O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

RIJEČ STRUČNJAKA – JOSIP PARIĆ O ENERGIJI SUNCA I VJETRA U POMORSTVU

KAKO HRVATSKA MOŽE POSTATI CENTAR OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE?

U stanju klimatološkog kaosa i u jeku borbe za čišću i očuvaniju prirodu, kao da se cijela priča svela isključivo na ugljikov dioksid. Zanemaruje se enorman utjecaj plastike, mikroplastike, raznih nitrata, fosfata i ostalih spojeva koji narušavaju izgled planeta Zemlje kakvog danas poznajemo. U tankom omotaču Zemlje u kojemu se odvija život, razigranoj, ali sve manje veseloj biosferi, stvari, a bolje rečeno tvari, se iz sata u sat mijenjaju. Razlog tomu je svakodnevni pomak, odnosno napredak tehnologije gotovo svih polja znanosti koja brojnim istraživanjima i znanstvenim eksperimentima čine ljudske živote na prvi pogled lakšima, ali već na drugi pogled je upitno očuvanje današnjih dobara za generacije koje slijede.

Pomorski promet je pokretač ovoga svijeta, svi međusobno ovisimo jedni o drugima, a ponajviše se te odnosi na kretanje roba pomorskim putevima, iz zemalja nižeg ekonomskog ranga u one višega, te priljeve znanja u obrnutome smjeru. Zanimljiva činjenica je da je Indija nekada davno bila najveći proizvođač najljepših sagova, odnosno tepiha na svijetu, pa ju je Velika Britanija pretekla u samo jednoj kalendarskoj godini. Britanci su, naime, osmislili stroj. Kasnije su ga prevezli u manje razvijene zemlje, da bi iz njih opet prevezli jeftine konačne proizvode unutar granica matične države. Sve to isključujući ponajprije moreplovcima koji su se nekada odvažili uputiti u nepoznato, a a u drugu ruku zahvaljujući brodovima. Brodovi su poput krvnih zrnaca u žilama ovoga svijeta i bez njih život ne bi bio zamisliv. Uz takvu situaciju, oni su i izuzetno velik potrošač fosilnih goriva, te veliki izvor plinova koji uzrokuju globalno zagrijavanje, ali i kisele kiše.

Da bi se tome stalo na kraj, velike brodarske kompanije i brodogradilišta odlučili su napraviti korak unazad da bi uhvatili dobar zalet. Nešto poput skoka u vis. Plan je da se sa godinom 2030. djelomično prijeđe na jedra. Ne ona klasična jedra od čvrste bijele tkanine, već na jedra nove generacije – jarboli će biti sklopivi, te će se sukladno potrebama dizati i spuštati, odnosno postavljati u prostoru u smjeru vjetra. Korak dalje su i jedra presvučena solarnim panelima, a kompanija NYK osmislila je SuperEco Ship kojega planira staviti u opticaj tijekom prve polovice tridesetih godina ovoga stoljeća. Čitav sustav funkcionira na principu prekrivenosti broda solarnim panelima, te velikim jedrima. Uz takav pogon, imat će i motor pokretan gorivim ćelijama plina, što će označiti prekretnicu u pomorstvu, odnosno promijenit će brodove kakvi su nama poznati i pretvoriti ih u ekološke plutajuće divove.

SuperEco Ship bi trebao imati i dvostruki sustav manipulacije teretom kada se tehnologija primjeni na kontejnerske brodove. Dio iznad palube bit će operiran dizalicama sa kopna, a ispod palube će SuperEco Ship imati vlastiti sustav manipulacije tereta, odnosno vanjski kran i dubinsko skladištenje bit će zamijenjeni drugom razinom tereta. Ta druga razina tereta, odnosno potpalubni prostor bit će u potpunosti automatiziran, što će olakšati posao i smanjiti vrijeme prekrcaja za impresivnih 50%! O iskoristivosti obnovljivih izvora energije u pomorstvu razgovarali smo sa stručnjakom za obnovljive izvore energije i vlasnikom prvoga specijaliziranoga obrta tog tipa u Hrvatskoj, SOLAR JP-a, te čovjekom sa svjetske liste inovatora, gospodinom Josipom Parićem.

