O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Sankcije Rusiji pomiču brodske rute i odvajaju istok od zapada

Zapadne sankcije kojima se kažnjava Rusija zbog invazije na Ukrajinu reorganiziraju globalnu trgovinu po političkim linijama, prkoseći geografiji i efikasnosti, piše AlJazeera.

Ova nova stvarnost stvara nevjerojatnu dobit za trgovačko pomorstvo, ali riskira povećanje cijena za europske potrošače i glad u Africi.

Poremećaj je posljedica smanjene crnomorske trgovine. Ukrajinske luke blokirane su uslijed ruske invazije s kopna i mora, čime je zaustavljena pomorska trgovina. Ukrajinski dužnosnici rekli su agenciji Reuters da je stotinjak brodova pod stranom zastavom bilo zarobljeno u lukama 11. ožujka.

Bili su u procesu ukrcavanja kad je rat počeo”, rekao je Al Jazeeri brodovlasnik Yiorgos Gourdomichalis. “Sistem se jednostavno ugasio. Nije bilo carinika ni lučkih kapetana koji bi procesirali brodove”.

Međunarodna pomorska organizacija (IMO), tijelo Ujedinjenih naroda za praćenje brodova, izglasala je uspostavu sigurnog koridora za evakuaciju posade, ali nasukani brodovi s malobrojnom posadom ostat će zaglavljeni dok se situacija ne smiri. Sukobi tjeraju i vlasnike brodova.

Nekoliko trgovačkih brodova oštećeno je projektilima ili minama u moru, a jedan, estonski Helt potonuo je 3. ožujka. Stope osiguranja sada su visoke.

Estonski teretni brod potonuo nakon eksplozije kod Odesse, nestala četiri člana posade

Čuo sam da se cijene osiguranja sada kreću od 400.000 do 600.000 dolara… Normalna stopa bi mogla biti bliža 80.000 – 120.000 dolara”, rekao je Gourdomichalis.

Prošle godine Ukrajina je proizvela gotovo 40% svjetskog suncokretovog ulja, koje je široko zastupljeno u prehrambenoj industriji, 15% ječma te 10% pšenice i kukuruza. Ruska blokada znači da Ukrajina trenutno ne može izvoziti tu robu, čime je Europa prisiljena tražiti druge opcije.

Stigma povezana s ruskom trgovinom

Baš kao što ratni rizik utječe na trgovinu s Ukrajinom, tako i rizici sankcija utječu na poslovanje s Rusijom.

Sjedinjene Američke Države su 10. ožujka uvele embargo na rusku naftu, a sada je Europa pod pritiskom da slijedi njihov primjer. To stvara pad stvarne potražnje za ruskom naftom i psihološku averziju prema njoj.

Postoji potencijalna stigma povezana s ruskom trgovinom”, kaže financijski službenik operatera tankera sa sjedištem u Pireju pod uvjetom anonimnosti.

Usprkos tome što su neki od tih obrta još uvijek legalni, vlasnici se možda neće htjeti udružiti. Američke naftne kompanije bi ih mogle pitati jesu li njihova plovila bile dio nedavnih ruskih trgovina, što bi im moglo zadati glavobolje. Vlasnici bi to radije izbjegli”.

Nedostatak potražnje za ruskom naftom pokazuje koliko je Rusija očajna u izvozu svoje nafte, prema Evi Tzimi, voditeljici istraživanja i vrednovanja u Seaborne Shipbrokersu koja kaže: “Stopa za Crno more – Suezmax je 24. veljače procijenjena na gotovo 16.000 dolara dnevno [kada je počeo rat], a popela se iznad 157.000 dolara dnevno do 1. ožujka”.

Ista negativna psihologija i politički rizik povezani s ruskom naftom smanjuju potražnju za njenim ugljem i izvozom poljoprivrednih proizvoda.

Nekoliko uvoznika izbjegava ruske žitarice i gnojiva usprkos činjenici da te trgovine nisu sankcionirane”, kaže Tzima. “Zamjenski teret u ovom slučaju dolazio bi iz Francuske, istočne obale Južne Amerike i SAD-a, a uvoznici će se morati tražiti zalihe na udaljenim mjestima”.

Promjena trgovačke rute

Te duže relacije koje prelaze Pacifik i Atlantik poznate su kao backhaul rute.

