Sedam dana prije nego što se kontejnerski brod Ever Given nasukao u Sueskom kanalu, isti takav brod, samo u vlasništvu kompanije MSC, Suezom je proveo i hrvatski kapetan Slobodan Vrčić. Moreplovac dulje od tri desetljeća, a više od petnaest godina i kapetan, više ne broji koliko je puta preplovio 163 kilometra dug umjetni kanal što spaja Sredozemno i Crveno more. Osim što su njegov i nasukani brod po veličini isti, prevoze kontejnere, dugački su 400 i široki 59 metara, oba su u kanal uplovila s juga, kod grada Suez po kojem je kanal i dobio ime. Jedino, brod našeg kapetana imao je nešto više tereta i za metar i pol dublji gaz od Ever Givena, što u kanalu u kojem je najdublji dozvoljeni gaz 18 metara samo dodatno komplicira prolaz.
Plovidba traje 12 do 13 sati
Kapetan Vrčić sa svojim je brodom i zadnji put prošao glatko, ali svaki se mjesec barem nekoliko brodova nađe u problemu, pa ne čudi da je za većinu pomoraca Sueski kanal prava noćna mora. Iako, nisu prepušteni sami sebi kad uplove u kanal kojim svakodnevno prođe pedesetak brodova.
– Pravilo je da se dođe do 23 sata kako bi se ušlo u konvoj koji u kanal uplovljava idućeg jutra. Dobije se broj, a razmak između brodova u konvoju je oko dvije nautičke milje, vremenski oko 20 minuta. Ukrcavaju se i tzv. piloti, za ovako velike brodove po dvojica, koji pomažu kapetanu provesti brod kroz kanal. Plovidba kanalom traje 12 – 13 sati, a piloti su s nama na brodu deset sati. Prosječna brzina je devet čvorova, a u kanalu, kod grada Ismailije, obavlja se izmjena pilota. Moje pravilo je da ne dopuštam brzinu veću od 10,5 čvorova i sve vrijeme sam na komandnom mostu. Ništa ne prepuštam slučaju, pratim svaku komandu pilota i reakciju kormilara, a nekoliko se puta dogodilo da sam zbog nesporazuma između pilota i kormilara skakao i hvatao kormilo kako bismo izbjegli nasukavanje. Do takve situacije može doći i zbog običnog jezičnog nesporazuma, netko čuje krivu brojku, pa sve u trenutku krene naopako. Sada se to još lakše dogodi, kad svi nose maske i ne razumijemo se dobro ni kad razgovaramo na materinskom jeziku – kazuje kapetan Vrčić, koji trenutačno uživa u svojoj hvarskoj kući, a vezano uz Ever Given najviše ga čudi zašto je kanalom plovio brzinom iznad 13 čvorova, odnosno 12,2 čvora u trenutku nasukavanja.
– Prošao sam i ja Suezom kad su bile pješčane oluje, ali moralo je biti više faktora koji su doveli do nasukavanja Ever Givena. To se dogodilo praktički na samom početku kanala, nakon otprilike sat vremena plovidbe. Imali su bočni vjetar s jugoistoka od oko 30 čvorova kad su kretali, a kad su ušli u Suez, vjetar je više dolazio s krme i to nije mogao biti razlog za takvo zanošenje broda. Čitao sam i da se na brodu dogodio blockout (ispadanje iz sustava kompletnog pogona, op.a.), ali onda brzina u trenutku nasukavanja ne bi bila tolika… Osim brzine, ima tu još nejasnoća i tek ćemo doznati što se, kako i zašto to dogodilo – zaključuje kapetan Vrčić za vecernji.hr.
Pročitajte više na: https://www.vecernji.hr/vijesti/nas-kapetan-prosao-je-ogromnim-brodom-kroz-suez-prije-krize-svi-pomorci-imaju-isti-osjecaj-kad-tamo-plove-1480554 – www.vecernji.hr | Autor: Radmila Kovačević