O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Kruzer “Vistamar“ potonuo je nakon eksplozije u Beirutu pod imenom “Orient Queen“

Vistamar je izgrađen 1989. kao novogradnja broj 175 za Mar Lines u brodogradilištu Union Naval de Levante SA u Valenciji u Španjolskoj. Bio je to mali kruzer od 7478 bruto tonaže, duljine 129, širine 17 i gaza 4,6 metara. Imao je dva dvanaest-cilindarska dizel Wartsila motora ukupne snage 3900 kilovata koji su mu preko dvije pitch propele davali brzinu od 17 čvorova. Mogao je ukrcati 354 putnika te je plovio u najmu njemačkih kruzing agencija, prvo Jahn Raisen, a onda Plantours & Partner.

U početku su plovili uglavnom po Karibima i po Mediteranu te je naravno više puta posjetio i Dubrovnik, a plovio je i prema Arktiku i Antarktiku. Najspecifičnije putovanje je bilo 2003. rijekom Amazona u Brazilu gdje brodovi i kruzeri inače idu uzvodno do luke Manaus, ali on je još nastavio kao manji brod ploviti van granice Brazila, te je rijekom Amazonom doplovio u grad Iquitos (2017. je imao 377.609 stanovnika) u državi Peru. To je oko 1944 nautičkih milja ili 3600 kilometara od obale Brazila i dotada niti jedan kruzer ove veličine nije toliko ušao u unutrašnjost kontinenta, takoreći podno Anda. Do Iquitosa koji se nalazi na 104 metra nadmorske visine se ne može doći autom, ali brodom i avionom može, piše Dubrovački dnevnik.

Mijenja imena, zastave, vlasnike i operatore

Vistamar je zaplovio pod zastavom Paname, a kasnije ju je mijenjao. Tako je 2001. imao španjolsku, 2006. maltešku, 2007. zastavu države Saint Vicent i Grenadini, 2007. talijansku, 2012. maltešku, 2012. panamsku, 2016. maltešku pa bahamsku zastavu. Godine 2012. je promijenio ime u Orient Queen II, 2016. u Med Queen i 2018. u Orient Queen. Najdulje je bio angažiran kod kruzing agencije Plantours iz njemačkog grada Bremena.

Mijenjao je više vlasnika i operatora, a posljednja mu je od 2016. bila Med Cruises Inc. tj. brodarska tvrtka Abou Mehri Cruises kojoj je glavni operativni menadžer bila kćer vlasnika Hana Abou Mehri. Bio je to prvi libanonski kruzer, imali su putnike iz arapskog tržišta, iz cijele regije, odnosno iz Sirije, Jordana, Egipta, Ujedinjenih Arapskih Emirata i Kuvajta te je i unutrašnjost broda bila prilagođena arapskim putnicima. Plovili su prema grčkim, ciparskim i turskim lukama, a ORIENT QUEEN je zadnji put uplovio u matičnu luku Beirut 27. lipnja 2020. nakon 22- dnevnog putovanja do King Abdullah Porta u Saudijskoj Arabiji. Zbog pandemije Corona virusa sljedeća putovanja su bila otkazana, vlasnik broda je početkom kolovoza smanjio broj posade sa 140 na samo 47 koji su bili obavezni biti na brodu za vrijeme privremene raspreme broda.

Foto: Dubrovački dnevnik

Velika eksplozija u luci Beirut 2020.

U luci Beirut u Libanonu dana 4. kolovoza 2020. u 18:08 sati po lokalnom vremenu nakon požara koji je trajao četiri minute, dogodila se prva manja eksplozija, a nakon 30 sekundi i druga jača u lučkom skladištu gdje se nakon požara zapalio teret nepropisno uskladištenog amonijevog nitrata (800 tona) i još nekih tereta te i nekoliko tona pirotehnike. Amonijev nitrat se skladišti i u drugim lukama i nije opasan ako se skladišti u manjim količinama i ako je propisno uskladišten uz redovno provjetravanje. Najčešće se upotrebljava kao komponenta za proizvodnju umjetnog gnojiva ili eksploziva. On je u skladištu opasan jedino u slučaju ako se zagrije preko 32,2 stupnja Celzijusa, onda počne mijenjati svoju boju i svojstva pa velike količine mogu izazvati eksploziju. 