 

MOŽE LI SOLARNA ENERGIJA ZAMIJENITI NAFTU ILI JE POMORSTVO U BUDUĆNOSTI ZAMISLIVO I BEZ SOLARNE ENERGIJE?
„I sada je pomorstvo nezamislivo bez solarne energije jer cjelokupna signalizacija na moru funkcionira zahvaljujući solarnoj energiji, te je u budućnosti cilj potaknuti i spojiti što više malih potrošača na obnovljive izvore energije jer oni ne čuvaju samo okoliš, već i novac. U svijetu se glavna riječ vodi oko nafte, te će to ostati tako sve dok Sjedinjene Američke Države budu održavale svoju snagu zahvaljujući nafti, odnosno rezervama koje posjeduju i načinu na koji se nafta crpi. Jedna zanimljivost koju mnogi ljudi ne znaju da je upravo jedan Hrvat zaslužan za cprljenje nafte po današnjim principima, a riječ je Antunu Lučiću koji je kasnije promijenio ime u Anthony Lucas.”

JE LI HRVATSKA SVJESNA VAŽNOSTI OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE?
„Hrvatska prije svega moga biti svjesna da nije neovisna. Prvenstveno je to zbog elektroenergetike. Hrvatska ovisi o električnoj energiji jer je tako postavljen sustav. Toj totalnoj ovisnosti o drugima mnogo je doprinio turizam jer se u ljetnim mjesecima potrošnja enormno povećava. Hrvati ne znaju da bi bili potpuno neovisni o električnoj energiji kada bi samo 2% površine Republike Hrvatske prekrili solarnim panelima, samo 2%! Moramo reći da i te solarne ćelije nisu apsolutno iskoristive, no njihov životni vijek je relativno dug, a s napretkom tehnologije Hrvatska bi još manje trebala da se napoji strujom.” – kazao je Parić veoma ražalošćen činjenicom što Hrvati nisu osvješteni o mogućnostima i potencijalima koje leže na ovom malom, ali raznolikom prostoru.

JE LI OSTVARIV POGON BRODA ISKLJUČIVO OBNOVLJIVIM IZVORIMA ENERGIJE?
„On nije u potpunosti, za sada, sa sadašnjim znanjima ostvariv, ali u budućnosti će sigurno biti. Za sada je budućnost kombinacija gorivih ćelija i solara na brodovima, uz ta velika jedra, no ne znam koliko će ona pomoći, odnosno mogu li pomoći koliko trebaju. Princip po kojem se vodi pogon tako velikih brodova može biti održiv jedino sa velikim vjetro-farmama. To su ogromne elektrane na oceanu koje će proizvoditi električnu energiju i koje će služiti kao punionice brodovima. Treba staviti naglasak i na manje brodove koji bi mogli biti pokretani iz baterija. Olovne baterije su zamijenjene litijevim. To je bio velik iskorak u primjeni solarne energije. One su mnogo lakše, te puno dulje traju.”

MOŽE LI HRVATSKA OBALNA PLOVIDBA BITI POKRETANA IZ OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE?
„Pa solarne brodove na jezerima imate već odavno. Naravno da je to primjenjivo za tako kratke rute. Hrvatska bi mogla postati centar takvoga zelenog transporta. Nije to toliki problem, već je problem što se ništa ne radi po tom pitanju. Smatram da lobiji previše diktiraju što i kako treba činiti, nerijetko i nisu u pravu. Pitanje je tko stoji iza takvih lobija. Hrvatska obalna plovidba ne samo da bi mogla, nego treba biti čista plovidba. U Hrvatskoj i svijetu imate milijarde malih brodica, čamaca za rekreaciju i šport. Oni svi moraju biti na električni pogon. To bi uvelike i poboljšalo standarde i diglo svijest onima koji misle drugačije.”

