O nama Marketing   |   Kontakt   |   English

MMPI o pomorcu kojem je odbijeno stjecanje svjedodžbe: Tko je odgovoran za sustavni propust?

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture oglasilo se o slučaju pomorca iz okolice Dubrovnika, kojemu je Lučka kapetanija Dubrovnik, nakon uspješnog završetka Posebnog programa obrazovanja pomoraca na Sveučilištu u Dubrovniku, odbila pristup završnom ispitu uz obrazloženje da njegovo srednjoškolsko obrazovanje nije odgovarajućeg smjera.

Podsjetimo, Lučka kapetanija Dubrovnik, koja je pomorcu još 2011. godine odobrila ukrcaj u svojstvu vježbenika stroja te tijekom godina izdala niz propisanih svjedodžbi o osposobljenosti i konačno potvrdu o plovidbenoj službi, odbila je pomorcu pristup završnom ispitu nakon što je uspješno završio Posebni program obrazovanja pomoraca (PPOP) na Sveučilištu u Dubrovniku u svrhu stjecanja Svjedodžbe o osposobljenosti za drugoga časnika stroja na brodu sa strojem porivne snage od 3000 kW ili jačim. Za to je Sveučilištu u Dubrovniku platio 65 tisuća kuna (8.675 eura), uz dodatne troškove koji su uplaćeni u državni proračun, te što je još važnije – utrošio dva svoja godišnja odmora u trajanju od šest mjeseci na pohađanje Programa.

Odgovor Ministarstva

Kako je zbog očitih sustavnih i višegodišnjih propusta nadležnih institucija pomorcu, a time i njegovoj obitelji, direktno ugrožena egzistencija, uputili smo upite Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, kao i nadležnim službama Sveučilišta u Dubrovniku.

Zanimalo nas je tko je odgovoran za ovaj propust, kako je moguće da je pomorcu s neodgovarajućom srednjoškolskom svjedožbom još prije 11 godina odobren ukrcaj i tijekom godina omogućeno stjecanje svih potrebnih svjedodžbi o osposobljenosti, kao i je li proveden inspekcijski nadzor te dovodi li ovaj i slični slučajevi u pitanje valjanost dokumenata i uvjerenja izdanih od strane Lučkih kapetanija u Hrvatskoj. Također, upitali smo Ministarstvo koje rješenje predlaže, s obzirom da je pomorac godinama uspješno i odgovorno obavljao svoj posao, a sad mu zbog sustavnog propusta prijeti gubitak posla i svih dosad stečenih certifikata.

“Ministarstvo [mora, prometa i infrastrukture] upoznato je sa navedenim slučajem. Na saznanje o postojanju ovog slučaju, provedena je detaljna analiza kojom je utvrđeno da se radi o pojedinačnim slučajevima vođenim unutar sustava lučkih kapetanija, koji ne dovode u pitanje cjelokupni sustav stjecanja svjedodžbi o osposobljenosti u skladu s odredbama STCW Konvencije.

Sva daljnja postupanja u odnosu na navedenu problematiku provode se u skladu sa odredbama Pomorskog zakonika („Narodne novine br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15, 17/19) i Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine br. 47/09, 110/21)”, kratko su odgovorili iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Pravnica predložila da mu se oduzmu svi breveti

Podsjetimo, Lučka kapetanija Dubrovnik je pomorcu još 2011. godine odobrila ukrcaj u svojstvu vježbenika stroja na temelju spornog dokumenta – svjedodžbe Pomorsko-tehničke škole Dubrovnik o završenom obrazovnom programu strojarstvo u trajanju od 4 godine, čime je pomorac stekao zanimanje strojarski tehničar. Pomorac je zatim 2013. godine položio ispit kojim je stekao Svjedodžbu o osposobljenosti za časnika stroja odgovornog za stražu u strojarnici sa strojem porivne snage od 750 KW ili jačim, što je također odobrila LK Dubrovnik. U međuvremenu je, kao i svi pomorci, bez problema redovito obnavljao brevete i stjecao nove.

