Na početku novoga stoljeća grušku je luku redovito posjećivao jedan za naše moderno doba neobično dizajnirani brod imenom KRISTINA REGINA. Odavno svjetskim morima ne plove brodovi s dvije ciminjere – dimnjaka (osim novijih brodova kompanija Disney Cruise Line, Celebrity Cruises itd.), pa je pojava jednog ovako staromodno projektiranog broda doista bila više nego zanimljiva. Njegove lijepe skladne linije nostalgično su podsjećale na vremena kada se za razliku od danas daleko više vodilo računa o eleganciji i ljepoti putničkih brodova, piše Dubrovački dnevnik.
Kristina Regina je izgrađena kao putničko teretni trajekt za finskog brodara Bore Steamship Company u vlasništvu poznatijeg Silja Linea kao novogradnja broj 363 u švedskom brodogradilištu Oskarshamn. Zaplovio je 12. travnja 1960. pod imenom BORE na trajektnoj liniji Turku – Mariehamn – Stockholm. Imao je 3500 bruto tona, duljine 100, širine 25,2 metara, a na svojim palubama je mogao prihvatiti 1030 putnika i 50 automobila. Dva Gotaverken parna stroja ukupne snage 3920 KS na dvije propele su mu omogućavale brzinu od 16 čvorova.
Bio je to i posljednji izgrađeni putnički brod u Skandinaviji kojega je pokretao parni stroj. Kasnije plovi između Stockholma i Helsingforsa, a tu ostaje i nakon što ga je Silja Line 1977. prodala Jakob Linesu za kojeg dalje plovi pod imenom BOREA. Već sljedeće godine prelazi na liniju Jakobstad- Skelleftea gdje ostaje sve do 1984. godine mijenjajući nekoliko vlasnika. Sljedeće tri godine BOREA ne plovi i leži raspremljena u luci Turku.
Parni pogon
Konačno je 1987. našao novog vlasnika u finskom brodaru Rannikkolinjat Oy iz Kotke koji je kasnije promijenio ime u Kristina Cruises. Novi vlasnik u lokalnom brodogradilištu Warteil Kotki kompletno rekonstruira istrošeni trajekt u moderni brod za kružna putovanja. Parni stroj zamjenjuju Wartsila diesel strojevi ukupne snage 3240 kilovata koji od tada brodu omogućavaju brzinu od 17 čvorova.
Pod novim imenom KRISTINA REGINA ima 4300 bruto tona te može primiti 350 putnika i 55 članova uglavnom finske posade. Ime je dobio po švedsko-finskoj kraljici Kristini koja je u ovim krajevima vladala u XVII. stoljeću. Brod je to svih pozitivnih atributa, obiteljski uredno vođene kompanije, pogodan za intimna putovanja skrojena po mjeri i željama putnika.
Od travnja 1988. KRISTINA REGINA plovi na kružnim putovanjima između Helsinkija i Kotke do Tallinna, Lenjingrada, Rige i Visbyija. Sudjeluje u lipnju 1993. i u svečanostima obilježavanja 50. obljetnice savezničkog iskrcavanja u Normandiji. Uglavnom se u to vrijeme zadržava u baltičkim vodama.
Posjet Dubrovniku
Često je u brodogradilištima na stalnim dotjerivanjima, a posljednji put 2001. Od tada započinje s kružnim putovanjima i po Mediteranu, kada Stara Dama prvi put posjećuje i Dubrovnik. Brod iz “dobrih starih vremena” nas je nostalgično vraćao u neka sasvim druga vremena brodskih kružnih putovanja pa je zato svaki dolazak KRISTINE REGINE bio sjetno podsjećanje na njih.
Kako nažalost KRISTINA REGINA nije ispunjavala uvjete propisane konvencijom SOLAS 2010 (Safety of Life at Sea), raspremljena je i ponuđena na prodaju u svibnju 2010. Njene plovidbe je preuzeo nešto veći brod KRISTINA KATARINA, a veteran je našao kupca u kompaniji Oy S/S Borea Ab iz finskog grada Turku. Vraćeno mu je staro ime BORE, obojen je u originalnu verziju i danas na gradskom vezu na rijeci Aura služi kao plutajući – stacionirani hotel (250 gostiju), restoran i muzej.
Ivo Batričević