Posredstvom šibenske tvrtke CroNoMar, ovih dana naručiteljima iz Norveške je isporučeno čak pet brodova, ukupno vrijednih oko devet milijuna eura. Riječ je o aluminijskim radnim brodovima za sektore marikulture, dužine od 12 do 15 metara i širine od 7 do 12 metara, te prosječne mase od preko 35 tona po brodu, piše Privredni.hr.
Pulski Tehnomont isporučio je servisno plovilo – katamaran, Iskra brodogradilište iz Šibenika dva broda, od čega jedan multifunkcionalni, te brodogradilište Oštro iz Kaštela dva broda, od kojih je jedan jednotrupac dug 12 metara, a drugi dvotrupac dužine 14,75 metara.
Ana Zajc, viša projektna savjetnica u tvrtki CroNoMar, otkriva da je potpisana gradnja još dva broda hibrida koji će se graditi u brodogradilištu Oštro. Norveški naručitelj je, kaže, prezadovoljan dosadašnjim tijekom gradnje dva broda na hibridni pogon ugovorena prošle godine, pa se odlučio podugovoriti još dva plus dva takva broda u kaštelanskom brodogradilištu. S Tehnomontom je također ugovorena gradnja jednog servisnog plovila. Vrijednost novih ugovora u brodogradilištu Oštro i u Tehnomontu iznosi sedam milijuna eura.
“Brodove izgrađene u hrvatskim brodogradilištima karakterizira brzina, iznimna tehničko-tehnološka opremljenost, odlična prilagođenost tegljenju i lakšem rukovanju pri sidrenju. Upravo to je našim partnerskim hrvatskim brodogradilištima omogućilo značajnu prednost pred konkurencijom. Do sada je u Hrvatskoj posredstvom CroNoMar-a izgrađeno 140 brodova za međunarodni sektor marikulture, ukupne izvozne vrijednosti oko 150 milijuna eura. Trenutno svi partneri naše tvrtke, to su Iskra brodogradilište, Oštro, Tehnomont i Nuić Nautika, rade pojačano kako bi uspjeli ispoštovati rokove ugovorenih isporuka za 2020. godinu. Za sada uspjevamo, usprkos činjenici da smo svi mi koji radimo ovaj posao suočeni s brojnim izazovima zbog trenutne situacije u svijetu” – pojašnjava Ana Zajc.
Prvo višenamjensko plovilo izgrađeno u Iskra brodogradilištu Šibenik, nekadašnjem NCP-u, nastavak je višegodišnje suradnje s norveškim partnerima. To je prvi brod ovoga tipa izgrađen u Hrvatskoj. Radi se, kako kaže Zajc, o vrhunskom brodu koji je izgrađen besprijekorno. Ne otkriva vrijednost tog broda, ali se u brodograđevnim krugovima procjenuje da bi mogla biti između dva i pol i tri milijuna eura. Cijenu mu diktira bogata oprema. Ovaj model radnog broda značajno je veće ugovorene vrijednosti od bilo kojeg do sada pojedinačno isporučenog broda iz Iskra brodogradilišta.
„Kvaliteta, konkurentnost, profesionalnost i iskustvo šibenskog brodograditelja bilo je ključno za zaključenje pregovora o gradnji višenamjenskog broda za norveško tržište. Riječ je o aluminijskom jednotrupcu dužine 15 metara i širine 7,5 metara, s potpuno novom namjenom u odnosu na prethodno izgrađene brodove. Novi brod se može koristiti kao ribarski i kao servisni brod. Upravo zbog svoje višestruke namjene brod je posebno dizajniran, u smislu da ima specifičnu servisnu i ribarsku opremu. Ima tri generatora, posebne skladišne prostore za ribu, pomične ograde i druge alate kako bi se izmijenila namjena broda i mnogo drugih noviteta. U Norveškoj će se koristiti za rad na ribogojilištima, ali i kao ribarski brod. Područje namjene su obalne vode Norveške. Brod je također predviđen i za funkciju tegljenja, jer ima ugrađen sustav oil spill prevention. U potpunosti je opremljen high tech opremom nužnom za višenamjenski rad, kao i ROV-om, noćnim i dnevnim kamerama i dvije dizalice. Brodom se može upravljati s dvije pozicije – izvan i unutar kormilarnice. Kada je brod u funkciji servisnog plovila, tada je predviđena posada od tri člana, a kada radi kao ribarica, onda ima šest članova posade. Brod je u potpunosti opremljen za smještaj svih članova posade, ali i najmodernijom tehnologijom za monitoring podmorja, uključujući i sonar“, pojašnjava Ana Zajc.
Cijeli projekt izgradnje radnih brodova za međunarodno tržište marikulture započeo je u Hrvatskoj 2010. godine posredovanjem tvrtke CroNoMar. Glavni cilj ove tvrtke bio je povezivanje hrvatskih i norveških tvrtki u maritimnom sektoru, kako bi se jačao izvozni potencijal hrvatskih proizvođača.
„Svi hrvatski partneri u ovom projektu prepoznati su na međunarodnom tržištu marikulture kao profesionalne tvrtke, pouzdani i sigurni partneri koji garantiraju vrhunsku kvalitetu svojih proizvoda, uz isporuku na vrijeme. Upravo je to temelj uspješne suradnje između norveških i hrvatskih partnera, koja traje već više od jednog desetljeća“, ističe Ana Zajc. Dodaje da je današnje vrijeme obilježeno situacijom koja je pogodila svjetsku ekonomiju, ujedno vrijeme u kojem treba uložiti dodatne napore i ne odustati od svojih ciljeva.
„Uvijek postoji mogućnost da se prilagodbom u pravo vrijeme ostvari i više od očekivanog. Ovaj projekt je odličan primjer uspješne poslovne suradnje između hrvatskih i norveških partnera. Zahvaljujući ovom projektu dokazana je kvaliteta i konkurentnost hrvatske brodogradnje u jednoj od najrazvijenijih brodograđevnih zemalja, kakva je norveška brodogradnja”, zaključuje Zajc.