Prije nastanka tankera u kasnom 19. stoljeću, nafta se prevozila u drvenim bačvama uz pomoć teglenica i tzv. break-bulk brodova. Međutim, ova je metoda bila problematična jer nije bilo načina da se spriječi curenje, a niti je bila isplativa, dok je istovremeno prijevoz nafte na ovaj način bio poprilično zahtjevan. Upravo je razvoj prvog modernog tankera za prijevoz nafte – Zoroaster, kojeg su izumili Ludvig i Robert Nobel, braćaslavnog Alfreda Nobela – donio revolucionarnu promjenu.
Pojavom tankera, ova relativno nova ideja dovela je do senzacionalne metamorfoze u načinu na koji se vršio transport nafte, a na koncu i bilo kojeg oblika tekućine ili plina. Tehnološki napredak doveo je do razvoja željeznih i čeličnih trupova i učinkovitog sustava cjevovoda. Zahvaljujući tim inovacijama, omogućen je nesmetan transport velikih količina tekućina.
Trenutno se tankeri koriste za prijevoz širokog spektra tvari, poput ugljikovodika (LNG, nafta, LPG), kemikalija kao što su amonijak, klor i slično, ali i za transport vode, vina, melase i drugih tekućina.
Donosimo popis deset modernih tankera.
1. Universal Leader
U kategoriji VLCC-a, s približno 300.000 dwt, ovaj brod je kršten pod imenom Universal Leader u ceremoniji krštenja koja se održala u Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) brodogradilištu u Koreji. Universal Leader je tanker od 156.331 bruto tona izgrađen 2019. godine. Dug je ukupno 336 m, širok 60 m. Plovi pod zastavom Paname. Universal Leader je prvi od pet VLCC-ova koje je HMM naručio iz DSME-a. Opremljen je sustavom scrubbera prema posljednjim IMO ekološkim standardima.
2. Shinshu Maru
Ovaj tanker, kojeg je 2019. godine proizveo Kawasaki Heavy Industries, bio je drugi u nizu LNG tankera od 177.000 kubičnih metara. Ima bruto tonažu od 138.951 i summer dwt od 82.287 t. Njegova dužina iznosi 399,9 metara (otprilike visina Empire State Buildinga), a širok je 48 metara. Shinshu Maru ima četiri odvojena tanka tipa Moss koji mu omogućuju da ima veći kapacitet od uobičajenih standarda. Osim što ima povećan kapacitet spremnika i stoga može pristajati na glavnim LNG terminalima, trup ovog tankera je dizajniran na način da može podnijeti i veća oštećenja tankova. Jedno od odredišta ovog broda je Panamski kanal, proširen 2016. godine.
Plovi pod zastavom Bahama. Pokreće ga dizelski motor, tzv. Dual fuel Diesel (DFD) Engine, a za pogon može koristiti i konvencionalna goriva i plin, stoga je i ekonomičan.
3. LNG Schneeweisschen
LNG Schneeweischen od 97.000 dwt izgrađen je 2018. godine i plovi pod zastavom Paname. Njegova dužina iznosi 297.9 m, a širina 47.9 m. Postiže maksimalnu brzinu od 22.4 čvorova. Ovaj tanker od 111.000 bruto tona je prvi u nizu LNG Carriera koje je Mitsui OSK Lines Ltd ugovorio s njemačkom grupacijom Uniper. Kapacitet spremnika iznosi 180.000 kubičnih metara.
Jedna od bitnih značajki Schneeweischena je njegov dvotaktni motor (X-DF), a za pogon može koristiti prirodni plin, brodsko plinsko ulje i teško gorivo. Još jedna od zanimljivijih značajki ovog broda je sustav za hlađenje metana, Methane Refrigeration System-Full Re-liquefaction (MRS-F), koji omogućuje bolju energetsku učinkovitost.
4. Diamond Gas Orchid
Diamond Gas Orchid od 14.828 bruto tona porinut je 2018. godine. Brod je dug 297 metara i širok 49 metara. Izgrađen je u Mitsubishi Shipbuilding Co. Ltd., a plovi pod zastavom Bahama.
