U Drugom svjetskom ratu plovio je pod imenom USS Rochambeau. Na svoj prvi ratni raspored na njemu plovi i mladi mornarički poručnik John F. Kennedy.
Nesvakidašnji posjetitelj Dubrovnika, na fotografiji usidren između Kaša i Lokruma, francuski je kruzer Marèchal Joffre. Izgrađen je 1931. godine kao lajner u brodogradilištu Societe Provencale de Constructions Navales u La Ciotatu za francusku brodarsku kompaniju Messageries Maritimes. Zajedno s brodom blizancem Jean Lamborde održavao je redovnu putničko-teretnu prugu prema francuskim kolonijalnim posjedima u Indijskom oceanu, Indokini i Dalekom Istoku, piše Dubrovački dnevnik.
Oba broda su imali po 11680 bruto registarskih tona, bili su dugi 143, široki 19,4 metara, a dva dizel Burmeister & Wain motora su im preko dvije propele omogućavala brzinu od 16 čvorova. Mogli su ukrcati 135 putnika u prvom, 92 u drugom te 74 putnika u trećem putničkom razredu, a u svojim malim skladištima mogli su ukrcati nešto tereta i pošte. Marèchal Joffre je rekonstruiran 1937., od kada ima 12063 BRT-a te plovi brzinom od 19 čvorova.
Ratni dani
Početak Drugog svjetskog rata Marèchal Joffre dočekuje na Filipinima, gdje ga nakon okupacije Francuske, japanskog napada na Pearl Harbour i ulaska Sjedinjenih Američkih Država u rat preuzima US Navy i odmah upućuje na preuređenje u San Francisco. Od travnja 1942. sljedeće tri godine plovi pod imenom USS Rochambeau i oznakom (AP-63). Kao transportni brod za prijevoz 303 vojnika služi na Dalekom Istoku, sudjelujući u brojnim ratnim operacijama, između ostalih i u bitki za Guadalcanal.
Zanimljiva je plovidba od 9. do 27. travnja 1943. iz San Francisca do Nove Kaledonije i Novih Hebrida, kada je na njegovim palubama medu brojnim regrutima na svoj prvi ratni raspored u bazu Esprito Santo zaplovio i mladi mornarički poručnik John F. Kennedy, kasnije američki predsjednik.
Povratak na staro
USS Rochambeau je otpušten iz ratne mornarice u ožujku 1945. te vraćen slobodnoj Francuskoj. Pod starim imenom Marèchal Joffre sve do 1951. plovi između Europe i Sjeverne Amerike vraćajući nakon rata kućama demobilizirane američke vojnike. Kompletno preuređen ponovo je na starim plovidbenim rutama prema Dalekom istoku. Početkom 1960.godine je raspremljen i u japanskoj Osaki izrezan u staro željezo.
Vrlo je rijetko Marèchal Joffre plovio na kružnim putovanjima. Zato je priložena fotografija doista rijedak dokument koji svjedoči kako je tako doplovio i do Dubrovnika. Usidrio je ispod gradskih mira 30. ožujka 1955., a s njim su doputovala i 194 putnika. Sljedećeg dana u 7:00 ujutro Marèchal Joffre je usidrio ispred Splitske luke. Neuobičajeno i izvan svojih redovnih plovidbenih puteva, kao još jedan dokaz da je Dubrovnik bio nezaobilazna luka većine najpoznatijih putničkih brodova 20. stoljeća.
Ivo Batričević