MOŽE LI HRVATSKA U SVOJIM BRODOGRADILIŠTIMA POČETI PROIZVODITI SOLARNE BRODOVE NOVE GENERACIJE?
„Ne može. Hrvatska se uopće ne može mjeriti sa proizvodnom brzinom, recimo, jedne Kine. Vi ne znate vjerojatno, ali Kinezi imaju tvornicu iz koje svaki dan iziđe sto električnih autobusa! Sto autobusa dnevno!!! Pa gdje smo mi od toga? Mi se s njima ne možemo i ne trebamo mjeriti kroz proizvodnju, nas takav oblik proizvodnje ne treba niti zanimati. Hrvatska se mora okrenuti inovacijama. Inovacije su hrvatski ključ za uspjeh. Niti turizam, niti proizvodnja, niti nešto deseto. Inovacije moraju biti pokretač Hrvatske. Sudjelovao sam na mnogo sajmova inovacija, dobro se sjećam kada smo u Njemačkoj prezentirali solarni kolektor, bilo je to još u Jugoslaviji. Tada je bilo više tvrtki koje su se bavile inovacijama na tom polju, a sada nema niti jedne. Njemački inženjeri su nam se divili. Kineski izaslanik nazvao nas je zemljom inovatora, a mi tapkamo u mjestu. Danas ti naši mladi inovatori odlaze tražeći bolje prilike negdje drugdje. Rade za njemačke, američke, francuske kompanije… Ne krivim ih. Prirodno je da čovjek ide gdje je bolje. Pitam se samo zašto Hrvati nisu stvorili bolje uvjete i postali zemlja inovatora. Vidite da se naša djeca, srednjoškolci, studenti, stalno vraćaju sa svjetskih natjecanja sa medaljama i onda kao da nestanu. Hrvatska umjesto da gura inovatore, ona ih, figurativno rečeno, guši i ubija.”

ZA KOLIKO GODINA VIDITE ČISTU ENERGIJU U POMORSTVU?
„Na malim brodovima ne vidim ju za neko vrijeme, nego odmah. Ona je već trebala biti tu. Na velikim brodovima će ona još neko vrijeme ostati kao pomoćna snaga. To je također odlično jer da vi smanjite emisiju plinova za pedeset posto, pa to je povijesni pothvat! Nije samo problem u konačnome produktu, plinu, već u zagrijavanju, u onečišćenju okoliša puno prije no što to gorivo izgori, to je jedan čitav domino efekt. Nadam se da ću doživjeti bar da se Hrvati osvijeste i prijeđu na čistu i besplatnu energiju! Mislim da je svima važnije da je besplatna nego da je čista. Moramo mijenjati pogled na svijet. Nije sve u novcu. Ukoliko vi stavite solarne panele na kuću, to će vam se relativno brzo isplatiti, a vi imate osjećaj da je to kao neki trošak. Stavite na papir, zbrojite dva i dva. Prava mala revolucija krenut će uskoro sa solarnim crijepom. To će potpuno promijeniti sliku krovova. Pomorstvo je grana koja troši nešto manje od petnaest posto svjetske energije, uzevši u obzir i transport od tvornica, odnosno eksploatacijskih mjesta, do luke, pa do krajnjega korisnika. Prelaskom na obnovljive izvore energije, ušteda bi bila ogromna, a okoliš čišći. Ne treba samo raditi na promijeni izvora energije na brodu, već i na smanjenju potrebne snage za njihov rad. To je sve ostvarivo, opet ponavljam, inovacijama! I zato sam rekao da Hrvatska ne može konkurirati Kini. Čime, po kojim mjerilima? Kinezi nas sami vide kao inovatore, kao i ostali veliki igrači. To je ogroman plus. Ne trebamo se nametati kao nov igrač. Hrvatska mora otvoriti centre inovacija koji će svoja znanja pretvoriti u praktična rješenja koja će biti od globalnoga interesa. A mi smo svi nabušili klime na fasade i objesili table APARTMAN. Pa ne ide to tako. Da je lako uspjeti, uspjeli bi svi, a vidite da od dvjesto zemalja imate manje od deset posto razvijenih. Ostali ovise o njima. Hrvatska ima izuzetnu priliku postati energentski neovisna, te implementirati svoje inovacije u svjetsko pomorstvo. Hrvatska mora biti predvodnik inovacija, ako ne u svijetu, barem u Europi!” – govori nam Parić i dodaje kako bi on volio da budu svi uspješni jer bi onda i cijela država bila uspješna, te kako država nisu neke imaginarne veličine u prostoru, već ljudi, te da uspješni ljudi čine uspješnu državu.

