Vladini prijedlozi načina izrade pomorske knjižice, dozvole za ukrcaj kao i identifikacijske isprave pomorca (Seaman Identification Document – SID), te prateće izmjene Pravilnika o pomorskoj knjižici, dozvoli za ukrcavanje i identifikacijskoj ispravi, predstavljene su krajem prošlog tjedna predstavnicima crnogorskih pomoraca na sastanku u Lučkoj kapetaniji u Kotoru, piše Vijesti.me.
Direktor Ureda za pomorski promet u Ministarstvu prometa i pomorstva (MSP) Vladan Radonjić predstavio je preliminarna rješenja ovih dokumenata na koja su svoja mišljenja, sugestije i eventualne prijedloge izmjena mogli dati predstavnici Unije pomoraca Crne Gore, Udruženja kapetana Crne Gore, rukovodioci Lučke kapetanije Kotor, predstavnik Međunarodnog sindikata transportnih radnika ITF iz Bara, kao i predstavnik udruženja Agencija za posredovanje pri ukrcaju pomoraca.
Kako je istaknuto, izgled pomorske knjižice (matrikule) neće se u skorije vrijeme mijenjati, ali će se raditi na tome da i crnogorska matrikula uskoro postane biometrijski dokument po ugledu na slična moderna rješenja u svijetu. Najveća novost koja se sada uvodi je i identifikacijska isprava pomorca (SID) koju je Crna Gora dužna da, po ILO konvenciji C 185 iz 2003, primijeni do travnja 2022. SID će se koristiti kao jedna vrsta brodske osobne iskaznice i pomorcu će omogućiti tranzit u lukama, olakšan izlazak na kopno, a vrlo vjerojatno i olakšan prolaz pri tranzitu na određenim graničnim prijelazima, odnosno aerodromima.
Dokument sadrži osnovne podatke o pomorcu i to na prednjoj strani: fotografiju, ime i prezime, osobne karakteristike, datum i mjesto rođenja, datum izdavanja i rok ispravnosti. Isto tako, fotografiju i elektronski potpis, koji će se direktno uzimati iz baze Ministarstva unutrašnjih poslova, a oni će ujedno biti i odgovorni za izradu. SID bi u sebi morao imati integriran čip koji će sadržavati osobne podatke korisnika te omogućavati elektronsko očitavanje. Na poleđini će imati podatke o administrativnom organu koji ga je izdao s utisnutim kontaktima koji mogu poslužiti lučkim ili drugim vlastima za direktnu kontrolu vjerodostojnosti SID-a.
Ovako urađen dokument bi imao izuzetno visok stupanj zaštite osobnih podataka. Predstavnik MSP je naveo da će izdavanje SID-a pomorce koštati otprilike onoliko koliko sada iznose troškovi za izdavanje osobne iskaznice, ali je realno da troškovi ipak budu nešto veći, s obzirom na to da dokument mora u sebi imati i integrirani elektronski čip.
Pomorci su pored ostalih sugestija, tražili da se iz Pravilnika koji regulira izdavanje matrikule izbrišu obaveze dostavljanja ugovora o radu i platne liste pomorca kao dokaza za njegov plovidbeni staž, zbog moguće zloupotrebe tih podataka koji spadaju u domenu osobnih, a u čemu pomorce podržava i ITF. Centralna banka Crne Gore je još 2016. od Vlade u više navrata tražila da počne razmišljati kako da crnogorske pomorce koji plove za strane brodare uvede u crnogorski fiskalni sistem i oporezuje njihova primanja.
Naknade za polaganje ispita za stjecanje zvanja 138 posto skuplje
Tijekom sastanka u Kotoru bilo je riječi i o nedavnom drastičnom povećanju naknada za polaganje obaveznih stručnih ispita za stjecanje zvanja i ovlaštenja u pomorstvu, pred ispitnim komisijama MSP pri lučkim kapetanijama u Kotoru i Baru, a koje su poskupile u prosjeku za čak 138 posto, a usprkos aktualnoj pandemiji koja značajno ograničava mogućnost ukrcaja, odnosno zaposlenja pomoraca. Pomorci koji su zbog toga već protestirali i tražili da se te naknade vrate na dosadašnji nivo, od predstavnika MSP Radonjića su obaviješteni da se tome navodno, moralo pribjeći zbog potrebe da se uvećaju naknade članovima ispitnih komisija jer su oni bili spremni da ih napuste i time dovedu u pitanje dalji rad ovih komisija. U ove komisije imenovani su ljudi koje je po svojim ovlaštenjima biralo samo MSP, odnosno Radonjić koji je i sam član u čak 24 takve ispitne komisije pri Lučkoj kapetaniji Bar. Osim njega, u ovim komisijama su i mnogi drugi činovnici MSP, a neki od njih, poput Radonjića, istovremeno drže tečajeve u privatnim trening centrima za obuku pomoraca, nakon čega ih u ime države, kao članovi komisije, sudjeluju u ispitivanju da bi im potom izdali certifikate – brevete kao dokaz o stručnoj osposobljenosti. Osim što je u pitanju direktni konflikt interesa, ovakva praksa dovela je do snižavanja općeg nivoa stečenih znanja i osposobljenosti pomoraca kojima se izdaju crnogorski breveti, a na što su ukazale u odgovarajuće međunarodne institucije poput IMO i EMSA, čije su provjere crnogorske državne pomorske administracije i sistema pomorskog školstva pokazale vrlo loše rezultate i ponovno dovele u pitanje ostanak crnogorskih pomoraca na Bijeloj listi.
