Projekt napravljen do izvedbene faze djelo je riječkog Brodoprojekta. Preostalo je samo napraviti podmornicu i – ukrcati putnike! Brodosplit je trebao graditi novo atraktivno plovilo – turističku podmornicu, a Boris Cesarec, umirovljeni dugogodišnji djelatnik Brodoprojekta, sačuvao je projekt na kojemu je osobno radio. Lijepo zamišljeno, ali došao je rat, osamostaljenje države i, nesretna, tranzicija društvenog vlasništva s kojom je mnogo toga zauvijek nestalo, piše Novi list.
Kapacitet – jedan autobus
Za turističku podmornicu već je bio tiskan i atraktivan prospekt na hrvatskom i engleskom jeziku kojim se investitore poziva na ulaganje u turističke podmornice, kao doprinos “otkrivanju ljepota svijeta tišine”. Taj marketinški posao odradio je Brodosplit, kompanija što i danas puni novinske stupce, a koja je trebala graditi novo plovilo. Uz crteže podmornice, prospekt donosi i osnovne tehničke karakteristike. Dužina preko svega 21 metar, najveća širina 3,2, visina 5,4 metara. Težina 112 tona, pogon električni – elektropropulzija. Glavna propulzija 1 x 18 kW, pomoćna 4 x 5 kW. Podvodna brzina 2 čvora, autonomija 8 do 10 plovidbi dnevno po 90 minuta. Maksimalna operativna dubina do 100 metara. Projektni kapacitet bio je 48 putnika – jedan autobus, a podmornicu je trebala opsluživati tročlana posada. Preostalo je samo napraviti podmornicu i – ukrcati putnike! O budućoj novosti u turističkoj ponudi pisale su tada i neke dnevne novine.
Projekt napravljen do izvedbene faze djelo je riječkog Brodoprojekta, radna mu je oznaka TP-1, a broj radnog naloga 1622-01. U projektiranje se krenulo 1988. godine, a najstariji datum što sam ga otkrio na nacrtima je 6. travnja 1988. Iz opsežne tehničke dokumentacije što je na uvid podastire Boris Cesarec, saznajemo imena ljudi koji su radili na projektu. Bolje je reći prezimena, kako su upisani na nacrtima. Ljudi od struke lako ih prepoznaju. Znamo ih i mi koji nismo iz brodogradnje, ali neka ostane na faktografiji. Navodim ih redom čitajući iz nacrta što su mi stavljeni na raspolaganje: Pilčić L., Karać Z. dipl. ing., Mr Čalić B., Mr Brnić J., ing. Cesarec. Nositelj projekta bio je dipl. ing. Bruno Čalić, tada magistar a danas doktor znanosti, objašnjava Boris Cesarec. Prema njegovim riječima, na projektu podmornice bila je angažirana ekipa mlađih inženjera.
Ljepote podmorja
U prospektu nazvanom “Otkrijte ljepote podmorja”, što ga je publicirao Brodosplit, budući graditelj podmornice, između ostaloga stoji: “Bešuman pogon, hidrodinamična forma i manevarske sposobnosti podmornice su osobine koje vam omogućavaju da postanete dio svijeta tišine. 44 udobno opremljena sjedišta i panoramski prozori promjera 600 mm osiguravaju uživanje u podmorskom krajoliku.
U toku vožnje stjuardesa će vas poslužiti osvježavajućim pićima iz brodskog bara.” Kao da ga potpisuje turistička agencija, a ne brodograđevna industrija. Navodi se, također, da je podmornica projektirana i građena prema najsuvremenijim propisima i pod nadzorom eminentnih klasifikacijskih društava – DNV, ABS, JRB. Kratice nam nisu svima znane, pa nudimo i pune nazive: DNV – Det Norske Veritas, ABS – American Bureau of Shipping, JRB – Jugoslavenski registar brodova. A, ono “građena” nikada nije ostvareno.
Turistička podmornica predstavljala je veliku novost u odnosu na podmornice što su do tada u nas projektirane i građene. Vojni program bila je isključiva orijentacija. Ali, osamdesetih godina prošlog stoljeća dolaze promjene, poslovne, a i političke su bile na vidiku. Hrvatski brodograditelji i brodograđevni stručnjaci davno su se iskazali s inovativnim idejama i njihovom realizacijom, sposobni za rješavanje složenih tehnoloških zahtjeva. Pa je i turistička podmornica bila na tragu takvih stremljenja. Podmornica s posve drugačijim konceptom, bez torpednih cijevi, bez prostora za smještaj torpeda, bez sadržaja namijenjenih vojnicima i ratovanju, nego primjerenih turistima i njihovu užitku u doživljaju podmorja. Nema periskopa i traženja neprijateljskih brodova na horizontu, “područja osmatranja” nude pogled u podmorski okoliš.
Cijeli tekst pročitajte >>ovdje<<.
Branko Šuljić