Nakon napisa o stradavanjima brodova izgrađenih u Rijeci i Kraljevici, ali i u lošinjskim škverovima, te brodogradilištima u Puli i Trogiru, Danilo Prestint za Novi list nastavlja sa serijom tekstova o nesretnim sudbinama brodova izgrađenih u Splitu.
Brod »Abasin« (novogradnja 187) izgrađen za pakistanskog naručitelja, porinut je u more kao Peshawar. Završio je svoje plovidbe 24. srpnja 1972. godine kada je udario u nepoznati podmorski objekt nakon čega je nasukan 3,2 nautičke milje od svjetionika Manora Point.
Taj svjetionik se nalazi na lokalitetu Manora kod Karačija i visok je 38 metara i drugo je najstarije svijetlo u bivšem britanskom indijskom carstvu.
Rakete i požari
Brod za prijevoz rudače, rasutog tereta i nafte (OBO) izgrađen 1972. za grčkog naručitelja, »Annitsa Carras« (novogradnja 257), 1979. godine promijenio je ime u »Norman Atlantic« i plovio je pod zastavom Singapura.
Pod tim imenom je 6. prosinca 1987. godine, na blagdan sv. Nikole, pogođen iranskom raketom u plovidbi iz Kuvajta za europske luke s teretom nafte kada su ga napali iranski naoružani čamci u južnom dijelu Arapskog (Perzijskog) zaljeva. Potonuo je četiri dana kasnije, nakon što je otegljen u Omanski zaljev, kako ne bi ometao plovidbu Hormuškim tjesnacem. Posada je sigurno napustila brod.
Još jedan OBO izgrađen 1976. – »Vallathol« (novogradnja 270), izgrađen za indijskog naručitelja, oštećen je u nevremenu koje je trajalo od 22. do 30. studenog u luci Port Hedland. Izrezan je u indijskom rezalištu Alang 4. lipnja 1992.
Bulker »Nestor«, izgrađen 1968. godine kao »Archontas« (novogradnja 232) izgorio je 3. veljače 1985. godine u brazilskoj luci Santos dok je iskrcavao teret sumpora. Pet mjeseci kasnije, 27. srpnja, izrezan je u Paranagui.
I tanker »Zakir Hussain« (novogradnja 269) stradao je u požaru u indijskoj luci Bombay (Mumbai) 14. studenog 1991. da bi bio poslan u rezalište Alang gdje je stigao 6. svibnja 1993 godine.
Tanker »Bow Mariner«, izgrađen 1982. kao »Atlas Mariner« (novogradnja 306) potonuo je nakon eksplozije 29. veljače 2004. godine. Stradao je 21 član posade.
Tanker »Maasgusar«, izgrađen je 1984. kao »Iver Split« (novogradnja 313) za kompaniju Iverchem Inc. iz Monrovije, a menadžer je bio Iver Bugge iz Larvika, po cijeni od 32,75 milijuna dolara.
Slijedeće godine prodan je za 30 milijuna dolara kompaniji Pulzar Maritime Corp. Iz Monrovije i postao »Gusar«. Godine 1986. uzela ga je u najam kompanija Nedlloyd Bulk B.V. iz Rotterdama i promijenila mu ime u »Maasgusar«.
Dvije godine kasnije prodan je kompaniji Stolt Gusar Inc iz Monrovije te je postao »Stolt Gusar«. Nakon toga je u bareboat najmu Slobodne plovidbe iz Šibenika pod imenom »Maasgusar«. U plovidbi ga je 14. ožujka 1989. zadesila eksplozija u strojarnici, nakon čega se razvio požar, oko 50 milja južno od Tokyo Baya u plovidbi iz Houstona za Yokohamu.
Brod je ostao bez pogona, plutao je, puknuo na dva dijela i potonuo. Spasitelji su pronašli četiri izgorjela čamca za spašavanje, ali nijedan od 23 člana posade nije preživio – 19 Filipinaca, tri Britanca te zapovjednik, kapetan James Rickard iz Irske.
Brodovi blizanci
Bulk »Damodar Tanabe« izgrađen je 1969. godine (novogradnja 235), a 18. siječnja 1985. doživio je požar nakon čega je poslan na mrtvi vez. Čak jedanaest godina kasnije, 15. prosinca 1996. godine otegljen je u indijsko rezalište Sachana u Ahmedabadu u državi Gujarat.
Brod »Demetrios«, izgrađen 1974. godine kao »Long Lin« za kineskog naručitelja (novogradnja 268) doživio je 4. ožujka 1992. godine sudar, nakon čega je uzet u tegalj, ali tegalj je puknuo te se brod 18. prosinca nasukao zapadno od Prawle Point u južnom Devonu u Velikoj Britaniji.