Tek u srpnju 2022. godine Lučka kapetanija utvrdila je da srednjoškolsko obrazovanje koje je pomorac stekao nije u skladu sa Člankom 34. Pravilnika o zvanjima i svjedožbama o osposobljenosti pomoraca (»Narodne novine«, br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15, 17/19 i 85/21).

Pomorac je prilikom upisa na PPOP priložio sve potrebne dokumente, uključujući spornu srednjoškolsku svjedodžbu, u čiju sukladnost s Pravilnikom nije imao osnove sumnjati, obzirom da je Lučka kapetanija, između ostalog, izdala i potvrdu o trajanju plovidbene službe u svojstvu časnika temeljem koje je upisao Posebni program obrazovanja pomoraca (PPOP) na Sveučilištu u Dubrovniku.

Da stvar bude još apsurdnija – rješenje o odbijanju zahtjeva potpisala je ista ovlaštena osoba koja je u veljači 2021. godine potpisala Svjedodžbu o osposobljenosti za časnika stroja odgovornog za stražu u strojarnici sa strojem porivne snage od 750 KW ili jačim, koja vrijedi do veljače 2026. godine. Ista osoba također je u veljači te godine potpisala spornu Potvrdu o udovoljavanju uvjeta u pogledu plovidbene službe potrebne za pristupanje Posebnom programu obrazovanja za stjecanje Svjedodžbe o osposobljenosti za drugog časnika stroja na brodu sa strojem porivne snage od 3000 kW ili jačim, temeljem koje je konačno izvršen upis na PPOP.

“Nisam prikazao neistinite podatke, a snosim posljedice propusta nadležnih službi. Pravnica je čak predložila da mi se oduzmu svi dosad stečeni breveti! Do dana današnjeg nitko se od navedenih nije udostojio uopće ni ispričati…”, razočaran je pomorac. Sveučilište nije predložilo ni povrat novca, kad vrijeme već nitko ne može vratiti.

Presuda Upravnog suda

Stjeran pred zid, pošto mu je povrh svega još i protuzakonito onemogućena žalba na rješenje, pomorac je bio primoran slučaj dati na rješavanje Upravnom sudu u Splitu. Presuda je stigla prije koji tjedan, sredinom prosinca. Sud je odlučio poništiti odluku Lučke kapetanije Dubrovnik da se pomorcu onemogući izlazak na završni ispit te je Kapetaniji, a time i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture naložio da donesu novo rješenje.

“Ovo je zasad samo mala osobna satisfakcija, ali veliko hvala hrvatskom sudstvu na ovoj presudi”, rekao nam je pomorac.

Oglasio se i Sindikat pomoraca Hrvatske

Cijeli slučaj kratko je za Novi list komentirao i glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan, kazavši kako je Sindikat već duže vrijeme upoznat s cijelom situacijom te kako je potrebno naći odgovarajuće rješenje koje neće ići na štetu pomorca.

“Očito je da je riječ o čitavom nizu propusta u sustavu, ali čovjek je svojim dugogodišnjim radom pokazao da mu se, ako ništa drugo, mora omogućiti da položi potrebne kvalifikacije i da mu se nakon toga omogući i polaganje ispita prema PPOP-u. Ne smije se dogoditi da pomorac zbog tuđih propusta ostane bez posla i egzistencije za sebe i svoju obitelj”, rekao je Melvan.

Upit smo poslali i Sveučilištu u Dubrovniku. Zanimalo nas je zašto odgovorne osobe nisu reagirale prilikom upisa pomorca na PPOP te planira li Sveučilište pomorcu vratiti uplaćeni novac ili mu omogućiti stjecanje svjedodžbe ukoliko se utvrdi da za to ima pravo. Odgovor do trenutka pisanja članka još nismo zaprimili.


