O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

Kako je talijanska podmornica potopila austrougarskog lovca u vodama Ilovika 1918.

Dnevnički zapisi napada, gotovo iz minute u minutu donose sve detalje bitke što se 12. veljače 1918. dogodila kod otočica Grujica

Od 15 potopljenih brodova u Prvom svjetskom ratu u današnjim hrvatskim vodama, francuska podmornica »Archimede« potopila je tri – »Kupa«, »Dubrovnik« i »Zagreb«, a talijanska podmornica F7 dva – »Pelagosa« i »Euterpe«. Antantine podmornice potopile su samo jedan brod…

Wilhelm Tramer, zapovjednik austrijskog parobroda »Pelagosa«, zapisao je u dnevniku: »11. veljače 1918. godine, magla, utiha, prema naredbi Comando Difesa Marittima, ulazim u Kvarner u potrazi za podmornicama, zajedno s parobrodom »Zadar«, kod Porera. Tu je zakazan sastanak s torpiljarkama Tb89, Tb82 i Tb95. U more spuštamo prisluškivače, piše Danilo Prestint za Novi list.

U dnevniku zapovjednika talijanske podmornice F7 Falangole piše: »11. veljače u 22.20 sati, po zapovijedi, isplovio iz luke Ancona prema Iloviku s namjerom da uplovim 12. veljače u Kvarnerić između Ilovika i Grujice, i postavim zasjedu.

Kod Ilovika zaustavljam dizelske motore jer, zbog magle, smatram da nije uputno da se previše približim obali. Od 6.15 u zasjedi.

U 11.15 smanjila se magla, nalazim se dvije milje jugoistočno od Suska, približavam se Iloviku nakon što sam zaobišao sve austrijske zapreke uz zapadnu obalu Lošinja.

Ostajem u zasjedi kako bih sljedeće noći ušao u Kvarnerić. U 11.30 na pet milja jugoistočno od Suska ugledao pet neprijateljskih razarača tipa Huszar koji plove uz obalu Lošinja.

Pripremam napad, ali pripreme prekidam u 11.50 jer se ne mogu dovoljno približiti (min. razmak 1,5 milja). Razarači nestali u smjeru Silbe. U 12.15 izranjam i puštam dva golube s porukom o razaračima. Ostajem u zasjedi oko dvije milje od Ilovika.«

Dnevničke bilješke

U dnevnika »Pelagosa« zapisano je pak: »12. veljače, 15.50 nalazimo se kod rta Kamenjak. »Zadar« nas slijedi. Tb89, koji je blizu, javlja da je dobio zapovijed da ode u Zadar i prati konvoj.

Odlučujem pregledati podmorje kod Suska, a nakon toga ući u Mali Lošinj te, po dolasku konvoja, kod Grujice, i predvoditi ga do plićaka Albaneže osluškujući podmorske zvukove.

Prijemnik zvukova prestaje raditi, zaustavljamo i pokušavamo otkloniti kvar. U 16.30 ugledao periskop, plovimo krmom svom snagom.«

U dnevniku podmornice piše: »U 16.05 vidim parobrod koji dolazi iz smjera Silbe. Pripremam napad približivši se na manje od milje od Ilovika. U 16.35 sa 600 metara udaljenosti ispalio dva torpeda.«

Foto: Novi list

Iz dnevnika »Pelagosa«: »Podmornica ispaljuje torpedo, prije nego stroj »uhvati« jedan torpedo prolazi ispod pramca, a drugi nas pogađa. Posada na mostu i pramcu bačena u more. Podmornica prolazi ispred pramca i zauzima položaj za novi napad.«

Iz dnevnika podmornice: »Prvi torpedo pogađa pramac koji je raznesen, drugi promašio…«

Iz dnevnika »Pelagosa«: »Prostori pod pramcem pune se morem, nije moguće zaustaviti prodor mora, jer je oplata probijena na više mjesta.

Pumpe rade, ali bez uspjeha. Naša dva topa od 47 mm SFK su toliko deformirana da nije moguće ubaciti granatu. Kako bi izbjegli žrtve, zapovjedam spuštanje čamaca.

Kasa s povjerljivim dokumentima je bačena u more. U 16.50 brod je napušten. Čamci se grupiraju 300 metara od parobroda. »Zadar« kreće u potragu za podmornicom, punom brzinom, uz povremeno zaustavljanje i osluškivanje.