Ono što nama ide u prilog je to što Australija nadoknađuje manjak prema Europi i to je za nas fantastično”, kaže Ziad Nahkleh, izvršni direktor TEO Shippinga.

Cijene brodskog transporta narasle su za 26% između 24. veljače i 23. ožujka. “Ne sjećam se da je ikad cijena bila 25.000 dolara”, kaže Nahkleh. “Nekad je bilo 5.000 do 6.000 dolara dnevno. Tko bi pri zdravoj pameti kupovao ugljen iz Australije u Europu?

Obvezivanje brodova na ovo putovanje od 30 do 40 dana uklanja ih s tržišta na duže razdoblje, smanjujući raspoloživi kapacitet na drugim rutama i podižući cijene prijevoza.

Preusmjeravanje trgovine napreduje iz dana u dan. Europa je prošle godine uvezla gotovo trećinu svog prirodnog plina iz Rusije i sad želi pronaći alternativne izvore.

Njemačka je 20. ožujka sklopila politički sporazum s Katarom o kupovini “dugoročnih zaliha LNG-a”. Ipak, Katar to negira.

Gorko otrežnjenje: Katar negira plinski sporazum s Njemačkom – Nema alternative ruskom plinu

Čelnici Europske unije postigli su dogovor s predsjednikom Sjedinjenih Američkih Država Joe Bidenom 25. ožujka o povećanju isporuke američkog ukapljenog prirodnog plina (LNG) za 15 milijardi kubnih metara ove godine, te dodatnih 50 milijardi kubnih metara unutar desetljeća. Ukoliko se to postigne, SAD će osiguravati oko petine europske potrošnje plina. To će dodatno povećati stope za prijevoz LNG-a, koje su se u prvom mjesecu rata gotovo utrostručile na više od 70.000 dolara dnevno.

Europa također ima za cilj zamijeniti rusku naftu i ugljen do kraja desetljeća, stvarajući druge trgovačke veze u godinama koje dolaze.

Potrošački pakao?

Još uvijek nije jasno šta će veće cijene dostave značiti za potrošače.

Astronomske stope koje se plaćaju za rusku naftu djelomično su kompenzirane činjenicom da Rusija snižava cijenu svoje nafte za više od 30 dolara po barelu kako bi je plasirala na tržište.

Tzima vjeruje da će doći do rebalansa. “Kako se zemlje s velikom potrošnjom, poput Kine i Indije, više okreću ruskoj nafti čija je cijena sada konkurentnija, više opskrbe s Bliskog istoka sad je dostupnije zemljama Europske unije, čime se ograničavaju značajni poremećaji u trgovini naftom”, rekla je.

To se možda ne odnosi na svu robu.

Istraživanje kompanije Braemar Shipbrokers sugerira da će se Europa suočiti s nestašicom od 700.000 barela brodskog dizela dnevno, dijelom zbog smanjenja izvoza rafiniranih proizvoda iz Rusije.

Rusija izvozi puno rafiniranih proizvoda, koji se obično prevoze manjim brodovima”, rekao je vlasnik tankera iz Pireja pod uvjetom anonimnosti. “Ako imate sirovu naftu koja se prevozi velikim brodom, možete se kladiti da će je Rusija na kraju prodati Indiji i Kini umjesto Europi. Na manjim brodovima zaista je skupo prevesti 20.000 tona benzina u Rusiju ili Kinu ako je brod izvorno bio namijenjen, naprimjer Italiji, jer cijena po toni-milji postaje neisplativa. Cijena dizela će skočiti ovog ljeta”.

Europa je možda dovoljno bogata da kupi svoj izlaz iz krize, ali Afrika nije i to će vjerovatno stvoriti dodatne sigurnosne troškove Europi. Izvršni direktor Svjetskog programa za hranu UN-a, David Beasley, nedavno je upozorio na “glad, destabilizaciju i masovne migracije”, osim ukoliko razvijeni svijet ne skupi milijarde dolara kako bi subvencionirao rastuće cijene žita.

Cijene prijevoza za različite vrste brodova od 24. veljače do 23. ožujka

Panamax prosjek24.204 USD – 29.450 USD+22 %
Capesize16.586 USD – 17.412 USD+5 %
Supramax26.567 USD – 33.171 USD+25 %
Handymax24.912 USD – 31.406 USD+26 %

John Psaropoulos

Zapadne sankcije kojima se kažnjava Rusija zbog invazije na Ukrajinu reorganiziraju globalnu trgovinu po političkim linijama, prkoseći geografiji i efikasnosti, piše AlJazeera.

