O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Pod morem: grdosija Szent Istvan

IZVORHRT
IZVORHRT

U posljednjoj ovosezonskoj epizodi Pod morem, Danijel Frka vodi HRT do vjerojatno najpoznatije, u svakom slučaju najveće, olupine u Jadranu: austrougarskog bojnog broda Szent Istvan. Uskoro će, točnije 10.lipnja, biti godišnjica njegovog potonuća koje se dogodilo 1918., dakle na samom kraju Prvog svjetskog rata. 

Szent Istvan je izgrađen u brodogradilištu Danubius, u Rijeci, 1914. godine, kao jedan od četiri bojna broda iz serije.

Bio je to ustupak mađarskoj strani u monarhiji i ispunjenje njihovih uvjeta da glasaju za novi vojni proračun. Jedan brod je morao nositi mađarsko ime i biti izgrađen u mađarskom brodogradilištu od mađarskih materijala. Riječ je bila o, tada veoma modernom, brodu dužine 52 metra i 22 tisuće tona nosivosti.

Szen Istvan (Sveti Stjepan) je proveo rat uglavnom na sidrištu u Puli i posada nije imala velikih borbenih iskustava. Sve do pred sam kraj rata kad je na čelo mornaarice došao mađarski admiral Horthy koji je odlučio probiti Otrantski baraž, odnosno potopiti i uništiti brodovlje Antante koje je Austrougarskim brodovima priječilo izlaz na Sredozemlje. U tu svrhu četiri austrougarska bojna broda isplovila su prema jugu, a jedan od njih bio je i Szen istvan koji je stigao do otoka Premude gdje su ga pogodila dva torpeda talijanskih torpednih čamaca. Neiskusna posada nije ni znala čime su i otkuda pogođeni pa su zapucali naslijepo ali nisu pogodili ništa pa su se torpedni čamci vratili sigurno u Anconu. 

Bila je to inače najveća talijanska pomorska pobjeda u Prvom svjetskom ratu. 

Zbog velike rupe u boku koju mornari nisu uspijevali zatvoriti brod se nagnuo i nakon više od dva sata potonuo odnoseći sa sobom na dno 89 pomoraca od čega 50 Hrvata, mahom strojara. 

Olupina leži na 66 metara dubine i u prlično lošem je stanju, dakle brod se ubrzano raspada.

Zanimanje za olupinu je, naravno, veliko ali do nje je moguće samo tehničkim ronjenjem i to uz dozvolu Ministarstva budući da je riječ o zaštićenom Pomorskom grobu.

Ponovni susret Danijel Frka najavljuje za jesen kad izlazi novo, obnovljeno izdanje njegove knjige Blago Jadrana, bogatije za još dvadesetak olupina.

Albert Petrović

U posljednjoj ovosezonskoj epizodi Pod morem, Danijel Frka vodi HRT do vjerojatno najpoznatije, u svakom slučaju najveće, olupine u Jadranu: austrougarskog bojnog broda Szent Istvan. Uskoro će, točnije 10.lipnja, biti godišnjica njegovog potonuća koje se dogodilo 1918., dakle na samom kraju Prvog svjetskog rata. 

Szent Istvan je izgrađen u brodogradilištu Danubius, u Rijeci, 1914. godine, kao jedan od četiri bojna broda iz serije.

Bio je to ustupak mađarskoj strani u monarhiji i ispunjenje njihovih uvjeta da glasaju za novi vojni proračun. Jedan brod je morao nositi mađarsko ime i biti izgrađen u mađarskom brodogradilištu od mađarskih materijala. Riječ je bila o, tada veoma modernom, brodu dužine 52 metra i 22 tisuće tona nosivosti.

Szen Istvan (Sveti Stjepan) je proveo rat uglavnom na sidrištu u Puli i posada nije imala velikih borbenih iskustava. Sve do pred sam kraj rata kad je na čelo mornaarice došao mađarski admiral Horthy koji je odlučio probiti Otrantski baraž, odnosno potopiti i uništiti brodovlje Antante koje je Austrougarskim brodovima priječilo izlaz na Sredozemlje. U tu svrhu četiri austrougarska bojna broda isplovila su prema jugu, a jedan od njih bio je i Szen istvan koji je stigao do otoka Premude gdje su ga pogodila dva torpeda talijanskih torpednih čamaca. Neiskusna posada nije ni znala čime su i otkuda pogođeni pa su zapucali naslijepo ali nisu pogodili ništa pa su se torpedni čamci vratili sigurno u Anconu. 

Bila je to inače najveća talijanska pomorska pobjeda u Prvom svjetskom ratu. 

Zbog velike rupe u boku koju mornari nisu uspijevali zatvoriti brod se nagnuo i nakon više od dva sata potonuo odnoseći sa sobom na dno 89 pomoraca od čega 50 Hrvata, mahom strojara. 

Olupina leži na 66 metara dubine i u prlično lošem je stanju, dakle brod se ubrzano raspada.

Zanimanje za olupinu je, naravno, veliko ali do nje je moguće samo tehničkim ronjenjem i to uz dozvolu Ministarstva budući da je riječ o zaštićenom Pomorskom grobu.

Ponovni susret Danijel Frka najavljuje za jesen kad izlazi novo, obnovljeno izdanje njegove knjige Blago Jadrana, bogatije za još dvadesetak olupina.

Albert Petrović

Intervju

Kolumna

Službene informacije

Foto / video