Zadar šalje poruku Tb89: Žurno. »Pelagosa« je, izgleda, torpedirana na tri milje od Ilovika.«

Foto: Novi list

Iz dnevnika podmornice: »Parobrod je odmah napušten od posade čamcima. Pramac pod vodom, brod nagnut ulijevo, ali ne tone.

Pripremam punjenje desne torpedne cijevi rezervnim torpedom. U 16.45 ugledam sličan parobrod koji plovi iz smjera Silbe koji nas gađa iz dva mala pramčana topa. Treći torpedo spreman.«

Iz dnevnika »Pelagosa«: »Podmornica napada »Zadar«. U 17.03 »Zadar« na 2.000 metara vidi periskop, ispaljuje 37 granata.

Na udaljenosti od 30 metara podmornica uvlači oba periskopa. U 17.10 »Zadar« baca dubinsku bombu, periskopi se ne vide.

Zapovjednik »Zadra« ne zna je li prijemnik oštećen, ali neće riskirati zaustavljanje i provjeru zbog blizine podmornice. Plovi stalno mijenjajući smjer.«

Potonuće

Iz dnevnika podmornice: »Oko 17.15 nakon pregleda obzorja moram zaroniti. Jaka podvodna eksplozija uz trup. U 17.20 izranjam radi napada, vidim dvije torpiljarke uz torpedirani brod, drugi brod i dim na istoku.

Opet jaka podvodna eksplozija uz trup, vjerojatno od avionske bombe. Plovim na dubini od 20 metara.«

Iz dnevnika »Pelagosa«: »Čim je podmornica krenula prema parobrodu »Zadar«, čamci se vraćaju na parobrod, kotlovi su još pod parom, posada zauzima borbena mjesta, čamci su privezani uz bok, parobrod se priprema za tegljenje.

Nakon pet minuta krećemo svom snagom krmom, jako se naginjeno nalijevo. Kormilo ne sluša, brod je neupravljiv. U 17.38 pojavljuju se tri austrijska hidroaviona, nadlijeću nas na velikoj visini, rade tri kruga i nestaju u pravcu Lošinja.

Minut kasnije, »Zadar« baca dubinsku bombu blizu »Pelagosa« kako bi spiječio podmornicu da izroni. Kod Grujice su se pojavile torpiljarke.

Foto: Novi list

U 17.55 torpilarke su blizu. Tb82 otvara vatru prema periskopu i baca dubinske bombe. U 18 sati »Zadar« dobiva naredbu da se priveže uz bok »Pelagose« i pripremi pumpe za pražnjenje pramčanih prostorija.

»Zadar« javlja: mogu ispumpavati samo ručnim pumpama… U 18.20 naredba parobrodu »Zadar«: spustite prijemnik i slušajte… Tb89 počinje tegliti »Pelagosa«, ali konop puca. »Pelagosa« počinje tonuti pramcem. Brod se opet napušta.«

Iz dnevnika podmornice: »Izranjam i na 200 metara vidim torpiljarku koja velikom brzinom ide u našem smjeru. Zaranjam da izbjegnem udar. Opet jaka podvodna eksplozija. Nema veće štete. Ronim na 30 metara dubine i zatvaram poklopac torpedne cijevi.«

Iz dnevnika »Pelagosa«: U 18.22 sati, odmah nakon što su svi napustili brod, on tone. Tb89 prihvaća one koji su skočili u more. Upomoć dolaze i torpiljarke.

Radi se prozivka – nitko nije stradao! U 18.27 dva čamca idu prema mjestu potonuća. Tb89 izvlači prijemnik … U 18.40 dolazi poruka s Lošinja: U 18.30 »Magnet« isplovljava prema mjestu nesreće; Tb87 isplovljava u 19.00.

Tb87 će biti ispod Ilovika i čekati daljnje naredbe; Tb82 ga prati. U 19.20 poruka s Tb89: Vraćam se u Lošinj, Tb82 me slijedi… Vezani u 21.00.«

Iz dnevnika podmornice: »Izranjam na periskopsku dubinu. Vidim tonući parobrod okružen torpiljarkama koje velikom brzinom krstare.

Zbog smanjene vidljivosti (spušta se noć), vjerojatnog prisustva zrakoplova i aktivnosti torpiljarki te vjerojatnosti da se treći torpedo oštetio zbog jakog pritiska od posljedne eksplozije, odustajem od daljnjih napada.

Zaranjam na 30 metara dubine u kursu prema luci Fano. U 19.35 pokrećem dizelske motore, a 13. veljače u 10.15 stižem u Ancona.«

»Pelagosa«

Tip: jahta

Naručitelj: Governo Marittimo di Trieste

Godina: 1898.