Ova nova stvarnost stvara nevjerojatnu dobit za trgovačko pomorstvo, ali riskira povećanje cijena za europske potrošače i glad u Africi.

Poremećaj je posljedica smanjene crnomorske trgovine. Ukrajinske luke blokirane su uslijed ruske invazije s kopna i mora, čime je zaustavljena pomorska trgovina. Ukrajinski dužnosnici rekli su agenciji Reuters da je stotinjak brodova pod stranom zastavom bilo zarobljeno u lukama 11. ožujka.

Bili su u procesu ukrcavanja kad je rat počeo”, rekao je Al Jazeeri brodovlasnik Yiorgos Gourdomichalis. “Sistem se jednostavno ugasio. Nije bilo carinika ni lučkih kapetana koji bi procesirali brodove”.

Međunarodna pomorska organizacija (IMO), tijelo Ujedinjenih naroda za praćenje brodova, izglasala je uspostavu sigurnog koridora za evakuaciju posade, ali nasukani brodovi s malobrojnom posadom ostat će zaglavljeni dok se situacija ne smiri. Sukobi tjeraju i vlasnike brodova.

Nekoliko trgovačkih brodova oštećeno je projektilima ili minama u moru, a jedan, estonski Helt potonuo je 3. ožujka. Stope osiguranja sada su visoke.

Estonski teretni brod potonuo nakon eksplozije kod Odesse, nestala četiri člana posade

Čuo sam da se cijene osiguranja sada kreću od 400.000 do 600.000 dolara… Normalna stopa bi mogla biti bliža 80.000 – 120.000 dolara”, rekao je Gourdomichalis.

Prošle godine Ukrajina je proizvela gotovo 40% svjetskog suncokretovog ulja, koje je široko zastupljeno u prehrambenoj industriji, 15% ječma te 10% pšenice i kukuruza. Ruska blokada znači da Ukrajina trenutno ne može izvoziti tu robu, čime je Europa prisiljena tražiti druge opcije.

Stigma povezana s ruskom trgovinom

Baš kao što ratni rizik utječe na trgovinu s Ukrajinom, tako i rizici sankcija utječu na poslovanje s Rusijom.

Sjedinjene Američke Države su 10. ožujka uvele embargo na rusku naftu, a sada je Europa pod pritiskom da slijedi njihov primjer. To stvara pad stvarne potražnje za ruskom naftom i psihološku averziju prema njoj.

Postoji potencijalna stigma povezana s ruskom trgovinom”, kaže financijski službenik operatera tankera sa sjedištem u Pireju pod uvjetom anonimnosti.

Usprkos tome što su neki od tih obrta još uvijek legalni, vlasnici se možda neće htjeti udružiti. Američke naftne kompanije bi ih mogle pitati jesu li njihova plovila bile dio nedavnih ruskih trgovina, što bi im moglo zadati glavobolje. Vlasnici bi to radije izbjegli”.

Nedostatak potražnje za ruskom naftom pokazuje koliko je Rusija očajna u izvozu svoje nafte, prema Evi Tzimi, voditeljici istraživanja i vrednovanja u Seaborne Shipbrokersu koja kaže: “Stopa za Crno more – Suezmax je 24. veljače procijenjena na gotovo 16.000 dolara dnevno [kada je počeo rat], a popela se iznad 157.000 dolara dnevno do 1. ožujka”.

Ista negativna psihologija i politički rizik povezani s ruskom naftom smanjuju potražnju za njenim ugljem i izvozom poljoprivrednih proizvoda.

Nekoliko uvoznika izbjegava ruske žitarice i gnojiva usprkos činjenici da te trgovine nisu sankcionirane”, kaže Tzima. “Zamjenski teret u ovom slučaju dolazio bi iz Francuske, istočne obale Južne Amerike i SAD-a, a uvoznici će se morati tražiti zalihe na udaljenim mjestima”.

Promjena trgovačke rute

Te duže relacije koje prelaze Pacifik i Atlantik poznate su kao backhaul rute.

