Međunarodna federacija transportnih radnika (ITF) izvijestila je o još jednom teškom slučaju kršenja prava pomoraca i međunarodnih konvencija, koji se već puno desetljeće događa na teretnom brodu pod zastavom Tanzanije, države zastave koja je godinama na lošem glasu. Prema ITF-u, vlasnik ovog broda već ranije je bio optužen za neplaćanje članove posade, no izdvajaju teški slučaj upravitelja stroja koji se na brodu nalazi već nevjerojatnih 10 godina. Kažu kako nesretni pomorac jedva da silazi s broda, ne prima plaću i radi bez ugovora, protivno svim pomorskim zakonima i propisima.
Sjećate li se gdje ste bili prije deset godina? Te 2012. godine možda ste gledali Olimpijske igre u Londonu, ili ste pak čitali o nasukavanju kruzera Costa Concordia na svom novom iPhone-u 5. Sirijac Abdul Naser Saleh dobro se sjeća što je radio te godine. Tog 20. rujna 2012. ukrcao kao upravitelj stroja na brodu Al Maha (IMO: 7721146). Deset godina kasnije, Saleh je još uvijek na tom istom brodu, trenutno u luci Jeddah u Saudijskoj Arabiji.
“ITF je iznimno zabrinut za Abdula Nasera Saleha,” rekao je Mohamed Arrachedi, ITF-ov Flags of Convenience Network koordinator za arapske zemlje. “Ne može uzdržavati svoju obitelj. Ne može čak ni vidjeti svoju djecu. Tretira ga se kao roba. Mora dobiti svoju plaću i vratiti se kući.”
U posljednjih deset godina, Saleh je rijetko silazio s Al Maha, Ro-Ro broda koji je prenamijenjen u brod za prijevoz stoke. Nakratko je vidio svoju obitelj kada se brod zaustavio u Sudanu, a ostatak obitelji u Egiptu nije vidio već deset godina. Prema ITF-u, ovaj brod od 1.600 dwt star je 43 godine i trenutno je u vlasništvu Abalkhail Marine Navigation iz Jeddaha, prenosi The Maritime Executive.
Prema ITF-u, vlasnici broda prevarili su Sirijca i nagovorili da ostane na brodu dok su ostali članovi posade dolazili i odlazili. Za razliku od Saleha koji već sedam godina nije primio plaću, većina njegovih kolega je plaćeno. Šest sudanskih pomoraca nedavno je dobilo otkaz i isplaćena su im plaće za dva mjeseca. Međutim, ITF tvrdi da se trenutno na brodu nalazi još devet sirijskih pomoraca koji nisu primili plaću od srpnja ove godine. Prema Konvenciji o radu pomoraca, brod se tehnički smatra napuštenim ako posada nije plaćena više od dva mjeseca.
Iz ITF-a poručuju da su intervenirali u ime pomoraca te da su u kontaktu s vlastima u Saudijskoj Arabiji i Tanzaniji. Saudijske vlasti pregledale su brod koji je trenutno na vezu u Jeddahu te su izvijestili da se provodi istraga, dok je Tanzanija poručila ITF-u da ispituje slučaj.
“Brodovlasnici koji žele izbjeći odgovornost odabiru države zastave za koje znaju da će se malo ili nimalo interesirati za provođenje standarda. Time štede novac, ali pomorci pate. Rade na neadekvatnim plovilima, bez garancije za plaću. Slučaj Abdula Nasera Saleha je ekstreman primjer, ali, nažalost, takvi slučajevi su česti”, rekao je Steve Trowsdale, ITF koordinator.
Tanzanija je do nedavno bila na crnoj listi Pariškog memoranduma o razumijevanju, što znači da su brodovi pod ovom zastavom visoko rizični, odnosno da u inspekcijama pokazuju značajne nedostatke i visoku stopu zadržavanja. Nakon niza incidenata na brodovima koji plove pod zastavom Tanzanije, ova država je u siječnju 2018. suspendirala registar. Međutim, ITF izvještava da je trenutno 11 brodova pod zastavom Tanzanije ima zabranu pristupa lukama diljem Europe i duž atlantske obale Sjeverne Amerike prema Pariškom MoU. Tanzanija je ipak nedavno stavljena na sivu listu Pariškog MoU. Al Maha registrirana je u Tanzaniji na razdoblje od četiri godine u prosincu 2021. godine, a prema ITF-u, to je znak da Tanzanija ponovno registrira brodove u stranom vlasništvu.
“Kao i u ovom slučaju, tanzanijska zastava ne poduzima ništa kada je u pitanju dobrobit pomoraca, unatoč ratifikaciji MLC-a”, rekao je Trowsdale. “Naše je stajalište da zemlje ne bi trebale imati otvoreni registar ako ne mogu provoditi osnovna pravila. Slučaj Abdul Naser Saleha nikada se ne bi dogodio da nema sustava zastave pogodnosti (FOC). Pozivamo Tanzaniju i sve FOC-ove da ispune svoje obaveze.”