Mjesto gradnje: Trieste

BRT 245

NRT 127

Dimenzije: 48,73×6,28×3,1 m

Sudbina:

Tijekom Prvog svjetskog rata rekviriran i korišten kao lovac na podmornice

Sudbina: 12. 2. 1918. torpediran i potopljen kod otočića Grujica

»Zara«

Tip: jahta

Zastava: AUH

Godina: 1910.

Kobilica: 10. 2. 1910.

Porinuće: 21. 5. 1910.

Brodogradilište: San Rocco (6/409)

BRT 303

Dimenzije 45,8×6,7 m

Tijekom Prvog svjetskog rata rekviriran i korišten kao lovac na podmornice kao Zadar

Sudbina: nepoznata

Tb82, Tb87,Tb89

Tip: torpiljarke

Naručitelj: AUH Kriegsmarine

Brodogradilište:

– Tb82 – Ganz & Co. Danubius, Portore (Kraljevica), 1916.

– Tb87 – Ganz & Co. Danubius, Fiume (Rijeka), 1915.

– Tb89 – Ganz & Co. Danubius, Fiume (Rijeka), 1916.

Deplasman: 266/330 t

Dimenzije: 58,5 (57,8)x5,8 m

Pogon: 2x AEG turbine, 2x Yarrow kotla, 2x vijka

Gorivo: ugljen i nafta

Snaga: 5000 KS

Brzina: 28,0 čv

Sudbina:

– Tb82 – 1920. »Naluca« (Rumunjska);

– Tb87 – 1920. T-5 (Jugoslavija);

– Tb89 – 1920. Sado (Portugal)

F7

Tip: podmornica

Naručitelj: Regia Marina

Godina: 1917.

Brodogradilište: Odero, Setri Ponente

Deplasman: 319 (262) t

Dimenzije: 46,5 x 4,22 m

Pogon: 2 x FIAT dizelska motora svaki od po 700 KS; 2 x Savigliano električna motora svaki od po 500 KS

Brzina: 8,0 (12.5) čv

Naoružanje: 2 torpedne cijevi na pramcu od 450 mm; 4 torpeda; protuavionski top Armstrong 76/30 mm; mitraljez Colt 6,5 mm

Sudbina: 1929. raspremljena i izrezana

Danilo Prestint

Dnevnički zapisi napada, gotovo iz minute u minutu donose sve detalje bitke što se 12. veljače 1918. dogodila kod otočica Grujica

Od 15 potopljenih brodova u Prvom svjetskom ratu u današnjim hrvatskim vodama, francuska podmornica »Archimede« potopila je tri – »Kupa«, »Dubrovnik« i »Zagreb«, a talijanska podmornica F7 dva – »Pelagosa« i »Euterpe«. Antantine podmornice potopile su samo jedan brod…

Wilhelm Tramer, zapovjednik austrijskog parobroda »Pelagosa«, zapisao je u dnevniku: »11. veljače 1918. godine, magla, utiha, prema naredbi Comando Difesa Marittima, ulazim u Kvarner u potrazi za podmornicama, zajedno s parobrodom »Zadar«, kod Porera. Tu je zakazan sastanak s torpiljarkama Tb89, Tb82 i Tb95. U more spuštamo prisluškivače, piše Danilo Prestint za Novi list.

U dnevniku zapovjednika talijanske podmornice F7 Falangole piše: »11. veljače u 22.20 sati, po zapovijedi, isplovio iz luke Ancona prema Iloviku s namjerom da uplovim 12. veljače u Kvarnerić između Ilovika i Grujice, i postavim zasjedu.

Kod Ilovika zaustavljam dizelske motore jer, zbog magle, smatram da nije uputno da se previše približim obali. Od 6.15 u zasjedi.

U 11.15 smanjila se magla, nalazim se dvije milje jugoistočno od Suska, približavam se Iloviku nakon što sam zaobišao sve austrijske zapreke uz zapadnu obalu Lošinja.

Ostajem u zasjedi kako bih sljedeće noći ušao u Kvarnerić. U 11.30 na pet milja jugoistočno od Suska ugledao pet neprijateljskih razarača tipa Huszar koji plove uz obalu Lošinja.

Pripremam napad, ali pripreme prekidam u 11.50 jer se ne mogu dovoljno približiti (min. razmak 1,5 milja). Razarači nestali u smjeru Silbe. U 12.15 izranjam i puštam dva golube s porukom o razaračima. Ostajem u zasjedi oko dvije milje od Ilovika.«

Dnevničke bilješke

U dnevnika »Pelagosa« zapisano je pak: »12. veljače, 15.50 nalazimo se kod rta Kamenjak. »Zadar« nas slijedi. Tb89, koji je blizu, javlja da je dobio zapovijed da ode u Zadar i prati konvoj.