Riječ je o prvom brodu za prijevoz LNG-a tipa Sayaringo-STaGE. Ime Sayaringo potječe od oblika njegovog tanka, koji podsjeća na mahunu graška (saya) i jabuku (ringo). Ovaj oblik tanka smanjuje otpor zraka čime se povećava brzina, ali u isto vrijeme omogućuje i povećan kapacitet spremnika. Visoko učinkovit STaGE (Steam Turbine and Gas Engine) motor radi i na plin i na konvencionalna goriva, što omogućuje visoku učinkovitost pogonskog sustava, ali i ekološku prihvatljivost.
5. Flex Courageous
Ovaj veliki tanker za prijevoz LNG-a od 95.618 dwt, s kapacitetom od 173.400 kubičnih metara, porinut je u srpnju 2019. godine. Tanker je dugačak 295 metara i širok 46 metara, njegova bruto tonaža iznosi 110.000 tona. Plovi pod zastavom Marshallovih otoka.
Flex Courageous je šesto plovilo u vlasništvu Flex LNG-a od ukupno njih 13. Ovaj brod je opremljen dvotaktnim MEGI motorom s tzv. partial recovery sustavom. Dnevni volumen plina koji ispari (BOR – Boil-Off Rate) iznosi 0,075%.
6. FSRU BW Magna
Izgrađen u prosincu 2019. godine, LNG tanker FSRU BW Magna izrađen je po narudžbi za najveći energetski projekt u Latinskoj Americi – Gas Natural Acu. Daljnje modifikacije kasnije su ugrađene na plovilo na brodogradilištu Sembawang. Te izmjene su omogućile veću uštedu energije i smanjenje emisija, čime se smanjio utjecaj na okoliš.
Ovaj brod od 83.870 dwt plovi pod zastavom Singapura. Kapacitet je od 1 milijardu kubnih metara dnevno. Dugačak je 294 metra i širok 46 metara, a njegova bruto tonaža iznosi 116.047 t.
7. Gaslog Gladstone
Gaslog Gladstone od 115.024 bruto tona zauzima 7. mjesto na ovoj listi. Izgradio ga je Samsung Heavy Industries pod vodstvom ABS-a, a isporučen je društvu Gaslog Ltd u ožujku 2019. godine.
Gaslog Gladstone od 85.000 dwt dug je 293 metra, a širok 46 metara. Može prevoziti 174.000 kubična metra plina. Plovi pod zastavom Bermuda, a postiže maksimalnu brzinu od 17.8 čvorova. Opremljen je X-DF dual-fuel motorom koji omogućuje isplativost, ali i ekološku prihvatljivost.
8. Gaslog Greece
Sljedeći tanker na listi je LNG tanker Gaslog Greece. Baš kao i njegovog prethodnika, i ovaj tanker je izgrađen i porinut u Samsung Heavy Industries pod vodstvom ABS-a, i to 2016. godine.
Plovi pod zastavom Bermuda. Njegova dužina iznosi 290 m, dok je širina plovila 46 m. Ima bruto tonažu od 112.764 i nosivost nešto manje od 88.000 dwt. Gaz plovila je 10,7 metara. Između ostalog, Gaslog Greece opremljen je inovativnom dual-fuel tehnologijom i Wärtsilä motorom, što pruža fleksibilnost i visoku učinkovitost.
9. Pan Africa
Na 9. mjestu nalazi se LNG tanker kapaciteta od 174 tisuće kubičnih metara plina. Posljednji iz serije TPG pan, ovaj tanker se pridružio svojim sestrinskim brodovima – Pan Asia iz 2017. te Pan Europe i Pan American 2018. godine. Od svojeg prvog putovanja, brod je ušao u 20-godišnji najam za podružnicu Shella.
Pan Africa je zaplovio početkom 2019. godine. Dug je 290 metara i širok 47 metara. Njegova bruto tonaža iznosi nešto ispod 150 tisuća tona, a nosivost 88.438 dwt. Tanker trenutno plovi pod zastavom Hong Konga.
10. Seri Cemara
Pod zastavom Malezije, ovaj tanker od 133.948 bruto tona posljednji je u seriji 5 plovila za prijevoz LNG-a tipa Moss. Njegova duljina iznosi 290 m, a širina 49 m. Kapaciteta je od 150.200 kubičnih metara, a njegova najveća zabilježena brzina je 14,3 čvorova.
Ovaj brod od 84.291 dwt 2018. godine je izgradio Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. za MISC flotu te Petronas. Brod nosi eko-oznaku kao potvrdu usklađenosti sa MARPOL zahtjevima.