V.T.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture oglasilo se o slučaju pomorca iz okolice Dubrovnika, kojemu je Lučka kapetanija Dubrovnik, nakon uspješnog završetka Posebnog programa obrazovanja pomoraca na Sveučilištu u Dubrovniku, odbila pristup završnom ispitu uz obrazloženje da njegovo srednjoškolsko obrazovanje nije odgovarajućeg smjera.

Podsjetimo, Lučka kapetanija Dubrovnik, koja je pomorcu još 2011. godine odobrila ukrcaj u svojstvu vježbenika stroja te tijekom godina izdala niz propisanih svjedodžbi o osposobljenosti i konačno potvrdu o plovidbenoj službi, odbila je pomorcu pristup završnom ispitu nakon što je uspješno završio Posebni program obrazovanja pomoraca (PPOP) na Sveučilištu u Dubrovniku u svrhu stjecanja Svjedodžbe o osposobljenosti za drugoga časnika stroja na brodu sa strojem porivne snage od 3000 kW ili jačim. Za to je Sveučilištu u Dubrovniku platio 65 tisuća kuna (8.675 eura), uz dodatne troškove koji su uplaćeni u državni proračun, te što je još važnije – utrošio dva svoja godišnja odmora u trajanju od šest mjeseci na pohađanje Programa.

Odgovor Ministarstva

Kako je zbog očitih sustavnih i višegodišnjih propusta nadležnih institucija pomorcu, a time i njegovoj obitelji, direktno ugrožena egzistencija, uputili smo upite Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, kao i nadležnim službama Sveučilišta u Dubrovniku.

Zanimalo nas je tko je odgovoran za ovaj propust, kako je moguće da je pomorcu s neodgovarajućom srednjoškolskom svjedožbom još prije 11 godina odobren ukrcaj i tijekom godina omogućeno stjecanje svih potrebnih svjedodžbi o osposobljenosti, kao i je li proveden inspekcijski nadzor te dovodi li ovaj i slični slučajevi u pitanje valjanost dokumenata i uvjerenja izdanih od strane Lučkih kapetanija u Hrvatskoj. Također, upitali smo Ministarstvo koje rješenje predlaže, s obzirom da je pomorac godinama uspješno i odgovorno obavljao svoj posao, a sad mu zbog sustavnog propusta prijeti gubitak posla i svih dosad stečenih certifikata.

“Ministarstvo [mora, prometa i infrastrukture] upoznato je sa navedenim slučajem. Na saznanje o postojanju ovog slučaju, provedena je detaljna analiza kojom je utvrđeno da se radi o pojedinačnim slučajevima vođenim unutar sustava lučkih kapetanija, koji ne dovode u pitanje cjelokupni sustav stjecanja svjedodžbi o osposobljenosti u skladu s odredbama STCW Konvencije.

Sva daljnja postupanja u odnosu na navedenu problematiku provode se u skladu sa odredbama Pomorskog zakonika („Narodne novine br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15, 17/19) i Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine br. 47/09, 110/21)”, kratko su odgovorili iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Pravnica predložila da mu se oduzmu svi breveti

Podsjetimo, Lučka kapetanija Dubrovnik je pomorcu još 2011. godine odobrila ukrcaj u svojstvu vježbenika stroja na temelju spornog dokumenta – svjedodžbe Pomorsko-tehničke škole Dubrovnik o završenom obrazovnom programu strojarstvo u trajanju od 4 godine, čime je pomorac stekao zanimanje strojarski tehničar. Pomorac je zatim 2013. godine položio ispit kojim je stekao Svjedodžbu o osposobljenosti za časnika stroja odgovornog za stražu u strojarnici sa strojem porivne snage od 750 KW ili jačim, što je također odobrila LK Dubrovnik. U međuvremenu je, kao i svi pomorci, bez problema redovito obnavljao brevete i stjecao nove.

