Premda su se gubici u pomorskom prometu i više nego prepolovili tijekom proteklog desetljeća, požari na brodovima i dalje su među najvećim sigurnosnim problemima za pomorsku industriju. Allianz je objavio analizu više od 240.000 zahtjeva za naknade štete ukupne vrijednosti veće od 9 milijardi dolara koje su u proteklih pet godina zaprimili pomorski osiguravatelji. Prema izvješću, opasnost od požara tijekom posljednjih godina je porasla, a požari čine 18 posto vrijednosti svih zahtjeva.
U svom novom biltenu o sigurnosti, Allianz Global Corporate & Specialty izvjestio je da se broj požara na brodovima značajno povećao posljednjih godina, i to na svim vrstama plovila. Požari, odnosno eksplozije, bili su drugi najčešći uzrok totalne štete na brodovima u 2021. godini, odmah nakon potapanja. Tijekom proteklog desetljeća, požari su bili treći glavni uzrok potpunog gubitka broda, a čine 120 od ukupno 892 prijavljena zahtjeva. Češća su samo potapanja, s 465 slučajeva, i nasukavanja, s 164 zahtjeva. Požari su u 2021. bili treći najčešći uzrok pomorskih nesreća diljem svijeta, nakon oštećenja stroja (1.311) i sudara (222), piše The Maritime Executive.
Među konkretnim incidentima, iz Allianza ističu požar koji je u veljači ove godine izbio na car carrieru Felicity Ace, koji je zatim potonuo. Tu je i požar na brodu za prijevoz automobila Höegh Xiamen iz lipnja 2020. te požar na kontejnerskom brodu Cosco Pacific iz siječnja 2020. godine. Zajedničko ovim požarima bila je prisutnost litij-ionskih baterija.
“AGCS već dugo upozorava na potencijalnu opasnost koju za pomorsku i širu logističku industriju predstavljaju litij-ionske baterije, bilo da se one prevoze u električnim vozilima ili kao teret. Ako se ovim baterijama ne rukuje, ili ih se ne skladišti i prevozi ispravno, požari predstavljaju značajnu opasnost”, kaže kapetan Rahul Khanna iz AGCS-a. “Baterije nisu samo potencijalni uzrok požara ako su oštećene, prepunjene ili izložene visokim temperaturama, one također mogu pogoršati požare koji izbiju iz drugih uzroka i teško ih je ugasiti jer potencijalno mogu ponovno planuti danima ili čak tjednima kasnije.”
Allianz ističe četiri glavne opasnosti prilikom transporta ovih baterija: požare, eksplozije, ispuštanje otrovnih plinova i tzv. toplinski bijeg, koji uzrokuje brzi samozagrijavajući požar koji može izazvati eksploziju, a smatra se vjerojatnim uzrokom havarije Felicity Ace. U većini incidenata, Allianz upozorava da toplinski bijeg može biti značajna opasnost ako posada ne poduzme trenutne mjere, poput gašenja požara velikom količinom vode tijekom dugog vremenskog razdoblja. Međutim, to može biti iznimno teško iz više razloga, kao što je gotovo nemoguće rano otkrivanje požara, nedovoljan broj članova posade i nedostatak odgovarajućih protupožarnih sustava na brodu.
Ro-Ro brodovi i brodovi za prijevoz automobila izloženiji su opasnosti od požara od ostalih brodova. Kako bi se olakšao prijevoz automobila i drugih vozila, unutarnji prostori broda nisu podijeljeni u zasebne odjeljke kao kod drugih teretnih brodova. Nedostatak unutarnjih pregrada negativno utječe na sigurnost od požara i mali požar na jednom vozilu ili bateriji može vrlo brzo izmaknuti kontroli.
Allianz preporuča da se pomorska industrija mora fokusirati na prevenciju. Pozivaju na bolju edukaciju posade o rukovanju litij-ionskim baterijama te gašenju požara, ali i detektore plina, topline/dima i CCTV kamere.
“Ako pomorska industrija želi smanjiti broj nesreća povezanih s transportom litij-ionskih baterija, sve strane uključene u opskrbni lanac moraju razumjeti opasnosti, najčešće uzroke i probleme povezane s transportom”, kažu iz AGCS-a.