O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Najpoznatiji ‘meme’ pomorske industrije: Na današnji dan prije godinu dana u Sueskom kanalu nasukao se Ever Given

Na današnji dan prije točno godinu dana, oko 7:40 sati ujutro, divovski kontejneraš u vlasništvu tajvanskog Evergreena prolazio je Sueskim kanalom na putu iz indonezijske luke Tanjung Pelepas prema Rotterdamu. Jak vjetar puhao je kanalom, a pijesak je šibao preko obala glavne žile kucavice koja morskim putem povezuje Aziju s Europom. Nitko nije ni slutio da će za nekoliko trenutaka upravo ovaj div postati jedan od najpoznatijih brodova u novijoj povijesti.

Zloglasni Ever Given nasukao se u Sueskom kanalu 23. ožujka 2021. godine, blokirajući sav promet u oba smjera. Sljedećih šest dugih dana sve oči svijeta bile su uprte u Sueski kanal: pomorstvo je postalo glavna tema u medijima, ali i na društvenim mrežama, iznjedrivši bezbroj ‘memeova’ i potaknuvši sate seciranja događaja i njegovog utjecaja na pomorski promet na brojnim televizijskim emisijama i YouTube kanalima.

A zanimanje javnosti bilo je itekako opravdano. Naime, ovim kanalom dugim 193 kilometra odvija se oko 12% cjelokupnog pomorskog prometa na svijetu, a blokada kanala značila je milijunske gubitke za pomorsku industriju.

U blokiranom Sueskom kanalu iza i ispred Ever Givena stvorio se red od više od 400 brodova, a neki su brodari, ne znajući koliko će trajati blokada kanala, odlučili riskirati i preusmjeriti svoja plovila na puno duže zaobilazno putovanje oko Rta dobre nade.

Nakon brojnih bezuspješnih pokušaja u kojima su sudjelovali bageri i tegljači, Ever Given je napokon odsukan tijekom popodneva 29. ožujka, nakon dugih šest dana i čak 30.000 kubičnih metara iskopanog pijeska i mulja. Nekoliko sati kasnije, brodovi su ponovno zaplovili najpoznatijim kanalom na svijetu.

Ali ne i Ever Given.

Naime, Uprava Sueskog kanala i egipatske vlasti zaplijenile su ovaj kontejnerski brod dug 400 metara i širok 59 metara, sve dok vlasnik plovila ne plati 900 milijuna američkih dolara odštete. Nagodba je konačno postignuta u srpnju iste godine za neutvrđeni iznos, a vlasnik plovila Shoei Kisen Kaisha u sklopu nagodbe poklonio je Upravi Sueskog kanala i jedan tegljač od 75 tona.

Ever Given je napokon ponovno zaplovio 12. srpnja, više od 100 dana nakon nasukavanja.

Neslavni kontejneraš stigao je na svoje odredište – kontejnerski terminal u Rotterdamu – tek 29. srpnja, nakon 17 dana plovidbe (koja inače traje samo 9 dana), 22 dana nakon što su ga egipatske vlasti pustile na slobodu i više od 4 mjeseca nakon samog nasukavanja. U Rotterdamu je postao prava turistička atrakcija, a ljudi su se slijevali u luku kako bi uhvatili barem jedan ‘selfie’ s najpoznatijim brodom na internetu u pozadini. Luka u Rotterdamu brzo je iskoristila priliku za zaradu na neželjenom publicitetu te prodavala karte za plovidbu trajektom u blizini Ever Givena po cijeni od 13 dolara.

Ever Given se nedugo zatim slavno vratio u Sueski kanal na putu prema luci Qingdao, gdje je dogovoren popravak oštećenog pramca, te je pod pratnjom od čak 22 plovila ponovno prošao kanalom u jutarnjim satima 20. kolovoza – ovaj put bez incidenata.

Kako kažu naši stari, nije svako zlo za zlo. Nasukavanje Ever Givena ponukalo je Upravu Sueskog kanala da konačno započne projekt proširenja južnog dijela kanala, koji se nakon više od 150 godina postojanja mora prilagoditi sve većim brodovima.

Ever Given također nas je podsjetio koliko je cijeli svijet zapravo međusobno povezan. Dok je nezaboravno nasukavanje ovog golemog kontejneraša uzrokovalo trenutna kašnjenja, dugoročna šteta postala je očita tijekom sljedećih nekoliko mjeseci. Pomorska industrija morala se boriti (i još se bori) s poteškoćama u globalnim lancima opskrbe, a s njom i ostatak svijeta s obzirom da se 90% svjetske trgovine odvija putem mora. Nije samo nasukavanje Ever Givena uzrokovalo navedene poremećaje – u ovo pandemijsko doba na to su utjecali i lockdowni u Kini, ali i rekordne gužve ispred američkih luka. U posljednjih mjesec dana tu je nažalost i ruska invazija na Ukrajinu, čiji će se utjecaj na pomorsku industriju tek pokazati.

Kako prva neslavna godišnjica ne bi prošla neobilježeno, spletom okolnosti još jedan Evergreenov kontejneraš znakovitog imena Ever Forward našao se u središtu pozornosti medija kada se prije 10 dana nasukao u zaljevu Chesapeake na istočnoj obali SAD-a. Operacija odsukavanja još uvijek traje, ali za razliku od svog poznatijeg ‘rođaka’, Ever Forward nije blokirao promet.


