Teško se vratiti 30 godina unatrag i objasniti koliko smo daleko otišli od doba kada su prvi standardi o obrazovanju pomoraca postali obavezni. Međunarodna konvencija – International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers – STCW 1978 koja je stupila na snagu 1984. sa svakom novom dopunom mijenjala je i podizala ljestvicu standarda u izobrazbi pomoraca.
Pomorsko učilište Adria Libar godinama osluškuje potrebe pomoraca i dijeli s njima znanja i vještine nužne za rad i napredovanju na brodu. Kako bi pratili visoku razinu obuke na raspolaganju su resursi i stručnjaci učilišta. Vuk Branko Vlajčić dugogodišnji je instruktor na u simulatorskoj obuci pomoraca i nautičara. Naš razgovor započeli smo kako bi objasnili što znači primjer dobre prakse. A evo što instruktor Vlajčić kaže na tu temu:
”Svi naši polaznici dolaze zbog istog razloga a to je interes za napredovanjem u poslu i usavršavanjem. Na nama instruktorima je da im pružimo najviše što možemo kako bi već sutra kad stupe na brod znanje znali upotrijebiti u radu i organizaciji posla. Napredno učenje uz tehnologije kao što su simulatori omogućavaju uvježbavanje i primjenu svega što su u teoriji čuli i takvo učenje ima svrhu integriranja naučenog kroz vježbu i rad.
Da pojasnimo… Kako budućim časnicima palube objasniti zašto nije dobro držati se jedne vrste prikaza na RADAR/ARPA uređaju, zašto prikaze treba mijenjati, zašto je kod izbjegavanja sudara bitno koristiti brzinu kroz vodu umjesto brzine preko dna, što se događa primjenom cluttera…. Uz sve priče, prezentacije i filmove najdojmljiviji dio edukacije je kad pomorac osjeti situaciju prikazom uvjeta koji ih čekaju na brodu, što je moguće uz korištenje simulatora. Ako uzmemo primjer pravila za izbjegavanje sudara na moru COLREG 72 i pokušamo ih kroz predavanje objasniti budućem skiperu ili časniku na brodu imat ćemo dva potpuno različita odgovora za istu situaciju. Situaciju tada prikažemo simuliranjem situacije na moru gdje se jasno vide manevarske sposobnosti broda i jahte i koliko je potebno brodu ili jahti da smanji brzinu ili promijeni kurs.”
U svakoj edukaciji teoretska znanja temelj su za situacije koje nas u poslu očekuju, ali posebno u pomorstvu uvježbavanjem uz opremu spremamo se za promišljanju o sigurnosti, ali i situacije hitnosti i moguće pogibelji. Kako vježbati slanje poruke ili poziva u pomoć, prikazati rad GMDSS opremi, biti siguran da će poziv u pomoć primiti drugi brod?
‘‘Uz pomoć simulatora možemo koristiti simulacije više vrsta uređaja različitih proizvođača i poslati bilo koju vrstu poruke bez da ometamo rad službi i brodova. Rad s elektronskim kartama – Electronic Chart Display and Information System – ECDIS danas bi bio potpuno nezamisliv bez simulatora, jer ECDIS nije samo planiranje puta već nadzor putovanja, praćenje rute, prometa i upozorenja. Integracija ECDIS – ARPA – AIS odnosno praćenje kretanja broda u stvarnom vremenu nije moguće bez simulatora jer je broj senzora (žiro kompas, (D)GPS, ARPA, AIS, brzinomjer…) velik i kompleksan. Karakteristike i posljedice kvarova ili pogrešaka puno je lakše objasniti uz simulacije stvarnog kretanja pri čemu polaznici aktivno koriste sustav kao što će ga koristiti na brodu.”
Sigurno je dakle da se simulator danas ne može smatrati kao dodatno pomagalo u izobrazbi pomoraca, već neizostavna tehnologija u svrhu kvalitetne pripreme za izazove koje pomorce čekaju na brodu. Svi zadaci na ovakav način postaju jasniji, vidljivi i ostvarivi.
U Adria Libru kažu za njih i pomorce godina završava i započinje na isti način, edukacijom.
Više o simulatorskim tečajevima pročitajte na linku: http://www.adrialibar.com/stranice/simulator/16.html