HOĆE LI SOLARNI BRODOVI BITI POKRETANI UMJETNOM INTELIGENCIJOM?
„Hoće, ali morat će isto imati ekipu za održavanje. Ne možete pustiti sto milijuna dolara tereta da pluta po oceanu, pa ako dođe – dođe. Nije to igrica. Ljudi su pomalo u raskoraku sa stvarnošću. Misle da će im netko nešto pokloniti. Sve se mora steći vlastitim znanjem i radom, tako se stvaraju bogate nacije. Pogledajte gdje je Hrvatska! Stalno u problemima.” – razočarano će Parić svjestan da ne može promijeniti svijest ljudi preko noći, ali ističe kako se nada i da bi volio da Hrvatska postane ono za što ima priliku – pravi model zemlje koja koristi isključivo obnovljive izvore energije, te da svojim primjerom ekološke obalne plovidbe da primjer svijetu i postane prepoznatljiva kao prva u povijesti koja je zamijenila sivilo fosilnih goriva sa vječnom svjetlošću sunca i čistim vjetrom u jedrima.

Zaključujemo da ta budućnost onda i nije toliko daleko, te da neki drugi promišljaju o budućnosti mnogo dublje i kompleksnije od jednoga stanovnika Hrvatske. Shvaćamo da se napredne nacije ne vode idejama iz srednjega vijeka, te da su one upravo donijele te ideje prekretnice na lenti povijesti. Jedino pitanje je do kada Hrvatska planira prepisivati od drugih, umjesto da sama prouči stvari i bude jedan od glavnih aktera vremena koje dolazi jer biti dio budućnosti znači biti dio povijesti.

Piše: Petar Zuanović

KAKO HRVATSKA MOŽE POSTATI CENTAR OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE?

U stanju klimatološkog kaosa i u jeku borbe za čišću i očuvaniju prirodu, kao da se cijela priča svela isključivo na ugljikov dioksid. Zanemaruje se enorman utjecaj plastike, mikroplastike, raznih nitrata, fosfata i ostalih spojeva koji narušavaju izgled planeta Zemlje kakvog danas poznajemo. U tankom omotaču Zemlje u kojemu se odvija život, razigranoj, ali sve manje veseloj biosferi, stvari, a bolje rečeno tvari, se iz sata u sat mijenjaju. Razlog tomu je svakodnevni pomak, odnosno napredak tehnologije gotovo svih polja znanosti koja brojnim istraživanjima i znanstvenim eksperimentima čine ljudske živote na prvi pogled lakšima, ali već na drugi pogled je upitno očuvanje današnjih dobara za generacije koje slijede.

Pomorski promet je pokretač ovoga svijeta, svi međusobno ovisimo jedni o drugima, a ponajviše se te odnosi na kretanje roba pomorskim putevima, iz zemalja nižeg ekonomskog ranga u one višega, te priljeve znanja u obrnutome smjeru. Zanimljiva činjenica je da je Indija nekada davno bila najveći proizvođač najljepših sagova, odnosno tepiha na svijetu, pa ju je Velika Britanija pretekla u samo jednoj kalendarskoj godini. Britanci su, naime, osmislili stroj. Kasnije su ga prevezli u manje razvijene zemlje, da bi iz njih opet prevezli jeftine konačne proizvode unutar granica matične države. Sve to isključujući ponajprije moreplovcima koji su se nekada odvažili uputiti u nepoznato, a a u drugu ruku zahvaljujući brodovima. Brodovi su poput krvnih zrnaca u žilama ovoga svijeta i bez njih život ne bi bio zamisliv. Uz takvu situaciju, oni su i izuzetno velik potrošač fosilnih goriva, te veliki izvor plinova koji uzrokuju globalno zagrijavanje, ali i kisele kiše.

