Dubrovačka Facebook grupa ‘Brodovi Dubrovnika nekad i danas’ okuplja brojne obožavatelje brodova koji su se složili kako ovi kruzeri imaju najljepšu liniju, koja se itekako razlikuje od današnjih linija megalomanskih kruzera, piše Dubrovački dnevnik.
Početkom Drugog svjetskog rata, u svibnju 1940. u borbama kod francuskog Dunkerquea u tamošnjem slomu britanskog ekspedicijskog korpusa, zarobljen je i mladi engleski bolničar Sidney de Haan koji je nakon što je prošao kalvariju njemačkih koncentracijskih logora bio razmijenjen 1943. Po povratku u domovinu smješten je u jednu bolnicu na jugu Engleske gdje je upoznao mladu bolničarku i svoju buduću suprugu Margery. Mladi se par uskoro preselio na obale Engleskog kanala u gradić Folkestone gdje su 1948. kupili svoj prvi hotel. Kako hotelijerski posao nakon rata i nije baš najbolje cvjetao, Sidney de Hann je osnovao 1951. SAGA Holidays, vlastitu putničku agenciju specijaliziranu za putovanja britanskih umirovljenika i osoba starijih od 60 godina.
U početku je organiziranim izvansezonskim jeftinim putovanjima u Folkestone preko nekoliko umirovljeničkih klubova uspio animirati respektabilan broj osoba starije životne dobi, kojima skromni kućni budžet nije do tada dozvoljavao ljetovanje u boljim hotelima. U ranim sedamdesetim godinama prošlog stoljeća, Sidney de Haan započinje s prvim putovanjima u inozemstvo. Prvi hoteli s kojima je 1970. započeo ovaj inozemni program bio je jedan hotel u Španjolskoj, jedan u Rumunjskoj i hotel Astarea u Mlinima. Od 1974. u programu je i drugi župski hotel Orlando u Srebrenom.
Od vrhunca do prodaje
U posao se tada aktivno uključio i Sidneyev sin Roger, koji će nakon očevog umirovljenja 1984. preuzeti mjesto predsjednika kompanije. Sidney je i dalje aktivno sudjelovao u realizaciji ambicioznih kompanijskih programa, koji su iz godine u godinu imali streloviti uzlet, naročito od kada su odlučili dobnu granicu svojih potencijalnih klijenata spustiti sa 60 na minimalnih 50 godina starosti. Nažalost, Sidney umire 2002. godine, a njegov posao nastavlja sin Roger de Haan.
SAGA u to vrijeme nije više samo mala lokalna putnička agencija, nego jedan moćni investicijsko – osiguravateljsko – turistički koncern koji je zapošljavao oko 2000 ljudi u Britaniji i oko 3500 u inozemstvu. Ipak, Roger se 2004. neočekivano povlači iz posla, posvećuje se obitelji i svojoj djeci. Prodaje koncern SAGA za basnoslovnih 2,2 milijarde američkih dolara i upisuje se u ekskluzivnu listu najbogatijih živućih Britanaca.
Kratki opis životnih puteva dvaju stvoritelja ovoga moćnoga poslovnog koncerna, dovodi nas do 1975. kada je obitelj de Haan odlučila započeti i s organizacijom brodskih kružnih putovanja. Ipak, za kupnju svog prvog vlastitog putničkog krstaša odlučili su se tek 1996. Za oko im je zapeo požarom oštećeni brod GRIPSHOLM, poznatiji pod prvim imenom SAGAFJORD, koji dobiva novo ime SAGA ROSE. Nakon toga je SAGA Holidays, potaknuta izuzetnim poslovnim uspjehom ovoga jedinstvenog putničkog broda 2004. kupila i njegovog blizanca, nekadašnji VISTAFJORD, kasnije CARONIA koja pod Saga Cruises dobiva novo ime SAGA RUBY.
Saga Rose – Saga Cruises
SAGAFJORD je izgrađen 1965. za 30 milijuna US dolara u francuskom brodogradilištu Société Nouvelle des Forges et Chantiers de la Méditerranée za poznatu norvešku brodarsku kompaniju Norwegian America Line (NLC) kao linijski transatlantik i povremeno kruzer. Imao je 24528 bruto tona, bio je dug 189, širok 24,4 metara s gazom od 8,2 metra. Dva dizel Sulzer pogonska motora ukupne snage 17650 kilovata su ga preko dvije propele pokretala brzinom od 20 čvorova, a mogao je ukrcati 670 putnika. Nakon krštenja broda u francuskoj luci Toulon, na prvo komercijalno putovanje je krenuo 2. listopada 1965. na liniji Oslo – New York. SAGAFJORD i brod blizanac VISTAFJORD su slovili za najljepše lajnere toga doba s visokim luksuzom za putnike. Zbog financijskih poteškoća Norwegian America Linea, 1983. prodava SAGAFJORD poznatoj britanskoj brodarskoj kompaniji Cunard Line.
