Pomorac iz okolice Dubrovnika upisao je Posebni program obrazovanja pomoraca, ni ne sluteći da će mu 10 mjeseci i više od 65 tisuća uplaćenih kuna kasnije biti onemogućen prisup završnom ispitu – uz obrazloženje da njegovo srednjoškolsko obrazovanje nije odgovarajućeg smjera.
Poprilično je čudno, složit ćete se, što odgovorne osobe grešku nisu uvidjele prilikom upisivanja pomorca u Posebni program obrazovanja, odnosno prije nego je pomorac uplatio gotovo 8.700 eura i proveo dva godišnja odmora između ukrcaja pohađajući Program na visokoj obrazovnoj instituciji. Priča pak prelazi sve granice apsurda kada shvatite da pomorac iz ove priče na temelju iste svjedodžbe plovi već punih 11 godina, a u Lučkoj kapetaniji koja mu je odbila pristup završnom ispitu zbog neodgovarajućeg srednjoškolskog obrazovanja, tijekom godina redovito je obnavljao sve potrebne brevete i stjecao nove.
Kako je moguće da je srednjoškolska svjedodžba, dokument na temelju kojega se ovaj Dubrovčanin još prije više od desetljeća prvi put ukrcao na brod, odjednom postala neodgovarajuća, pitate se?
Pomorac, koji se sa svojom pričom javio u redakciju portala Pomorac.hr, u rujnu 2021. godine upisao je Posebni program obrazovanja pomoraca (PPOP) na Sveučilištu u Dubrovniku, kako bi stekao Svjedodžbu o osposobljenosti za drugog časnika stroja na brodu sa strojem porivne snage do 3000 kW. Nakon upisa, sve je išlo svojim tokom. Pomorac je položio sve ispite u sklopu Programa, uredno uplatio Sveučilištu u Dubrovniku 65 tisuća kuna (8.675 eura), uz dodatne troškove koji su uplaćeni u državni proračun, prikupio svu potrebnu dokumentaciju te što je još važnije – utrošio dva svoja godišnja odmora u trajanju od šest mjeseci na pohađanje Programa. Sve kako bi osigurao napredovanje u struci, a time i bolji život za sebe i svoju obitelj.
Međutim, u srpnju 2022. godine, nakon što mu je po završetku PPOP-a ostalo tek položiti završni ispit, ‘pokupiti’ svjedodžbu i otvoriti novo poglavlje u svojoj karijeri, pomorca je nekoliko dana prije održavanja završnog ispita zatekao telefonski poziv iz Lučke kapetanije Dubrovnik.
Službenik s druge strane telefona usmenim putem objasnio mu je da ne može pristupiti završnom ispitu jer nije završio odgovarajuće srednjoškolsko obrazovanje. Iako je upravo na temelju te iste srednjoškolske svjedodžbe godinama dobivao sve potrebne brevete, ali i ključno uvjerenje – potvrdu o plovidbenoj službi temeljem koje je upisao Posebni program obrazovanja pomoraca (PPOP) na Sveučilištu u Dubrovniku.
Kako to??
Kapetanija je, čini se, upravo tada odlučila ispraviti svoju grešku staru 11 godina.
Veliki propust
Naime, Lučka kapetanija Dubrovnik ovom pomorcu je još 2011. godine odobrila ukrcaj u svojstvu vježbenika stroja na temelju spornog dokumenta – svjedodžbe Pomorsko-tehničke škole Dubrovnik o završenom obrazovnom programu strojarstvo u trajanju od 4 godine, čime je pomorac stekao zanimanje strojarski tehničar.
Ni to nije sve – jer nakon odrađenog vježbeničkog staža, ovaj pomorac je još 2013. godine položio ispit kojim je stekao Svjedodžbu o osposobljenosti za časnika stroja odgovornog za stražu u strojarnici sa strojem porivne snage od 750 KW ili jačim, što je također odobrila LK Dubrovnik. U međuvremenu je, kao i svi pomorci, bez problema redovito obnavljao brevete i stjecao nove.
