Brodovi za prijevoz automobila, baš kao i kontejneraši i brodovi za prijevoz LNG-a, zabilježili su rekordni rast cijena najma ove godine, a posebno u posljednja dva mjeseca. Tržište brodova za prijevoz automobila naglo je “eksplodiralo”, s najnižih razina cijena na početku pandemije na rekordnih 55.000 američkih dolara na dan tijekom travnja.
Prema podacima tvrtke Clarksons Research Services, referentna cijena jednogodišnjeg chartera za brod za prijevoz automobila od 6.500 CEU skočila je s najniže razine od 10.000 dolara dnevno sredinom 2020. godine na rekordnih 55.000 dolara dnevno prošlog mjeseca. Usporedbe radi, bilo je potrebno više od šest godina da se cijene popenju s 20.000 dolara dnevno na više od 50.000 dolara dnevno tijekom “procvata” ovog sektora koji je trajao od 2002. do 2008. godine, piše Splash247.
Promjena trgovinskih obrazaca imala je veliki utjecaj, ističe Clarksons u svom najnovijem tjednom izvješću. Kineski izvoz, recimo, porastao je na rekordnih 1,6 milijuna jedinica u 2021. godini, što je porast od nevjerojatnih 104% u odnosu na prethodnu godinu, s time da se veći dio rasta odnosio na izvoz u Europu.
Uz to, sve više ekološki osviještenih kupaca potražuje veća i teža električna vozila te plug-in hibride, koji zauzimaju više prostora na palubi. Prosječni benzinac uvezen u EU teži oko 1,2 tone, u odnosu na oko 2 tone koliko teži plug-in hibrid.
Clarksons je analizirao ostale razloge enormnog rasta ovog segmenta tržišta, od kojih su mnogi povezani s pandemijom.
“Niz čimbenika, počevši od nedostatka radne snage u lukama i teškoćama sa smjenama posade, pa sve do naglih promjena u proizvodnji automobila u različitim regijama i promjenjivih trgovinskih obrazaca, spojili su se i ‘preplavili’ plovila“, istaknuo je Clarksons, napominjući da je 29% kapaciteta flote brodova za prijevoz automobila zapelo u lukama početkom ovog mjeseca, što je gotovo za trećinu više od prosjeka prije pandemije (2016. – 2019. godine), koji je iznosio oko 23%.
Kao i što je to slučaj s brodovima za prijevoz LNG-a i kontejnerašima koji su također u procvatu, izvanredno stanje na tržištu potaknulo je ponovno oživljavanje interesa za izgradnjom brodova za prijevoz automobila. Od početka 2021. godine, naručena su 52 broda ukupnog kapaciteta od oko 380.000 CEU (svi “LNG-capable”, odnosno za pogon mogu koristiti i LNG i konvencionalna goriva), za razliku od razdoblja od 2016. do 2020. godine kada je bilo naručeno tek 20 brodova.
Boom na tržištu car carriera: Cijene najma podivljale tijekom ožujka