Pod Cunardom brod je slovio kao jedan od deset najljepših kruzera na svijetu te je u brošuri Berlitz Cruise Guide-u nosio pet plus zvjezdica. Cunard Line ga daje 1996./97. u najam Transocean Toursu iz Bremena na 6 mjeseci te za to vrijeme nosi ime GRIPSHOLM. Nakon kompletne rekonstrukcije u brodogradilištu Lloyd Werft u Bremerhavenu uzrokovane ranijim velikim požarom za vrijeme kratke službe u Transocean Toursu, GRIPSHOLM je prodan Saga Cruisesu te je ponovo zaplovio 20. svibnja 1997. iz Dovera s 587 putnika i 350 članova posade pod novim imenom SAGA ROSE. Brod je dobio još ljepši izgled jer su mu boje novog vlasnika dale još više elegancije te sada brod ima tamnoplavi trup, bijelo nadgrađe, žutu ciminjeru, tanku bijelu crtu i tamno plavi vrh. Bio je čest gost Dubrovnika s imenom SAGAFJORD i SAGA ROSE osim kada je nosio ime GRIPSHOLM. Nakon 45 godina plovidbe brod nije mogao udovoljiti uvjetima konvencije SOLAS 2010 ( Safety of Life at Sea) koja je kumovala da brod ode 2010. u rezalište brodova Jiangyin u Kini.
Saga Ruby – Saga Cruises
VISTAFJORD je za 35 milijuna US dolara izgrađen 1973. kao linijski transatlantik / kruzer u brodogradilištu Swan Hunter Shipbuilders u Velikoj Britaniji za poznatu norvešku brodarsku kompaniju Norwegian America Line. Imao je 24492 bruto tona, bio je dug 191, širok 24,4 metara s gazom od 8,2 metra. Dva dizel Sulzer pogonska motora ukupne snage 17650 kilovata su ga preko dvije propele pokretala brzinom od 20 čvorova, a mogao je ukrcati 670 putnika. Dana 22. svibnja 1973., VISTAFJORD je krenuo na svoje prvo transatlantsko putovanje iz Osla u New York gdje je punih 10 godina plovio na toj ruti, s tim da je povremeno plovio kao kruzer. Brodovi Norwegian America Line (NLC) u to doba su bili među najluksuznijim lajnerima s izvrsnom uslugom, ali kompanija je u listopadu 1983. zbog financijskih poteškoća prodala VISTAFJORD poznatoj britanskoj brodarskoj kompaniji Cunard Line. Brod je nastavio ploviti u NLC sivom bojom trupa, ali je promijenio boju ciminjere u tradicionalnu Cunardovu crvenu s crnim rubom na vrhu.
Godine 1999. VISTAFJORD mijenja ime u CARONIA te dobiva novu tradicionalnu Cunardovu crnu boju trupa. Godine 2004. brod kupuje Saga Cruises, mijenja ime u SAGA RUBY te dobiva i nove Sagine boje koje još više ističu njegovu eleganciju s tamnoplavim trupom, bijelim nadgrađem, žutom ciminjerom, jednom tankom bijelom crtom i tamno plavim vrhom.
Brod je često dolazio u Dubrovnik pod imenom CARONIA I SAGA RUBY. U siječnju 2014. prodan je za 14 milijuna US dolara Millennium View Ltd. privatnoj tvrtki sa sjedištem u Singapuru. Novi vlasnici planirali su ga preurediti u plutajući hotel u Mianmaru. Sredinom veljače 2014. isplovio je iz Gibraltara kao OASIA pod zastavom Bahama i organizacijom putovanja preko kompanije FleetPro Oceana. U veljači 2017. objavljeno je da se OASIA prodaje za rezanje nakon bankrota vlasnika. Ovo je bilo prilično iznenađenje za mnoge, budući da je brod još uvijek bio usklađen sa SOLAS-om, nedavno prošao remont vrijedan 10 milijuna američkih dolara kao hotelski i muzejski brod, iako kao takav nije bio uposlen. Pronađen je u Tajlandu, čekajući tegalj za rezalište prema Alangu u Indiji gdje je na kraju ipak došao u travnju 2017.
Zaključak iz grupe
Grupa Brodovi Dubrovnika nekad i danas je izuzetno marljiva jer je u 19 mjeseci rada postavila preko 20 000 fotografija i kartolina svih vrsta plovila od 2,5 do 333 metara duljine. Pokrili smo razdoblje u zadnjih 140 godina te isključivo postavljamo objave iz naših osobnih kolekcija. Više članova grupe obožavatelja kruzera nije baš zadovoljno s novijim megalomansko velikim kašunastim brodovima. Često kritiziramo izgled novijih brodova koji su zbog ukrcaja što više putnika i težnjom za što većim profitom napravljeni neuglednog vanjskog izgleda, iako zasigurno imaju luksuzno uređenu unutrašnjost broda. Noviji mega kruzeri imaju ukupan kapacitet putnika i posade i preko 8000, a mi u grupi volimo starije kruzere koji imaju do 1000 putnika i članova posade ukupno. Najviše od svih kruzera nam se sviđaju SAGA ROSE i SAGA RUBY zbog lijepe linije broda. Imena brodova se ne prevode na hrvatski jezik, ali ipak njihova imena znače u prijevodu Sagina Ruža i Sagin Rubin što im uz njihovu izvanrednu liniju i kombinaciju boja od tamnoplave, bijele i žute savršeno pristaju. Također, kada su plovili kao transatlantici, a i kao kruzeri, u njihovom vremenu plovidbe su ih smatrali među deset najljepših na svijetu. Tako danas SAGA ROSE krasi i profilnu sliku grupe na fejsu, a jedan član grupe je i nacrtao umjetničku sliku broda kako prolazi pored Gradskih mira.
Ivo Batričević