U 2021. godini zabilježen je alarmantan porast u broju slučajeva napuštanja brodova i posade od strane vlasnika, što je pripisano pandemiji. No, negativni trend nastavio se i tijekom 2022., koja je na kraju bila najgora godina u povijesti. Nove smjernice kojima se nastoji stati na kraj rastućem broju slučajeva napuštanja posade su slabe, neprovedive i ‘parodija međunarodnih standarda rada u pomorstvu’, tvrde iz nevladine organizacije Human Rights at Sea
Prema zajedničkoj bazi podataka Međunarodne pomorske organizacije (IMO) i Međunarodne organizacije rada (ILO), od 2004. godine zabilježeno je 713 slučajeva napuštanja, čime je zahvaćen ukupno 9.971 pomorac. Od ukupnog broja slučajeva, 305 slučajeva je riješeno, 151 slučaj je osporen, a 50 je neaktivno. U bazi se nalazi još 207 neriješenih slučajeva, piše Lloyd’s List
Iako su ovi slučajevi u prošlosti bili relativno rijetki, broj slučajeva počeo je rasti od 2017. godine. Od 2011. do 2016. godine zabilježeno je od 12 do 19 slučajeva godišnje. Zatim je 2017. prijavljeno 55 slučajeva, da bi do 2019. taj broj porastao na 74 slučaja. IMO je izrazio zabrinutost zbog rekordnog skoka na 95 slučajeva prošle godine, ali nadali su se da će se trend smiriti zajedno s pandemijom. Međutim, to predviđanje konačno se pokazalo previše optimističnim.
Ove godine napušteno je ukupno 1.555 pomoraca i 113 brodova, što je najveći broj slučajeva ikad zabilježen.
Podsjetimo, prema Konvenciji o radu pomoraca, pomorac se smatra napuštenim ako brodovlasnik ne pokrije troškove repatrijacije, ostavi pomorca bez potrebnog uzdržavanja i potpore ili “je na drugi način jednostrano prekinuo svoje veze sa pomorcem uključujući neisplatu ugovorne plaće tijekom razdoblja od najmanje dva mjeseca”.
“Podmukli trend napuštanja pomoraca izravan je rezultat nedostatka učinkovite provedbe zaštite ljudskih prava i prava radnika u pomorskoj industriji. Još uvijek gotovo pa nema transparentnosti niti su zakoni uspjeli stati na kraj ovoj praksi”, rekao je David Hammond, osnivač i izvršni direktor nevladine organizacije Human Rights at Sea. “Bez čvrste zaštite sindikata, port i flag state inspekcija te zadržavanja brodova, čime se narušava financijsko stanje prekršitelja, broj slučajeva napuštanja nastavit će nekontrolirano rasti.”
Nove smjernice su neprovedive
Podsjetimo, radna skupina koja ujedinjuje predstavnike IMO-a i ILO-a ranije ovog mjeseca predložila je novi set smjernica za rješavanje značajnog rasta slučajeva napuštanja.
Smjernice se oslanjaju na relevantne međunarodne standarde rada ILO-a, posebice Konvenciju o radu pomoraca iz 2006., koja zahtijeva od država zastava da osiguraju postojanje sustava financijske sigurnosti za brodove. Države luke također trebaju posebno obratiti pozornost na financijsku status tijekom inspekcija stranih brodova.
Međutim, nove smjernice su dobrovoljne i neobvezujuće te ne dodaju gotovo ništa značajno na postojeća pravila utvrđena MLC-om iz 2006. godine.
“Nedavni prijedlog novih smjernica o napuštanju posade revizija je onoga što već znamo i što bi već trebalo biti dio postojećih aktivnosti luka i država zastave kako bi se osiguralo poštivanje ljudskih prava i standarda rada prema MLC-u, nacionalnim i međunarodnim zakonima”, kažu iz Human Rights at Sea.
Samo 15 slučajeva napuštanja prijavljenih tijekom 2022. godine dogodilo se na brodovima pod zastavama država koje nisu ratificirale MLC. Od stupanja na snagu izmjena i dopuna MLC-a 18. siječnja 2017. godine, prijavljeno je čak 426 slučajeva napuštanja.
Nove smjernice su slabe, nisu pravno obvezujuće i potpuno su neprovedive, tvrdi Hammond.
“Sve govori činjenica da se u nacrtu, kada je u pitanju repatrijacija pomoraca i inspekcija radnih i životnih uvjeta, riječ ‘treba’ koristi 44 puta, a riječ ‘mora’ se koristi samo dva puta”, rekao je Hammond iz Human Rights at Sea. “Smjernice zapravo prekršiteljima koji planiraju, ili su već napustili posadu, govore: ‘lijepo se igrajte, ali ljubazno vas molimo da se pritom pridržavate pravila!”
Više o novim smjernicama pročitajte ovdje: Golemi porast slučajeva napuštanja posade: IMO i ILO razvijaju nove smjernice