Evo novosti: susjedi Talijani izgradit će Hrvatskoj dva obalna ophodna broda, odnosno Ministarstvu unutarnjih poslova, kad ih već nismo u stanju izgraditi sami, javlja Otvoreno more.
Plovila bi trebala sudjelovati i u FRONTEX-ovim (Agencija za europsku graničnu i obalnu stražu) akcijama nadzora vanjskih granica Europske unije u Egejskome moru, između Grčke i Turske, kuda vode brojne “modre” rute migranata s Bliskog istoka na putu prema Zapadu. Naša zemlja već je slala brodove i ljude kako bi sudjelovali u akciji “Posejdon”.
Za operacije FRONTEX-a
Vijest su, kako i priliči, prvi objavili zadovoljni talijanski brodograditelji iz mjesta Rovigio, odnosno iz škvera “Vittoria”, a onda je sklapanje posla potvrdio i hrvatski MUP. Odgovarajući na naša pitanja.
Uglavnom, ugovor o gradnji potpisan je prije mjesec dana, još 16. veljače, i njegova je vrijednost 62 milijuna kuna s PDV-om, od čega je 49,6 milijuna cijena, a 12,4 milijuna kuna je porez na dodanu vrijednost (25 posto). Rok izgradnje je do 15 mjeseci, javljaju iz Ministarstva unutarnjih poslova.
Jedan brod ide u dubrovačku policijsku upravu, a drugi u splitsku.
”Plovila se nabavljaju putem Fonda za unutarnju sigurnost – instrumenta za granice i vize (ISF BORDER), sukladno predviđenom financiranju u iznosu od 90 posto od strane Europske komisije, dok je predviđeni iznos od 10 posto vrijednosti posla sufinanciran od strane Republike Hrvatske. Naziv projekta je: policijsko plovilo za potrebe sudjelovanja u zajedničkim operacijama nadzora vanjske granice Europske unije, nadzor državne granice na moru, teritorijalnog mora i unutarnjih morskih voda Republike Hrvatske te sudjelovanja u operacijama traganja i spašavanja.”
Kako odgovara MUP, ophodni policijski brodovi koristit će se “za potrebe sudjelovanja u zajedničkim operacijama FRONTEX-a, u smislu nadzora vanjske granice Europske unije i presretanja plovila, za pružanja potpore u višenamjenskim operativnim aktivnostima, za provođenje zakona te nadzora državne granice na moru, teritorijalnog mora i unutarnjih morskih voda Republike Hrvatske, s naglaskom na suradnju u poslovima iz nadležnosti granične i obalne straže, kao i sudjelovanja u operacijama traganja i spašavanja. Bit će izgrađeni prema pravilima Hrvatskog registra brodova ili druge priznate međunarodne klasifikacijske organizacije.”
Pitajući resorno ministarstvo – a i sami sebe – je li se posla moglo domoći ijedno hrvatsko brodogradilište i na temelju čega je izabrana talijanska “Vittoria”, iz Zagreba su nam rado objasnili:
”Što se tiče javnog natječaja, proveden je drugi otvoreni postupak javne nabave velike vrijednosti, evidencijski broj nabave ISF 100/17, na koji su se javila dva gospodarska subjekta: ‘Iskra brodogradilište’ i ‘Cantieri Navale Vittoria’. Ugovor je dobilo talijansko brodogradilište.
Zadovoljni suradnjom
Na prvi natječaj bila su se javila tri hrvatska brodogradilišta: ‘Global grupa’, ‘Brodotrogir’ i ‘Kvarner plastika’, te talijansko brodogradilište ‘Cantiere Navale Vittoria’, a natječaj je poništen zbog nedostatka financijskih sredstava. Iz navedenog je razvidno da se splitsko brodogradilište nije javilo ni na jedno nadmetanje.”
A ovako su to opisali zadovoljni Talijani. Garnirajući sve i slikom budućih hrvatskih ophodnih policijskih brodova. Usput, gradit će se od aluminija, a dugi su po 21,5 metara. Posjedovat će i konstrukciju te nosače za puškostrojnice na krmenom dijelu nadgrađa:
”Tvrtka sa sjedištem u Venetu – specijalizirana za izgradnju vojnih, paravojnih, radnih, trgovačkih i transportnih plovila do 100 metara dužine – potpisala je ugovor s Ministarstvom unutarnjih poslova RH vrijedan 6,5 milijuna eura. Uzbudljivi novi projekt uključuje projektiranje i izgradnju dvaju plovila dugih po 21,5 metara (CPB ili obalni patrolni brod) koja će policija ove balkanske zemlje koristiti za potrebe svojih pomorskih snaga, kao i za spašavanja na moru.”
Brzina veća od 31 čvora
Brodovi su dugi po 21,5 i široki 6,5 metara. Materijal izgradnje je aluminijska legura. Bit će opremljeni vijčanim propelerom, a dva MAN-ova stroja od 1213 kilovata omogućavat će im brzinu veću od 31 čvora. Osim prostorija namijenjenih posadi, brodovi će imati i “bolnički prostor” za pružanje medicinske pomoći, te prostorije koje mogu poslužiti za smještaj spašenih u akcijama traganja. Hrvatski registar brodova obavljat će provjere i baviti se certificiranjem.
’Zahvaljujemo na iskazanom povjerenju’
”Zahvaljujemo hrvatskom MUP-u što je odabrao naš projekt, u znak priznanja njegove visoke kvalitete. Ova narudžba jača našu suradnju s Hrvatskom. Od 2004. godine toj balkanskoj državi predali smo jedanaest plovila različitih tipova i funkcija. Uvjereni smo i da ćemo Hrvatskoj moći osigurati dva nova plovila, sposobna unaprijediti i ojačati operativne sposobnosti hrvatske policije oko Egejskog mora, u skladu s ciljevima programa Europske unije”, kazao je Paolo Duò, predsjednik brodogradilišta “Vittoria”.
Damir Tolj