Primanja u državnoj administraciji nisu izgovor za slabu efikasnost
Zbog ovakvog stanja prilikom posljednjeg tzv. audita crnogorskog pomorskog sistema od strane komisije Europske agencije za pomorsku sigurnost EMSA, nađena je čak 21 zamjerka od čega je od 2015. do danas MSP uspio ispraviti manji broj njih. “Godine 2017. Crna Gora je vraćena na Bijelu listu bez de facto obavljene inspekcije, već nam se ‘vjerovalo na riječ’ i materijalu koji smo poslali u Bruxelles kao dokaz da smo navodno, sve primjedbe otklonili. Međutim, činjenično stanje je malo drugačije. Kakvo je stanje zapravo, pokazat će rezultati IMSAS inspekcije iz studenog 2019, koje za sada MSP i državni organi Crne Gore drže daleko od očiju javnosti, što je jako indikativno pa čak i zabrinjavajuće, s obzirom na to da se radi o nečemu što može direktno uticati na egzistenciju oko 7.000 ljudi – pomoraca koji plove na stranim brodovima i još najmanje četiri puta toliko članova njihovih porodica” – kaže Vladimir Vučetić, predstavnik Upravnog odbora Unije pomoraca, u kojem ne kriju svoje nezadovoljstvo načinom na koji su u MSP, odnosno u Uredu za pomorski promet do sada radili taj posao.
“Potpuno svjesni činjenice da su primanja u državnoj administraciji na nezavidno niskom nivou, mišljenja smo da to ne treba biti izgovor za slabu efikasnost i nepotpune rezultate. Upravo iz tog razloga smo u više navrata, i to uvijek na dobrovoljnoj osnovi, nudili stručnu pomoć u rješavanju pitanja koja se tiču poboljšanja statusa crnogorskih pomoraca. S obzirom na to da smo apolitična organizacija, uvjereni smo da bi isti takav princip morao biti primjenjivan i kod izbora državnih činovnika, a koji bi trebalo da se bave interesima pomoraca, ne samo kao svojih kolega, već i kao najboljeg crnogorskog izvoznog proizvoda. To prvenstveno znači da profesionalni kriteriji, ali i visoki moralni standardi, trebaju biti prioriteti prilikom izbora, i to ne samo u ovom djelu državne administracije”, prenosi stavove UO Unije pomoraca Crne Gore.
Tko su ljudi u komisijama?
Vučetić navodi da primjeri nelogičnosti, korupcije i konflikta interesa, pa čak i nestručnosti u sastavima tih komisija, nisu zanemarivi.
Naglasio je da u tim komisijama, ali i u drugim dijelovima pomorske administracije, sjede ljudi koji su Crnu Goru svojim dosadašnjim radom prvo doveli u nezavidan položaj izbacivanja s Bijele liste, da bi potom pomorce konstantno držali na samom rubu ostanka u okvirima iste. Time dovode u opasnost pomorce da ostanu bez mogućnosti obavljanja posla od kojeg hrane svoje porodice.
“Imate recimo slučaj gdje čovjek koji je po struci upravitelj stroja, ispituje kandidate koji polažu ispit iz prve pomoći, a da u toj komisiji nema niti jednog liječnika. Isto tako, u komisiji koja ispituje stručnost kandidata za stjecanje zvanja ETO, nemate niti jednog jedinog elektrotehničara ili energetičara, već ljude koji strukom nisu baš nikako vezani za problematiku ETO” – kaže predstavnik UO Unije pomoraca.
Turska i Grčka umalo zaratile oko ovog broda, Merkel ih spriječila u zadnji tren