?

Ne znam baš točan broj ali imam preko 40 brodova naših kompanija koje smo uspjeli uništiti odnosno potopiti. Trenutno su mi u izradi makete brodova Splošne Plovbe – Piran, Istraplova – Pula, Uljanik Plovidbe – Pula, Lošinjske Plovidbe – Mali Lošinj, Jugolinije – Rijeka, Tankerske Plovidbe – Zadar, Slobodne Plovidbe – Šibenik, Jadroplova – Split, Mediteranske Plovidbe – Korčula, Atlantske Plovidbe -Dubrovnik, Jugooceanije – Kotor, Jadrolinije – Rijeka. Planiram napraviti oko 120 maketa u istom mjerilu. Ne bih mogao izdvojiti neku određenu maketu kao posebno dragu. Iza svake od njih stoje sati rada i velika novčana ulaganja te svaka ima neku svoju priču i posebnost.

Foto: Privatni album

Jeste li, možda, sudjelovali na natjecanjima? Planirate li pokazati svoje radove široj javnosti i možda ovaj hobi pretvoriti u nešto ozbiljnije?

Bio sam na par natjecanja kod nas i u bližoj okolici, u Sloveniji i Italiji te sam čak i osvojio neke nagrade. Međutim, više me veseli i opušta čitati pomorsku literaturu i izrađivati makete. To je moj hobi u kojem uživam tako da me natjecanja uopće više ne zanimaju. Sada radim samo za svoju dušu. U kući imam svojevrsni mali Pomorski muzej u kojem držim kolekciju maketa koje sam do sada već napravio, ali to je isključivo za moju privatnu kolekciju. Doduše, sada je već taj prostor pomalo i tijesan. Kako se i u budućnosti namjeravam ovim baviti, trebat ću vjerojatno veći prostor. Imam mnogo ideja, čak su me i kontaktirali iz nekih gradova i susjednih država za izložbe ali se za sada na to još nisam odlučio, rekao nam je ovaj zaljubljenik u more i brodove.

Kako slike uvijek govore više od riječi, u nastavku vam donosimo galeriju male flote velikog majstora s Malog Lošinja. Tko zna, možda i vas potakne da se maketarstvom počnete i sami baviti.

Srđan Glavan kapetan je duge plovidbe s Malog Lošinja koji svoje kopnene dane provodi baveći se hobijem koji, možemo slobodno reći, izaziva divljenje. Njegov je život ispunjen brodovima, onima stvarnima na kojima radi i živi već 25 godina i brodovima koje on sam, sa svoje dvije ruke, učini toliko realnima da vam se čini kao da doista plove negdje na Atlantiku. Za njega su maketarstvo i izrada minijaturnih plovećih remek djela više od hobija: to je strast koju ispunjava od malih nogu, na koju potroši dobar dio ono malo vremena što ima i za koju niti traži niti treba nagrade i priznanja. Ono što radi, radi za sebe i svoju dušu, a nama je velikodušno dopustio da barem nakratko provirimo u njegov svijet.

Kako ste se počeli baviti maketarstvom? Što Vas je tomu privuklo?

Gledajući oca kako izrađuje makete brodova, i mene je nešto privuklo da se tim počnem i sam baviti. Za razliku od njega, ja sam prvo počeo s izrađivanjem maketa aviona, a s vremenom sam prešao na izrađivanje brodova čime se i danas isključivo bavim. Koliko god maketarstvo bilo zahtjevno i iziskuje vremena, novaca, upornosti, marljivosti i tako dalje, ono me opušta. Isto tako, uživam i u proučavanju pomorske literature općenito, kao i one koju je neophodno pročitati kako bi se izgradila maketa nekog broda. Moj prvi brod čiju sam maketu izradio bio je ratni brod HMS HOOD, kojeg sam napravio od plastičnog modela, za što mi je bilo potrebno 40 dana. Kako sam s vremenom sve više učio, stjecao sam sve bolju tehniku izrade počeo sam izrađivati i sve zahtjevnije i kompliciranije makete.

Foto: Privatni album

Koje su vještine potrebne za izgradnju maketa?

Prvo i osnovno trebate imati talent. Kako biste izgradili maketu morate dobro proučiti i dostupnu literaturu koja se odnosi na brod kojega želite raditi. Isto tako, trebate imati i tehnička znanja jer prije nego što pristupite izradi makete, morate znati pročitati nacrte i mjerila kako bi maketa doista bila umanjena prezentacija realnog broda. Tek tada možete pristupiti izradi makete. Osim talenta, morate biti iznimno temeljiti, imati mirnu ruku, biti strpljivi. Meni je, naravno, uvelike pomoglo što sam pomorac pa poznajem svu opremu. Oni koji nisu pomorci, a izrađuju makete brodova, ponekad i pogriješe u detaljima upravo zato što nisu iz struke. Sve navedeno, međutim, ništa ne vrijedi ako nemate volje i upornosti.

Foto: Privatni album

U maketarstvu postoji više tehnika izrade. Radite li svoje makete ručno ili koristite modernu tehniku 3D modeliranja?

