O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Brodovi stari gotovo 30 godina i dalje plove, a kompanije profitiraju

Stari kontejnerski brodovi koji su se trebali već povući iz plovidbe i dalje plove, a vlasnici plovila koriste prednosti procvata tržišta kontejnerskog prijevoza i čartera kontejneraša, objavio je Alphaliner u svom posljednjem tjednom izvješću, a prenosi The Maritime Executive.

Prema Alphalineru, prošle godine došlo je do značajnog pada broja kontejnerskih brodova koji su završili na rezalištima. Vlasnici kontejnerskih brodova odlučili su zadržati stare brodove u službi, a u 2021. godini je prema kapacitetu plovila na rezalištima završilo tek oko 16.500 TEU. Riječ je o najmanjoj količini brodova povučenih iz plovidbe u posljednjih šest godina. Usporedbe radi, prema kapacitetu plovila u 2020. godini na rezalištima je završilo 194.500 TEU, a 2016. godine 655.000 TEU.

Rezališta su značajno lošije poslovala u drugoj polovici godine, usporedno s rastom tržišta čartera i preprodaje brodova. Velike kompanije poput MSC-a kupovale su starija plovila manje tonaže, gotovo pa i ne pitajući za cijenu. U ovom razdoblju na svjetskoj razini tek su četiri broda prodana u rezališta, a svako od ovih plovila bilo je kapaciteta manjeg od 1.000 TEU.

Stari kontejneraši i dalje su plovili premda su rezališta u Turskoj, Bangladešu, Indiji i Pakistanu nudila gotovo dvostruko više cijene za otkup starih brodova u odnosu od 2020. godinu.

“Rast tržišta i astronomske cijene čartera potaknule su [neoperativne brodovlasnike] da u svojim flotama zadrže brodove starije od 20-30 godina koji su već trebali završiti na otpadu”, izvještava Alphaliner.

Zagušenja u lukama i kriza u lancu opskrbe diljem svijeta prošle godine izazvale su eksponencijalni rast cijena najma brodova. Cijene dnevnog najma od početka godine su se učetverostručile, dosegnuvši u rujnu vrhunac od 110.000 američkih dolara po danu. Usporedbe radi, u lipnju 2020. godine cijene najma iznosile su oko 6.000 dolara po danu.

Promjene na tržištu dobro ilustrira primjer broda od 2.200 TEU starog 20 godina koji je unajmljen za 35.000 dolara po danu – dok je prije pandemije čarter takvog plovila iznosio tek 9.000 dolara. Analitičari predviđaju da će cijene najma kroz 2022. ostati visoke zbog kroničnog nedostatka plovila, što će vlasnicima brodova omogućiti ugovaranje najma na dulja razdoblja.

S obzirom na primamljive cijene, priče o profitu i stanje na tržištu, izgleda da se nitko u cijeloj priči ne pita kako je pomorcima koji moraju raditi na brodovima koji su već odavno trebali završiti na rezalištima, kao ni koliko je njihova sigurnost time ugrožena.

Stari kontejnerski brodovi koji su se trebali već povući iz plovidbe i dalje plove, a vlasnici plovila koriste prednosti procvata tržišta kontejnerskog prijevoza i čartera kontejneraša, objavio je Alphaliner u svom posljednjem tjednom izvješću, a prenosi The Maritime Executive.

Prema Alphalineru, prošle godine došlo je do značajnog pada broja kontejnerskih brodova koji su završili na rezalištima. Vlasnici kontejnerskih brodova odlučili su zadržati stare brodove u službi, a u 2021. godini je prema kapacitetu plovila na rezalištima završilo tek oko 16.500 TEU. Riječ je o najmanjoj količini brodova povučenih iz plovidbe u posljednjih šest godina. Usporedbe radi, prema kapacitetu plovila u 2020. godini na rezalištima je završilo 194.500 TEU, a 2016. godine 655.000 TEU.

Rezališta su značajno lošije poslovala u drugoj polovici godine, usporedno s rastom tržišta čartera i preprodaje brodova. Velike kompanije poput MSC-a kupovale su starija plovila manje tonaže, gotovo pa i ne pitajući za cijenu. U ovom razdoblju na svjetskoj razini tek su četiri broda prodana u rezališta, a svako od ovih plovila bilo je kapaciteta manjeg od 1.000 TEU.

Stari kontejneraši i dalje su plovili premda su rezališta u Turskoj, Bangladešu, Indiji i Pakistanu nudila gotovo dvostruko više cijene za otkup starih brodova u odnosu od 2020. godinu.

“Rast tržišta i astronomske cijene čartera potaknule su [neoperativne brodovlasnike] da u svojim flotama zadrže brodove starije od 20-30 godina koji su već trebali završiti na otpadu”, izvještava Alphaliner.

Zagušenja u lukama i kriza u lancu opskrbe diljem svijeta prošle godine izazvale su eksponencijalni rast cijena najma brodova. Cijene dnevnog najma od početka godine su se učetverostručile, dosegnuvši u rujnu vrhunac od 110.000 američkih dolara po danu. Usporedbe radi, u lipnju 2020. godine cijene najma iznosile su oko 6.000 dolara po danu.

Promjene na tržištu dobro ilustrira primjer broda od 2.200 TEU starog 20 godina koji je unajmljen za 35.000 dolara po danu – dok je prije pandemije čarter takvog plovila iznosio tek 9.000 dolara. Analitičari predviđaju da će cijene najma kroz 2022. ostati visoke zbog kroničnog nedostatka plovila, što će vlasnicima brodova omogućiti ugovaranje najma na dulja razdoblja.

S obzirom na primamljive cijene, priče o profitu i stanje na tržištu, izgleda da se nitko u cijeloj priči ne pita kako je pomorcima koji moraju raditi na brodovima koji su već odavno trebali završiti na rezalištima, kao ni koliko je njihova sigurnost time ugrožena.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video