Brod za prijevoz automobila, kapaciteta prijevoza 7.000 automobila, dobit će onaj tko se »isprsi« najvišom cijenom. Primopredaja je planirana za lipanj 2022. godine; javlja Novi List
Jasan kriterij
U kuloarima se nagađa da je lako moguće da pravodobno pristiglih ponuda bude još. Pravo stanje znat će se kad se o tome oglase iz Ministarstva gospodarstva, odnosno nakon što se pristupi otvaranju i ocjeni valjanosti samih ponuda. Javnim pozivom zainteresiranim kupcima – brodarima definirano je što sve ponude moraju sadržavati, između ostalog i jamstvo u iznosu od dva milijuna eura, u vidu prvoklasne bankovne garancije ili novčanog pologa.
Nakon što se utvrdi valjanost ponuda, slijedi druga faza natječaja u kojem će se tri ponuđača s najvišim kupoprodajnim cijenama pozvati u drugi krug, otkrit će im se koji je najviši ponuđeni iznos i dati im priliku da svoje prvotne ponude dodatno »podebljaju«. Izvori bliski Ministarstvu gospodarstva ranije su spominjali kako je plan da se to završno pripetavanje odradi do početka listopada.
U svakom slučaju, velikih otezanja ne bi trebalo biti, a čini se da je to interes i brodarskih kompanija. Kriterij konačnog odabira vrlo je jasno i nedvosmisleno postavljen u uvjetima natječaja, bilo da se radi o opciji ponude za završeni ili nedovršeni brod. »Djevojku« odnosno novogradnju 514, u naravi brod za prijevoz automobila, kapaciteta prijevoza 7.000 automobila, dobit će onaj tko se »isprsi« najvišom cijenom.
Minimalno četiri zapečatirane ponude koje su jučer predane u Ministarstvo gospodarstva potvrda su da je nezavršeni brod za prijevoz automobila, koji je od Uljanika u stečaju preuzela država, tražena roba na tržištu.
Prema neslužbenim informacijama, za vrijeme trajanja javnog poziva novogradnju 514 u riječkom brodogradilištu obišao je velik broj predstavničkih timova potencijalnih kupaca, a informacije iz krugova Ministarstva gospodarstva upućivale su da je interes iskazalo desetak brodarskih kompanija.
Izvanredan tajming
Naši sugovornici slažu se da je tajming za prodaju izvanredan, bolji da ne može biti. Potražnja za dodatnim brodskim prostorom je ogromna, kombinacija snažnog skoka potražnje za cijelim nizom roba te poremećenih opskrbnih lanaca zbog pandemije brodske je vozarine podignuo na gotovo rekordne razine. Zarade na vozarinama posebno su izražene u segmentu kontejnerskih brodova, brodova za rasuti teret te onih za prijevoz automobila i zato se u Vladi mogu nadati dobroj postignutoj cijeni.
Očito se pogodilo kada je početkom ove godine u Banskim dvorima odlučeno da se nezavršena novogradnja 514 neće navrat-nanos prodati prvom zainteresiranom kupcu. Čim je brod »izvučen« iz stečajne mase Uljanika i prešao u vlasništvo Republike Hrvatske, podsjetimo, originalni naručitelj ovog broda, norveški Siem, krenuo je u razgovore s nadležnim državnim adresama, no cijena koju su tada nudili, krajem prošle godine, ocijenjena je preniskom.
Vlada potom donosi odluku da će brod, koji je u fazi gotovosti od blizu 80 posto, završiti o državnom trošku odnosno kreditnim zaduženjem kod HBOR-a u iznosu od 22 milijuna eura, koliko je procijenjeno da još treba za završiti brod. »Točka na i« ovakvom potezu Vlade stavljena je u travnju ove godine, kad je s »3.majem« potpisan ugovor o završetku novogradnje 514.
Vrijedi spomenuti da je javnim pozivom definirano da će, u slučaju da se odabere ponuda za kupnju nezavršenog broda, kupac stupiti na mjesto Republike Hrvatske, odnosno morat će preuzeti sva prava i obveze iz potpisanog ugovora o dovršetku gradnje iz travnja ove godine, što je uglavljeno kao osiguranje da će se brod i u toj varijanti završiti upravo u »3. maju«.
Ipak, dostupne informacije upućuju na to da je za očekivati da će većina ponuda brodarskih tvrtki »tipovati« za soluciju kupnje završenog broda, pogotovo stoga što riječko brodogradilište posluje prema posebnom programu pod izravnom skrbi države.
Orjana Antešić