Cijene najma za brodove za prijevoz automobila dosežu rekordne vrijednosti, pokazalo je novo istraživanje VesselsValuea.
Najnoviji primjer toga je car carrier Lake Wanaka od 4.902 CEU u vlasništvu Eastern Pacifica, izgrađen 2008. godine. Naime, ovaj brod za prijevoz automobila početkom ovog mjeseca Volkswagen je uzeo u najam na period od godinu dana, po cijeni od 50.000 dolara na dan.
Riječ je o svoti koja je za čak 10.000 USD/danu viša od cijene najma sedam godina mlađeg car carriera Lake Geneva od 6.178 CEU, kojeg je prije samo 3 mjeseca Glovis uzeo u najam na period od šest mjeseci.
“Neće proći dugo dok Post Panamax jedinice ne dosegnu čak 75.000 USD/danu”, navodi se u novom izvješću VesselsValuea, prenosi Splash247.
Neće profitirati samo vlasnici brodova. I operateri su počeli prijavljivati pozitivne kvartalne rezultate nakon šest dugih godina muke, a plovila su prepuna tereta.
Cijene najma prostora na brodovima za transport automobila tijekom ovog mjeseca dosegle su čak 200 dolara po kubičnom metru. Riječ je o gotovo dvostrukom povećanju u odnosu na cijene koje smo viđali tijekom prošlog kvartala, s obzirom da su se cijena tada kretale na oko 100 USD po kubičnom metru.
“Proizvođači bi trebali uzeti u obzir trenutne cijene i ponovno razmotriti ugovore o prijevozu tereta s operaterima što prije. Prostor na brodovima je postao puno skuplji”, savjetuje VesselsValue.
Ubacili u petu brzinu
Plovila na prekooceanskim rutama tijekom ovog kvartala su se doslovno ubrzala, prateći povećanja u potražnji. VesselsValue je, prateći prosječne brzine plovila, došao do zanimljive činjenice – brodovi od 4.000 CEU i više tijekom ožujka su plovili najbržim tempom u posljednjih devet godina. Brzina plovila u ožujku je iznosila u prosjeku 15,91 čvorova, što je povećanje u odnosu na prosječnu brzinu od 15,61 čvorova u veljači, i 15,59 čvorova u siječnju.
“Proizvođači žele da se automobili isporuče što brže i zbog toga su spremni platiti više, što je značajan pomak u korist operatera”, navodi se u izvješću.
Potražnja za automobilima povećala se od trećeg tromjesečja 2020. naovamo, nakon što je prvi val pandemije prošao Europom. Globalna proizvodnja lakih vozila u 2021. pala je na samo 76,5 milijuna jedinica zbog kroničnog nedostatka mikročipova. Ipak, u istom razdoblju prodano je 81 milijun jedinica, čime su se zalihe smanjile za 4,5 milijuna. Povećanje proizvodnje poluvodiča i slabljenje pandemije omogućili su ponovno pokretanje trgovine ove godine.
Analitičari predviđaju smanjenje globalne proizvodnje u 2022. zbog rasta cijena energenata i sirovina zbog rata u Ukrajini i sankcija usmjerenih prema Rusiji. Iako rusko tržište i nije toliko ključno za automobilsku industriju, Rusija proizvodi oko 40% svih količina paladija na svijetu, koji se koristi za proizvodnju katalizatora, što predstavlja velik potencijalni problem za automobilsku industriju ako kriza potraje.