Ukupan broj kontejnera na svijetu u 2021. godini povećao se čak tri puta više nego prijašnjih godina, i to za 13%. Trenutno na svijetu postoji gotovo 50 milijuna TEU, što je direktna posljedica rekordnih narudžbi novih kontejnera koje su podnosili brodari i razni drugi iznajmljivači kontejnera.
Istovremeno je iz opticaja povučen tek manji broj starih kontejnera, budući da su kontejneri, uslijed zagušenja globalnih lanaca opskrbe, imali čak 15% do 20% manju produktivnost nego prije pandemije, navodi Drewry u novom izvješću Container Census & Leasing Annual Review & Forecast 2022/23, a prenosi Splash247.
Procjenjuje se da je u 2021. godini svaki kontejner korišten za transport prosječno 18,1 puta. Usporedbe radi, u 2020. ta je brojka iznosila 19,2, a u periodu od 2010. do 2020. kretao se između 19,5 i 20,6. Omjer ukupnog broja kontejnera u odnosu na dostupni kapacitet plovila porastao je za 8% na početku pandemije, odnosno u 2020., a ostao je na toj razini i tijekom 2021. godine.
Drewry procjenjuje da u globalnom fondu trenutno postoji višak od čak 6 milijuna TEU kontejnera. Iako je to vjerojatno najveći zabilježen višak u povijesti, Drewry smatra da je taj višak nešto čime pomorska industrija može dobro upravljati.
“Raspored isporuke novih kontejnerskih brodova je poprilično gust, a očekuje se da će globalni kapacitet plovila porasti za 3,6 milijuna TEU u 2023., te za više od 3,9 milijuna TEU u 2024.”, tvrdi John Fossey, voditelj istraživanja u Drewryju. “Uzevši u obzir nove IMO-ove propise o smanjenju štetnih emisija koji stupaju na snagu u siječnju 2023. zbog čega će neki brodovi morati sporije ploviti, očekuje se da će velik dio viška kontejnera biti iskorišten, odnosno apsorbiran. Uz to, izgleda da neki brodari planiraju prikupljati više zaliha opreme, točnije kontejnera, a tijekom sljedeće dvije godine gradit će se manje novih kontejnera.”
Drewry predviđa da će proizvodnja novih kontejnera do kraja sljedeće godine biti znatno niža nego prošle godine, a očekuje se priljev od oko 3,9 milijuna TEU novih kontejnera u 2022., odnosno 2,4 milijuna TEU u 2023. godini. Pri tome će većina narudžbi biti namijenjeno zamjeni starih ili izgubljenih kontejnera. Premda će cijene novih i rabljenih kontejnera padati, analitičari ne očekuju povratak na vrlo niske cijene iz 2019. jer se od proizvođača očekuje da vrlo pažljivo upravljaju svojim kapacitetima i strategijama postavljanja cijena. U međuvremenu, sekundarno tržište i dalje je snažno, a upotreba kontejnera izvan same trgovine i dalje se širi.
“Promatrajući prognoze za sljedeće dvije godine, brodarske kompanije bit će glavni kupci opreme, a zatim će pošiljatelji i drugi iznajmljivači ponovno preuzeti prvo mjesto, podižući udio narudžbama na 54% do 2026.”, dodaje Fossey. “Štoviše, očekuje se da će dnevne rate i povrat ulaganja općenito biti veći tijekom narednog perioda nego u proteklih pet godina.”