Uprava za pomorski promet i unutrašnju plovidbu Ministarstva prometa i pomorstva Crne Gore donijela je Odluku o visini naknade za polaganje ispita za stjecanje zvanja i ovlaštenja o posebnoj osposobljenosti članova posade broda i jahte, koja je ovih dana i stupila na snagu, piše portal Vijesti.me.
Tom odlukom iza koje stoji direktor Uprave, kapetan Vladan Radonjić (DPS), sve naknade za polaganje ispita u lučkim kapetanijama u Kotoru i Baru, povećane su za čak 138 posto. Povodom odluke da se enormno poveća ove namete, reagirali su iz Unije pomoraca Crne Gore iz Kotora (UPCG), i u otvorenom pismu čelnicima MSP-a ukazali na njenu “neshvatljivu nelogičnost” i vraćanje iznosa na prethodni nivo.
Profesionalni pomorci, ali i svi drugi ljudi koji se rekreativno bave nautikom, dužni su pred ispitnim komisijama lučkih kapetanija polagati stručne ispite za stjecanje zvanja u pomorstvu – od najnižeg rekreativnog zvanja voditelja čamca, do najvećeg profesionalnog zvanja kapetana duge plovidbe. Istovremeno, profesionalni pomorci dužni su periodično pred ovim komisijama polagati i ispite za tzv. obnovu klase, odnosno važenja raznih stručnih breveta koji potvrđuju da su osposobljeni za obavljanje određenih dužnosti na brodovima, rukovanjem pojedinih specifičnih tehničkih sredstava, mašinama i brodskom opremom.
Takse koje državna administracija Crne Gore naplaćuje od kandidata koji polažu obavezne stručne ispite pred komisijama lučkih kapetanija jedan su od glavnih izvora prihoda koje ostvaruju ti organi Ministarstva na čijem je čelu odlazeći ministar Osman Nurković (BS).
“S obzirom na novonastalu situaciju izazvanu pandemijom Covid-19, kao i zbog vrlo lošeg položaja velikog broja pomoraca koji nisu u mogućnosti naći zaposlenje, svakodnevno dobivamo primjedbe i zahtjeve od velikog broja naših pomoraca, koji žele da im se objasni razlog nevjerojatnog povećanja od 138 posto u ovako teškoj i složenoj situaciji. Ovom odlukom su najviše pogođeni naši kolege pripravnici koji su, iako bez mogućnosti zarade, prisiljeni pronalaziti načine za izdvajanjem značajno veće sume novca za dobivanje osnovnih certifikata koji bi im omogućili prvi ukrcaj, kao i velika sredstva za polaganje poručničkog ispita. I sve to bez ikakvih garancija da će uspjeti naći radni angažman u skorijoj budućnosti”, izjavili su iz UPCG-a.
Posebno su ukazali da nova Odluka koja je objavljena u Službenom listu 11. rujna, osim drastičnog povećanja taksi za sve koji žele pristupiti ispitima, istovremeno predviđa i značajno povećanje naknada za članove ispitnih komisija, u odnosu na visinu njihovih naknada za rad iz 2017. godine, koje su važile do sada.
“Ovo također izaziva veliku sumnju u opravdanost donošenja odluke o povećanju naknada članovima komisija za polaganje ispita. Uvidom u Rješenje o imenovanju predsjednika, članova i tajnika ispitnih komisija i njihovih zamjenika za polaganje ispita za stjecanje zvanja i ovlaštenja o osnovnoj i posebnoj osposobljenosti članova posade, broj 345/20-05-6205/1 od dana 14. 9. 2020. lako se može primijetiti da su pojedini zaposlenici Ministarstva prometa i pomorstva uzeli učešća u radu čak nekoliko desetina ispitnih komisija. Sve ovo možda i ne bi bio predmet naše analize da nismo iskreno zabrinuti za uspješnost i kvalitetu obavljanja njihovih primarnih funkcija, a koje bi trebalo obavljati u okviru Ministarstva. Kao što vjerojatno i sami možete zaključiti, poražavajući rezultati posljednje IMSAS inspekcije, te nemogućnost stjecanja punopravnog članstva Crne Gore u Paris MoU port state controla, upravo potvrđuju ove naše sumnje” – poručili su iz UPCG-a u otvorenom pismu koje su uputili čelnicima MSP-a.
Preplitanja državnih i privatnih interesa visokih činovnika MSP-a
Iz UPCG-a su zatražili hitno revidiranje nove Odluke i vraćanje visine naknada za polaganje ispita, odnosno za rad u ispitnim komisijama pri lučkim kapetanijama, na do sada važeći nivo.
Rad činovnika MSP-a u ispitnim komisijama lučkih kapetanija je nešto što već godinama izaziva negodovanje stručne javnosti jer su mnogi od njih, poput samog Vladana Radonjića, u direktnom konfliktu interesa. Kao državni službenik, Radonjić u ime MSP-a utječe na izdavanje odobrenja za rad mnogih trening centara za obuku pomoraca u Crnoj Gori, a onda zajedno sa svojim kolegama iz drugih organizacijskih cjelina MSP-a, kao instruktor privatno drži obuke kandidatima u tim centrima i za to dobiva novac od vlasnika ovih centara.
Na kraju, kandidate koje su “obučili” u privatnim trening centrima, Radonjić i neki njegovi kolege zaposleni u MSP, onda ispituju u stručnim komisijama lučkih kapetanija, pred kojima ovi polažu ispite za stjecanje strukovnih ovlaštenja koje im, opet, izdaje MSP gdje je Radonjić na visokoj poziciji.
Do sada se nitko od tužilačko-istražnih organa u Crnoj Gori nije zainteresirao za ovakvu praksu nedozvoljenog preplitanja državnih i privatnih interesa od visokih službenika MSP-a, ali je ona i te kako utjecala na izuzetno loš rejting koji državna pomorska administracija ima kod međunarodnih pomorskih agencija i organizacija, zbog čega opet, indirektno, štetu trpe crnogorski pomorci.