O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Ostavili posadu bez hrane, vode i plaća. Stigao odgovor Alana Klanca: “Mi, kao brodar, činimo sve da olakšamo situaciju pomorcima”

Zalihe hrane i vode na brodu su kritično niske. Pitke vode nam je ostalo svega četiri boce po članu posade, a hrane imamo do kraja ovog tjedna, s tim da nemamo više mlijeka, voća, povrća, brašna. Imamo nešto mesa, tjestenine i jaja, ali i to je pri kraju, rekao je u telefonskom razgovoru za Novi list član posade broda »Mirjana K« (podaci poznati redakciji) koja već tri mjeseca nije primila plaću za svoj rad.

»Mirjana K« je trenutačno na sidrištu ispred grčke luke Pirej, posadu čine petorica hrvatskih državljana s riječkog i splitskog područja, dvojica Albanaca i jedan Crnogorac. Brod je, prema njihovim riječima, u tehnički lošem stanju, na palubi se gomila smeće koje nitko ne odvozi, a pomorci na njemu bez novca i dovoljnih zaliha hrane i vode. Riječ je o tegljaču koji plovi pod Panamskom zastavom, a menadžer broda je tvrtka Alveus Capital d.o.o. iz Rijeke, u kojoj je osoba ovlaštena za zastupanje Alan Klanac, nekadašnji predsjednik uprave Jadrolinije. Inače, osnivač Alveus Capitala je tvrtka Alveus d.o.o., čiji je jedini osnivač upravo Alan Klanac.

Podsjetimo, brod je, prema informacijama iz Sindikata pomoraca Hrvatske i Međunarodne federacije transportnih radnika (ITF) u međuvremenu proglašen napuštenim od strane brodara, sukladno MLC konvenciji (Konvencija o radu pomoraca), o čemu su obaviješteni središnjica ITF-a u Londonu, IMO (Međunarodna pomorska organizacija) i ILO (Međunarodna organizacija rada). Prema MLC konvenciji, P&I klub osiguravatelja broda trebao bi isplatiti zaostale plaće pomorcima te platiti troškove njihovog povratka kućama, što bi se trebalo dogoditi krajem ovog tjedna.

Točno toliko, prema riječima jednog od časnika, potrajat će i zalihe tehničke vode, za tuširanje, pranje posuđa i rublja i ispiranje wc-a.

Neispunjena obećanja

– Iz P&I kluba dobili smo informaciju kako će nam poslati hranu, vodu i ostale potrepštine. Zasad smo svi zdravi, iako je jedan član posade bio doživio moždani udar, nakon čega je prebačen u bolnicu i kasnije kući, u Hrvatsku. Nervozni smo, nisu nam isplaćene plaće za svibanj, lipanj i srpanj, ne znamo kad ćemo kući.
U cijeloj priči najgore je ponašanje brodskog menadžmenta. Gospodin Klanac nam već mjesecima obećava da će sve biti riješeno, najčešće ne osobno, nego preko trećih osoba. Govorio nam je da ima kupca za brod, pa da ćemo biti isplaćeni kada se brod proda, te da trebamo brod dovesti do Sueza, gdje će ga preuzeti posada novog vlasnika iz Indije. Kontaktirali smo potencijalnog kupca, koji nam je rekao da takav dogovor ne postoji, jer on nema posadu, nego da brod treba dovesti do Indije. Ukratko, cijelo vrijeme nam laže i obećava, a ništa od tih obećanja nije ispunjeno. U međuvremenu je od nas zatraženo i da umanjimo svoja potraživanja, što ne dolazi u obzir, kazao je ogorčeni pomorac.

Foto: Novi list

Da će posada ipak biti isplaćena od strane osiguravatelja broda te vraćena kućama, potvrdio je Luka Simić, inspektor ITF-a iz Rijeke koji vodi cijeli slučaj.

– P&I klub je pokrenuo i proceduru za dostavu hrane pomorcima na brod, a nadam se da će se oni krajem ovog tjedna iskrcati i nakon toga vratiti kućama. Osiguravatelji su zatražili od agenta da se brod premjesti sa sidra na vez u luci te da se pomorci repatriraju. Radimo na tome da lučke vlasti u Pireju dopuste iskrcaj kompletne posade, te da nadzor nad brodom koji je zaustavljen u luci, zbog nagomilanih dugova, preuzme neka od tamošnjih tvrtki. Pomorcima će zaostale plaće također isplatiti osiguravatelji koji su to dužni učiniti, prema MLC konvenciji, kaže Simić, ističući kako mu je, kao ITF inspektoru, ovo najsloženiji slučaj napuštanja broda od strane brodara, u prvom redu zbog nesuradnje i odugovlačenja menadžmenta broda.

