Gotovo 40 milijuna stanovnika naseljava Poljsku, državu sa velikim energetskim potrebama, ali i još većim ambicijama da iz svih teža i protuteža usmjerenih na njezin teritorij samo izvuče ono najbolje. Poljska trenutno ovisi o ruskome plinu, o tom energetskom gigantu i najvećoj zemlji svijeta, ali i najjačoj silnici Euroazije.
Da bi se toj ovisnosti o samo jednom vanjskom dobavljaču stalo na kraj, Poljska je s Norveškom potpisala sporazum o postavljanju plinovoda „Baltička cijev“ koji će dogodine spojiti Poljsku s Danskom, a do Danske će plin stizati s norveških platformi u Sjevernom moru.
Tako će se razbiti ruski monopol, no Rusi i ne obaziru previše pozornosti na ovaj čin imajući na umu da će „Sjeverni tok 2“ biti dovršen već ove godine i tako Ruskoj Federaciji otvoriti vrata europskih novčanih sredstava namijenjenih isključivo za energetiku koja je i dalje svjetski problem broj jedan kada je riječ o zagađenju okoliša stakleničkim plinovima.
Europa se pokušava odmaknuti od svih onih „nesimpatičnih“ izvora energije, a Rusi uživaju status neometane crpke zahvaljujući svojoj enormnoj površini, velikim zalihama plina i vlastitim politikama koje bez poteškoća provode na svome tlu koje je za sve dosadašnje ratnike bilo – neosvojivo.
Zanimljivo je da će „Baltičku cijev“ polagati isti onaj brod koji je zbog sankcija Zapada povučen s radova na „Sjevernom toku 2“, pa su radove na istom morali nastaviti ruski brodovi.
Još je zanimljivije da će cijela trasa biti gotova u relativno kratkom vremenu, no to nije iznenađujuće. Riječ je o brodu za manipulaciju konstrukcijama koji je, primjerice, za svega godinu i pol dana položio 930 kilometara „Turskoga toka“ u Crnome moru.
Sami gabariti broda su impresivni, to je najveće plovilo na planeti, duljine 382 metra, a širine čak 124 metra! U vlasništvu je švicarske tvrtke Allseas Group, a izgrađen je u južnokorejskom brodogradilištu Daeoo Shipbuilding & Marine Engineering. Cijena izgradnje početne varijante plovila bila je 2,6 milijardi eura, s time da se kasnije radila modifikacija za brže polaganje cijevi i za veću nosivost, pa se špekulira i o brojci koja je blizu tri milijarde eura.
Brod nosi ime „Pioneering Spirit“ i razvija maksimalnu brzinu od 14 čvorova! Pogoni ga 8 MAN dizelskih agregata, svaki snage 11 200 kW, te 12 Rolls-Royce azimutnih potisnika, svaki snage 6050 kW. Ima gaz od 30 metara, a kada otvori svoje dizalice i stavi opremu u puni pogon, cijela konstrukcija doseže gotovo 500 metara.
Osim na „Turskom toku“, Pioneering Spirit je već bio uposlen na uklanjanju Repsolove 13 500 tona teške platforme iz Sjevernoga mora, zatim od demontaži gornjeg dijela Shellove platforme, također iz Sjevernoga mora, koji je bio mase 24 200 tona i uspješno je otpremljen na obale Velike Britanije.
Nakon toga je uslijedilo još nekoliko radnih operacija, a sada će Pioneering spirit odraditi jednu od složenijih podvodnih konstrukcija jer će „Baltičku cijev“ položiti preko već postavljene dionice plinovoda „Sjeverni tok 2“.
Poljska će ovakvim razvojem situacije zakoračiti u pravu malu energetsku renesansu jer tržišna utakmica bez konkurencije i nije prava utakmica. Rusija će dobiti oponenta u opskrbi ove velike zemlje, ali i dalje svjesna da je nadmoćna i da Europa bez nje još uvijek ne može opstati.
I tako će Norvežani pokušati ugrijati trgovinsku atmosferu u uvijek hladnoj Poljskoj, a Pioneering Spirit je već spreman za postavljanje frapantnih 3 kilometra cjevovoda dnevno!
Čini se da je od Pioneering Spirita brže jedino američko donošenje sankcija hladnom sibirskom divu, ali hoće li uroditi plodom – ostaje za vidjeti.
Petar Zuanović