Američki proizvođači snažno pojačali izvoz ključnog energenta.
Američki proizvođači ukapljenog plina (LNG) znatno su povećali izvoz u Europu u rujnu, unatoč problemima u nekim pogonima koji su ukupni izvoz zadržali ispod ovogodišnjeg prosjeka, pokazali su podaci Refinitiv Eikona, prenosi Poslovni.hr.
Američke kompanije proizvodile su manje plina no što im kapaciteti dopuštaju zbog požara u pogonu drugog po veličini američkog izvoznika Freeport LNG-a u lipnju, kaskajući za potražnjom u Europi koja traga za alternativama ruskom plinu.
Dugoročna trgovina
U rujnu je iz američkih luka isplovilo 87 pošiljki sa 6,3 milijuna tona LNG-a, prema preliminarnim podacima praćenja tankera, tek nešto više nego u kolovozu kada je otpremljeno 6,25 milijuna tona. Rujanski je izvoz još ispod prosjeka u prethodnim mjesecima kada je otpremano sedam milijuna tona mjesečno.
Gotovo 70 posto isporuka, ukupno 4,37 milijuna tona, iskrcano je u Europi, u odnosu na 56 odnosno 63 posto u prethodna dva mjeseca. Veće isporuke LNG-a u Europu značile su manje plina za područje Azije, Latinske Amerike i Kariba.
No, to nije sve. Wall Street Journal donosi priču kako je gospodarsko usporavanje u Kini, trgovinski sporazum Trumpera i europska potraga za prirodnim plinom donijela neočekivani dobitak za neke kineske energetske tvrtke koje tako pomažu Europi da napravi zalihe za zimu.
S padom potražnje, kineske tvrtke koje su potpisale dugoročne ugovore o kupnji američkog ukapljenog prirodnog plina prodaju višak i zarađuju stotine milijuna dolara po teretu. Uz Europu, kupci su i Japan i Južna Koreja.
Samo 19 LNG brodova iz SAD-a pristalo je u Kini u prvih osam mjeseci ove godine, u usporedbi sa 133 u istom razdoblju 2021. Kina dobiva gotovo 30% više plina iz Rusije ove godine, pokazuju podaci kineske carine.
Poticaj je posljedica planiranog povećanja isporuke iz naftovoda Power of Siberia i kupnje ruskog LNG-a, obično uz veliki popust, pokazuju podaci o otpremi. Rusija se obratila Kini za potporu nakon invazije na Ukrajinu, ali kineske tvrtke potkopavaju njezine napore da posije podjele unutar Europe zaustavljanjem izvoza plina.
SAD i Kina su pregovarali o nizu dugoročnih LNG ugovora usred pritiska na Peking od trgovinskog sporazuma Trumpove administracije da poveća uvoz iz SAD-a.
Gužva u Meksičkom zaljevu
Za razliku od LNG ugovora iz drugih zemalja, američki LNG dugoročni ugovori obično nude fleksibilnost odredišta i njihove cijene su indeksirane prema američkoj referentnoj vrijednosti Henry Hub, što je djelić promptnih tržišnih cijena za LNG u Europi i Aziji.
“Ovo je bila dobitna veza za Kinu i SAD”, rekao je Wei Xiong, viši analitičar iz Pekinga u konzultantskoj tvrtki Rystad Energy. Ugovori, koji traju do 25 godina, dali su američkim dobavljačima povjerenje da izgrade još više milijardi dolara vrijednih LNG terminala duž obale Meksičkog zaljeva, jačajući kapacitet zemlje za izvoz više plina.
Kineski ENN Natural Gas Co. na jednoj pošiljci tereta u Europu mogao bi zaraditi 130 milijuna dolara
Očekuje se da će kineski ENN Natural Gas Co. profitirati od ove trgovine kada pošalje LNG tanker Diamond Gas Victoria da preuzme teret plina iz tvornice Cheniere Energy Inc. u Sabine Passu, La., na obali Meksičkog zaljeva u listopadu.
Umjesto da pošalje tanker na istočnu obalu Kine, brod bi trebao isporučiti LNG u Europu, rekli su. Procjenjuje se da će ENN ostvariti dobit između 110 i 130 milijuna dolara na ovoj jednoj pošiljci tereta, procjenjuje analitičari temeljeći izračune na podacima o tržišnim cijenama.
“Preprodavali smo teret iz SAD-a. To je dopušteno i cijene su povoljne”, rekao je Wu Qiunan, glavni ekonomist PetroChina Internationala, trgovačkog ogranka državnog China National Petroleum Corp.
Na svjetskoj bi razini, prema istraživanju Rystada, ulaganja u novu LNG infrastrukturu trebala u 2024. porasti na 42 milijarde dolara i biti veća čak 20 puta nego u 2020., prvoj godini pandemije kada su uložene samo dvije milijarde dolara.
Zahvaljujući novim postrojenjima ukupna opskrba LNG-om bit će do 2030. udvostručena, na oko 636 milijuna tona, objavili su iz Rystada, prenosi Poslovni.hr.
Mladen Miletić