Dio javnosti je zabrinut da je poskupljenje goriva uvod u scenarij u kojemu slijedi nastašica naftnih derivata na mediteranskom tržištu, zbog smanjenog uzvoza iz Rusije koja derivatima opskrbljuje dobar dio Europe, pa tako i mediteransko tržište. Posebno u svjetlu činjenice da Rafinerija nafte Rijeka, jedina preostala rafinerija u Hrvatskoj, ne prerađuje naftu još od konca listopada prošle godine pa je domaće tržište, u vrijeme najgore krize s opskrbom naftom i derivatima zadnjih nekoliko desetljeća, u potpunosti prepušteno uvozu, piše Novi list.
I to unatoč činjenici da riječka rafinerija zbog svog položaja na moru, neposredno uz Janafov terminal za prekrcaj sirove nafte, s kojim je direktno povezana, ne ovisi o uvozu sirove nafte iz Rusije ili s drugih crnomorskih izvoznih terminala na koje i brodari sve manje odlučuju slati svoje brodove, odnosno može uvoziti sirovu naftu iz bilo kojeg dijela svijeta. Istodobno, MOL-ova rafinerija u Mađarskoj i Slovneftova u Slovačkoj (obje u sastavu MOL grupe), rade gotovo punim kapacitetom, a u Mađarskoj je većinu vremena i cijena goriva u maloprodaji u zadnjih pola godine bila osjetno niža nego u Hrvatskoj.
Ipak, kako su javili jučer iz Ine, konačno su pokrenuta postrojenja Rafinerije nafte Rijeka, a tijekom travnja će raditi punim kapacitetom i ponovno početi proizvoditi derivate.
– Sigurnost opskrbe tržišta nije ugrožena te Ina kontinuirano osigurava opskrbu svojih veleprodajnih i maloprodajnih kupaca. Povećana potražnja za naftnim derivatima na pojedinim lokacijama u ponedjeljak je uzrokovala privremeni nedostatak određenih vrsta goriva zbog čega je došlo do pritiska na logistički lanac. Kompanija interventno, u skladu s logističkim kapacitetima, opskrbljuje maloprodajna mjesta sa svim vrstama goriva kako bi umanjila posljedice velike potražnje kupaca. Napominjemo kako Ina ima dovoljnu količinu dizela koji se trenutačno uvozi s mediteranskog tržišta. Rafinerija nafte Rijeka je započela s procesom pokretanja postrojenja, a tijekom travnja će raditi punim kapacitetom i proizvoditi derivate – naveli su iz Ine.
Početak proizvodnje u Rijeci trebao bi smanjiti neizvjesnost oko opskrbe derivatima, očekuje se i u drugim maloprodajnim lancima, poput riječkog Adria Oila iz kojeg su na upit Novog lista o problemima s opskrbom dizelom te očekuju li da bi se poteškoće mogle nastaviti, odgovorili kako je manjkavosti u opskrbi definitivno bilo, ali i kako ne smatraju da će biti nestašice derivata.
– Očekujemo pokretanje proizvodnje i isporuke derivata iz rafinerije na Urinju, a samim tim i manju ovisnost o tankerima koji dolaze na mediteransko tržište – odgovorili su iz Adria Oila.
Iako iz Ine, kao najvećeg opskrbljivača u maloprodaji i veleprodaji na domaćem tržištu stižu umirujući tonovi, treba podsjetiti da riječka rafinerija ni u »normalnim« godinama ne proizvodi dovoljno dizela za potrebe domaćeg tržišta. Svake godine samo Ina, bez ostalih maloprodajnih lanaca, uvozi i do 400 tisuća tona dizela, što domaće tržište i dalje čini ovisnim o uvozu i cijenama na međunarodnom tržištu za koje nije izgledno da će padati u narednom razdoblju.
Marinko Glavan