Požar u blizini skladišta došao je do tereta amonijevog nitrata, pregrijao ga je i uzrokovao strahovitu eksploziju koja je ekvivalentna s eksplozijom od 240-300 tona TNT-a. Eksplozija je bila toliko jaka da se tlačni val, sudeći po medijskim pisanjima okolnih zemalja osjetio i na sjevernom dijelu Izraela i na 240 kilometara udaljenom otoku Cipru. U luci Beirut je učinjena ogromna šteta te je poginulo više od 207 osoba, ozlijeđeno je oko 6500 osoba, a oko 300.000 ih je ostalo bez svojih domova. Luka je potpuno uništena te su bile vidljive štete u radijusu od više kilometara. Procjenjuje se da su eksplozije uzrokovale štetu od 10 do 15 milijardi američkih dolara, u zemlji koja je već bila u veoma teškoj ekonomskoj krizi, siromaštvo je već uzelo zamaha kod više od 50 posto stanovništva. To se sve dogodilo za vrijeme pandemije Corona virusa koja je i prije eksplozije napunila sve bolnice u kojima je već nedostajalo kreveta, lijekova i medicinske opreme. Kakav je kaos tek vladao nakon eksplozije je teško opisati, a fotografije i nekoliko videa to vjerno pokazuju, a sve je i dalje dostupno na internetu. 

Foto: Screenshot / YouTube

Stradalo osam velikih brodova

Orient Queen se u trenutku eksplozije nalazio vezan uz obalu svega nekoliko stotina  metara od mjesta eksplozije tako da je od siline udara cijeli brod pretrpio jako veliku štetu. Imao je i prodor mora tako da je u kratkom vremenu potonuo desnim bokom uz obalu pristaništa. Dva člana posade filipinske nacionalnosti koja su izišla na palubu vidjeti požar, su poginuli, a ostali su pretrpjeli lakše i teže ozljede, a nekoliko ih je završilo u bolnici. Kćer vlasnika brodarske kompanije i glavna operativna menadžerica Hana Abou Mehri je u svojim izjavama opisala kako je cijela obitelj traumatično doživjela gubitak broda. Pogodila ih je smrt dva člana posade kao i traume ostalih članova posade koji su se našli u vrijeme eksplozije na brodu. 

Oni su kao obitelj imali poseban odnos s posadom te su se često družili s članovima posade, slavili rođendane, imali ljetna druženja. Na svome mobitelu Hana je imala puno slika posade i njihovih obitelji te je obožavala njihovu djecu, a neke od njih je voljela kao da su njezina djeca. Također odnos posade prema svim putnicima je bio takav da se nakon završetka putovanja nisu pozdravljali rukovanjem, već su se svi opraštali od broda i posade grljenjem. 

Nakon stradanja broda u samo par dana, nekoliko stotina bivših putnika je zvalo Hanu interesirajući se za brod i posadu. Bila je značajna i njena izjava koju je dala medijima. “Ovo nije  zatvoreno poglavlje. Ne vidim neku svijetlu  budućnost, ali ovo je obiteljski san i nećemo dopustiti da se ovako završi. Sigurna sam da to nije kraj Abou Merhi Cruisesa. ORIENT QUEEN za mene nije samo komad metala, već je nešto živo. Možda je sada mračan, hladan i pod morem, ali imam toliko uspomena koje nikada neće nestati”.     

Tako se naš stari znanac i posjetitelj luke Gruž, Vistamar i danas nakon dvije godine nalazi na istom mjestu potopljen u luci Bejrut s još nekoliko brodova. Dio luke koji je osposobljen za rad je u upotrebi pa se oko njih vezuju brodovi i obavljaju iskrcajno – ukrcajne operacije. Brodarska kompanija Abou Mehri Cruises je podnijela tužbu zbog gubitka broda (total loss) i uništene glavne agencije kompanije koja je također stradala u eksploziji. Tko je kriv što se opasni teret u velikoj količini nepropisno skladišten, bez provjetravanja nalazio u lučkom skladištu na jednom mjestu od 2014. godine? Jesu li krivi lučki radnici, lučke vlasti ili vlasnik luke, a to je ustvari siromašna država Libanon…

