U sklopu projekta CEKOM (podrška razvoju centara kompetencija), Pomorski fakultet Sveučilišta u Splitu radit će na projektu “Brodski srednjenaponski sklopni blok 17,5 (BSSB 17,5)”, koji će realizirati u suradnji s tvrtkama DIV i “Končar – Električni uređaji” (KEU).
Pomorskom fakultetu u Splitu odobrena su sredstva za eksperimentalno i industrijsko istraživanje, pri čemu je ukupna vrijednost projekta 873.119,35 kuna, od čega su nepovratna sredstva 740.190,35 kuna, piše Slobodna Dalmacija.
Tim istraživača na projektu čine izv. prof. dr. sc. Maja Krčum, izv. prof. dr. sc. Anita Gudelj, izv. prof. dr. sc. Igor Vujović, izv. prof. dr. sc. Joško Šoda, doc. dr. sc. Petar Matić, doc. dr. sc. Hrvoje Dodig i Marko Zubčić, mag. ing. el.
U tijeku je raspisan natječaj za jedno istraživačko radno mjesto na projektu, na kojem bi se mladi istraživač usmjerio u znanstvenom području tehnologije prometa.
„Povećanjem svjetske trgovine u pomorskom prometu povećava se brodska flota, te dolazi do povećane potražnje za električnom energijom na plovilima. Na temelju tih zahtjeva pojavljuje se i potražnja za višim naponskim razinama distribucije električne energije, s ciljem efikasnijeg prijenosa energije. Primjerice, brodovi čija potrošnja energije iznosi 5-20 MW koriste visokonaponski 6,6-kilovoltni sustav, dok brodovi čija potrošnja energije iznosi 20-70 MW (do 100 MW) koriste 11-kilovoltni, odnosno 15-kilovoltni srednjenaponski sustav“ – objasnila je prof. Maja Krčum, voditeljica ovog projekta i predstojnica Zavoda za pomorske elektrotehničke i informatičke tehnologije Pomorskog fakulteta koji provodi ovaj CEKOM-ov projekt.
Nadalje, prof. Krčum kaže da se u pomorskoj tehnologiji za napone koji su veći od 1 kV (AC) koristi naziv High Voltage (HV), odnosno visokonaponska tehnologija, te da većina svjetskih proizvođača brodske rasklopne opreme nudi ovakav visokonaponski tip opreme.
„Slični se proizvodi na svjetskom tržištu mogu naći kod proizvođača ABB-a. Međutim, u Hrvatskoj se takav tip opreme ne ugrađuje, unatoč dokazanoj uštedi u pogonskom energentu, a time i smanjenoj emisiji stakleničkih plinova te povećanoj efikasnosti sustava. Procijenjena ušteda na energentu kod prelaska na visokonaponski sustav elektroopskrbe je reda veličine 2 t/god (mazut), a emisija CO2 umanjena je za 5 t/god. Dugoročno, pretpostavlja se da će se i hrvatska brodograđevna industrija orijentirati na ovakav tip energetskog razvoda unutar brodskog opskrbnog sustava“ – kaže prof. Krčum.
NOVE METODE
Istraživački tim na Pomorskom fakultetu u Splitu kroz ovaj projekt želi razviti srednjenaponski rasklopni blok i popratne module uz korištenje znanja iz tehnologije visokog napona. Kako kaže voditeljica projekta, razvoj se ogleda u smanjenju dimenzija i mase postojećeg 17,5 kV SB-a, sa zahtjevima struke, odnosno brodskih registara za specijalna tipska ispitivanja, a u skladu s normom IEC 62271-200.
Prof. Krčum je rekla i kako “Končar – Električni uređaji” u svojem proizvodnom programu ima tipski ispitan/certificiran sklopni blok SB od 17,5 kV, ali za “kopneno” tržište.
„Cilj je izraditi novi visokonaponski sklopni blok za potrebe u pomorstvu, koji bi trebao rezultirati povećanom učinkovitošću sustava i smanjenjem emisije stakleničkih plinova, u odnosu na trenutnu ponudu brodske opreme u regiji“ – kaže voditeljica projekta, dodajući kako su u tri godine rada, koliko traje projekt, predviđene aktivnosti projektiranja, konstrukcije i izrade olakšanog metalnog kućišta SN bloka.
Tome će prethoditi izrada modela koji je potrebno analizirati, ispitati i testirati. Na novoj sklopnoj ploči treba obaviti tipska ispitivanja u ovlaštenom laboratoriju. Tijekom rada na projektu ovladat će se novim metodama i tehnologijama mjerenja struje i napona u visokonaponskim postrojenjima i doći će do prenošenja usvojenih znanja te izlaska na svjetsko tržište brodske elektrodistribucijske opreme.
ENERGETSKE POTREBE
Što se tiče rezultata istraživanja u ovom projektu, kada hrvatska brodograđevna industrija zakorači u proizvodnju plovila visoke energetske potrošnje, “Končar – Električni uređaji” već će biti pozicioniran na tržištu, s mogućnošću da poslovnim partnerima ponudi gotov proizvod po prihvatljivoj cijeni poštujući rokove isporuke.
„Projekt sadrži razradu konstrukcije cijeloga bloka i modula, izbor i naručivanje opreme, u koju su implementirana nova tehnološka dostignuća, izradu, ispitivanja u ovlaštenim laboratorijima te dobivanja odgovarajućih potvrdnica. Kao konačan rezultat, KEU bi mogao ponuditi visokonaponski sklopni blok za primjenu na plovilima i šire. Pomorski fakultet dobio bi “prototip” srednjenaponske brodske sklopne ploče, koja bi se koristila za edukaciju i ispitivanje sukladno relevantnim propisima i normama kako za obrazovanje, tako i za izobrazbu pomoraca. Također bi se sklopna brodska srednjenaponska ploča koristila kao baza za daljnja istraživanja. Novi blok pridonijet će većoj energetskoj učinkovitosti u odnosu na prijašnja rješenja, a time i manjem ekološkom otisku plovila, kao i snažnije razvijenoj svijesti budućih pomoraca“ – kaže izv. prof. dr. sc. Maja Krčum.
Također je istaknula kako bi realizacijom ovog projekta tvrtka KEU otvorila nova vrata na tržištu visokonaponske brodske opreme, te ušla u svjetsku klasu proizvođača brodskih opskrbnih sustava.
„Pretpostavlja se da će energetske potrebe plovila rasti, dok će pravilnici o emisijama i zaštiti okoliša sigurno postavljati strože i jasnije zahtjeve sa svrhom zaštite i očuvanja okoliša“ – naglasila je prof. Krčum.