Na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u srijedu je potpisan Sporazum o suradnji na razvoju projekata za gradnju putničkih brodova na električnu energiju.
Sporazum su potpisali dekan FESB-a Srđan Podrug, predsjednik Uprave Jadroplova Branimir Kovačić te Predrag Čudina iz tvrtke “Classis”, Nikša Čulić iz “Čulić Elektro Centra”, Božo Terzić iz tvrtke “RENS” te ravnatelj Hrvatskog registra brodova Damir Roje; piše Otvoreno more.
Glavni cilj je formiranje istraživačko-gospodarske jezgre s FESB-om i “Jadroplovom” na čelu, koja bi dala poticaj i provela izgradnju putničkih brodova s nultom emisijom stakleničkih plinova, a koji bi bili pogonjeni električnom energijom iz baterijskih izvora.
Projektant Predrag Čudina, inače bivši direktor Brodosplita iz sredine dvijetisućitih, iz vremena dok je splitski škver bio državna tvrtka, objasnio je kako je cilj prema smjernicama Europske unije do 2050. godine osigurati pomorski prijevoz uz nultu emisiju stakleničkih plinova.
– Splitska luka je po prometu treća luka u Mediteranu, a putnički brodovi koji trenutno operiraju u nacionalnoj plovidbi Republike Hrvatske prosječne su starosti 30 godina i pogonjeni su dizelskim motorima. Tragom toga prije nekoliko mjeseci razvila se ideja da se krene u istraživanje mogućih čistih eneregija brodskog energetskog postrojenja. Električni pogon za putničke brodove se pokazao najboljim te smo za sada napravili pet konceptualnih projekata za brodove koji bi zadovoljili sve potrebe – objasnio je Čudina.
Riječ je o tri projekta za Ro-Ro putničke brodove na električni pogon koji bi mogli prevesti od 800 do 1200 putnika i 104 do 190 automobila te dva putnička broda na električni pogon za 200 i 390 putnika.
– Prednost električnog pogona je što u potpunosti ispunjava zadani cilj nulte emisije stakleničkih plinova, tehnologija je poznata, a Li-ionski akumulatori su u intenzivnom razvoju. Bitno je naglasiti i kako je cijena električne energije tri puta niža od cijene diesel goriva. Tako, primjerice, cijena električne energije u niskoj tarifi za tvrtke iznosi 0,35 kuna po kilovatsatu, a cijena plavog diesela je 4,4 kuna po litri, odnosno 1,1 kunu po kilovatsatu. Očekujemo da ćemo s ovom idejom privući i ostale zainteresirane kompanije i za razvoj projekta, ali i za eventualnu gradnju i eksploataciju ovakvih brodova – kazao je Čudina.
Dekan Podrug je istaknuo kako se za sada uključila grupa profesora Ozrena Bege koji je nedavno završio projekt financiran iz europskih fondova u kojem je napravljeno baterijsko postrojenje odnosno kontejner s baterijskim postrojenjem.
– Za sada je na taj način uključen naš fakultet, ali s obzirom na to da imamo grupe iz elektrotehnike, strojarstva, brodogradnje i računarstva nema prepreke da se uključe i druge grupe koji mogu dati svoju podršku – rekao je dekan FESB-a.
Branimir Kovačić, predsjednik uprave “Jadroplova” i nekadašnji komercijalni direktor Brodosplita, dodao je kako je ideja da Split do 2030. godine bude grad blizu ili čak nulte emisije stakleničkih plinova, a put prema tome je da se naprave novi brodovi koji bi mogli biti pogonjeni s električnom energijom.