Konačno je ovaj pomorac od iste Lučke kapetanije dobio potvrdu o trajanju plovidbene službe u svojstvu časnika, temeljem koje je u rujnu 2021. upisao Posebni program obrazovanja pomoraca na Sveučilištu u Dubrovniku.
Međutim, Kapetanija je tek u srpnju prošle godine uvidjela da srednjoškolsko obrazovanje koje je pomorac stekao nije u skladu sa Člankom 34. Pravilnika o zvanjima i svjedožbama o osposobljenosti pomoraca (»Narodne novine«, br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15, 17/19 i 85/21). Punih jedanaest godina prekasno.
“Lučka kapetanija Dubrovnik, koja mi je još 2011. godine odobrila odrađivanje vježbeničkog staža te kroz protekle godine izdala niz propisanih svjedodžbi o osposobljenosti i konačno potvrdu o plovidbenoj službi, sada čini upitnim moje srednjoškolsko obrazovanje. Moj, kako navode, ‘slučaj’ nazivaju presedanom”, kaže nam frustrirani pomorac.
Za ovaj ‘propust’ Kapetanije pomorac je saznao usmenim putem, svega nekoliko dana prije datuma održavanja završnog ispita. Pismeno rješenje je primio tek sredinom kolovoza, gotovo punih mjesec dana nakon održanog ispita.
Pravnica predložila da mu se oduzmu breveti
Da stvar bude još apsurdnija – rješenje o odbijanju zahtjeva potpisala je ista ovlaštena osoba koja je u veljači 2021. godine potpisala Svjedodžbu o osposobljenosti za časnika stroja odgovornog za stražu u strojarnici sa strojem porivne snage od 750 KW ili jačim, koja vrijedi do veljače 2026. godine. Ista osoba također je u veljači te godine potpisala spornu Potvrdu o udovoljavanju uvjeta u pogledu plovidbene službe potrebne za pristupanje Posebnom programu obrazovanja za stjecanje Svjedodžbe o osposobljenosti za drugog časnika stroja na brodu sa strojem porivne snage od 3000 kW ili jačim, temeljem koje je konačno izvršen upis na PPOP.
I, pojeo vuk magare!
Pomorac ne može na završni ispit, a odgovorni sliježu ramenima. U međuvremenu je propustio i ukrcaj, gdje je trebao po prvi put ploviti u svojstvu drugog časnika stroja, što je došlo kao dodatno financijsko opterećenje u ovom nezgodnom trenutku.
“Nisam prikazao neistinite podatke, a snosim posljedice propusta nadležnih službi. Pravnica je čak predložila da mi se oduzmu svi dosad stečeni breveti! Do dana današnjeg nitko se od navedenih nije udostojio uopće ni ispričati…”, razočaran je pomorac. Sveučilište nije predložilo ni povrat novca, kad vrijeme već nitko ne može vratiti.
Presuda Upravnog suda
Stjeran pred zid, pošto mu je povrh svega još i protuzakonito onemogućena žalba na rješenje, pomorac je bio primoran slučaj dati na rješavanje Upravnom sudu u Splitu.
Presuda je stigla prije koji tjedan, sredinom prosinca. Sud je odlučio poništiti odluku Lučke kapetanije Dubrovnik da se pomorcu onemogući izlazak na završni ispit te je Kapetaniji, a time i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture naložio da donesu novo rješenje.
“Ovo je zasad samo mala osobna satisfakcija, ali veliko hvala hrvatskom sudstvu na ovoj presudi”, rekao nam je pomorac.
No, ovoj priči se ipak još ne nazire kraj. Čeka se odgovor i odluka Ministarstva mora, prometa i infrastrukture prema presudi Upravnog suda u Splitu. Na kraju, ne možemo se ne zapitati je li ovo jedini slučaj u Hrvatskoj, kao ni dovodi li ovaj slučaj u pitanje valjanost svih svjedodžbi i uvjerenja koje su izdale Lučke kapetanije, ne samo u Dubrovniku, već i diljem Hrvatske.
Upite smo poslali službama Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Sveučilišta u Dubrovniku. Njihove odgovore objavit ćemo u cijelosti po primitku.
V.T.
Ako imate saznanja o sličnim slučajevima, javite nam se na [email protected]