– Imao sam slučaj kada posada nije bila plaćena sedam mjeseci, ali smo ga riješili za manje od mjesec dana. U ovom slučaju menadžment broda je do jučer zavlačio i otezao postupak. Gospodin Klanac je u telefonskim razgovorima i e-mail prepisci obećavao da će problem biti riješen, da ima kupca za brod, ali ništa se nije promijenilo. Tvrtka koju on zastupa vodila je kompletan menadžement broda, operativni i tehnički. Na kraju su osiguravatelji odlučili isplatiti posadu i platiti njihovu repatrijaciju. Reagirale su čak i panamske vlasti, a u slučaj se uključio i grčki Sindikat pomoraca. Posada je, inače, ukrcana preko Kvarner Crewing Services, riječke agencije za posredovanje u zapošljavanju pomoraca koja s nama sve ovo vrijeme maksimalno i vrlo aktivno surađuje kako bi pomorci bili isplaćeni i vratili se kućama, kaže Simić.

Članovima posade »Mirjane K« koji su se s broda iskrcali prije nešto više od dva mjeseca brodar je također ostao dužan dvije mjesečne plaće koje su im, prije nekoliko dana, isplaćene od P&I kluba osiguravatelja broda.

Goran Živković iz Kvarner Crewing Servicesa kaže kako će osiguravatelji novac za isplatu plaća pomorcima uplatiti najvjerojatnije tijekom današnjeg dana ili sutra.

– P&I klub je već isplatio novac za plaće prethodnoj posadi kojoj je kompanija također ostala dužna, a plaća im je isplaćena preko naše tvrtke. Tako će biti i sa sadašnjom posadom. Brod je zaustavljen u Grčkoj zbog dugova, a mi, zajedno s ITF-om, Sindikatom pomoraca i osiguravateljima poduzimamo sve što možemo da se ljudi sigurno vrate svojim obiteljima i da im se isplate zaostale plaće. Posada će sigurno biti isplaćena. Gospodin Klanac je vodio poslovanje broda, a s njim i s tvrtkama povezanim s njim sigurno više nećemo surađivati, rekao je Živković.

Odgovor menadžmenta

Upit o slučaju Novi list poslao je i Klancu. Zanimalo nas je tko je stvarni vlasnik broda, odnosno je li to on, zbog čega pomorcima nisu isplaćene plaće, kada će biti isplaćene te je li točno da je tražio od pomoraca na brodu »Mirjana K« da umanje svoja potraživanja. Pitali su ga i zbog čega je odugovlačio s postupkom naplate potraživanja pomoraca duže od dva mjeseca, te imaju li njegove tvrtke u menadžmentu još brodova i jesu li na njima isplaćene sve plaće posadama. Odgovor prenosimo u cijelosti.

Trgovačko društvo Alveus Capital d.o.o. iz Rijeke kao brodar (upravitelj) tegljača »Mirjana K«, zadnjih mjeseci ima određene probleme s tekućom likvidnosti. Isti su uzrokovani posljedicama COVID-pandemije, enormnim povećanjem cijena goriva, ratom u Ukrajini, a što je sve direktno i indirektno zadnjih mjeseci utjecalo i na tržište potražnje za uslugama tegljenja. Zbog nemogućnosti da na vrijeme platimo fakture prema posredniku za zapošljavanje pomoraca, tj. njihovom poslodavcu došlo je do kašnjenja u isplatama njihovih plaća. S protekom određenih rokova u kašnjenju isplata stvorili su se s druge strane uvjeti da se plaće isplate iz osiguranja broda temeljem MLC konvencije, a što je nedavno i učinjeno te je dio pomoraca u potpunosti namiren.