Ivo Batričević       

Vistamar je izgrađen 1989. kao novogradnja broj 175 za Mar Lines u brodogradilištu Union Naval de Levante SA u Valenciji u Španjolskoj. Bio je to mali kruzer od 7478 bruto tonaže, duljine 129, širine 17 i gaza 4,6 metara. Imao je dva dvanaest-cilindarska dizel Wartsila motora ukupne snage 3900 kilovata koji su mu preko dvije pitch propele davali brzinu od 17 čvorova. Mogao je ukrcati 354 putnika te je plovio u najmu njemačkih kruzing agencija, prvo Jahn Raisen, a onda Plantours & Partner.

U početku su plovili uglavnom po Karibima i po Mediteranu te je naravno više puta posjetio i Dubrovnik, a plovio je i prema Arktiku i Antarktiku. Najspecifičnije putovanje je bilo 2003. rijekom Amazona u Brazilu gdje brodovi i kruzeri inače idu uzvodno do luke Manaus, ali on je još nastavio kao manji brod ploviti van granice Brazila, te je rijekom Amazonom doplovio u grad Iquitos (2017. je imao 377.609 stanovnika) u državi Peru. To je oko 1944 nautičkih milja ili 3600 kilometara od obale Brazila i dotada niti jedan kruzer ove veličine nije toliko ušao u unutrašnjost kontinenta, takoreći podno Anda. Do Iquitosa koji se nalazi na 104 metra nadmorske visine se ne može doći autom, ali brodom i avionom može, piše Dubrovački dnevnik.

Mijenja imena, zastave, vlasnike i operatore

Vistamar je zaplovio pod zastavom Paname, a kasnije ju je mijenjao. Tako je 2001. imao španjolsku, 2006. maltešku, 2007. zastavu države Saint Vicent i Grenadini, 2007. talijansku, 2012. maltešku, 2012. panamsku, 2016. maltešku pa bahamsku zastavu. Godine 2012. je promijenio ime u Orient Queen II, 2016. u Med Queen i 2018. u Orient Queen. Najdulje je bio angažiran kod kruzing agencije Plantours iz njemačkog grada Bremena.

Mijenjao je više vlasnika i operatora, a posljednja mu je od 2016. bila Med Cruises Inc. tj. brodarska tvrtka Abou Mehri Cruises kojoj je glavni operativni menadžer bila kćer vlasnika Hana Abou Mehri. Bio je to prvi libanonski kruzer, imali su putnike iz arapskog tržišta, iz cijele regije, odnosno iz Sirije, Jordana, Egipta, Ujedinjenih Arapskih Emirata i Kuvajta te je i unutrašnjost broda bila prilagođena arapskim putnicima. Plovili su prema grčkim, ciparskim i turskim lukama, a ORIENT QUEEN je zadnji put uplovio u matičnu luku Beirut 27. lipnja 2020. nakon 22- dnevnog putovanja do King Abdullah Porta u Saudijskoj Arabiji. Zbog pandemije Corona virusa sljedeća putovanja su bila otkazana, vlasnik broda je početkom kolovoza smanjio broj posade sa 140 na samo 47 koji su bili obavezni biti na brodu za vrijeme privremene raspreme broda.

Foto: Dubrovački dnevnik

Velika eksplozija u luci Beirut 2020.

U luci Beirut u Libanonu dana 4. kolovoza 2020. u 18:08 sati po lokalnom vremenu nakon požara koji je trajao četiri minute, dogodila se prva manja eksplozija, a nakon 30 sekundi i druga jača u lučkom skladištu gdje se nakon požara zapalio teret nepropisno uskladištenog amonijevog nitrata (800 tona) i još nekih tereta te i nekoliko tona pirotehnike. Amonijev nitrat se skladišti i u drugim lukama i nije opasan ako se skladišti u manjim količinama i ako je propisno uskladišten uz redovno provjetravanje. Najčešće se upotrebljava kao komponenta za proizvodnju umjetnog gnojiva ili eksploziva. On je u skladištu opasan jedino u slučaju ako se zagrije preko 32,2 stupnja Celzijusa, onda počne mijenjati svoju boju i svojstva pa velike količine mogu izazvati eksploziju. 