Zanimljiv je i slučaj broda »Makarska« (Jadroplov,Split) izgrađen 1968. godine (novogradnja 216). On se 29. srpnja 1979. godine sudario s kontejnerskim brodom »Sydney Express« u vlasništvu njemačkog brodara Hapag Lloyd A.G. oko sedam milja sjeverozapadno od Cabo de Gata, kod luke Almerije, na jugozapadnoj španjolskoj obali.
Stradala su tri člana posade: prvi časnik palube Antonije Planinšek, drugi časnik palube Ivan Cerina i RTG Ilija Čačija. Brod se prevrnuo i potonuo 31. srpnja 12 milja jugoistočno od Cabo de Gata nakon pokušaja tegljača »Tempest« i »Biscay Star« da ga spase.
Pramac kontejnerskog broda napravio je sedam metara dugu porezotinu na desnoj strani nadgrađa. Brod je plovio iz Tangera za Valenciju u redovitoj liniji iz Velikih Jezera za Rijeku i Split.
Stradala su i dva broda-blizanca: »River Gurada« (novogradnja 294) i »River Majidun« (novogradnja 293), oba građena za nigerijskog naručitelja. »River Gurada« je 25. veljače 1989. potonuo oko milju od Cape Espichel u portugalskom distriktu Setubal.
Stradalo je 18 članova posade. »River Majidun« se 3. travnja 1994. nasukao kod Las Palmasa da bi bio odsukan, otegljen na otvoreno more i 22. srpnja namjerno potopljen.
Brod »Sunrise« izgrađen je 1959. godine (novogradnja 147) da bi 1963. promijenio ime u »Modena«, a dvije godine kasnije postao »R.B. Angus«. Pod tim imenom je 17. prosinca 1967. godine potonuo u plovidbi Chemainus-Tokyo.
Brod (novogradnja 200) čudna imena »Treis Ierarchai« (prevedeno s grčkog na engleski: Three Hierarchs – Tri hijerarha) izgrađen 1965. nasukao se 7. prosinca 1969. na Ferrer Point na Vancouver Islandu, na putovanju iz Japana za Crofton.
Bulker »Nestos« izgrađen 1964. (novogradnja 181) se nasukao, ali nakon što je 1979. godine pretvoren u brod za prijevoz cementa imena »Bonny Carrier«. Nasukao se 2. siječnja 1986. godine na putovanju Bonny-Santander.
Brod »Monterrey«, izgrađen 1971. godine (novogradnja 242) izgubljen je pod imenom »Tula« u siječnju 1987. godine. Tek je 19. listopada te iste godine počelo njegovo rezanje u Kaohsiungu.
Izbrisani
Brod »Moniuszko«, izgrađen 1960. godine (novogradnja 159) za poljskog naručitelja postao je 1982. godine »Hua Xing« da bi, kao i mnogi kineski brodovi, bio izbrisan zbog upitnog postojanja 2000. godine. Njegov blizanac »Chopin«, izgrađen 1959. godine (novogradnja 152), 1978. postaje »Wu Xing«, 1981. »Xue Cheng«, a 1983. »Cheng Shan«. Izbrisan je 23. kolovoza 2010. godine.
Tanker »Marshal Biryuzov« izgrađen je 1966. godine (novogradnja 207), a 1990. mijenja ime u »Novotsak 2«. Iz upisnika brodova je izbrisan 2003. godine, a posljednji put je viđen 24. siječnja 1993. godine u crnogorskoj luci Bar.
Brod »Yang Lin« izgrađen je 1973. godine (novogradnja 255) za kineskog naručitelja da bi bio izbrisan zbog upitnog postojanja 6. lipnja 2011. godine. Njegov blizanac »Chun Lin«, izgrađen 1973. (novogradnja 264) izbrisan je 30. svibnja 2011. godine.
Još jedan brod izgrađen 1980. za kineskog naručitelja – »Hong Qi« (novogradnja 301) izbrisan je u veljači 2012. godine iz upisnika zbog upitnog postojanja.
Izbrisan je i brod »Cruzero do Sul« izgrađen 1958. (novogradnja 144) nakon nekoliko izmjena imena: »Castasegna« (1965), »Mindanao Sea« (1973), »Mag Lin« (1976.) Izbrisan je 1993. godine, a posljednja plovidba je zabilježena 1982. godine.
Poljski brod »Zamenhof« izgrađen je 1959. godine (novogradnja 154) da bi 1982. promijenio ime u »Yu Cheng«, a 1983. postaje »Lu Shan«. Izbrisan je 30. svibnja 2011. godine.
Tanker »Batumi«, izgrađen 1971. godine (novogradnja 231) postao je 1974. »Arzew«, 1987. »Saetta«, a 1997. »Abakan«. Izbrisan je prvog dana 2008. godine, piše Novi list.
Danilo Prestint