– Sve plaće koje su plaćene su isplaćene sukladno platnim listama i ugovorima koje pomorci imaju sa svojim poslodavcem i mi kao brodar nikada nismo tražili smanjenje istih. Bitno je navesti i činjenicu da dinamikom isplata u ovom trenutku ne upravlja više brodar, već osiguranje. Mi, kao brodar, činimo sve da olakšamo situaciju pomorcima, ubrzamo preostale isplate plaća, te vršimo svakodnevnu komunikaciju s brodom i lučkim agentom. U ovom trenutku vrši se redovna nabavka novih zaliha hrane nakon što su zadnje osigurane pred petnaestak dana. Povrh ovoga, želimo osigurati da se brod što prije prebaci sa sidrišta u luku, a što će stvoriti uvjete da se posada s broda i iskrca. Važno je u tom smislu navesti da su svi pomorci koji su sada na brodu ukrcani pred manje od tri mjeseca, a što je standardno ugovorno razdoblje. Za kraj, nadamo se skorom završetku ove situacije te se u tom smislu zahvaljujemo ITF predstavništvu za Hrvatsku, posebice gospodinu Luki Šimiću koji je nesebično pomogao i još uvijek pomaže na rješavanju zaostalih isplata – odgovorio je na upit Novog lista Klanac, ne navodeći koji su još brodovi u menadžmentu njegove tvrtke te jesu li svima isplaćene plaće.

– Nažalost, imamo već puno iskustva sa sličnim slučajevima u kojima su naši, nazovi brodari i menadžeri brodova ostavljali pomorce na cjedilu i bez isplaćenih plaća, komentirao je slučaj Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske.

– Sjetimo se samo broda »Ane« i Spliske plovidbe i niza sličnih slučajeva koji su mahom bili lakše rješivi od ovog, jer su brodovi bili u hrvatskom teritorijalnom moru. Za nas u Sindikatu pomoraca i ITF-u veliku razliku čini ako je menadžer ili vlasnik kooperativan ili ne, a u ovom slučaju se s menadžmentom natežemo već gotovo tri mjeseca. Prednost je MLC konvencija koja obavezuje osiguravatelje da isplate pomorce i plati njihov povratak kućama. Riječ je o brodarima koji to zapravo nisu, nego se usputno okušavaju u toj zahtjevnoj branši pa ili ne znaju raditi svoj posao ili pokušavaju nabrzinu zgrnuti velik novac, što u pomorstvu nije moguće. U pravilu, riječ je o ljudima koji su zalutali u pomorsku industriju.


Marinko Glavan / Novi list

Zalihe hrane i vode na brodu su kritično niske. Pitke vode nam je ostalo svega četiri boce po članu posade, a hrane imamo do kraja ovog tjedna, s tim da nemamo više mlijeka, voća, povrća, brašna. Imamo nešto mesa, tjestenine i jaja, ali i to je pri kraju, rekao je u telefonskom razgovoru za Novi list član posade broda »Mirjana K« (podaci poznati redakciji) koja već tri mjeseca nije primila plaću za svoj rad.

»Mirjana K« je trenutačno na sidrištu ispred grčke luke Pirej, posadu čine petorica hrvatskih državljana s riječkog i splitskog područja, dvojica Albanaca i jedan Crnogorac. Brod je, prema njihovim riječima, u tehnički lošem stanju, na palubi se gomila smeće koje nitko ne odvozi, a pomorci na njemu bez novca i dovoljnih zaliha hrane i vode. Riječ je o tegljaču koji plovi pod Panamskom zastavom, a menadžer broda je tvrtka Alveus Capital d.o.o. iz Rijeke, u kojoj je osoba ovlaštena za zastupanje Alan Klanac, nekadašnji predsjednik uprave Jadrolinije. Inače, osnivač Alveus Capitala je tvrtka Alveus d.o.o., čiji je jedini osnivač upravo Alan Klanac.

Podsjetimo, brod je, prema informacijama iz Sindikata pomoraca Hrvatske i Međunarodne federacije transportnih radnika (ITF) u međuvremenu proglašen napuštenim od strane brodara, sukladno MLC konvenciji (Konvencija o radu pomoraca), o čemu su obaviješteni središnjica ITF-a u Londonu, IMO (Međunarodna pomorska organizacija) i ILO (Međunarodna organizacija rada). Prema MLC konvenciji, P&I klub osiguravatelja broda trebao bi isplatiti zaostale plaće pomorcima te platiti troškove njihovog povratka kućama, što bi se trebalo dogoditi krajem ovog tjedna.

Točno toliko, prema riječima jednog od časnika, potrajat će i zalihe tehničke vode, za tuširanje, pranje posuđa i rublja i ispiranje wc-a.