Odlučujem pregledati podmorje kod Suska, a nakon toga ući u Mali Lošinj te, po dolasku konvoja, kod Grujice, i predvoditi ga do plićaka Albaneže osluškujući podmorske zvukove.

Prijemnik zvukova prestaje raditi, zaustavljamo i pokušavamo otkloniti kvar. U 16.30 ugledao periskop, plovimo krmom svom snagom.«

U dnevniku podmornice piše: »U 16.05 vidim parobrod koji dolazi iz smjera Silbe. Pripremam napad približivši se na manje od milje od Ilovika. U 16.35 sa 600 metara udaljenosti ispalio dva torpeda.«

Foto: Novi list

Iz dnevnika »Pelagosa«: »Podmornica ispaljuje torpedo, prije nego stroj »uhvati« jedan torpedo prolazi ispod pramca, a drugi nas pogađa. Posada na mostu i pramcu bačena u more. Podmornica prolazi ispred pramca i zauzima položaj za novi napad.«

Iz dnevnika podmornice: »Prvi torpedo pogađa pramac koji je raznesen, drugi promašio…«

Iz dnevnika »Pelagosa«: »Prostori pod pramcem pune se morem, nije moguće zaustaviti prodor mora, jer je oplata probijena na više mjesta.

Pumpe rade, ali bez uspjeha. Naša dva topa od 47 mm SFK su toliko deformirana da nije moguće ubaciti granatu. Kako bi izbjegli žrtve, zapovjedam spuštanje čamaca.

Kasa s povjerljivim dokumentima je bačena u more. U 16.50 brod je napušten. Čamci se grupiraju 300 metara od parobroda. »Zadar« kreće u potragu za podmornicom, punom brzinom, uz povremeno zaustavljanje i osluškivanje.

Zadar šalje poruku Tb89: Žurno. »Pelagosa« je, izgleda, torpedirana na tri milje od Ilovika.«

Foto: Novi list

Iz dnevnika podmornice: »Parobrod je odmah napušten od posade čamcima. Pramac pod vodom, brod nagnut ulijevo, ali ne tone.

Pripremam punjenje desne torpedne cijevi rezervnim torpedom. U 16.45 ugledam sličan parobrod koji plovi iz smjera Silbe koji nas gađa iz dva mala pramčana topa. Treći torpedo spreman.«

Iz dnevnika »Pelagosa«: »Podmornica napada »Zadar«. U 17.03 »Zadar« na 2.000 metara vidi periskop, ispaljuje 37 granata.

Na udaljenosti od 30 metara podmornica uvlači oba periskopa. U 17.10 »Zadar« baca dubinsku bombu, periskopi se ne vide.

Zapovjednik »Zadra« ne zna je li prijemnik oštećen, ali neće riskirati zaustavljanje i provjeru zbog blizine podmornice. Plovi stalno mijenjajući smjer.«

Potonuće

Iz dnevnika podmornice: »Oko 17.15 nakon pregleda obzorja moram zaroniti. Jaka podvodna eksplozija uz trup. U 17.20 izranjam radi napada, vidim dvije torpiljarke uz torpedirani brod, drugi brod i dim na istoku.

Opet jaka podvodna eksplozija uz trup, vjerojatno od avionske bombe. Plovim na dubini od 20 metara.«

Iz dnevnika »Pelagosa«: »Čim je podmornica krenula prema parobrodu »Zadar«, čamci se vraćaju na parobrod, kotlovi su još pod parom, posada zauzima borbena mjesta, čamci su privezani uz bok, parobrod se priprema za tegljenje.

Nakon pet minuta krećemo svom snagom krmom, jako se naginjeno nalijevo. Kormilo ne sluša, brod je neupravljiv. U 17.38 pojavljuju se tri austrijska hidroaviona, nadlijeću nas na velikoj visini, rade tri kruga i nestaju u pravcu Lošinja.

Minut kasnije, »Zadar« baca dubinsku bombu blizu »Pelagosa« kako bi spiječio podmornicu da izroni. Kod Grujice su se pojavile torpiljarke.

Foto: Novi list

U 17.55 torpilarke su blizu. Tb82 otvara vatru prema periskopu i baca dubinske bombe. U 18 sati »Zadar« dobiva naredbu da se priveže uz bok »Pelagose« i pripremi pumpe za pražnjenje pramčanih prostorija.