V.T.

Na današnji dan prije točno godinu dana, oko 7:40 sati ujutro, divovski kontejneraš u vlasništvu tajvanskog Evergreena prolazio je Sueskim kanalom na putu iz indonezijske luke Tanjung Pelepas prema Rotterdamu. Jak vjetar puhao je kanalom, a pijesak je šibao preko obala glavne žile kucavice koja morskim putem povezuje Aziju s Europom. Nitko nije ni slutio da će za nekoliko trenutaka upravo ovaj div postati jedan od najpoznatijih brodova u novijoj povijesti.

Zloglasni Ever Given nasukao se u Sueskom kanalu 23. ožujka 2021. godine, blokirajući sav promet u oba smjera. Sljedećih šest dugih dana sve oči svijeta bile su uprte u Sueski kanal: pomorstvo je postalo glavna tema u medijima, ali i na društvenim mrežama, iznjedrivši bezbroj ‘memeova’ i potaknuvši sate seciranja događaja i njegovog utjecaja na pomorski promet na brojnim televizijskim emisijama i YouTube kanalima.

A zanimanje javnosti bilo je itekako opravdano. Naime, ovim kanalom dugim 193 kilometra odvija se oko 12% cjelokupnog pomorskog prometa na svijetu, a blokada kanala značila je milijunske gubitke za pomorsku industriju.

U blokiranom Sueskom kanalu iza i ispred Ever Givena stvorio se red od više od 400 brodova, a neki su brodari, ne znajući koliko će trajati blokada kanala, odlučili riskirati i preusmjeriti svoja plovila na puno duže zaobilazno putovanje oko Rta dobre nade.

Nakon brojnih bezuspješnih pokušaja u kojima su sudjelovali bageri i tegljači, Ever Given je napokon odsukan tijekom popodneva 29. ožujka, nakon dugih šest dana i čak 30.000 kubičnih metara iskopanog pijeska i mulja. Nekoliko sati kasnije, brodovi su ponovno zaplovili najpoznatijim kanalom na svijetu.

Ali ne i Ever Given.

Naime, Uprava Sueskog kanala i egipatske vlasti zaplijenile su ovaj kontejnerski brod dug 400 metara i širok 59 metara, sve dok vlasnik plovila ne plati 900 milijuna američkih dolara odštete. Nagodba je konačno postignuta u srpnju iste godine za neutvrđeni iznos, a vlasnik plovila Shoei Kisen Kaisha u sklopu nagodbe poklonio je Upravi Sueskog kanala i jedan tegljač od 75 tona.

Ever Given je napokon ponovno zaplovio 12. srpnja, više od 100 dana nakon nasukavanja.

Neslavni kontejneraš stigao je na svoje odredište – kontejnerski terminal u Rotterdamu – tek 29. srpnja, nakon 17 dana plovidbe (koja inače traje samo 9 dana), 22 dana nakon što su ga egipatske vlasti pustile na slobodu i više od 4 mjeseca nakon samog nasukavanja. U Rotterdamu je postao prava turistička atrakcija, a ljudi su se slijevali u luku kako bi uhvatili barem jedan ‘selfie’ s najpoznatijim brodom na internetu u pozadini. Luka u Rotterdamu brzo je iskoristila priliku za zaradu na neželjenom publicitetu te prodavala karte za plovidbu trajektom u blizini Ever Givena po cijeni od 13 dolara.

Ever Given se nedugo zatim slavno vratio u Sueski kanal na putu prema luci Qingdao, gdje je dogovoren popravak oštećenog pramca, te je pod pratnjom od čak 22 plovila ponovno prošao kanalom u jutarnjim satima 20. kolovoza – ovaj put bez incidenata.

Kako kažu naši stari, nije svako zlo za zlo. Nasukavanje Ever Givena ponukalo je Upravu Sueskog kanala da konačno započne projekt proširenja južnog dijela kanala, koji se nakon više od 150 godina postojanja mora prilagoditi sve većim brodovima.

Ever Given također nas je podsjetio koliko je cijeli svijet zapravo međusobno povezan. Dok je nezaboravno nasukavanje ovog golemog kontejneraša uzrokovalo trenutna kašnjenja, dugoročna šteta postala je očita tijekom sljedećih nekoliko mjeseci. Pomorska industrija morala se boriti (i još se bori) s poteškoćama u globalnim lancima opskrbe, a s njom i ostatak svijeta s obzirom da se 90% svjetske trgovine odvija putem mora. Nije samo nasukavanje Ever Givena uzrokovalo navedene poremećaje – u ovo pandemijsko doba na to su utjecali i lockdowni u Kini, ali i rekordne gužve ispred američkih luka. U posljednjih mjesec dana tu je nažalost i ruska invazija na Ukrajinu, čiji će se utjecaj na pomorsku industriju tek pokazati.

Kako prva neslavna godišnjica ne bi prošla neobilježeno, spletom okolnosti još jedan Evergreenov kontejneraš znakovitog imena Ever Forward našao se u središtu pozornosti medija kada se prije 10 dana nasukao u zaljevu Chesapeake na istočnoj obali SAD-a. Operacija odsukavanja još uvijek traje, ali za razliku od svog poznatijeg ‘rođaka’, Ever Forward nije blokirao promet.


V.T.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video