– Zašto brodovi zapinju za most u Ždrelcu? A zašto vozači rade prometne prekršaje? Zbog nepažnje i nepridržavanja propisa! – kaže Alan Rukavina, lučki kapetan u zadarskoj Lučkoj kapetaniji, nakon što su u razmaku od nekoliko dana čak tri jedrilice jarbolima zapele za most preko Malog Ždrelca, kanala koji povezuje otoke Ugljan i Pašman. Jedna je zapela krajem kolovoza, a dvije u rujnu. Slike jedrilica i jednog katamarana sa slomljenim jarbolima objavljene na društvenim mrežama stvorile su privid da se takve pomorske nesreće u Ždrelcu događaju maltene dva puta dnevno, no istina je potpuno suprotna. U zadnjih šest godina u Ždrelcu se, prema službenoj statistici, dogodilo ukupno 11 takvih incidenata, u prosijeku manje od dva godišnje. Najviše ih je bilo 2017. kad su kao i ove godine zapele tri jedrilice. Iduće 2018. zabilježena su dva slučaja, 2019. jedan, a 2020. dva, dok pandemijske 2021. nije zabilježen niti jedan slučaj, piše Zadarski.hr.
– To je zato što 2021. nije ni bilo čarteraša kao prije i nakon pandemije, naglašava Denis Livljanić, voditelj Odjeljenja za nadzor pomorskog prometa i poslove traganja i spašavanja u Lučkoj kapetaniji Zadar.
– Svi nautičari koji su imali takvu nesreću dogodila im se zato što nisu poštivali pomorske propise. Sva tri broda su bila u čarteru i njima su upravljali strani državljani. Prije preuzimanja broda u marinama bili su upozoreni da njihova jedrilica ne može proći ispod mosta u Malom Ždrelcu, oni su tu izjavu i potpisali, a kod kormila ili jarbolu imali su i naljepnicu koja ih je na to upozoravala. Međutim, sve to nije bilo dovoljno – naglašava Livljanić.
Lučki kapetan Rukavina kaže da su Ministarstvo pomorstva i Hrvatske ceste sve poduzele kako bi nautičare koji prolaze kroz ždrelački tjesnac na vrijeme upozorili na opasnost od zapinjanja jarbola za most.
– Dakle ne smo što su upozoreni kod preuzimanja broda u čarteru, nego na samoj lokaciji postoje tri oznake sa svake strane prolaza koje ih upozoravaju na visinu mosta. Dvije su istaknute kao okrugla prometna signalizacija u crvenom krugu, a treća je grafički prikaz, no neki se čarteraši ponašaju kako se ponašaju i misle da mogu proći. Tada su ovakve nesreće nažalost neizbježne – govori Rukavina koji se složio s našom usporedbom da unatoč upozorenjima neki turisti uvijek krenu na Velebit u japankama ili misle da na madracu za napuhavanje mogu preći Brački kanal.
– To je vjerojatno u ljudskoj prirodi. Pomorski promet je isti kao i cestovni promet. Ima svoje propise kojih se treba pridržavati. Ako vozite prebrzo, ako brzinu ne prilagodite uvjetima kolnika, nesreće se događaju, odnosno možete izletjeti s ceste. Mi kao Kapetanija apeliramo na sve čarteraše da se pridržavaju pravila pomorskog prometa. Osim toga svaki čarteraš na brodu mora imati pomorski peljar u kojem je istaknuta visina mosta preko Malog Ždrelca. Druga je stvar što se pojedinci slabo informiraju ili misle da mogu proći pa zapnu – navodi Rukavina.
Visina mosta preko Malog Ždrelca je 16,5 metara i ona je određena od morske površine do donjeg dijela metalne konstrukcije mosta za vrijeme najviše plime. Iskusni pomorci kažu da se može dogoditi da nekoga u trenutku prolaza podigne val i da zapne ili da ga povuku morske struje, ali takve su situacije rijetke, a i kad se dogode jedrilice se iz njih izvuku bez većih problema. Zato se sva zapinjanja za most službeno i ne prijavljuju. U ova zadnja tri slučaja samo je prvi, krajem kolovoza, izazvao ozbiljan problem jer je blokirao frekventni plovidbeni put pa je Kapetanija morala na nekoliko sati zatvoriti prolaz dok jedrilicu nisu uklonili. Iako su sve tri jedrilice slomile jarbole, nitko od putnika i posade na brodovima nije na sreću stradao.
– Kad ih pitamo zašto su pokušali proći kad su na to bili upozoreni odgovaraju zato što su misli da će moći proći. Sjećam se da smo imali i slučajeva zapinjanja za strujne kabele, ali to je ipak nešto drugo. Ovdje je riječ o nepridržavanju pomorskih pravila s kojima su nautičari bili upoznati prije plovidbe, ali ih se nisu pridržavali, slično kao i u cestovnom prometu. Takve će se stvari događati dokle se god bude prolazilo ispod mosta – kaže lučki kapetan Alen Rukavina.
Inače novi čelični most preko Malog Ždrelca koji je zamijenio stari betonski podignut je 2012. godine. Visina mu je ostala ista, ali je prolaz produbljen, a kanal proširen s prijašnjih 20 na 56 metara što je omogućilo sigurniju plovidbu i istovremeni prolaz ispod mosta u oba smjera.