Požar u blizini skladišta došao je do tereta amonijevog nitrata, pregrijao ga je i uzrokovao strahovitu eksploziju koja je ekvivalentna s eksplozijom od 240-300 tona TNT-a. Eksplozija je bila toliko jaka da se tlačni val, sudeći po medijskim pisanjima okolnih zemalja osjetio i na sjevernom dijelu Izraela i na 240 kilometara udaljenom otoku Cipru. U luci Beirut je učinjena ogromna šteta te je poginulo više od 207 osoba, ozlijeđeno je oko 6500 osoba, a oko 300.000 ih je ostalo bez svojih domova. Luka je potpuno uništena te su bile vidljive štete u radijusu od više kilometara. Procjenjuje se da su eksplozije uzrokovale štetu od 10 do 15 milijardi američkih dolara, u zemlji koja je već bila u veoma teškoj ekonomskoj krizi, siromaštvo je već uzelo zamaha kod više od 50 posto stanovništva. To se sve dogodilo za vrijeme pandemije Corona virusa koja je i prije eksplozije napunila sve bolnice u kojima je već nedostajalo kreveta, lijekova i medicinske opreme. Kakav je kaos tek vladao nakon eksplozije je teško opisati, a fotografije i nekoliko videa to vjerno pokazuju, a sve je i dalje dostupno na internetu. 

Foto: Screenshot / YouTube

Stradalo osam velikih brodova

Orient Queen se u trenutku eksplozije nalazio vezan uz obalu svega nekoliko stotina  metara od mjesta eksplozije tako da je od siline udara cijeli brod pretrpio jako veliku štetu. Imao je i prodor mora tako da je u kratkom vremenu potonuo desnim bokom uz obalu pristaništa. Dva člana posade filipinske nacionalnosti koja su izišla na palubu vidjeti požar, su poginuli, a ostali su pretrpjeli lakše i teže ozljede, a nekoliko ih je završilo u bolnici. Kćer vlasnika brodarske kompanije i glavna operativna menadžerica Hana Abou Mehri je u svojim izjavama opisala kako je cijela obitelj traumatično doživjela gubitak broda. Pogodila ih je smrt dva člana posade kao i traume ostalih članova posade koji su se našli u vrijeme eksplozije na brodu. 

Oni su kao obitelj imali poseban odnos s posadom te su se često družili s članovima posade, slavili rođendane, imali ljetna druženja. Na svome mobitelu Hana je imala puno slika posade i njihovih obitelji te je obožavala njihovu djecu, a neke od njih je voljela kao da su njezina djeca. Također odnos posade prema svim putnicima je bio takav da se nakon završetka putovanja nisu pozdravljali rukovanjem, već su se svi opraštali od broda i posade grljenjem. 

Nakon stradanja broda u samo par dana, nekoliko stotina bivših putnika je zvalo Hanu interesirajući se za brod i posadu. Bila je značajna i njena izjava koju je dala medijima. “Ovo nije  zatvoreno poglavlje. Ne vidim neku svijetlu  budućnost, ali ovo je obiteljski san i nećemo dopustiti da se ovako završi. Sigurna sam da to nije kraj Abou Merhi Cruisesa. ORIENT QUEEN za mene nije samo komad metala, već je nešto živo. Možda je sada mračan, hladan i pod morem, ali imam toliko uspomena koje nikada neće nestati”.     

Tako se naš stari znanac i posjetitelj luke Gruž, Vistamar i danas nakon dvije godine nalazi na istom mjestu potopljen u luci Bejrut s još nekoliko brodova. Dio luke koji je osposobljen za rad je u upotrebi pa se oko njih vezuju brodovi i obavljaju iskrcajno – ukrcajne operacije. Brodarska kompanija Abou Mehri Cruises je podnijela tužbu zbog gubitka broda (total loss) i uništene glavne agencije kompanije koja je također stradala u eksploziji. Tko je kriv što se opasni teret u velikoj količini nepropisno skladišten, bez provjetravanja nalazio u lučkom skladištu na jednom mjestu od 2014. godine? Jesu li krivi lučki radnici, lučke vlasti ili vlasnik luke, a to je ustvari siromašna država Libanon…

Ivo Batričević       

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video