»Zadar« javlja: mogu ispumpavati samo ručnim pumpama… U 18.20 naredba parobrodu »Zadar«: spustite prijemnik i slušajte… Tb89 počinje tegliti »Pelagosa«, ali konop puca. »Pelagosa« počinje tonuti pramcem. Brod se opet napušta.«

Iz dnevnika podmornice: »Izranjam i na 200 metara vidim torpiljarku koja velikom brzinom ide u našem smjeru. Zaranjam da izbjegnem udar. Opet jaka podvodna eksplozija. Nema veće štete. Ronim na 30 metara dubine i zatvaram poklopac torpedne cijevi.«

Iz dnevnika »Pelagosa«: U 18.22 sati, odmah nakon što su svi napustili brod, on tone. Tb89 prihvaća one koji su skočili u more. Upomoć dolaze i torpiljarke.

Radi se prozivka – nitko nije stradao! U 18.27 dva čamca idu prema mjestu potonuća. Tb89 izvlači prijemnik … U 18.40 dolazi poruka s Lošinja: U 18.30 »Magnet« isplovljava prema mjestu nesreće; Tb87 isplovljava u 19.00.

Tb87 će biti ispod Ilovika i čekati daljnje naredbe; Tb82 ga prati. U 19.20 poruka s Tb89: Vraćam se u Lošinj, Tb82 me slijedi… Vezani u 21.00.«

Iz dnevnika podmornice: »Izranjam na periskopsku dubinu. Vidim tonući parobrod okružen torpiljarkama koje velikom brzinom krstare.

Zbog smanjene vidljivosti (spušta se noć), vjerojatnog prisustva zrakoplova i aktivnosti torpiljarki te vjerojatnosti da se treći torpedo oštetio zbog jakog pritiska od posljedne eksplozije, odustajem od daljnjih napada.

Zaranjam na 30 metara dubine u kursu prema luci Fano. U 19.35 pokrećem dizelske motore, a 13. veljače u 10.15 stižem u Ancona.«

»Pelagosa«

Tip: jahta

Naručitelj: Governo Marittimo di Trieste

Godina: 1898.

Mjesto gradnje: Trieste

BRT 245

NRT 127

Dimenzije: 48,73×6,28×3,1 m

Sudbina:

Tijekom Prvog svjetskog rata rekviriran i korišten kao lovac na podmornice

Sudbina: 12. 2. 1918. torpediran i potopljen kod otočića Grujica

»Zara«

Tip: jahta

Zastava: AUH

Godina: 1910.

Kobilica: 10. 2. 1910.

Porinuće: 21. 5. 1910.

Brodogradilište: San Rocco (6/409)

BRT 303

Dimenzije 45,8×6,7 m

Tijekom Prvog svjetskog rata rekviriran i korišten kao lovac na podmornice kao Zadar

Sudbina: nepoznata

Tb82, Tb87,Tb89

Tip: torpiljarke

Naručitelj: AUH Kriegsmarine

Brodogradilište:

– Tb82 – Ganz & Co. Danubius, Portore (Kraljevica), 1916.

– Tb87 – Ganz & Co. Danubius, Fiume (Rijeka), 1915.

– Tb89 – Ganz & Co. Danubius, Fiume (Rijeka), 1916.

Deplasman: 266/330 t

Dimenzije: 58,5 (57,8)x5,8 m

Pogon: 2x AEG turbine, 2x Yarrow kotla, 2x vijka

Gorivo: ugljen i nafta

Snaga: 5000 KS

Brzina: 28,0 čv

Sudbina:

– Tb82 – 1920. »Naluca« (Rumunjska);

– Tb87 – 1920. T-5 (Jugoslavija);

– Tb89 – 1920. Sado (Portugal)

F7

Tip: podmornica

Naručitelj: Regia Marina

Godina: 1917.

Brodogradilište: Odero, Setri Ponente

Deplasman: 319 (262) t

Dimenzije: 46,5 x 4,22 m

Pogon: 2 x FIAT dizelska motora svaki od po 700 KS; 2 x Savigliano električna motora svaki od po 500 KS

Brzina: 8,0 (12.5) čv

Naoružanje: 2 torpedne cijevi na pramcu od 450 mm; 4 torpeda; protuavionski top Armstrong 76/30 mm; mitraljez Colt 6,5 mm

Sudbina: 1929. raspremljena i izrezana

Danilo Prestint

HTML Code here

Što nas pokreće

HTML Code here