Zapravo, pri izradi maketa koristim se različitim tehnikama. Neke sam makete brodova izradio na temelju gotovih plastičnih modela na koje je bilo potrebno dodati detalje i pobojati ih kako bi izgledale realno. Makete se inače mogu izraditi i od drveta te raznih drugih materijala. Makete se isključivo rade na temelju nacrta koje, kako sam rekao, treba prethodno dobro proučiti. Premda imam i 3D printer pa neke makete izrađujem i tako, međutim, završnu obradu uvijek radim ručno, jer upravo to maketi daje jednu daje posebnu dimenziju. Posebno me veseli izrađivati makete brodova naše nacionalne trgovačke flote koje uvijek izrađujem ručno na temelju originalnih nacrta iz brodogradilišta.

Foto: Privatni album
Foto: Privatni album

Makete obično prikazuju brodove na statičan način. Vaše su makete ambijentalne, pa izgledaju kao da plove, jer ste prikazali i morsku površinu. Zašto ste se odlučili za takav prikaz?

Imate pravo, makete su uglavnom postavljene na stalak te prikazuju brod na statični način, van svog prirodnog okruženja. Meni se osobno to ne sviđa. Doduše, i sam sam izradio takve makete ali me se taj način prikazivanja brodova nije dojmio previše. Osobno preferiram makete koje se nazivaju diorame, a koje zapravo prikazuju brod u prirodnom okruženju odnosno prikazuju situaciju neku realnu situaciju i stoga su mi puno su mi interesantnije nego makete brodova na stalku. Onaj koji promatra dioramu ima dojam kao da brod plovi, da je živ, te se čovjek može na neki način uživjeti u prikazanu situaciju. Nisam se, međutim, ograničio samo na izrađivanje maketa civilnih brodova. Veliki dio moje kolekcije odnosi se i na makete vojnih brodova. Interesantno mi je bilo prikazati pomorske bitke koje su se odvijale za vrijeme drugoga svjetskog rata pa i bitke u novije doba.

Foto: Privatni album

Profesionalni ste pomorac pa, vjerujemo, većinu godine ipak provodite na brodu. Imate li mogućnosti i vremena makete izrađivati i na brodu, ili ih radite samo dok ste na odmoru? Koliko vam uopće treba vremena za izradu jedne makete?

S obzirom na to da danas na brodu nemate vremena niti odmoriti se a kamoli baviti se nečim ovako zahtjevnim, makete izrađujem samo kada sam na odmoru. Kući imam radionicu u kojoj dnevno provede od 5 do 8 sati, jer imam jako puno projekata a malo vremena. Što se tiče same izrade maketa, sve ovisi o kompleksnosti broda čija se maketa izrađuje. Ako se radi o brodu s derićima odnosno samaricama tj. dizalicama onda treba više vremena jer se radi o delikatnom poslu. Kada radim maketu, primjerice, bulk carriera, teretnog broda sa štivama odnosno broda bez palubne opreme koja je komplicirana za izraditi, tada mi je potrebno oko 3 mjeseca rada, čak i nešto više. Kako rekoh, što kompleksniji brod to je za izradu makete potrebno i više vremena.

Foto: Privatni album

Koliko ste ukupno maketa brodova do sada napravili? Imate li svog favorita među njima?

Ne znam baš točan broj ali imam preko 40 brodova naših kompanija koje smo uspjeli uništiti odnosno potopiti. Trenutno su mi u izradi makete brodova Splošne Plovbe – Piran, Istraplova – Pula, Uljanik Plovidbe – Pula, Lošinjske Plovidbe – Mali Lošinj, Jugolinije – Rijeka, Tankerske Plovidbe – Zadar, Slobodne Plovidbe – Šibenik, Jadroplova – Split, Mediteranske Plovidbe – Korčula, Atlantske Plovidbe -Dubrovnik, Jugooceanije – Kotor, Jadrolinije – Rijeka. Planiram napraviti oko 120 maketa u istom mjerilu. Ne bih mogao izdvojiti neku određenu maketu kao posebno dragu. Iza svake od njih stoje sati rada i velika novčana ulaganja te svaka ima neku svoju priču i posebnost.

Foto: Privatni album

Jeste li, možda, sudjelovali na natjecanjima? Planirate li pokazati svoje radove široj javnosti i možda ovaj hobi pretvoriti u nešto ozbiljnije?

Bio sam na par natjecanja kod nas i u bližoj okolici, u Sloveniji i Italiji te sam čak i osvojio neke nagrade. Međutim, više me veseli i opušta čitati pomorsku literaturu i izrađivati makete. To je moj hobi u kojem uživam tako da me natjecanja uopće više ne zanimaju. Sada radim samo za svoju dušu. U kući imam svojevrsni mali Pomorski muzej u kojem držim kolekciju maketa koje sam do sada već napravio, ali to je isključivo za moju privatnu kolekciju. Doduše, sada je već taj prostor pomalo i tijesan. Kako se i u budućnosti namjeravam ovim baviti, trebat ću vjerojatno veći prostor. Imam mnogo ideja, čak su me i kontaktirali iz nekih gradova i susjednih država za izložbe ali se za sada na to još nisam odlučio, rekao nam je ovaj zaljubljenik u more i brodove.

Kako slike uvijek govore više od riječi, u nastavku vam donosimo galeriju male flote velikog majstora s Malog Lošinja. Tko zna, možda i vas potakne da se maketarstvom počnete i sami baviti.

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here