Ono što nama ide u prilog je to što Australija nadoknađuje manjak prema Europi i to je za nas fantastično”, kaže Ziad Nahkleh, izvršni direktor TEO Shippinga.

Cijene brodskog transporta narasle su za 26% između 24. veljače i 23. ožujka. “Ne sjećam se da je ikad cijena bila 25.000 dolara”, kaže Nahkleh. “Nekad je bilo 5.000 do 6.000 dolara dnevno. Tko bi pri zdravoj pameti kupovao ugljen iz Australije u Europu?

Obvezivanje brodova na ovo putovanje od 30 do 40 dana uklanja ih s tržišta na duže razdoblje, smanjujući raspoloživi kapacitet na drugim rutama i podižući cijene prijevoza.

Preusmjeravanje trgovine napreduje iz dana u dan. Europa je prošle godine uvezla gotovo trećinu svog prirodnog plina iz Rusije i sad želi pronaći alternativne izvore.

Njemačka je 20. ožujka sklopila politički sporazum s Katarom o kupovini “dugoročnih zaliha LNG-a”. Ipak, Katar to negira.

Gorko otrežnjenje: Katar negira plinski sporazum s Njemačkom – Nema alternative ruskom plinu

Čelnici Europske unije postigli su dogovor s predsjednikom Sjedinjenih Američkih Država Joe Bidenom 25. ožujka o povećanju isporuke američkog ukapljenog prirodnog plina (LNG) za 15 milijardi kubnih metara ove godine, te dodatnih 50 milijardi kubnih metara unutar desetljeća. Ukoliko se to postigne, SAD će osiguravati oko petine europske potrošnje plina. To će dodatno povećati stope za prijevoz LNG-a, koje su se u prvom mjesecu rata gotovo utrostručile na više od 70.000 dolara dnevno.

Europa također ima za cilj zamijeniti rusku naftu i ugljen do kraja desetljeća, stvarajući druge trgovačke veze u godinama koje dolaze.

Potrošački pakao?

Još uvijek nije jasno šta će veće cijene dostave značiti za potrošače.

Astronomske stope koje se plaćaju za rusku naftu djelomično su kompenzirane činjenicom da Rusija snižava cijenu svoje nafte za više od 30 dolara po barelu kako bi je plasirala na tržište.

Tzima vjeruje da će doći do rebalansa. “Kako se zemlje s velikom potrošnjom, poput Kine i Indije, više okreću ruskoj nafti čija je cijena sada konkurentnija, više opskrbe s Bliskog istoka sad je dostupnije zemljama Europske unije, čime se ograničavaju značajni poremećaji u trgovini naftom”, rekla je.

To se možda ne odnosi na svu robu.

Istraživanje kompanije Braemar Shipbrokers sugerira da će se Europa suočiti s nestašicom od 700.000 barela brodskog dizela dnevno, dijelom zbog smanjenja izvoza rafiniranih proizvoda iz Rusije.

Rusija izvozi puno rafiniranih proizvoda, koji se obično prevoze manjim brodovima”, rekao je vlasnik tankera iz Pireja pod uvjetom anonimnosti. “Ako imate sirovu naftu koja se prevozi velikim brodom, možete se kladiti da će je Rusija na kraju prodati Indiji i Kini umjesto Europi. Na manjim brodovima zaista je skupo prevesti 20.000 tona benzina u Rusiju ili Kinu ako je brod izvorno bio namijenjen, naprimjer Italiji, jer cijena po toni-milji postaje neisplativa. Cijena dizela će skočiti ovog ljeta”.

Europa je možda dovoljno bogata da kupi svoj izlaz iz krize, ali Afrika nije i to će vjerovatno stvoriti dodatne sigurnosne troškove Europi. Izvršni direktor Svjetskog programa za hranu UN-a, David Beasley, nedavno je upozorio na “glad, destabilizaciju i masovne migracije”, osim ukoliko razvijeni svijet ne skupi milijarde dolara kako bi subvencionirao rastuće cijene žita.

Cijene prijevoza za različite vrste brodova od 24. veljače do 23. ožujka

Panamax prosjek24.204 USD – 29.450 USD+22 %
Capesize16.586 USD – 17.412 USD+5 %
Supramax26.567 USD – 33.171 USD+25 %
Handymax24.912 USD – 31.406 USD+26 %

John Psaropoulos

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here