Tek u srpnju 2022. godine Lučka kapetanija utvrdila je da srednjoškolsko obrazovanje koje je pomorac stekao nije u skladu sa Člankom 34. Pravilnika o zvanjima i svjedožbama o osposobljenosti pomoraca (»Narodne novine«, br. 181/04, 76/07, 146/08, 61/11, 56/13, 26/15, 17/19 i 85/21).

Pomorac je prilikom upisa na PPOP priložio sve potrebne dokumente, uključujući spornu srednjoškolsku svjedodžbu, u čiju sukladnost s Pravilnikom nije imao osnove sumnjati, obzirom da je Lučka kapetanija, između ostalog, izdala i potvrdu o trajanju plovidbene službe u svojstvu časnika temeljem koje je upisao Posebni program obrazovanja pomoraca (PPOP) na Sveučilištu u Dubrovniku.

Da stvar bude još apsurdnija – rješenje o odbijanju zahtjeva potpisala je ista ovlaštena osoba koja je u veljači 2021. godine potpisala Svjedodžbu o osposobljenosti za časnika stroja odgovornog za stražu u strojarnici sa strojem porivne snage od 750 KW ili jačim, koja vrijedi do veljače 2026. godine. Ista osoba također je u veljači te godine potpisala spornu Potvrdu o udovoljavanju uvjeta u pogledu plovidbene službe potrebne za pristupanje Posebnom programu obrazovanja za stjecanje Svjedodžbe o osposobljenosti za drugog časnika stroja na brodu sa strojem porivne snage od 3000 kW ili jačim, temeljem koje je konačno izvršen upis na PPOP.

“Nisam prikazao neistinite podatke, a snosim posljedice propusta nadležnih službi. Pravnica je čak predložila da mi se oduzmu svi dosad stečeni breveti! Do dana današnjeg nitko se od navedenih nije udostojio uopće ni ispričati…”, razočaran je pomorac. Sveučilište nije predložilo ni povrat novca, kad vrijeme već nitko ne može vratiti.

Presuda Upravnog suda

Stjeran pred zid, pošto mu je povrh svega još i protuzakonito onemogućena žalba na rješenje, pomorac je bio primoran slučaj dati na rješavanje Upravnom sudu u Splitu. Presuda je stigla prije koji tjedan, sredinom prosinca. Sud je odlučio poništiti odluku Lučke kapetanije Dubrovnik da se pomorcu onemogući izlazak na završni ispit te je Kapetaniji, a time i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture naložio da donesu novo rješenje.

“Ovo je zasad samo mala osobna satisfakcija, ali veliko hvala hrvatskom sudstvu na ovoj presudi”, rekao nam je pomorac.

Oglasio se i Sindikat pomoraca Hrvatske

Cijeli slučaj kratko je za Novi list komentirao i glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan, kazavši kako je Sindikat već duže vrijeme upoznat s cijelom situacijom te kako je potrebno naći odgovarajuće rješenje koje neće ići na štetu pomorca.

“Očito je da je riječ o čitavom nizu propusta u sustavu, ali čovjek je svojim dugogodišnjim radom pokazao da mu se, ako ništa drugo, mora omogućiti da položi potrebne kvalifikacije i da mu se nakon toga omogući i polaganje ispita prema PPOP-u. Ne smije se dogoditi da pomorac zbog tuđih propusta ostane bez posla i egzistencije za sebe i svoju obitelj”, rekao je Melvan.

Upit smo poslali i Sveučilištu u Dubrovniku. Zanimalo nas je zašto odgovorne osobe nisu reagirale prilikom upisa pomorca na PPOP te planira li Sveučilište pomorcu vratiti uplaćeni novac ili mu omogućiti stjecanje svjedodžbe ukoliko se utvrdi da za to ima pravo. Odgovor do trenutka pisanja članka još nismo zaprimili.


V.T.

Intervju

Kolumna

Lifestyle

Foto / video