Švicarska brodarska kompanija Mediterranean Shipping Co u vlasništvu obitelji Aponte povećala je svoje vodstvo nad svojim partnerom u savezu 2M Maerskom na vrhu ljestvice najvećih svjetskih brodarskih kompanija, premašivši granicu od 100.000 TEU. Prema najavama, jaz će se znatno povećati u narednim mjesecima.
Najnoviji podaci Alphalinera pokazuju da se flota MSC-a sastoji od 664 plovila ukupnog kapaciteta od 4.351.960 TEU. To je za 103.840 TEU više od Maerskovog ukupnog kapaciteta od 4.248.120 TEU, koji pak posjeduje nešto više brodova – ukupno njih 731.
Kako je 6. siječnja izvijestio Alphaliner, MSC je ove godine po prvi put prestigao Maersk po kapacitetu flote, službeno postavši najveća svjetska kompanija. To je prvi put u četvrt stoljeća da Maersk nije na vrhu ljestvice najvećih kompanija, a sudeći prema MSC-ovoj knjizi narudžbi, teško da će uskoro ponovno preuzeti vodstvo. Naime, MSC trenutno ima najveću knjigu narudžbi u čitavoj pomorskoj industriji, a novogradnjama će tijekom narednih nekoliko mjeseci osigurati prednost od više od 500.000 TEU.
MSC je, od svojih skromnih početaka 1970. godine i flotom koja se sastojala samo od njemačkog rabljenog plovila Patricia od tek 2.900 dwt kupljenog od Hapag-Lloyda, danas prerastao u brodarskog ‘diva’ sa 664 plovila. Zajedno s bivšim glavnim direktorom Maerska na čelu kompanije, MSC je samo od kolovoza 2020. kupio čak 186 rabljenih brodova, što predstavlja najveće povećanje flote u 66 godina staroj povijesti kontejnerizacije.
S druge strane, Maersk je posljednjih godina odlučio proširiti svoje poslovanje. Iz kompanije su više puta naglasili da namjeravaju postati “logistički integrator”, s flotom ne većom od 4 do 4,4 milijuna TEU. Iako više nije najveća kompanija na svijetu, Maersk se zato namjerava proširiti i uključiti sve aspekte opskrbnog lanca, brendirajući svoju tvrtku kao “integriranu logističku i transportnu kompaniju”. Njihova nastojanja dokazuju i nedavni potezi kompanije: pokretanje kompanije Maersk Air Cargo za zračni prijevoz tereta, akvizicija logističke tvrtke LF Logistics vrijedna 3,6 milijardi dolara, ali i kupnja električnih kamiona, samo su neki od nedavnih ‘izleta’ kompanije van pomorske industrije.
“Ako MSC na kraju i bude imao veći kapaciteta nego mi, to nije kraj svijeta”,rekao je izvršni direktor Maerska Søren Skou. “To nije ono po čemu želimo biti broj jedan. Naš fokus je na tome da imamo mnogo veći prihod po prevezenom kontejneru.”
Sličnog stava je i MSC-ov Søren Toft, koji je komentirao nadmoć MSC-a nad svojom bivšom kompanijom: “Biti najveći nam nije cilj. Mi u MSC-u nikada ne postavljamo za cilj da budemo najveći. Rast, profitabilnost i podrška klijentima ono su što nas je pokretalo i ono što će nas i dalje gurati naprijed.”
Nadmetanja na Pacifiku
Maersk je također nedavno prestigao CMA CGM i COSCO te postao najveći prijevoznik tereta po tonaži na transpacifičkim rutama. Prema izvješću Alphalinera, upravo su 2M saveznici, MSC i Maersk, najbrže rastući prijevoznici po prevezenim TEU na ovim rutama.
Što se tiče transpacifičkih ruta, zanimljivo je da je zajednički tržišni udio triju glavnih saveza na Pacifiku pao s 82,2% na 67,7%, i to najviše zbog odluka globalnih prijevoznika da pokrenu samostalne usluge, ali i ulaska mnogih novih brodara na rastuće tržište transpacifičke trgovine između Azije i Sjeverne Amerike.
Sea-Intelligence sa sjedištem u Kopenhagenu je, promatrajući trgovinu na transpacifičkim rutama, također primijetio porast broja manjih plovila tijekom prošle godine. Na ruti Azija – zapadna obala Sjeverne Amerike, Sea-Intelligence je zabilježio značajan pad prosječnog kapaciteta plovila, s početne vrijednosti od 6.000 – 6.500 TEU prije pandemije na nešto manje od 4.500 TEU u 2022. godini. Slično je i na na ruti Azija – istočna obala Sjeverne Amerike, a brojka je pala s početne vrijednosti od 7.500 – 8.000 TEU u 2020. na nešto više od 6.000 TEU u 2022. godini.