Europska komisija i dalje razmatra filipinskim pomorcima zabraniti rad na brodovima pod zastavom država Europske unije.
Prema izvješću njemačkog Deutsche Welle, riječ je o odluci koja je proizašla zbog godina neadekvatnog obrazovanja, osposobljavanja i certificiranja filipinskih pomoraca, koje ne zadovoljava međunarodne standarde pomorske sigurnosti. Ako Europska unija odluči zabraniti filipinskim pomorcima rad na brodovima pod zastavom EU, o čemu će se konačna odluka donijeti u prvih nekoliko mjeseci iduće godine, to će biti velik udarac za Filipine, gdje je pomorstvo jedno od vodećih zanimanja, piše The Maritime Executive.
Europska agencija za pomorsku sigurnost (EMSA) ove godine objavila je izvješće u kojemu je ažuriran popis nedostataka koji su utvrđeni u sustavu obrazovanja i obuke filipinskih pomoraca.
EMSA još od 2006. godine ukazuje na ove nedostatke, a filipinska Vlada obećala je da će riješiti identificirane probleme. EMSA u izvješću precizira da obuka i certificiranje u filipinskim pomorskim obrazovnim ustanovama nije u skladu sa smjernicama propisanima STCW-om (Međunarodnom konvencijom o standardima izobrazbe, izdavanju svjedodžbi i držanju straže pomoraca).
Filipinska vlada, pa tako i pomorci, i dalje ovise o privatnim obrazovnim institucijama, ali Vlada ne osigurava dovoljno subvencija za te institucije. Vlada pak tvrdi da je predana održavanju standarda te da su tijekom godina uspjeli riješiti brojne probleme koje je utvrdila EMSA. Novi predsjednik Filipina na nedavnom sastanku s dužnosnicima Europske unije tvrdio je da je njegova zemlja predana rješavanju problema i poštivanju europskih propisa.
Prema Konferenciji UN-a o trgovini i razvoju (UNCTAD), Filipini su pomorska nacija s najvećim brojem pomoraca na svijetu. Procjenjuje se da filipinski pomorci čine čak četvrtinu svih pomoraca koji trenutno rade na trgovačkim brodovima, a ukupno je riječ o oko 380.000 do 400.000 pomoraca.
Ako Europska komisija odluči filipinskim pomorcima zabraniti rad na trgovačkim brodovima, EU više neće priznavati svjedodžbe o osposobljenosti koje su izdane na Filipinima. Postojeće svjedodžbe priznavat će se do isteka, a filipinskim pomorcima neće biti dopušteno zapošljavanje se na brodovima koji plove pod zastavom država EU s novim ili obnovljenim svjedodžbama.
Europska komisija svoju bi odluku trebala donijeti najvjerojatnije do kraja prvog kvartala 2023. godine. Glasnogovornik Europske komisije rekao je da su filipinske vlasti dostavile detaljan odgovor na reviziju EMSA-e, a stručnjaci analiziraju podatke prije donošenja konačne odluke.
Ova zabrana mogla bi doći upravo u vrijeme kada se pomorska industrija već suočava s manjkom posade. Prema podacima UN-a, Rusija i Ukrajina države su najvećim brojem pomoraca, uz već spomenute Filipine. Rat u Ukrajini uzrokovao je probleme u njihovom zapošljavanju, a pomorska industrija općenito teško privlači mlade ljude.