Da bi se tome stalo na kraj, velike brodarske kompanije i brodogradilišta odlučili su napraviti korak unazad da bi uhvatili dobar zalet. Nešto poput skoka u vis. Plan je da se sa godinom 2030. djelomično prijeđe na jedra. Ne ona klasična jedra od čvrste bijele tkanine, već na jedra nove generacije – jarboli će biti sklopivi, te će se sukladno potrebama dizati i spuštati, odnosno postavljati u prostoru u smjeru vjetra. Korak dalje su i jedra presvučena solarnim panelima, a kompanija NYK osmislila je SuperEco Ship kojega planira staviti u opticaj tijekom prve polovice tridesetih godina ovoga stoljeća. Čitav sustav funkcionira na principu prekrivenosti broda solarnim panelima, te velikim jedrima. Uz takav pogon, imat će i motor pokretan gorivim ćelijama plina, što će označiti prekretnicu u pomorstvu, odnosno promijenit će brodove kakvi su nama poznati i pretvoriti ih u ekološke plutajuće divove.

SuperEco Ship bi trebao imati i dvostruki sustav manipulacije teretom kada se tehnologija primjeni na kontejnerske brodove. Dio iznad palube bit će operiran dizalicama sa kopna, a ispod palube će SuperEco Ship imati vlastiti sustav manipulacije tereta, odnosno vanjski kran i dubinsko skladištenje bit će zamijenjeni drugom razinom tereta. Ta druga razina tereta, odnosno potpalubni prostor bit će u potpunosti automatiziran, što će olakšati posao i smanjiti vrijeme prekrcaja za impresivnih 50%! O iskoristivosti obnovljivih izvora energije u pomorstvu razgovarali smo sa stručnjakom za obnovljive izvore energije i vlasnikom prvoga specijaliziranoga obrta tog tipa u Hrvatskoj, SOLAR JP-a, te čovjekom sa svjetske liste inovatora, gospodinom Josipom Parićem.

 

MOŽE LI SOLARNA ENERGIJA ZAMIJENITI NAFTU ILI JE POMORSTVO U BUDUĆNOSTI ZAMISLIVO I BEZ SOLARNE ENERGIJE?
„I sada je pomorstvo nezamislivo bez solarne energije jer cjelokupna signalizacija na moru funkcionira zahvaljujući solarnoj energiji, te je u budućnosti cilj potaknuti i spojiti što više malih potrošača na obnovljive izvore energije jer oni ne čuvaju samo okoliš, već i novac. U svijetu se glavna riječ vodi oko nafte, te će to ostati tako sve dok Sjedinjene Američke Države budu održavale svoju snagu zahvaljujući nafti, odnosno rezervama koje posjeduju i načinu na koji se nafta crpi. Jedna zanimljivost koju mnogi ljudi ne znaju da je upravo jedan Hrvat zaslužan za cprljenje nafte po današnjim principima, a riječ je Antunu Lučiću koji je kasnije promijenio ime u Anthony Lucas.”

JE LI HRVATSKA SVJESNA VAŽNOSTI OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE?
„Hrvatska prije svega moga biti svjesna da nije neovisna. Prvenstveno je to zbog elektroenergetike. Hrvatska ovisi o električnoj energiji jer je tako postavljen sustav. Toj totalnoj ovisnosti o drugima mnogo je doprinio turizam jer se u ljetnim mjesecima potrošnja enormno povećava. Hrvati ne znaju da bi bili potpuno neovisni o električnoj energiji kada bi samo 2% površine Republike Hrvatske prekrili solarnim panelima, samo 2%! Moramo reći da i te solarne ćelije nisu apsolutno iskoristive, no njihov životni vijek je relativno dug, a s napretkom tehnologije Hrvatska bi još manje trebala da se napoji strujom.” – kazao je Parić veoma ražalošćen činjenicom što Hrvati nisu osvješteni o mogućnostima i potencijalima koje leže na ovom malom, ali raznolikom prostoru.