Neispunjena obećanja

– Iz P&I kluba dobili smo informaciju kako će nam poslati hranu, vodu i ostale potrepštine. Zasad smo svi zdravi, iako je jedan član posade bio doživio moždani udar, nakon čega je prebačen u bolnicu i kasnije kući, u Hrvatsku. Nervozni smo, nisu nam isplaćene plaće za svibanj, lipanj i srpanj, ne znamo kad ćemo kući.
U cijeloj priči najgore je ponašanje brodskog menadžmenta. Gospodin Klanac nam već mjesecima obećava da će sve biti riješeno, najčešće ne osobno, nego preko trećih osoba. Govorio nam je da ima kupca za brod, pa da ćemo biti isplaćeni kada se brod proda, te da trebamo brod dovesti do Sueza, gdje će ga preuzeti posada novog vlasnika iz Indije. Kontaktirali smo potencijalnog kupca, koji nam je rekao da takav dogovor ne postoji, jer on nema posadu, nego da brod treba dovesti do Indije. Ukratko, cijelo vrijeme nam laže i obećava, a ništa od tih obećanja nije ispunjeno. U međuvremenu je od nas zatraženo i da umanjimo svoja potraživanja, što ne dolazi u obzir, kazao je ogorčeni pomorac.

Foto: Novi list

Da će posada ipak biti isplaćena od strane osiguravatelja broda te vraćena kućama, potvrdio je Luka Simić, inspektor ITF-a iz Rijeke koji vodi cijeli slučaj.

– P&I klub je pokrenuo i proceduru za dostavu hrane pomorcima na brod, a nadam se da će se oni krajem ovog tjedna iskrcati i nakon toga vratiti kućama. Osiguravatelji su zatražili od agenta da se brod premjesti sa sidra na vez u luci te da se pomorci repatriraju. Radimo na tome da lučke vlasti u Pireju dopuste iskrcaj kompletne posade, te da nadzor nad brodom koji je zaustavljen u luci, zbog nagomilanih dugova, preuzme neka od tamošnjih tvrtki. Pomorcima će zaostale plaće također isplatiti osiguravatelji koji su to dužni učiniti, prema MLC konvenciji, kaže Simić, ističući kako mu je, kao ITF inspektoru, ovo najsloženiji slučaj napuštanja broda od strane brodara, u prvom redu zbog nesuradnje i odugovlačenja menadžmenta broda.

– Imao sam slučaj kada posada nije bila plaćena sedam mjeseci, ali smo ga riješili za manje od mjesec dana. U ovom slučaju menadžment broda je do jučer zavlačio i otezao postupak. Gospodin Klanac je u telefonskim razgovorima i e-mail prepisci obećavao da će problem biti riješen, da ima kupca za brod, ali ništa se nije promijenilo. Tvrtka koju on zastupa vodila je kompletan menadžement broda, operativni i tehnički. Na kraju su osiguravatelji odlučili isplatiti posadu i platiti njihovu repatrijaciju. Reagirale su čak i panamske vlasti, a u slučaj se uključio i grčki Sindikat pomoraca. Posada je, inače, ukrcana preko Kvarner Crewing Services, riječke agencije za posredovanje u zapošljavanju pomoraca koja s nama sve ovo vrijeme maksimalno i vrlo aktivno surađuje kako bi pomorci bili isplaćeni i vratili se kućama, kaže Simić.

Članovima posade »Mirjane K« koji su se s broda iskrcali prije nešto više od dva mjeseca brodar je također ostao dužan dvije mjesečne plaće koje su im, prije nekoliko dana, isplaćene od P&I kluba osiguravatelja broda.

Goran Živković iz Kvarner Crewing Servicesa kaže kako će osiguravatelji novac za isplatu plaća pomorcima uplatiti najvjerojatnije tijekom današnjeg dana ili sutra.

– P&I klub je već isplatio novac za plaće prethodnoj posadi kojoj je kompanija također ostala dužna, a plaća im je isplaćena preko naše tvrtke. Tako će biti i sa sadašnjom posadom. Brod je zaustavljen u Grčkoj zbog dugova, a mi, zajedno s ITF-om, Sindikatom pomoraca i osiguravateljima poduzimamo sve što možemo da se ljudi sigurno vrate svojim obiteljima i da im se isplate zaostale plaće. Posada će sigurno biti isplaćena. Gospodin Klanac je vodio poslovanje broda, a s njim i s tvrtkama povezanim s njim sigurno više nećemo surađivati, rekao je Živković.