JE LI OSTVARIV POGON BRODA ISKLJUČIVO OBNOVLJIVIM IZVORIMA ENERGIJE?
„On nije u potpunosti, za sada, sa sadašnjim znanjima ostvariv, ali u budućnosti će sigurno biti. Za sada je budućnost kombinacija gorivih ćelija i solara na brodovima, uz ta velika jedra, no ne znam koliko će ona pomoći, odnosno mogu li pomoći koliko trebaju. Princip po kojem se vodi pogon tako velikih brodova može biti održiv jedino sa velikim vjetro-farmama. To su ogromne elektrane na oceanu koje će proizvoditi električnu energiju i koje će služiti kao punionice brodovima. Treba staviti naglasak i na manje brodove koji bi mogli biti pokretani iz baterija. Olovne baterije su zamijenjene litijevim. To je bio velik iskorak u primjeni solarne energije. One su mnogo lakše, te puno dulje traju.”

MOŽE LI HRVATSKA OBALNA PLOVIDBA BITI POKRETANA IZ OBNOVLJIVIH IZVORA ENERGIJE?
„Pa solarne brodove na jezerima imate već odavno. Naravno da je to primjenjivo za tako kratke rute. Hrvatska bi mogla postati centar takvoga zelenog transporta. Nije to toliki problem, već je problem što se ništa ne radi po tom pitanju. Smatram da lobiji previše diktiraju što i kako treba činiti, nerijetko i nisu u pravu. Pitanje je tko stoji iza takvih lobija. Hrvatska obalna plovidba ne samo da bi mogla, nego treba biti čista plovidba. U Hrvatskoj i svijetu imate milijarde malih brodica, čamaca za rekreaciju i šport. Oni svi moraju biti na električni pogon. To bi uvelike i poboljšalo standarde i diglo svijest onima koji misle drugačije.”

MOŽE LI HRVATSKA U SVOJIM BRODOGRADILIŠTIMA POČETI PROIZVODITI SOLARNE BRODOVE NOVE GENERACIJE?
„Ne može. Hrvatska se uopće ne može mjeriti sa proizvodnom brzinom, recimo, jedne Kine. Vi ne znate vjerojatno, ali Kinezi imaju tvornicu iz koje svaki dan iziđe sto električnih autobusa! Sto autobusa dnevno!!! Pa gdje smo mi od toga? Mi se s njima ne možemo i ne trebamo mjeriti kroz proizvodnju, nas takav oblik proizvodnje ne treba niti zanimati. Hrvatska se mora okrenuti inovacijama. Inovacije su hrvatski ključ za uspjeh. Niti turizam, niti proizvodnja, niti nešto deseto. Inovacije moraju biti pokretač Hrvatske. Sudjelovao sam na mnogo sajmova inovacija, dobro se sjećam kada smo u Njemačkoj prezentirali solarni kolektor, bilo je to još u Jugoslaviji. Tada je bilo više tvrtki koje su se bavile inovacijama na tom polju, a sada nema niti jedne. Njemački inženjeri su nam se divili. Kineski izaslanik nazvao nas je zemljom inovatora, a mi tapkamo u mjestu. Danas ti naši mladi inovatori odlaze tražeći bolje prilike negdje drugdje. Rade za njemačke, američke, francuske kompanije… Ne krivim ih. Prirodno je da čovjek ide gdje je bolje. Pitam se samo zašto Hrvati nisu stvorili bolje uvjete i postali zemlja inovatora. Vidite da se naša djeca, srednjoškolci, studenti, stalno vraćaju sa svjetskih natjecanja sa medaljama i onda kao da nestanu. Hrvatska umjesto da gura inovatore, ona ih, figurativno rečeno, guši i ubija.”

ZA KOLIKO GODINA VIDITE ČISTU ENERGIJU U POMORSTVU?
„Na malim brodovima ne vidim ju za neko vrijeme, nego odmah. Ona je već trebala biti tu. Na velikim brodovima će ona još neko vrijeme ostati kao pomoćna snaga. To je također odlično jer da vi smanjite emisiju plinova za pedeset posto, pa to je povijesni pothvat! Nije samo problem u konačnome produktu, plinu, već u zagrijavanju, u onečišćenju okoliša puno prije no što to gorivo izgori, to je jedan čitav domino efekt. Nadam se da ću doživjeti bar da se Hrvati osvijeste i prijeđu na čistu i besplatnu energiju! Mislim da je svima važnije da je besplatna nego da je čista. Moramo mijenjati pogled na svijet. Nije sve u novcu. Ukoliko vi stavite solarne panele na kuću, to će vam se relativno brzo isplatiti, a vi imate osjećaj da je to kao neki trošak. Stavite na papir, zbrojite dva i dva. Prava mala revolucija krenut će uskoro sa solarnim crijepom. To će potpuno promijeniti sliku krovova. Pomorstvo je grana koja troši nešto manje od petnaest posto svjetske energije, uzevši u obzir i transport od tvornica, odnosno eksploatacijskih mjesta, do luke, pa do krajnjega korisnika. Prelaskom na obnovljive izvore energije, ušteda bi bila ogromna, a okoliš čišći. Ne treba samo raditi na promijeni izvora energije na brodu, već i na smanjenju potrebne snage za njihov rad. To je sve ostvarivo, opet ponavljam, inovacijama! I zato sam rekao da Hrvatska ne može konkurirati Kini. Čime, po kojim mjerilima? Kinezi nas sami vide kao inovatore, kao i ostali veliki igrači. To je ogroman plus. Ne trebamo se nametati kao nov igrač. Hrvatska mora otvoriti centre inovacija koji će svoja znanja pretvoriti u praktična rješenja koja će biti od globalnoga interesa. A mi smo svi nabušili klime na fasade i objesili table APARTMAN. Pa ne ide to tako. Da je lako uspjeti, uspjeli bi svi, a vidite da od dvjesto zemalja imate manje od deset posto razvijenih. Ostali ovise o njima. Hrvatska ima izuzetnu priliku postati energentski neovisna, te implementirati svoje inovacije u svjetsko pomorstvo. Hrvatska mora biti predvodnik inovacija, ako ne u svijetu, barem u Europi!” – govori nam Parić i dodaje kako bi on volio da budu svi uspješni jer bi onda i cijela država bila uspješna, te kako država nisu neke imaginarne veličine u prostoru, već ljudi, te da uspješni ljudi čine uspješnu državu.

HOĆE LI SOLARNI BRODOVI BITI POKRETANI UMJETNOM INTELIGENCIJOM?
„Hoće, ali morat će isto imati ekipu za održavanje. Ne možete pustiti sto milijuna dolara tereta da pluta po oceanu, pa ako dođe – dođe. Nije to igrica. Ljudi su pomalo u raskoraku sa stvarnošću. Misle da će im netko nešto pokloniti. Sve se mora steći vlastitim znanjem i radom, tako se stvaraju bogate nacije. Pogledajte gdje je Hrvatska! Stalno u problemima.” – razočarano će Parić svjestan da ne može promijeniti svijest ljudi preko noći, ali ističe kako se nada i da bi volio da Hrvatska postane ono za što ima priliku – pravi model zemlje koja koristi isključivo obnovljive izvore energije, te da svojim primjerom ekološke obalne plovidbe da primjer svijetu i postane prepoznatljiva kao prva u povijesti koja je zamijenila sivilo fosilnih goriva sa vječnom svjetlošću sunca i čistim vjetrom u jedrima.

Zaključujemo da ta budućnost onda i nije toliko daleko, te da neki drugi promišljaju o budućnosti mnogo dublje i kompleksnije od jednoga stanovnika Hrvatske. Shvaćamo da se napredne nacije ne vode idejama iz srednjega vijeka, te da su one upravo donijele te ideje prekretnice na lenti povijesti. Jedino pitanje je do kada Hrvatska planira prepisivati od drugih, umjesto da sama prouči stvari i bude jedan od glavnih aktera vremena koje dolazi jer biti dio budućnosti znači biti dio povijesti.

Piše: Petar Zuanović