Odgovor menadžmenta

Upit o slučaju Novi list poslao je i Klancu. Zanimalo nas je tko je stvarni vlasnik broda, odnosno je li to on, zbog čega pomorcima nisu isplaćene plaće, kada će biti isplaćene te je li točno da je tražio od pomoraca na brodu »Mirjana K« da umanje svoja potraživanja. Pitali su ga i zbog čega je odugovlačio s postupkom naplate potraživanja pomoraca duže od dva mjeseca, te imaju li njegove tvrtke u menadžmentu još brodova i jesu li na njima isplaćene sve plaće posadama. Odgovor prenosimo u cijelosti.

Trgovačko društvo Alveus Capital d.o.o. iz Rijeke kao brodar (upravitelj) tegljača »Mirjana K«, zadnjih mjeseci ima određene probleme s tekućom likvidnosti. Isti su uzrokovani posljedicama COVID-pandemije, enormnim povećanjem cijena goriva, ratom u Ukrajini, a što je sve direktno i indirektno zadnjih mjeseci utjecalo i na tržište potražnje za uslugama tegljenja. Zbog nemogućnosti da na vrijeme platimo fakture prema posredniku za zapošljavanje pomoraca, tj. njihovom poslodavcu došlo je do kašnjenja u isplatama njihovih plaća. S protekom određenih rokova u kašnjenju isplata stvorili su se s druge strane uvjeti da se plaće isplate iz osiguranja broda temeljem MLC konvencije, a što je nedavno i učinjeno te je dio pomoraca u potpunosti namiren.

– Sve plaće koje su plaćene su isplaćene sukladno platnim listama i ugovorima koje pomorci imaju sa svojim poslodavcem i mi kao brodar nikada nismo tražili smanjenje istih. Bitno je navesti i činjenicu da dinamikom isplata u ovom trenutku ne upravlja više brodar, već osiguranje. Mi, kao brodar, činimo sve da olakšamo situaciju pomorcima, ubrzamo preostale isplate plaća, te vršimo svakodnevnu komunikaciju s brodom i lučkim agentom. U ovom trenutku vrši se redovna nabavka novih zaliha hrane nakon što su zadnje osigurane pred petnaestak dana. Povrh ovoga, želimo osigurati da se brod što prije prebaci sa sidrišta u luku, a što će stvoriti uvjete da se posada s broda i iskrca. Važno je u tom smislu navesti da su svi pomorci koji su sada na brodu ukrcani pred manje od tri mjeseca, a što je standardno ugovorno razdoblje. Za kraj, nadamo se skorom završetku ove situacije te se u tom smislu zahvaljujemo ITF predstavništvu za Hrvatsku, posebice gospodinu Luki Šimiću koji je nesebično pomogao i još uvijek pomaže na rješavanju zaostalih isplata – odgovorio je na upit Novog lista Klanac, ne navodeći koji su još brodovi u menadžmentu njegove tvrtke te jesu li svima isplaćene plaće.

– Nažalost, imamo već puno iskustva sa sličnim slučajevima u kojima su naši, nazovi brodari i menadžeri brodova ostavljali pomorce na cjedilu i bez isplaćenih plaća, komentirao je slučaj Neven Melvan, glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske.

– Sjetimo se samo broda »Ane« i Spliske plovidbe i niza sličnih slučajeva koji su mahom bili lakše rješivi od ovog, jer su brodovi bili u hrvatskom teritorijalnom moru. Za nas u Sindikatu pomoraca i ITF-u veliku razliku čini ako je menadžer ili vlasnik kooperativan ili ne, a u ovom slučaju se s menadžmentom natežemo već gotovo tri mjeseca. Prednost je MLC konvencija koja obavezuje osiguravatelje da isplate pomorce i plati njihov povratak kućama. Riječ je o brodarima koji to zapravo nisu, nego se usputno okušavaju u toj zahtjevnoj branši pa ili ne znaju raditi svoj posao ili pokušavaju nabrzinu zgrnuti velik novac, što u pomorstvu nije moguće. U pravilu, riječ je o ljudima koji su zalutali u pomorsku industriju.


Marinko Glavan / Novi list

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here